• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największy kontenerowiec świata płynie do Gdańska

Michał Stąporek
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Statek Maersk Mc-Kinney Møller należy do klasy Triple-E i jest największym kontenerowcem świata. Może pomieścić 18 tys. kontenerów. W swoim pierwszym rejsie zawinie także do Gdańska. Statek Maersk Mc-Kinney Møller należy do klasy Triple-E i jest największym kontenerowcem świata. Może pomieścić 18 tys. kontenerów. W swoim pierwszym rejsie zawinie także do Gdańska.

W drodze do Gdańska jest największy kontenerowiec świata, znany jako Triple-E. Dwa dni temu wypłynął z koreańskiego Busan, do Gdańska zawinie 21 sierpnia.



Triple-E to kolos o długości 400 metrów, 59 metrów szerokości i 73 metrów wysokości. By uzmysłowić sobie jak wielki jest to rozmiar, można go porównać do rozpoznawalnych konstrukcji budowlanych z całego świata. Dobrze pokazuje to zamieszczona obok grafika. Kontenerowiec jest dłuższy niż cztery nowojorskie Statuy Wolności (93 metry wysokości) czy paryska Wieża Eiffla (324 metry). Trzeba by zestawić aż trzy ogromne konstrukcje London Eye (135 metrów), by dorównać mu rozmiarem.

Choć trudno w to uwierzyć, ale taki kolos jest obsługiwany przez załogę złożoną z 22 osób, która w wyjątkowych sytuacjach może być powiększona do 34.

Ale Triple-E to właściwie nazwa klasy statku (skąd się wzięła - czytaj poniżej), który tak naprawdę nazywa się Maersk Mc-Kinney Møller. Należy on do linii żeglugowych Maersk, które od pięciu lat zawijają do gdańskiego terminalu głębokowodnego DCT na Stogach. Choć gdański port gościł już ogromne statki tego przewoźnika, takie choćby jak Emma Maersk, to Maersk Mc-Kinney Møller jest największy z nich wszystkich. O ile Emma mogła zabrać do swoich ładowni ok. 15,5 tys. kontenerów 20-stopowych, to najnowsza jednostka Maerska pomieści ich aż 18 tysięcy.

Kontenerowy gigant wszedł do floty Maerska dopiero kilka miesięcy temu. W czerwcu odbył się chrzest jednostki, w czasie którego nadano jej imię Mærsk Mc-Kinney Møller, na cześć zmarłego w 2012 roku syna założyciela firmy Arnolda Mærsk Mc-Kinney Møllera.

Rozpoczęty 15 lipca rejs z Azji do Europy jest pierwszym rejsem liniowym, jaki wykonuje ten statek.

- Pierwszy kurs Maersk Mc-Kinney Møller jest sprawdzianem wdrożonych przez nas rozwiązań w rzeczywistych warunkach oraz dowodem, że statek jest perfekcyjnie przygotowany do pracy. Jesteśmy pewni, że rejs naszej nowej flagowej jednostki potwierdzi wszystkie jej zalety i podkreśli znaczenie bardziej efektywnej, wydajnej i ekologicznej floty - wyjaśnia Thomas Bagge, prezes Maersk Polska i szef Maersk Line w Europie Środkowo-Wchodniej.

Po wypłynięciu z Busan, kontenerowiec zawinie także do Kwangyang, chińskich portów Szanghaj, Ningbo i Yantian, oraz malezyjskiego Tanjung Pelepas. W Europie będzie wyładowywał kontenery w Roterdamie, Bremerhaven, Arhus, Gdańsku i Geteborgu. W drodze powrotnej odwiedzi jeszcze Tanger, Singapur i Hongkong.

W każdym z tych miasta lokalne oddziały Maersk Line przygotowują uroczystości z okazji pierwszego rejsu największego kontenerowca na świecie.

Na co możemy liczyć w Gdańsku, gdzie statek zawinie po 37 dniach żeglugi, 21 sierpnia?

Na plaży na Stogach utworzony zostanie punkt widokowy, z którego będzie można obserwować wpłynięcie statku do terminalu DCT zobacz na mapie Gdańska. Armator jednostki, firma Maersk, zapowiada otwarcie interaktywnego centrum rozrywkowo-edukacyjnego, zlokalizowanego w sercu Gdańska oraz rejsy wycieczkowe dla wszystkich, którzy będą chcieli zobaczyć Triple-E na własne oczy.

Statek pozostanie w Gdańsku do 24 sierpnia.

Skąd nazwa Triple-E?

Pochodzi ona od wyrażonej w języku angielskim idei, która przyświecała konstruktorom jednostki: "Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved", czyli "ekonomia skali (przekonanie, że duży może więcej), energetycznie wydajny i bardziej przyjazny środowisku".

Ekonomię skali wyraża rozmiar jednostki, która może zabrać 16 proc. kontenerów więcej (w sumie 18 tys.) niż jej największa poprzedniczka, Emma Maersk (15,5 tys.).

Wydajność energetyczna i poszanowanie środowiska wyraża się w przekonaniu, że statek wcale nie musi być bardzo szybki, natomiast powinien oszczędzać przyrodę. Choć jednostka może pływać z maksymalną prędkością 23 węzłów (ok. 43km/h) to najbardziej ekonomiczna i ekologiczna jest przy niższych prędkościach. Jeśli płynie z prędkością 17,5 węzła (ok. 30 km/h) to emituje jedynie 32 proc. dwutlenku węgla, który emitowałaby przy prędkości maksymalnej.

Miejsca

Opinie (143) 10 zablokowanych

  • Busan?.. (5)

    Myslale ze pisze sie Pusan.
    Kolejna gafa.

    • 4 37

    • (2)

      pisze sie i busan i pusan... jak pan nigdy nie byl w korei to ciezko o znajomosc lokalnych nazw. prosze sie nie czepiac a samemu sie lepiej doksztalcic.
      pozdrawiam

      • 14 1

      • Pusan (1)

        Tak sie sklada ze bylem wielokrotnie!
        Moja firma buduje tutaj w Pusan statek...
        Wiec wymowa Koreanczykow to wyrazne Pusan -zas za sprawa anglojezycznych zostalo to przkrecone na mapach google i nie tylko na Busan.
        A jesli chodzi o wyksztalcenie- takiej zgryzliwosci moze dopuscic sie tylko zburaczaly burak...

        • 6 2

        • jaka firma?

          można jakiegoś maila na offshory?

          • 0 1

    • W czasach eurocentryzmu pisało się Pusan, Phenian, Pekin, Bombaj (1)

      Teraz bliższe oryginałowi Busan, Pjongjang, Beijing, Mumbai.

      • 16 0

      • Gdańsk,

        teraz Danzig od dziadka z Wehrmachtu

        • 0 7

  • Cieszcie się

    Cieszycie się ze zalewa was Chińszczyzna? Głupi jesteście.

    • 0 0

  • Nie ma się czym podniecać! (1)

    Wiezie do Polski Chińskie guano!

    • 10 10

    • Którego potem będziesz używał bo choć byś się zapierał zawsze znajdzie się coś w domu "MADE IN CHINA"

      • 0 0

  • statek

    i nie dopłynął

    • 0 0

  • (2)

    Szkoda, ze nie ma porownania z naszymi falowcami!

    • 85 1

    • Bo przy falowcu na Obroncow Wybrzeza (860m dlugosci ) wypadlby slabo ze swoimi marnymi 400m.

      • 0 0

    • A kiedy w końcu któryś z falowców zawinie na DCT?

      • 4 6

  • Prosę się przejechać do Portu Gdańskiego i zobaczyć statki z tą nazwą. A po tym pisać uwagi.

    • 0 0

  • Kozacko :)

    Kozacko :)

    • 0 0

  • kupa hałasu (2)

    A kontenery na TIRach pojadą obwodnicą - pod naszymi oknami. Kupa hałasu w dzień i w nocy.

    • 1 9

    • (1)

      po to jest obwodnica, można było kupić dom na wsi

      • 0 1

      • Postawiłam dom na wsi. Później za płotem zbudowano mi obwodnicę. Bez ekranu.

        • 2 0

  • (4)

    Woda zaleje Gdańsk.

    • 45 31

    • raczej chińskie trampki...

      • 0 0

    • (1)

      i zostawi 2 kontenery :D przecież kryzys ludzie nie mają haj$u to co on transportuje :D pewnie puste kontenery żeby miał co robić :)

      • 0 3

      • Kryzys i nie ma hajsu,ale jakoś sklepy pełne ludzi i do kas kolejki

        Pewnie Tusk ich wynajął,żeby robili pijar

        • 4 0

    • Spokojnie cała akcja będzie zabezpieczana przez ORP Dzik.

      • 16 1

  • statki i stocznie sa przeciez nieoplacalne
    tako rzekla cala rzesza PelOwsko PSLowskich "ekspertow"
    dlatego wieszcze ze napewno splajtuje zanim doplynie...

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane