• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najwyższy budynek w Gdańsku z kamieniem węgielnym

Michał Stąporek
19 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najwyższe współczesne budynki Trójmiasta
Biurowiec Neptun będzie najwyższym budynkiem w Gdańsku i szóstym wysokościowcem we Wrzeszczu. Biurowiec Neptun będzie najwyższym budynkiem w Gdańsku i szóstym wysokościowcem we Wrzeszczu.

Na budowie najwyższego budynku w Gdańsku, niemal 85-metrowego biurowca Neptun, który powstaje przy al. Grunwaldzkiej 107-109 zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu, wmurowano kamień węgielny. To będzie już szósty wysokościowiec w tej części dzielnicy.



82 metry - tyle przez 550 lat mierzył najwyższy budynek w mieście, czyli Bazylika Mariacka, której budowę rozpoczęto w 1343 roku, a kończono etapami, aż do początku XVI wieku. Największy kościół ceglany Europy wciąż dzierży tytuł najwyższego gmachu w mieście, ale już tylko przez półtora roku. Wtedy - pod koniec 2013 r. - gotowy ma być biurowiec Neptun, wyższy od dotychczasowego rekordzisty o niespełna 3 metry. Najwyższym budynkiem Trójmiasta pozostanie jednak kompleks Sea Towers w Gdyni, wysoki na ponad 125 m (do dachu).

W środę na budowie Neptuna zobacz na mapie Gdańska wmurowano kamień węgielny, choć prace budowlane prowadzone przez firmę Budimex ruszyły wiosną tego roku. Po kilku miesiącach robót, konstrukcja budynku, który powstaje w miejscu dawnego domu towarowego Neptun, wspięła się już na poziom gruntu. Budowlańcy mają jeszcze sporo pracy, bo do najwyższego punktu zostało jeszcze 84,7 m - taka jest oficjalna wysokość budynku. Jego powierzchnia użytkowa (włącznie z częścią podziemną) wyniesie 21,6 tys m kw., a całkowita kubatura to 78,5 tys. m sześc. Powierzchnia części użytkowych biurowca - 15,3 tys. m kw. - sprawia, że będzie mogło w nim pracować ok. 1800 osób, dla których w podziemnym garażu zaplanowano ok. 160 miejsc parkingowych.

Neptun będzie już szóstym wysokim budynkiem w tej części Wrzeszcza. Jako pierwszy, bo w 1972 roku, na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Partyzantów zobacz na mapie Gdańska stanął tzw. dolarowiec, czyli wysoki na 55 metrów 17-kondygnacyjny budynek mieszkalny. Twórcą wieżowca był znany gdański architekt, Stanisław Michel. Początkowo mieszkali tu głównie marynarze, kelnerzy i prostytutki. Tylko oni w latach PRL-u zarabiali bowiem w dolarach, a tylko w tej walucie można było zapłacić za mieszkanie w tym budynku. Stąd też wzięła się jego nazwa.

Panorama Wrzeszcza, którą będzie widać z centrum biurowego Neptuna.



Najlepsze miejsce na stawianie wieżowców w Trójmieście to:

Dwa lata temu nieopodal stanęły wieże Quattro Towers zobacz na mapie Gdańska, czyli cztery budynki mieszkalne, również wysokie na 55 metrów. Ich powstanie było poprzedzone licznymi kontrowersjami: przeciwko budowie tak dużego osiedla mieszkaniowego protestowali mieszkańcy Wrzeszcza, którzy obawiali się zniszczenia kameralnego charakteru tej części dzielnicy oraz zwiększonego ruchu samochodów na ul. Partyzantów. Deweloperem QT jest ta sama firma, która buduje biurowego Neptuna - czyli polski oddział międzynarodowej firmy Hines.

Zdaniem Magdaleny Reńskiej, dyrektor trójmiejskiego oddziału zajmującej się nieruchomościami firmy Jones Lang LaSalle, inwestycja Hinesa wpisuje się w pewien trend. - Trójmiejski rynek biurowy był do niedawna zdominowany przez deweloperów działających lokalnie. W ostatnim czasie obserwujemy jednak zainteresowanie aglomeracją ze strony ogólnopolskich i międzynarodowych firm deweloperskich takich jak Hines, Multi Development czy Echo Investment.

Czy międzynarodowe doświadczenie pomoże Hinesowi znaleźć najemców na swoje biura w Neptunie? Na pewno, choć i tak nie będzie to łatwe, bo w Trójmieście jest dziś ok. 33 tys. m kw. niewynajętych biur, co odpowiada ok. 9 proc. powierzchni dostępnej na rynku.

Warto dodać, że w kilkukilometrowym pasie wzdłuż alei Zwycięstwa i alei Grunwaldzkiej buduje się lub właśnie zbudowano grubo ponad 70 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej. W realizacji są dwa budynki kompleksu Olivia Business Centre, czyli Olivia Point i Olivia Tower ( w sumie 21 tys. m kw.) oraz faza pierwsza Alchemia (16,5 tys. m kw.), w którym docelowo ma być aż siedem budynków. Najemców mają już oddane w ostatnich miesiącach biurowce Olivia Gate (18 tys. m kw.) oraz Opera Office Centre (7,6 tys. m kw.). Na wprowadzenie się pierwszych użytkowników czekają też biurowce Omega i Gamma, które powstały na terenie osiedla Garnizon.

Według raportu Jones Lang LaSalle, w całym Trójmieście powstaje w tej chwili 80 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej, z czego aż 73 tys. mkw. w Gdańsku. W całym 2012 roku podaż nowoczesnej powierzchni biurowej zwiększy się w regionie o 56 tys. m kw., a kolejne 52 tys. m kw. trafi na rynek w 2013 roku.

Materiał promocyjny centrum biurowego Neptun

Miejsca

Opinie (250) 8 zablokowanych

  • ja mam pytanie.....................

    ..po co to komu....

    • 10 7

  • Do cholery ile w koncu będzie potrzeba tych biur . (1)

    Czy już cała produkcja w Azji . Chyba już tak .
    Na co będa te biurowce kiedyś przerabiać , a może tak jak stadiony zamknie się na kłodke i z głowy .

    • 9 7

    • taka ciemność, że aż poraża

      • 1 2

  • ale jak im sie winda zepsuje

    to będą mili wesoło:) A winda lubi się psuć :)

    • 6 3

  • Budują bez parkingu (6)

    to jest tak pomyślane bez głowy, że aż strach.

    • 10 5

    • byłeś w NY? (5)

      tam cały Manhattan jest praktycznie bez parkingów, a wieżowce 3 razy większe, na szczęście wieś na GDA i GKA nie będzie tam pracowała i nie musi dojeżdżać, a normalni z Gdańska dojadą tramwajem lub SKM

      • 7 6

      • Oby, oby.

        • 0 0

      • byłam, ale nie wiem czy Ty byłeś... (2)

        zauważyłeś, że każdego miejsca można dojechać na Manhattan metrem? Zauważyłeś? Sprawnym, niezawodnym, czystym, klimatyzowanym... Dodatkowo chyba umknęły Twojej uwadze wielopiętrowe parkingi znajdujące się co kilka ulic... Poza tym Manhattan jeśli się mieszka na samym Manhattanie jest do przejścia piechotą... Na Manhattan ludzie dojeżdżają też z New Jersey PATH'em, z którego można idealnie się przesiąść na metro...
        A może Manhattan znasz tylko z filmu?
        My, póki co mamy jedną linię kolejki miejskiej...
        Po drodze dzieci do podrzucenia do przedszkola, zakupy do zrobienia etc.
        Porównanie na poziomie budyniowego miasta...

        • 5 3

        • jakbyś była to bys taki bzdur nie pisała (1)

          • 1 6

          • jakieś argumenty?

            byłam, dość długo, dość systematycznie wracam...
            Chcesz porozmawiać o muzeach, o street art'cie, o ulubionych lodach, z których miejsc robić najfajniejsze zdjęcia panoramy miasta, o tym co się zmieniło na Manhattanie przez ostatnie 20 lat?
            Zapraszam do rozmowy :-)

            • 0 3

      • Nie jesteśmy w NY

        tylko w Gdańsku, to dość istotna różnica.

        • 5 1

  • do kupy! (6)

    A nie można by tych wszystkich wieżowców w kupie postawić? Np. tam gdzie mamy już te wszystkie zieleniaki itd. Wg. mnie takie centrum wysokościowców robi większe wrażenie niż porozrzucanie orzeszków po całym mieście. Poglądowo zerknijcie panoramy Londynu, NY, czy nawet Warszawki.

    • 11 0

    • będzie więcej we Wrzeszczu kwestia czasu

      • 2 0

    • Masz rację, ale... (1)

      ...weź tu znajdź tyle wolnej przestrzeni w jednym miejscu? Niewykonalne, przy dzisiejszej zabudowie. Chyba, że zagospodarowalibyśmy jakąś łąkę pod Szadółkami czy w pobliżu obwodnicy, ale to chyba nie o to chodzi.

      • 0 0

      • Nie widzę problemu

        Nie mówię, że w takim miejscu należało by od razu postawić 100 wysokościowców. Można powolutku starsze, opuszczane budynki wyburzać i sukcesywnie stawiać tam coś wyższego. Na proponowanym przeze mnie obszarze - przy Zieleniaku - już teraz można, bez wyburzania, postawić jakieś 3-4 budynki. Niedaleko są też ogromne pustki Młodego Miasta. Ważne żeby był jasny plan co i gdzie.

        • 2 0

    • Nie, bo takie centrum wygląda łądnie na pocztówkach, i tyle jego zalet. (2)

      Biurowce muszą być rozproszone, inaczej wszyscy będą dojeżdżać do pracy w to samo miejsce o tej samej porze. Przez co podczas gdy jeden kierunek ruchu będzie świecił pustkami, to drugi będzie tonął w wielokilometrowych korkach.

      Natomiast jeżeli biurowce będą stały na zasadzie, trochę tu, trochę tam, to ruch lepiej się rozłoży i korki będą krótsze.

      • 6 0

      • Fakt (1)

        Centrum na razie jest mocno zatłoczone, ale nowe drogi - południowa obwodnica, tunel pod Martwą Wisłą, planowana Nowa Wałowa - zdecydowanie poprawią ten stan. Do tego łatwo tam dojechać komunikacją. Większość tramwajów dojeżdża do dworca, ogromna część autobusów, SKM a nie długo i PKM.

        • 3 0

        • PKM tylko do Wrzeszcza

          • 2 0

  • CZY KTOŚ DECYZYJNY MYŚLI LOGICZNIE W TYM MIEŚCIE? CZY TYLKO MIESZKAŃCY MAJĄ TĘ UMIEJĘTNOŚĆ?!!! (8)

    ...bo:
    - w mieście dąży się do zapchania każdego metra kwadratowego,
    - będzie brakować miejsc parkingowych - i co z tego, że jest SKMka-kto przyzwyczaił do wożenia swojej szanownej...autem to chciał ją wozić dalej
    - poszkodowani będą mieszkańcy
    - a kto wozi swoją szanowną .. autem, to równie dobrze może ją dowieźć w okolice obwodnicy i nie będzie stał w korkach!
    - bo nie wiem czy szanowne władze widzą - ale największe korki tworzą się m.in. na drogach dojazdowych do obwodnicy, kiedy to ludzie chcą się dostać do tego super centrum albo z niego wyjechać
    - jak już w końcu zapełnią się te wszystkie bezsensowne biurowce począwszy od tego przy operze do tych w Oliwie - wtedy będą korki!!!!
    - ....a przemysł stoczniowy, niegdyś chluba miasta podupada, ale nic to zamiast budowania statków na potęgę buduje się ECS!
    - .....eeeeehhhhh

    • 7 9

    • błąd (6)

      ja jako mieszkaniec Wrzeszcza chce do pracy chodzić pieszo, a nie dojeżdżać pod obwodnice

      • 7 0

      • ja też bym tak chciała (2)

        ...ale nie wydaje mi się, że biurowce są budowane pod naszymi nosami, abyśmy MY tam pracowali
        ...i sądzę, że raczej większość osób dojeżdża czymś do pracy - przeważnie autem (jedna osoba, jedno auto, kilka metrów zajętych na jezdni x tysiące kierowców i aut = mega korki)

        • 1 1

        • a kto? my bedziemy pracować w Pruszczu a Pruszcz w Gdańsku? (1)

          jakby tak było jak mówisz to w Gdańsku byłoby rano 250 000 samochodów na ulicach a KM świeciłaby pustkami, a jednak tak nie jest

          • 4 0

          • a zobacz kto jeździ przeważnie komunikacją miejską .... człowieka w garniturze (jadącego do biura) nie jest łatwo tam spotkać...

            jest zrobiona super-hiper-wypasiona pętla Łostowice - Świętokrzyska z miejscami do parkowania aut(żeby można się był przesiąść na tramwaj wygodnie bez korków) i co...stoi tam kilka samochodów na krzyż i to tyle

            • 1 2

      • Twoja firma zostanie we Wrzeszczu (2)

        ale klienci, którzy do niej przyjeżdżają będą parkować pod Twoim domem...

        • 0 3

        • kolejny błąd (1)

          większość biurowców nie przyjmuje interesantów w takiej ilości jak CH, pomyśl i zadaj sam sobie pytanie ile razy w tym roku byłeś coś załatwiać w jakimś biurowcu?

          • 4 0

          • siedziałam w takim biurowcu

            przychodziło do mnie kilku partnerów biznesowych dziennie...
            Prezentacje, bieżąca współpraca przy różnych projektach, omawianie dokumentacji przetargowej etc.
            Ja akurat jeśli się ruszałam to do Warszawki...

            • 0 2

    • popieram

      Nic dobrego się nie dzieje w 3Ciy tylko biurowce lub nowo budowane sklepy. Przemysł stoczniowy podupada. Coraz mniej firm powstaje, które coś produkują, no ale jest pan Adamowicz :)

      • 0 0

  • dlaczego nie wymuszą od inwestora parkingu dla co najmniej 50% zatrudnionych (1)

    Ustalić standardy!!!
    Przecież tam również będą przyjeżdżać interesanci...
    U nas nie ma sensownej komunikacji miejskiej...

    • 9 6

    • ale przecież deweloper nikogo tam nie zatrudnia tylko wynajmuje powierzchnię

      • 4 1

  • Nie robi wielkiego wrażenia, jak na możliwosci architektury 21-wieku; ale jest dobrze.

    Nie robiąc dostatecznej liczby miejsc parkingowych, każecie ludziom płacić w Galerii Bandyckiej

    • 6 2

  • nie pitol

    pewnie dawno nie jechałeś tramwajem !!! ja przesiadłam sie na tramwaj i powiem ci że są czyste a jak patrze przez szybe na stojące w korku samochody to wiem że podjełam słuszną decyzję dodam jeszcze że za bilet płace 8o zl.i smigam od poniedziałku do piątku kiedy chce, gdzie chcę ty pewnie wydasz więcej za parkowanie albo na kary za złe parkowanie

    • 13 0

  • Gdańsk to jednak glęboko prowincja skoro podniecace się jednym budynkiem nawet nie wieżowcem (1)

    bo prawdziwy wieżowiec zaczyna się powyżej 152 m,w Nowym Jorku samych budynków powyżej 100 metrów jest ponad 800 a takich karakanów jak ten w artykule nikt nie liczy,poza tym tu nie oplaca się stawiać prawdziwych drapaczy chmur bo gęstość zaludnienia jest niska ,tylko 1700 na metr kwadratowy więc jest wystarczająco dużo miejsca żeby budować normalne budynki a nie leczyć malomiasteczkowe kompleksy

    • 12 8

    • to nie my tylko redakcja portalu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane