Fakty i opinie

Naprawa torów z Chełmu na Łostowice. Wstrzymany ruch tramwajów

Najnowszy artukuł na ten temat

Estakada na Morenę wymaga wymiany elementów konstrukcji

W niespełna dwa tygodnie po otwarciu nowej trasy tramwajowej, ruch pojazdów był sparaliżowany przez powyginane szyny (nz.). Obecnie pomimo prowizorycznej naprawy, motorniczowie nadal muszą zwalniać na łukach.
W niespełna dwa tygodnie po otwarciu nowej trasy tramwajowej, ruch pojazdów był sparaliżowany przez powyginane szyny (nz.). Obecnie pomimo prowizorycznej naprawy, motorniczowie nadal muszą zwalniać na łukach. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Kolejny raz budowlańcy będą walczyć ze źle wykonanym torowiskiem nowej trasy tramwajowej wzdłuż al. Havla. Pasażerów czekają spore utrudnienia - tramwaje nie pojadą nią przez sobotę i niedzielę, a komunikację zapewnią autobusy zastępcze.



Kto powinien ponieść konsekwencje za fatalnie wykonane torowisko?

inwestor - spółka miasta, której zlecono jej realizację 8%
wykonawca, który źle położył torowisko 27%
projektant, bo dokonał nieprawidłowych wyliczeń 10%
wszyscy uczestnicy projektu, bo zabrakło odpowiednej koordynacji w nadzorze i pracach 55%
zakończona Łącznie głosów: 1195
Otwarta w maju br. trasa tramwajowa, będąca przedłużeniem linii na Chełm, od początku sprawia kłopoty. Już w zaledwie jeden dzień po jej uruchomieniu, wprowadzono ograniczenia prędkości na łukach między przystankami Wilanowska - Przemyska zobacz na mapie Gdańska oraz Przemyska - Płocka zobacz na mapie Gdańska, które pod wpływem temperatury oraz ruchu tramwajów, zaczęły się wyginać we wszystkie strony (szczególnie widocznie było to na pierwszym z łuków).

Dotychczas próbowano je wyregulować oraz dokonano prowizorycznych nacięć w szynach. Nadal jednak istnieje ograniczenie prędkości dla motorniczych, a z racji tymczasowych dylatacji tramwaje dość mocno hałasują. Z tego powodu zapadła decyzja o ułożeniu torów w newralgicznych miejscach od nowa, choć z wykorzystaniem istniejących szyn.

- Naprawa ma wyeliminować nadmierne naprężenia w szynach torowiska, które uniemożliwiają poruszanie się tramwaju bez ograniczenia w prędkości - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za realizację tej inwestycji tramwajowej.

Robotnicy dokonają regulacji torów z użyciem podbijarki, która będzie sprowadzona do Gdańska aż z Wrocławia. Dodatkowo w razie potrzeby przytną nadmiar szyn, a to wszystko przeprowadzą "odpinając" i ponownie montując tory do podkładów. GIK zastrzega, że część prac może być wykonywana również nocą.

Prace będą trwać przez całą sobotę oraz niedzielę (14 - 15 lipca). Wszystkie tramwaje (w tym nocna linia N0) kursujące dotychczas do pętli Łostowice Świętokrzyska, kończyć będą bieg na pętli Chełm Witosa. Tu będzie trzeba się przesiąść na autobusy zastępcze linii T1 (kursujące w zastępstwie tramwajów linii dziennych: 2, 6 i 68) lub NT1 (zamiast linii nocnej N0; na NT1 obowiązuje nocna taryfa biletowa).

Autobusy będą kursować w kierunku Łostowic trasą: Chełm Witosa (pętla tramw.) - ul. Witosa - objazd skrzyż. Łostowicka/Armii Krajowej - al. Havla - Łostowice Świętokrzyska (pętla), zaś w przeciwnym kierunku: Łostowice Świętokrzyska (pętla) - al. Havla - ul. Witosa - Chełm Witosa (pętla).

Pojazdy komunikacji zastępczej w kierunku pętli Łostowice Świetokrzyska będą zatrzymać się na przystankach: Chełm Witosa (na pętli tramwajowej), Cieszyńskiego (w ciągu ul. Witosa), Wilanowska (w ciągu al. Havla), Przemyska (w ciągu al. Havla), Płocka (w ciągu al. Havla) i Łostowice Świętokrzyska (pętla tramwajowa).

Pasażerowie udający się w kierunku Chełmu powinni korzystać z zatok autobusowych na przystankach: Łostowice Świętokrzyska (pętla tramwajowa), Świętokrzyska n/ż (w ciągu al. Havla), Płocka (w ciągu al. Havla), Przemyska (w ciągu al. Havla), Wilanowska (tymczasowy przystanek w ciągu al. Havla, na prawoskręcie w ul. Wilanowską), Cieszyńskiego (w ciągu ul. Witosa). Końcowy przystanek będzie zlokalizowany na pętli tramwajowej Chełm Witosa.

- Dla tramwajowego przystanku Cebertowicza w ciągu al. Witosa nie będzie tymczasowego przystanku zastępczego linii T1 i NT1 z powodu braku możliwości bezpiecznej lokalizacji przystanku na poboczu ulicy - dodaje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Jednocześnie ZTM informuje, że zgodnie z uchwałą Rady Gdańska w sprawie ustalenia zasad taryfowych, w przypadku wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej lub zmiany pojazdu z powodu awarii, bilet na jeden przejazd zachowuje ważność w innym, najbliższym pojeździe zmierzającym w kierunku przystanku końcowego po stałej linii.

Koszt naprawy torowisk oraz funkcjonowania komunikacji zastępczej pokryje wykonawca trasy tramwajowej - konsorcjum firm MTM - Trakcja Tiltra (d. Trakcja Polska).

Opinie (112) 8 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.