• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największe gdańskie rondo będzie turbinowe

Krzysztof Koprowski
29 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wprowadzenie ronda turbinowego na ul. Marynarki Polskiej będzie największą zmianą w związku z planowanym otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Zdjęcie z października 2014 r. Wprowadzenie ronda turbinowego na ul. Marynarki Polskiej będzie największą zmianą w związku z planowanym otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Zdjęcie z października 2014 r.

Planowane otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wymusi zmiany w organizacji ruchu w jego okolicy. Największą zmianą będzie przekształcenie ronda na ul. Marynarki Polskiej w rondo turbinowe. Na dwóch kolejnych skrzyżowaniach w stronę Przymorza przemodelowaniu ulegną programy sygnalizacji.



Czy rondo turbinowe na ul. Marynarki Polskiej to dobry pomysł?

Rondo na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska stanie się turbinowym w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu dni, tak by kierowcy przyzwyczaili się do niego jeszcze przed otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą.

Na skrzyżowaniu pozostanie sygnalizacja, ale jej działanie zostanie ograniczone do minimum. Na przejazdach przez tory tramwajowe będzie ona pracowała w trybie ostrzegawczym, a gdy zbliży się do nich tramwaj, pojawi się na krótko światło czerwone dla kierowców. Dla pieszych na przejściu przez tory tramwajowe planuje się sygnalizację ostrzegawczą podobną do niedawno wykonanej wzdłuż ul. Kartuskiej.

Na rondzie będzie możliwość pełnego uruchomienia sygnalizacji w sytuacji awaryjnej, np. gdy zajdzie potrzeba szybkiego wyjazdu samochodów z tunelu pod Martwą Wisłą. Poza taką sytuacją i wspomnianym wzbudzaniem przez tramwaje, skrzyżowanie ma pracować bez sterowania światłami.

- Rondo turbinowe nie powinno być już dużym zaskoczeniem dla kierowców w Gdańsku - istnieje takie m.in. na Kokoszkach zobacz na mapie Gdańska oraz niemal w pełni przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Na ul. Marynarki Polskiej, poza wykonaniem oznakowaniem poziomego, nie planujemy instalacji separatorów, takich jak na Kokoszkach - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Skrzyżowanie al. Jana Pawła z ul. Czarny Dwór. Tutaj zmieniony zostanie program sygnalizacji. Skrzyżowanie al. Jana Pawła z ul. Czarny Dwór. Tutaj zmieniony zostanie program sygnalizacji.
Zmiany także na innych skrzyżowaniach

Zmiany obejmą także kolejne dwa skrzyżowania w kierunku Przymorza - Drogi Zielonej z al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. W obu przypadkach będzie dążyło się do poprawy możliwości przejazdu na wprost i w lewo (tj. od tunelu w stronę Wrzeszcza).

Dodatkowo, po otwarciu drogi pod Martwą Wisłą, niewykluczone będą też korekty cykli sygnalizacji na kolejnych skrzyżowaniach.

- Mamy wytypowane miejsca, gdzie będziemy szczególnie obserwowali ruch po otwarciu tunelu. Są to skrzyżowania ul. Czarny Dwór z Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, al. Jana Pawła z Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, al. Rzeczypospolitej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Braci Lewoniewskich z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ.
Wbrew plotkom, zmiany na ul. Piastowskiej nie mają związku z otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Wbrew plotkom, zmiany na ul. Piastowskiej nie mają związku z otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą.
Piastowska nie będzie drogą tranzytową

Przy okazji zmian po otwarciu tunelu, warto zdementować plotkę, która krąży od pewnego czasu wśród mieszkańców Przymorza i Oliwy.

- Usłyszałem niedawno informację o tym, że ulica Piastowska zobacz na mapie Gdańska ma przejąć główną rolę połączenia tunelu pod Martwą Wisłą z Oliwą do czasu budowy brakującego fragmentu Drogi Zielonej. Będzie podwyższona prędkość i zdjęte ograniczenia maksymalnej masy pojazdów. Uważam, że to szalony pomysł, by wpuszczać tranzyt w tak wąską ulicę - pisze do nas czytelnik z Przymorza, choć podobne wiadomości dostaliśmy także od mieszkańców Oliwy.
Informacja ta tylko częściowo jest prawdziwa i nie ma związku z planowanym otwarciem tunelu.

Znaki ograniczenia masy całkowitej faktycznie znikają, ale tylko w ramach porządkowania oznakowania. Zdaniem pracowników ZDiZ, ograniczenia na kolejnych ulicach sprawiają, że ruch pojazdów ciężkich tu nie występuje. Natomiast zamiast podwyższenia dopuszczalnej prędkości, będą podjęte działania odwrotne - jeszcze w tym roku powinny pojawić się progi zwalniające m.in. w rejonie przejść dla pieszych przy szkołach.

  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Badania naukowo-techniczne systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
W tunelu trwają odbiory

Oficjalnego terminu otwarcia przejazdu pod Martwą Wisłą wciąż nie ma. Obecnie trwają odbiory końcowe, w tym m.in. badania techniczno-naukowe wraz z oceną działania systemu wentylacji pożarowej i systemów z nią współpracujących. W tym celu wykorzystano metodę "gorącego dymu", która pozwoliła na symulację prawdziwego pożaru. Podczas próby stwierdzono, że "system wentylacji pożarowej w obiekcie został dobrany i wykonany poprawnie i jest w stanie zapewnić wymagane warunki środowiska zgodnie z założeniami projektowymi."

Zabytkowy autobus w tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z grudnia ub. r.

Miejsca

Opinie (286) 8 zablokowanych

  • I bardzo dobrze... (2)

    ...bo wielu kierowców chyba nie potrafi / nie zna / nie chce stosować zasad poruszania się po rondzie dwupasmowym. A turbina przynajmniej ogranicza swobodę manewrów, więc wg mnie spadnie ryzyko kolizji.

    • 8 2

    • W moim tdi turbina nie ogranicza (1)

      A pozwala na więcej to źle?

      • 1 3

      • Chyba to co po tej turbinie zostało Helmucie. A z rury czarny dym. Po czym dziś najłatwiej poznać wieśniaka? Ano właśnie po tym, że jedzie zapyziałym tdi i truje innych kierowców kłębami dymu.

        • 2 0

  • co to znaczy ? (2)

    czy mozna opisać w prosty sposób co to jest to rondo turbinowe ?

    • 2 3

    • artykul bez sensu (1)

      uzywa slowa ktorego malo kto rozumie

      • 0 7

      • achh ci kierowcy.... a niby po kursach i po egzaminie

        • 9 0

  • co oznacza tondo turbinowe (1)

    bo nie rozumiem

    • 1 7

    • to poszukaj w internecie, trudno?!

      • 6 0

  • Separatory! (3)

    Niech je zrobią, a nie żydzą. Przecież masa debili nadal będzie sobie zewnętrznym pasem po całym rondzie jeździć...

    • 14 2

    • ty ja (2)

      a wiesz jak należy poruszać się po takim rondzie? bo z tego co piszesz to wnioskuję że nie masz pojęcia.

      • 1 4

      • ja2 (1)

        Oczywiście, że wiem, pytanie czy Ty wiesz. Wnioskuję, iż uważasz, że prawym pasem można się poruszać po całym rondzie turbinowym. To lepiej nie wjeżdżaj na nie dopóki nie będzie separatorów.

        • 3 0

        • Aha, i żeby nie było - mandatu za jazdę dookoła prawym pasem się nie dostanie, co jednak absolutnie nie znaczy, że tak się powinno jeździć!

          • 1 0

  • Dlaczego nie dacie więcej aktualnych zdjęć samego tunelu? (1)

    Wolałbym 2 zdjęcia z testów z dymem zamiast pięciu plus zdjęcia tego jak obecnie wygląda tunel

    • 1 0

    • Nie słyszałeś zalany

      • 1 0

  • Gdynia - Westerplatte autobusem (1)

    czy będzie szybka linia autobusowa Gdynia - Westerplatte ?

    • 2 3

    • tak w 2019 roku

      • 0 0

  • troszkę więcej trzeźwego myślenia, niby po ciężarówki miałby jeździć przez północne dzielnice Gdańska? (3)

    Z portu do A1 wybiorą obwodnicę południową, tak samo do 7 jak i do 6. Zwiększy się tylko ruch osobówek. Jedyne czego szkoda, to to, że miastu nie wystarczyło odwagi i środków, żeby od obwodnicy przez Słowackiego, nową Hynka do Trasy Sucharskiego zrobić przejazd bez świateł i rond. Szkoda, bo pomysł był, plany były a światła i korki pozostały.

    • 11 8

    • ciebie pogielo chyba (2)

      obwodnice przez centrum miasta chciales puscic? takich rzeczy to nawet w rosji nie ma

      • 3 4

      • Są i g wiesz i tak pachniesz

        • 1 2

      • obwodnicę? trasę średnicową...wszędzie na świecie są w każdym większym mieście.

        czytać ze zrozumieniem.

        • 1 0

  • (7)

    Czy może ktoś napisać co się zmieni na tym rondzie? Co znaczy ze stanie się turbin owe i jak zmieni się organizacja. Przecież teraz jest ok.

    • 5 1

    • moim zdaniem zwykłe ronda dwupasmowe nie mają racji bytu (2)

      tym bardziej że większość kierowców nie potrafi się po nich poruszać Turbinowe jest prostsze w obsłudze. Masz strzałki jak w przedszkolu :D

      • 5 2

      • (1)

        turbinowe może mieć więcej pasów, widziałem trzypasmowe a są jeszcze większe,
        to ma cholerną wydajność, o wiele większą przepustowość niż zwykłe rondo

        w ogóle ronda są lepsze niż światła

        • 1 0

        • nie wiem czy wszystko przewidzialem.... ale na zwyklym rondzie

          powinien byc przepis ze prawy pas służy tylko do najbliższego zjazdu z ronda lub wjazdu na nie.
          Powinno to upłynnić ruch i ułatwić poruszanie sie po nim.

          Teraz prawie wszyscy cisną prawym blokując pół skrzyżowania.

          • 0 0

    • rondo turbinowe: (3)

      z prawego pasa możliwa tylko jazda do pierwszego zjazdu, z lewego pasa możliwa jazda na wprost i również do pierwszego zjazdu. Brak możliwości jazdy z lewego pasa na wprost. Ot i całe rondo turbinowe.

      • 2 1

      • bez sensu (2)

        wjeżdżam na lewy,bo chce zjechać na czwartym zjeździe,typ na prawym wali prosto bo objeżdza sobie prawie całe rondo - i buum.Widziąłem już kilka podobnych sytuacji na tym rondzie.Tak czy siak - ale będzie wesoło hehe...

        • 2 0

        • nie może jechać prawym, prawy pas tylko do pierwszego zjazdu. (1)

          rondo to normalne skrzyżowanie a wirowe z wielodzielnymi pasami z kierunkiem jazdy. Jak na zwykłym skrzyżowaniu, prawy pas do jazdy w prawo. lewy na wprost lub w prawo w tym przypadku. Nie ma możliwości objechania ronda prawym pasem, bo masz nakaz skrętu w prawo, przed każdym zjazdem.
          Troszeczkę się powaliłem wyżej, powinno być brak możliwości jazdy z prawego pasa na wprost. W normalnym kraju wystarczy wymalowanie ciągłej linii i odpowiednie oznakowanie poziome, u nas pewnie zrobią płaski krawężnik
          Bardzo dobre rozwiązanie, kluczowe jest zajęcie odpowiedniego pasa przed wjazdem na rondo.Gdy jedziemy pierwszą a prawo, zajmujemy pas prawy, gdy inny zjazd, pas lewy.

          • 1 0

          • ależ fizycznie mogą - i robią w obecnej chwili

            Zgadzam się - to dobre rozwiązanie,wiem jak się jeździ (nie spałem na kursach),ale jak sam napisałeś - w normalnym kraju.
            bez separatorów będzie taka sama samowolka, jak dotychczas.

            • 0 0

  • Szkola specjalna na piastowskiej (2)

    Na ulicy piastowskiej jest szkola specjalna. Moje dziecko chodzi do niej juz 10 lat I jeszcze nie zrobiono tam swiatel ani progu zwalniajacego!!!! Kpina!!!!! Wszedzie robia przy biurowcach przy hotelu ale tam gdzie powinny byc w pierwszej kolejnosci to nie!!!!!!!! Brawa!!!!!

    • 7 6

    • i nie będzie

      • 1 2

    • Przecież ZDiZ wie lepiej...

      ;)

      • 0 0

  • Rondo turbinowe świetny pomysł.

    Fajnie by było gdyby ZDiZ przeanalizował ruch na skrzyżowaniu z ul. Narwicką i pomyślał nad sygnalizacją świetlną.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane