Skopiowano

Największy w Polsce radioteleskop powstanie z pomocą Politechniki Gdańskiej

Marzena Klimowicz-Sikorska
6 listopada 2012 (artykuł sprzed 9 lat)
Opinie (84)
Radioteleskop, który powstanie w Borach Tucholskich, będzie większy od toruńskiego (na zdjęciu). Radioteleskop, który powstanie w Borach Tucholskich, będzie większy od toruńskiego (na zdjęciu).

W Borach Tucholskich powstanie trzeci co do wielkości na świecie radioteleskop - RT90+. Będzie kosztował od 350 do 400 mln. zł. Do 2018 r. powstanie siłami dziewięciu ośrodków naukowych i uczelni technicznych w Polsce, w tym Politechniki Gdańskiej.

Tak ma wyglądać najnowocześniejszy radioteleskop na świecie, który powstanie przy współpracy Politechniki Gdańskiej. Tak ma wyglądać najnowocześniejszy radioteleskop na świecie, który powstanie przy współpracy Politechniki Gdańskiej.
Nie poznaliśmy jeszcze dokładnie wszystkich zakątków własnej galaktyki, a tych do odkrycia czekają jeszcze miliardy. Kto wie, może w jednej z nich znajduje się planeta podobna do Ziemi i istoty podobne do nas? I kto wie, może jej odkrycie będzie zasługą naukowców z Politechniki Gdańskiej, która przystąpiła właśnie do projektu budowy najnowocześniejszego, trzeciego co do wielkości na świecie, radioteleskopu?

Dziewięć polskich uczelni i ośrodków naukowych, w tym PG, podpisało we wtorek porozumienie powołujące do życia konsorcjum, którego głównym celem jest budowa do 2018 r. jednego z największych radioteleskopów na świecie, o średnicy powyżej 90 m (gdyby powstał dzisiaj, byłby trzecim takim na świecie). Będzie on filarem powstającego właśnie Narodowego Centrum Radioastronomii i Inżynierii Kosmicznej (NCRIK). Ze względu na zakłócenia, jakie panują w mieście, radioteleskop powstanie w pobliżu miejscowości Dębowiec, w Borach Tucholskich.

- Korzyści dla polskiej nauki pojawią się już na etapie projektowania radioteleskopu - mówi prof. Andrzej Kus z UMK w Toruniu, dyrektor konsorcjum NCRIK. -Planujemy skonstruowanie instrumentu, który będzie pod względem technologicznym przewyższał te już istniejące. To ambitne zadanie chcemy zrealizować bazując na wiedzy i doświadczeniu polskich naukowców i techników. Osiągniemy zatem korzyści nie tylko w dziedzinie eksploracji kosmosu, ale także nauk ścisłych i technicznych, m.in.: optyki, mechaniki, mechatroniki czy budownictwa oraz transferu i przetwarzania danych. Poza tym, oprócz radioteleskopu powstaną obiekty towarzyszące z licznymi laboratoriami na Politechnice Gdańskiej i UMK w Toruniu.

Czy powinniśmy inwestować w badanie kosmosu?

RT90+, bo tak brzmi robocza nazwa przyszłego radioteleskopu, będzie kolejnym takim urządzeniem w Polsce. Pierwszy - o średnicy 32 m - znajduje się w miejscowości Piwnice pod Toruniem. Należy on do Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i jest częścią programu VLBI, czyli największej międzynarodowej sieci teleskopów. Bada ona rejony kosmosu niedostępne dla teleskopów optycznych. Dzięki temu, że od września tego roku Polska przystąpiła do Europejskiej Agencji Kosmicznej, będziemy mogli wybudować kolejny, o wiele silniejszy i dokładniejszy.

Po co nam taki teleskop? Bo nie stać nas na wystrzeliwanie rakiet na wzór francuskiej Arianne5, w przypadku której koszt jednego wystrzelenia wynosi ok. 300 mln. zł. A że od września tego roku Polska jest członkiem ESA, międzynarodowej organizacji zrzeszającej liderów w dziedzinie badania kosmosu, musimy gonić świat i naukę. Przynależność do ESA to nie tylko zobowiązania, ale i korzyści, również finansowe, bowiem część pieniędzy na budowę RT90+ (którego koszt waha się od od 350 do ok. 400 mln. zł) będzie pochodzić właśnie od tej organizacji.

Jednak nawet jeśli za pomocą radioteleskopu nie uda nam się znaleźć "obcych", Narodowe Centrum Radioastronomii i Inżynierii Kosmicznej, jako operator jednego z największych radioteleskopów na świecie, z pewnością przyciągnie naukowców z całego świata. Być może wówczas o ośrodku badawczym w Borach Tucholskich będzie się mówiło jak o jednostce o międzynarodowej randze w dziedzinie eksploracji kosmosu.

Makieta radioteleskopu wykonana przez Lecha Zuzańskiego.

Projekt podzielony jest na dwa etapy. Pierwszy, którego realizacja rozpocznie się na początku 2013 roku, obejmuje przygotowania studiów wykonalności radioteleskopu i infrastruktury naukowej oraz pozyskanie finansowania. Na drugi etap, którego rozpoczęcie jest planowane na pierwszy kwartał 2015 roku, składa się budowa RT90+ i obiektów towarzyszących. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze sygnały z kosmosu radioteleskop odbierze w 2017 lub 2018 roku.

- Eksploatacja RT90+ i eksploracja kosmosu pomogą zweryfikować i uprawomocnić teorie z różnych dziedzin nauk technicznych. Dlatego po zbudowaniu radioteleskopu powołamy do życia elitarną akademię w Gdańsku, w której będą się kształcili światowej klasy eksperci z dziedzin nauk podstawowych i stosowanych - mówi prof. Zbigniew Sikora z Politechniki Gdańskiej, zastępca dyrektora konsorcjum NCRIK. Akademia będzie wzorowana na francuskiej École Normale Supérieure w Paryżu.

W skład Konsorcjum "Narodowe Centrum Radioastronomii i Inżynierii Kosmicznej" wejdą:

Politechnika Gdańska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie, Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze, Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, Instytut Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk Poznańskie Centrum Superkomputerowo - Sieciowe w Poznaniu, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy.

• trzeci co do wielkości na świecie ?!

Proszę Was.. Pani Marzeno, proszę nie wprowadzać ludzi w błąd bo prawdę mówiąc Polska jest w tył technologicznie o dobre kilka lat. Sikaliśmy w majtki a kraje zachodnie miały takie na pęczki. Polecam infografikę.

• Toruń miastem unikalnym w skali międzynarodowej

To, ze radioteleskop, który powstanie w Borach Tucholskich, będzie większy od tego toruńskiego jest przejściowo - tymczasowe. Skoro miliardy galaktyk czeka na odkrywców to i radioteleskopów nigdy za dużo.

• To fajnie.

Szkoda, że duże i potrzebne inicjatywy rodzą się w takich potwornych bólach. Jesteśmy z tyłu, bo państwo nie daje kasy na badania.

• hahahahah

co Ty chcesz odkrywać, to co USA już odkryło ? oni się nie dzielą, ciekawe czy będą ludzie którzy będą potrafili obsługiwać takie coś..

• Tylko po co?

To nam kasy nie przyniesie, lepiej inwestować w inne dziedziny nauki.

• Potrzebna inwestycja??? co z tego będziemy mieć satysfakcje, odkrytą gwiazdę??? fajnie za 400mil...:/

równie dobrze inni mogli by wydać 400mil i wpisać do katalogów ze odkryli gwiazdę..xxx. Wolał bym by te 400 mil było wydane lepiej na projekty naukowe w biotechnologie informatykę jakąś inna inżynierkę a nie na oglądanie gwiazdeczek!!

W my w Polsce lubimy wydawać kasę na bzdury...

• ja bym wolał

żeby ta kasa poszła na poszukiwania metod leczenia raka , hiv ... a nie szukanie zielonych ludków ..jak tam sa to sie sami zgłoszą chyba że już się zgłosili tylko to przed nami ukrywają rządy....róznych państw

Dębowiec to nie Kaszuby.

Odpowiedź redakcji:

Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

• jeżeli badanie kosmosu to dla ciebie szukanie zielonych ludzików...

gdyby wszyscy myśleli w ten sposób to byśmy dalej sądzili że atomy to małe kulki

• a co

z pogodą u nas? Nie zbyt zachmurzone niebo?