• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasze PESY są bezpieczne - zapewniają urzędnicy

Maciej Naskręt
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz. Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz.

Pasażerowie gdańskiego ZKM-u obawiają się, że nowe tramwaje - PESA Swing - mają fabryczną wadę hamulców i mogą nie zatrzymać się na czas przed przeszkodą. - To nieprawda - ripostują gdańscy urzędnicy.



W połowie września w Warszawie nowy tramwaj marki Pesa Swing nie zatrzymał się na przystanku i wjechał na przejście dla pieszych. Większość przechodzących udało się uciec, ale jedna osoba dostała się pod tramwaj. Zginęła na miejscu.

Zdarzenie, choć doszło do niego w stolicy, wywołały spore obawy wśród pasażerów gdańskiego ZKM, który właśnie zaczyna eksploatować PESY.

- Testy nowego tramwaju prowadzone w Gdańsku nocą mogą potwierdzać to, co się stało w Warszawie. Przy hamowaniu tramwaju z prędkości powyżej 50 km/h puszczają hamulce - informuje nasz czytelnik, pan Jacek. - Czy zatem w Gdańsku może dojść do podobnej sytuacji?

O komentarz poprosiliśmy rzecznika ZKM, ale ten uchylił się od odpowiedzi. Głos w sprawie zabrała rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie ma powodów do obaw. Pojazdy przygotowano tak, aby bez trudu pokonywały duże różnice terenów, szczególnie te na trasie na Chełm. Tramwaje są sprawne technicznie. Hamulce, jak i inne podzespoły działają bez zarzutu - uspokaja Emilia Salach-Pezowicz.

W sprawie warszawskiego wypadku producent tramwajów - bydgoska firma PESA - wielokrotnie przekonywała, że przyczyną wypadku nie były wadliwie działające hamulce, a błąd ludzki. Motorniczy niewłaściwie zmieniał tryby hamowania.

Tramwaj PESA Swing został zaprezentowany gdańszczanom podczas sobotniego festynu komunikacyjnego na pętli na Chełmie. Wzięło w nim udział kilkaset osób, które mogły przejechać się nowym tramwajem wokół pętli i obejrzeć zabytkowy tabor ZKM.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (148) 9 zablokowanych

  • Nowe PESY mają wadliwe hamulce! (1)

    W Warszawie jedna z nowych PES zabiła kobietę na przejściu dla pieszych
    Przyczyna - zawiniły hamulce

    • 6 8

    • Przestań gadać głupoty

      • 3 4

  • (1)

    Różne tryby hamowania? Nie znam się więc się nie wymądrzam, ale jak to różne tryby? Hamowanie służy temu, żeby zatrzymać pojazd... a tam zginął człowiek...
    Więc co? hamował przez przyśpieszanie? Czy hamowanie nie powinno być automatyczne? Proszę o wyjaśnienie.

    • 8 2

    • masz tryb elektrodynamiczny - hamowanie silnikami trakcyjnymi to pierwszy etap drugi to hamowanie hamulcami tarczowymi a trzeci to hamulec szynowy. zależy jak mocno odciągniesz manetkę do tyłu tyle trybów hamowania się uruchamia. Można hamować samymi silnikami trakcyjnymi można silniki trakcyjne wspomagać hamulcami tarczowymi w skrajnych przypadkach dołączyć do tego hamulec szynowy.

      • 10 1

  • Największą atrakcją był robot saperski przyprowadzony przez policję

    Pesa przypomina bombardiera w środku. Ale lepiej wyposażona. Choćby ta wspaniała grafika obrazująca przystanki i fotografie w pobliżu.

    Na zewnątrz? Ujdzie. Bombardiera pod tym względem nie przebije nic.

    • 6 3

  • Dlaczego te nowe tramwaje piszcza na zakrętach? (8)

    Nowe tramwaje piszczą na nowo wyremontowanych zakrętach.

    • 14 5

    • Jakby to powiedział urzędnik: (5)

      To wina zakrętu. Jak kobieta skasuje samochód na drzewie, to jest wina drzewa etc.

      • 4 2

      • BO TO JEST WINA ZAKRĘTU! (4)

        GEOMETRIA I FIZYKA SIĘ KŁANIA

        Koła tramwaju zamontowane są na wspólnej sztywnej osi, zatem zawsze obracają się z tą samą prędkością kątową. Zakręt posiada różny promień dla lewej i prawej szyny, zatem także ich długość się różni na zakręcie. Skoro oba koła pokonują różną drogę w tym samym czasie, to muszą się ślizgać po szynach, nie ma innej możliwości.

        Chyba, że sobie szyny wysmarujesz olejem, ale wtedy hamulce będą średnio skuteczne...

        • 6 0

        • Czy można zamontować koła tak, aby poruszały się niezależnie? (2)

          • 1 3

          • Nie można (1)

            Można ale miało by to negatywny wpływ na inne zachowania pojazdu. Nigdzie takie rozwiązania nie są stosowane.

            • 0 0

            • poza Strasburgiem

              • 0 0

        • Czy można zamontować koła tak, aby poruszały się niezależnie?

          • 0 3

    • dlaczego piszczą? hmm.. powiem ci tak

      My tramwaje wydajemy rózne dżwięki o zróżnicowanej częstotliwości. Zwykle te nasze nawoływania mają charakter pulsujący, niesłyszalny dla ucha ludzkiego, jednak gdy tramawaje są podniecone, wydają przeraźliwe piski. Tak naprawdę, to podnieca nas jak motorniczy szybko wchodzi w zakręt,wtedy piszczenie staje się intensywne i słyszalne dla ludzi. Ot i cała tajemnica

      Tramwaj
      numer boczny do wiadomości redakcji (pragnę pozostac anonimowy)

      • 19 4

    • co proszę?

      jechałem na pętli full ludzi i żadnych pisków, chyba że ja słyszę inne częstotliwości

      • 5 0

  • Pesa jednak również na Migowie

    Po ostatnich decyzjach i oszczędnościach inwestycyjnych okazuje się, że Pesy będą miały również okazje zwiedzać Migowo.

    • 5 3

  • uffffff....

    dzięki Pani Emilii uspokoiłem się....

    • 6 3

  • Bład ludzki? A co z awaryjnym hamowaniem?

    Czy ten super tramwaj nie ma działajacych awaryjnych hamulców?

    • 3 2

  • Emigrant

    Jeździłem PESAMI sporo po Warszawie- po prostu miód i rewelacja. Doskonałe wyposażenie,amortyzacja,wyciszenie i funkcjonalność.No a wygląd-po prostu przecudnej urody. Ale konkurencja nie śpi i puszcza różne dymy. A PESY jadą dalej !

    • 6 4

  • Nie pamiętam żeby ZKM przyznał się kiedyś, że wypuszcza na trasę niesprawne pojazdy.

    Tak więc nieważne czy te PESY mają dobrze skonstruowane hamulce czy nie.
    Jeśli o czymś zapewniają ZKM do spółki z urzędami i motorniczym budyniem, to od samego początku trzeba traktować to jako mało wiarygodne. Myślę, że najbliższy czas pokaże prawdę o PESACH i o tym czy to są dobrze wydane pieniądze.

    • 14 2

  • Ważne foto nr 6 do artykułu (2)

    Dlaczego odstęp między krawędzią peronu a tramwajem jest taki duży co widac na 6 fotografii a jakiego nie ma w Bombardierach.
    Dlaczego zamawiający nie podał w specyfikacji że odległość między krawędzią peronu a tramwajem musi wynosić max 10 cm.

    • 15 3

    • Spoko, by się naród od SKM nie odzwyczaił ...

      • 6 1

    • naprawdę wielki ten odstęp:)
      zdjęcie zrobione pod kątem jeszcze bardziej go "powiększa":)
      Jak to dobrze, że jest na co ponarzekać :D

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane