• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najważniejsze inwestycje w trakcie prezydentury Pawła Adamowicza

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Paweł Adamowicz przyczynił się do budowy pierwszego i na razie jedynego w Polsce tunelu drogowego pod rzeką. Druga konstrukcja tego typu, w Świnoujściu, wciąż pozostaje w sferze planów. Paweł Adamowicz przyczynił się do budowy pierwszego i na razie jedynego w Polsce tunelu drogowego pod rzeką. Druga konstrukcja tego typu, w Świnoujściu, wciąż pozostaje w sferze planów.

Ponad 20-letnia prezydentura Pawła Adamowicza bogata była w inwestycje, które całkowicie zmieniły oblicze Gdańska. Przypominamy najważniejsze projekty infrastrukturalne oraz obiekty, które powstały w czasach jego urzędowania - zarówno realizowane i finansowane przez miasto, jak i władze wyższego szczebla, a także inwestorów prywatnych.



Tunel pod Martwą Wisłą oraz układ transportowy do portu



Trudno dzisiaj w to uwierzyć, ale 20 lat temu tereny portowe po wschodniej stronie Martwej Wisły (w tym Port Północny) były pozbawione wygodnego połączenia drogowego. Ciężki transport odbywał się zdegradowanym Mostem Siennickim zobacz na mapie Gdańska (wyremontowanym w 2015 r. wraz z torowiskiem tramwajowym na Przeróbce).

Dzisiaj ruch TIR-ów, który znacznie wzrósł na przestrzeni dwóch dekad (przede wszystkim za sprawą budowy terminalu kontenerowego), odbywa się niemal bezkolizyjnie Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska wraz z mostem wantowym im. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska (oddanym do użytku w 2001 r.) oraz Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska (2012 r.).

Powstał też pierwszy w Polsce podwodny tunel drogowy zobacz na mapie Gdańska (2016 r.), który pozwolił na wyprowadzenie ruchu ciężkiego pojazdów z rejonu ul. Marynarki Polskiej z pominięciem centrum Gdańska. Jego realizacja ułatwiła też dojazd do osiedli Dolnego Tarasu.

Swoją "cegiełkę" do rozwoju portu dołożyli też kolejarze, którzy w 2015 r. zastąpili wąskie gardło w postaci jednotorowego, wyeksploatowanego mostu kolejowego przez Martwą Wisłę nową, dwutorową konstrukcją zobacz na mapie Gdańska.



Zagłębie biurowców, galerie handlowe, rekordy wysokości


Dwie pierwsze kadencje Adamowicza przypadły na czas ogromnych trudności gospodarczych. W rekordowym 2002 r. bezrobocie rejestrowane w Gdańsku osiągnęło poziom ponad 13 proc., w województwie 22,4 proc., zaś w całej Polsce 20 proc.

Dzisiaj po przeorientowaniu gospodarki z przemysłu (w Gdańsku przede wszystkim ograniczona została produkcja stoczniowa) na rynek usług i handlu udało się zejść z poziomem bezrobocia w Gdańsku do poziomu zaledwie 2,9 proc. (dane za 2017 r.), a na rynku pojawiło się zjawisko praktycznie nieznane 20 lat temu, czyli znaczny udział obcokrajowców wśród osób zatrudnionych.

Na Przymorzu Małym i w Oliwie wyrosły trzy duże kompleksy biurowców: Arkońska Business Park, Olivia Business Centre oraz Alchemia. W ramach tego drugiego powstał też najwyższy budynek w Trójmieście - Olivia Star zobacz na mapie Gdańska o wysokości 156 metrów do dachu.

Inwestycje biurowe w Trójmieście



Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego na budowie najwyższego budynku w Gdańsku: biurowca Olivia Star w kompleksie biurowym Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego na budowie najwyższego budynku w Gdańsku: biurowca Olivia Star w kompleksie biurowym Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej
Całkowitemu przeobrażeniu uległ handel. Typowe dla miast ulice handlowe zostały zastąpione galeriami handlowymi, wśród których należy wymienić m.in. Galerię Bałtycką (2007 r.) oraz Forum Gdańsk (2018 r.). Wzdłuż obwodnicy powstały też duże skupiska wielkopowierzchniowe handlu - przede wszystkim wokół Ikei (otwarcie w 1998 r.) oraz Designer Outlet Gdańsk (2005 r.).

Drogi rowerowe oraz komunikacja miejska


Paweł Adamowicz był pierwszym włodarzem w Polsce, który zaczął traktować ruch rowerowy nie tylko w kategorii rekreacji, ale codziennych dojazdów do pracy. To za jego rządów powstała w Gdańsku spójna sieć dróg rowerowych, a miasto zyskało tytuł Rowerowej Stolicy Polski.

Wycofanie z eksploatacji Ikarusów w 2009 r. Wycofanie z eksploatacji Ikarusów w 2009 r.
Warto tutaj przypomnieć też postać jego bliskiego współpracownika, Antoniego Szczyta (zginął podczas urlopu w 2010 r.), który był orędownikiem budowy tras rowerowych jako obligatoryjnego wyposażenia przy remoncie lub budowie nowych dróg dla kierowców aut.

Adamowicz starał się modernizować infrastrukturę tramwajową. W ciągu 20 lat wyremontowano niemal wszystkie torowiska i dodatkowo wprowadzono do służby na masową skalę tramwaje przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wraz z modernizacją taboru tramwajowego spore nakłady finansowe szły również na wymianę taboru autobusowego. W 2009 r. Gdańsk zrezygnował z wysokopodłogowych Ikarusów, podczas gdy Katowice uczyniły to dopiero ubiegłym roku, zaś Lublin w 2017 r.

Nowe ikony architektoniczne Gdańsk


Za rządów Pawła Adamowicza powstały co najmniej trzy budynki użyteczności publicznej, które stały się nowymi, rozpoznawalnymi ikonami architektonicznymi Gdańska:


Warto odnotować także budowę hali widowiskowo-sportowej Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu (2010 r.) oraz Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska (2014 r.).

Kalendarz imprez w Trójmieście



Rozwój infrastruktury rekreacyjnej


Choć przez wszystkie kadencje Adamowicza mówiło się o nieustannym "betonowaniu Gdańska", zmarły tragicznie prezydent przyczynił się do powstania największego w Gdańsku Parku Nadmorskiego im. Reagana zobacz na mapie Gdańska (2003 r.).

Jak sam zawsze podkreślał, była to jedna z inwestycji, za którą był w momencie powstania silnie krytykowany przez opozycyjnych polityków i właścicieli ogródków działkowych i - co zdecydowanie rzadziej się zdarzało - chwalony, gdy teren ten został zagospodarowany na ogólnodostępny park.

W ostatnich latach jego urzędowania rozpoczęto również odnowę zagospodarowania Parku Oruńskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska.
Park Nadmorski w Gdańsku powstał w miejscu nieużytków i licznych ogródków działkowych. Park Nadmorski w Gdańsku powstał w miejscu nieużytków i licznych ogródków działkowych.


Pomorska Kolej Metropolitalna

Przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Jasieniu. Przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Jasieniu.
Pomorska Kolej Metropolitalna (2015 r.) nie była wprawdzie realizowana przez Miasto Gdańsk, lecz samorząd województwa. Udział Gdańska i jego dotychczasowego włodarza w lobbowaniu na rzecz jej realizacji oraz współpracy jest jednak nie do przecenienia. Gdańsk dołożył się również do budowy węzłów integracyjnych w obrębie przystanków.

Warto pamiętać, że początkowo miasto planowało w śladzie zdemontowanej po wojnie kolei kokoszkowskiej budowę tramwaju oraz drogi dla samochodów i rowerów. Ostatecznie częściowo wycofano się z tych planów (pozostawiono niewielkie rezerwy terenów), otwierając tym samym drogę do realizacji infrastruktury kolejowej.

Rozwój portu lotniczego im. Lecha Wałęsy

Gdańskie lotnisko jest obecnie trzecim portem lotniczym w kraju pod względem natężenia ruchu pasażerskiego. Gdańskie lotnisko jest obecnie trzecim portem lotniczym w kraju pod względem natężenia ruchu pasażerskiego.
W trakcie rządów Pawła Adamowicza port lotniczy rozrósł się z niewielkiego regionalnego lotniska do trzeciego pod względem natężenia ruchu pasażerskiego obiektu w Polsce.

Na początku pierwszej kadencji Adamowicza, rocznie korzystało z lotniska niespełna 250 tys. osób. W 2017 r. liczba ta urosła do ponad 4,6 mln zł.

W trakcie kadencji Adamowicza powstał także nowoczesny terminal oraz zmodernizowano system nadzoru nad ruchem lotniczym, zaś dojazd na lotnisko możliwy jest zarówno pociągiem, jak czteropasową Trasą Słowackiego.

Nowe osiedla mieszkaniowe na Południu

Południe to dzisiaj miejsce zamieszkania ponad 70 tys. mieszkańców. Południe to dzisiaj miejsce zamieszkania ponad 70 tys. mieszkańców.
W momencie, gdy Paweł Adamowicz zaczynał karierę na stanowisku prezydenta Gdańska w 1998 r. pojęcie dzielnic południowych istniało w świadomości niemal wyłącznie urbanistów, a miejsca zajmowane dzisiaj przez niezliczone osiedla były wykorzystywane jeszcze na potrzeby rolnictwa. Dzisiaj Południe zamieszkuje ponad 70 tys. osób, a z każdym rokiem przybywa kolejnych budynków.

Wprawdzie wciąż nie nadąża za tym infrastruktura komunikacyjna, choć przez dwie dekady prezydentury Pawła Adamowicza udało się wznowić przerwane w latach 80. prace nad budową Trasy W-Z i "dociągnąć" ją do obwodnicy (2011 r.) oraz zbudować pierwszą po przemianach ustrojowych zupełnie nową trasę tramwajową na Chełm (2006 r.), którą następnie wydłużono do ul. Świętokrzyskiej wraz z budową al. Havla zobacz na mapie Gdańska (2012 r.).

Czytaj też: Gdańsk Południe - dzielnice młodych ludzi

W trakcie budowy jest ul. Nowa Bulońska zobacz na mapie Gdańska z torowiskiem tramwajowym oraz węzłem przesiadkowym tramwaj-autobus w pobliżu skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową.

Warto zwrócić uwagę, że Gdańsk wraz z rozwojem Południa zrealizował też kilkanaście zbiorników retencyjnych, które nie tylko mają chronić Gdańsk przed podtapianiem (praktyka ostatnich lat pokazuje, że potrzeba ich jeszcze więcej), ale również stanowią atrakcyjne miejsca do spędzenia wolnego czasu przez mieszkańców. To sytuacja wyjątkowa na tle innych nowych dzielnic w polskich miastach, które są niemal pozbawione terenów rekreacyjnych.

Czytaj też: Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto

Opinie (671) ponad 20 zablokowanych

  • (11)

    A może by tak zmienić nieco kontrowersyjną ulicę Żołnierzy Wyklętych na Prezydenta Adamowicza? Wiem, że nie wszyscy się zgodzą, ale część Żołnierzy Wyklętych chwały Polsce nie przyniosła a nazwa ulicy budzi liczne emocje. A jak by nie patrzeć, to ulica ta powstała właśnie za prezydentury P. Adamowicza.

    • 22 59

    • Nigdy

      Jak to? Zmieniać nazwę ulicy??? Przecież tyle kasy na to pójdzie! I jeszcze ile kłopotu dla mieszkańców! Nie da się.

      • 5 0

    • Kaczyńskiego na Adamowicza lepiej

      • 3 4

    • Jaka kontrowersyjna. Czesc Adamowicza tez Gdansku chwaly nie przyniosla. Jestem za nazwaniem ktorejs ulicy nazwiskiem Adamowicza, ale nie przesadzajmy, nie zmieniajmy nazw tak waznych dla historii Polski..

      • 5 3

    • ale to trzeba miec siano w glowie....

      Bohaterow oddajacych swe mlode zycie w smiertelnej walce o wolnosc Polski porownywac do celebryty sprzedajacego deweloperom i zagranicznym inwestorom dzialki i infrastrukture miasta w zamian za mieszkania i miejsca w radach nadzorczych.

      • 10 4

    • Nigdy ulica budynia

      • 2 2

    • zbyt duże korki są na tej ulicy

      Niech pozostanie Wyklęta !

      • 1 1

    • (1)

      Można tak samo zmienić nazwę Polska na Niemcy. Ręce opadają jak czyta się takie brednie. Brak patriotyzmu, wieloletnie działania w zatarciu pamięci o tych żołnierzach robi swoje.

      • 5 2

      • Po co nam naszą historia jak jest ta niemiecka

        • 0 0

    • już mamy pomnik człowieka, którego po rękach całowano (conajmniej)

      a obecnie usiłuje się go pozbyć... I to nie jeden taki przykład kontrowersji.
      Apeluję więc o wstrzemięźliwość i rozsądek, bo histeria i egzaltacja nie sa dobrymi doradcami.

      • 0 0

    • a może

      GPEC i Wodociągi

      • 2 0

    • to już zakrawa na kabaret ….

      • 1 0

  • Tylko ludzi że stogów miał w du.. I tak wcale dobra dusz z niego nie była

    • 29 14

  • moje trzy grosze (5)

    Nie wiem czy wszystko w karierze sp Pawła Adamowicza było takie kryształówe, ale jedno jest pewne. To miasto za jego kadencji przezyło rozkwit na skale przedtem niewyobrażalną. Zeby to zobrazowac , wystarczy porownac , jak pod kazdym wzgledem miasto to "odjeżdżało" Gdyni, chociaz przedtem to Gdynia zdawala sie byc awanagardą nowoczesności. I tego rozwoju i jego rozmachu, a przede wszystkim przyjaznej wszystkim wizji miasta zazdroszcze gdanszczanom, ja gdynianin.

    • 49 21

    • (2)

      kazde miasto sie tak rozwijalo i nie byla to jego zasluga

      • 10 16

      • (1)

        Dałem porównanie z Gdynią z calym przekonaniem o jego slusznosci. Od wielu lat w Gdyni nic sie nie dzieje. Komp;etma stangancja i brak wizji. Zadnych rozwiazan przyszlosciowych, tylko rysuneczki zwane tu wizualizacjami. Wszystko za "male" juz na dzisiaj. Farba jako podstawowy srodek inwestycyjny. Wiem o wielu zarzutach pod adresem Adamowicza, ale nie czas teraz na rozmowe o nich.Jedno jest pewne,Gdańsk wrocil na swoja pozycje lidera w Trojmiesciei to nie podwazalnie.

        • 15 2

        • Gdynia kuleje mimo że Gdańsk przez lata szczodrze oferował jej swoje skarby

          oddał 3 kina (Gdy(a)ńskie Centrum Filmowe), oddał Festiwal Filmów Fabularnych, oddał np. drużynę koszykarek i piłkarzy ręcznych itd. itp

          I to nic nie zmienia w ogólnym rozrachunku, Gdynia jawi się jako miasto zamknięte

          • 6 1

    • szczurek robi z Gdyni jakąś zapomnianą dziurę w ktorej coraz gorzej się żyje, (1)

      • 10 4

      • Ale wyborcy wiernie POpieraja

        • 0 1

  • Święty (6)

    Teraz nie pozostało już nic innego jak tylko wystąpić do Watykanu o ogłoszenie Adamowicza świętym. Te wszystkie peany na jego temat zaczynają mnie przytrafiać o mdłości. Mam inne zdanie na jego temat, nie odmawiając mu tego co zrobił dla Gdańska. Ale jako człowiek ....

    • 61 22

    • ja tez w sadzie oglosze sie swietrym za nie placenie podatkow

      • 2 3

    • 10O %w punkt!!!

      • 2 1

    • hm. (2)

      Jako człowiek? Chętnie wysłucham. Bo ja z kolei nie zawsze zgadzałam się z jego planami inwestycyjnymi, ale wiedziałam, znając Go prywatnie, że jako człowiek był fantastyczny. I tak, jak piszą ludzie - pchał miasto do przodu. Próbował i wierzył w działanie. Gdybyś wiedział, co bez szumów gazet robił choćby dla dzieciaków, zrobiłoby Ci się głupio. To był bardzo, bardzo dobry człowiek. Jeśli popełniał błędy, to przez swój idealizm. Nie potrafił rozstawać się z ludźmi. Zawsze próbował słuchać tych, których zdanie cenił. Jeśli się z czymś nie zgadzał, ale argumenty oponenta Go przekonały, rewidował swoje poglądy. Miał otwartą głowę na inność. Lubił starcia z tymi, którzy byli po drugiej stronie ideologicznej barykady, bo wychodził z założenia, że zawsze można się czegoś nauczyć. Ciekawiło Go to, co ludzie mają do powiedzenia - wkurzał swoich niektórych współpracowników tym, że kazał im milczeć po to tylko, by wysłuchać kogoś, kogo ci współpracownicy potrafili lekceważyć. Dawał ludziom lekcje pokory. Był w gruncie rzeczy szalenie nieśmiały, przez co mnożyły się Jego lapsusy w publicznych przemowach. To była bardzo pogodna, uczciwa osoba, której czasami zdarzyło się zaufać nie tym ludziom, którym trzeba było. To, co mówią Jego znajomi - to, że nie miał wrogów - to prawda. Miał przeciwników, ale jednak przez 20 lat nie udało im się obrzydzić Panu Prezydentowi Gdańska. Nie będzie już Prezydenta, który tak niewyobrażalnie kochał to miasto. Gdańsk był Jego największą aspiracją - nie interesowała Go żadna inna "wielka polityka". Nie będzie też już nikogo, kto będzie umiał żyć dobrze z tyloma ludźmi - od sportu, przez kulturę po Urząd Marszałkowski, który będzie tak słuchał. To był człowiek, który jednoczył. Jeśli walczył, to dlatego, że inni najpaskudniejszymi sposobami próbowali się Go pozbyć. Ale nawet wtedy robił to z klasą. nec temere, nec timide.

      • 8 7

      • Słuchał ludzi,

        zwłaszcza przy uchwalaniu planów miejscowych i studium, jasne. Chyba, że za "ludzi" uznamy wyłącznie deweloperów, hotelarzy i innych inwestorów. Nie pamiętam sytuacji, aby uwagi mieszkańców zostały uwzględnione.

        • 6 1

      • Słuchał ludzi sprzedawanych włącznie z kamienica? Bo jakoś mojego ojca nie chciał sluchac!

        • 0 0

    • I znowu wypowiada się kolejny prosty człowiek bez kompletnej wiedzy...zamilcz lepiej i wyraź szacunek.

      • 0 0

  • Nie lepiej napisać jakieś bardziej konkretny artykuł

    gdzie będą wymienione wszystkie inwestycje np powyżej 20 mln.? Jest tego naprawdę dużo dużo więcej

    • 9 7

  • Brawo P.Prezydencie (1)

    Może w końcu opluwacze P.Prezydenta przejrzą na oczy i docenią wkład P. Adamowicza w rozwój Gdańska. Dziękuje P. Prezydencie.

    • 19 28

    • jaki?

      • 3 2

  • Lata smierci

    Kara śmierci dla zamachowca na prezydenta gdanska

    • 10 8

  • Ludzie, za chwilę UE wprowdzi ACTA 2! (1)

    Kiedyś potrafiliście wyjść na ulicę, a teraz co? Marksistowsko-lewacka unia będzie filtrować i usuwać treści dla niej niewygodne. A Wy kolejny dzień o tym samym.

    • 24 11

    • glosowalo za PO

      • 3 0

  • Po co wieżowce? (4)

    Ten Gdańsk, to nie miasto mojego dzieciństwa i czasu studiów. Trzeba było budować bardziej kameralnie. Tylko napływowi mogą zachwycać się wieżowca mi.

    • 42 19

    • (3)

      Po co w ogóle cokolwiek budować, lepiej żyć w szałasie (sorry to się mieszkanie komunalne nazywa) i narzekać.

      • 5 11

      • Nie ma jak merytoryczny argument.

        • 3 4

      • Mam dom.

        Kocham zabytki i kameralny klimat.

        • 4 1

      • Można budować ale z głową

        • 2 0

  • "Ikony architektoniczne" :-/ :-(

    • 12 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane