• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasze PESY są bezpieczne - zapewniają urzędnicy

Maciej Naskręt
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz. Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz.

Pasażerowie gdańskiego ZKM-u obawiają się, że nowe tramwaje - PESA Swing - mają fabryczną wadę hamulców i mogą nie zatrzymać się na czas przed przeszkodą. - To nieprawda - ripostują gdańscy urzędnicy.



W połowie września w Warszawie nowy tramwaj marki Pesa Swing nie zatrzymał się na przystanku i wjechał na przejście dla pieszych. Większość przechodzących udało się uciec, ale jedna osoba dostała się pod tramwaj. Zginęła na miejscu.

Zdarzenie, choć doszło do niego w stolicy, wywołały spore obawy wśród pasażerów gdańskiego ZKM, który właśnie zaczyna eksploatować PESY.

- Testy nowego tramwaju prowadzone w Gdańsku nocą mogą potwierdzać to, co się stało w Warszawie. Przy hamowaniu tramwaju z prędkości powyżej 50 km/h puszczają hamulce - informuje nasz czytelnik, pan Jacek. - Czy zatem w Gdańsku może dojść do podobnej sytuacji?

O komentarz poprosiliśmy rzecznika ZKM, ale ten uchylił się od odpowiedzi. Głos w sprawie zabrała rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie ma powodów do obaw. Pojazdy przygotowano tak, aby bez trudu pokonywały duże różnice terenów, szczególnie te na trasie na Chełm. Tramwaje są sprawne technicznie. Hamulce, jak i inne podzespoły działają bez zarzutu - uspokaja Emilia Salach-Pezowicz.

W sprawie warszawskiego wypadku producent tramwajów - bydgoska firma PESA - wielokrotnie przekonywała, że przyczyną wypadku nie były wadliwie działające hamulce, a błąd ludzki. Motorniczy niewłaściwie zmieniał tryby hamowania.

Tramwaj PESA Swing został zaprezentowany gdańszczanom podczas sobotniego festynu komunikacyjnego na pętli na Chełmie. Wzięło w nim udział kilkaset osób, które mogły przejechać się nowym tramwajem wokół pętli i obejrzeć zabytkowy tabor ZKM.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (148) 9 zablokowanych

  • "To nieprawda - ripostują gdańscy urzędnicy." (17)

    A czy ci urzednicy jezdza tramwajami do pracy?

    • 184 16

    • Swięta prawda (2)

      • 7 1

      • urzędnicy lepiej znają się na tramwajach niż inżynierowie i skoro urzędnicy mówią, że to nieprawda, to znaczy że nie prawda (1)

        inaczej pójdziesz do więzienia

        • 16 1

        • Tak, oni powołują się na inżymierów...

          ...a wypadki bada komisja. Dodatkowo wiem że Adamowicz i kilku innych radnych chodzi piechotą do siedziby rady.

          • 3 1

    • Nie prawda! (1)

      Ale za to stoją zawsze na hucisku i nie pozwalają im ruszyć :D

      • 6 0

      • Na przejściu?

        • 0 0

    • ADAMOWICZ ZŁAMAŁ PRAWO O RUCHU DROGOWYM !!! (3)

      ma prawo jazdy na tramwaj??

      • 38 7

      • (2)

        Nie ma czegoś takiego, jak prawo jazdy na tramwaj. Są tylko uprawnienia do kierowania tramwajem, wydawane przez prezydenta miasta (nie bezpośrednio, ale jednak).

        • 11 3

        • jak zwał tak zwał (1)

          No i co z Twojej mądrości wynika? To że uprawnienia mieć trzeba, a by je zdobyć potrzebny jest kurs.

          • 14 4

          • ale to prezydent wydaje (sam sobie widocznie wydał?)

            oby tymczasowe:)

            • 0 0

    • ja jeżdę (4)

      i wiele moich koleżanek i kolegów też

      • 8 9

      • to teraz wez sie do pracy (3)

        to teraz wez sie do pracy

        • 15 3

        • (1)

          teraz ? o trzeciej w nocy nikt nie pracuje, zwłaszcza w urzędach.

          • 3 4

          • i napisałaś to o 19.55?

            wszyscy urzędnicy tak kłamią czy tylko ty?

            • 1 0

        • phi

          przygarnial kociol garnkowi ;-)

          • 0 0

    • a mają odpowiednią wiedzę by się wypowiadać? (1)

      pewnie nawet nie wiedzą jaki rodzaj hamulców jest tam zastosowany

      • 10 1

      • Wiedza

        A po co im wiedza. Oni są od tego, aby się wypowiadać. Za to im płacą. Czy myślisz, że nasz płemieł (i nie tylko) zawsze wie o czym mówi? A gada. Taka jego rola. A od rzeczywistego rządzenia są inni.

        • 4 1

    • UWAGA UWAGA UWAGA

      Mamy specjalistów od napędów i hamulców w Urzędzie Miasta.

      Urzędnicy są tam wielcy i mądrzy jak tow. Bierut i nawet sam tow. Stalin!!!!

      • 0 0

  • (1)

    Testy nocą a za dnia już wozi ludzi

    • 45 7

    • Pan Jacek powiedział, że hamulce puszczają to tak musi być. Kiedyś sąsiad z dzielnicy mówił, że sikał u niego Michael Jackson, jak jechał na koncert na Westerplatte.

      • 3 2

  • Może to zmotywuje kierowców (2)

    którzy nie widzą problemu żeby na skrzyżowaniu ustawić się w poprzek torów?

    • 97 5

    • Jeden głośniejszy (1)

      wypadek i może to wreszcie pokaże jak niebezpieczne jest takie zatrzymywanie

      • 2 0

      • proponuje szlabany, jak na przejeździe kolejowym

        • 0 0

  • juz myslalem, ze PESY to jakis rodzaj dopalaczy

    • 90 9

  • Emilia Salach-Pezowicz (3)

    zapamiętamy to nazwisko

    • 64 6

    • Pani Emilia to miła sympatyczna blondyneczka :)

      I zapewne wie o czym mówi ;-)

      • 6 10

    • spadaj anarchisto

      wracaj do skłotu :)

      • 4 6

    • żydzi też maja prawo siedzieć na stolkach

      gdańsk to wolne miasto

      • 3 3

  • Przyjść żeby olądać coś czym będzie się jeździć potem 5 dni w tygodni

    i rzygać na sam tylko widok. Podziwiam.

    • 57 10

  • Panie Naskręt

    znowu brak precyzji były juz dwa tramwaje pesa a straszyć nie ma co ludzi chyba że nasza kadra motornuczych co w tym roku wielokrotnie sie sdarzało zawiedzie to już zupełnie co innego

    • 17 2

  • A kiedy będzie kontrola tramwajów? (4)

    Pan prezydent Bojanowski na łamach mediów obiecał że tramwaje zostaną poddane kontroli bezpieczeństwa i co z tego wynikło?

    • 30 6

    • (3)

      A po co kontrola skoro będą już tylko nowe tramwaje.

      Problem w Gdańsku sam się rozwiązuje.

      • 2 6

      • Przecież była kontrola - trzeba się intereować

        a jak nie, to google...

        • 3 1

      • Ciekawi mnie jeden fakt.... (1)

        Czy jak się kupuje jakieś auto całkowicie nowe, prosto z fabryki, to też tygodniami jeszcze po kupnie sprawdza się w nim chociażby hamulce czy są sprawne oraz jego eksploatacyjność? To jest aluzja co do nowych tramwajów PESA bo w nich właśnie tygodniami sprawdzano hamulce czy są sprawne i czy oraz jak prędko nadawać się będą do ruchu. Czy to nie absurd?

        • 2 4

        • Absurd? Ktoś kto kupuje samochód najpierw sprawdza hamulce zanim się rozpędzi do 100km/h. To, że nowy tramwaj sprawdzano tygodniami bardzo dobrze świadczy o ZKM. Tu chodzi o zdrowie i życie setek ludzi, więc trzeba mieć pewność. Ponadto, trzeba czasu na przeszkolenie motorniczych. Chyba być nie chciał, żeby przez miasto śmigał 30-tonowy tramwaj wyładowany ludźmi prowadzony przez motorniczego po lekturze kolorowej instrukcji? Dalej uważasz, że to absurd? Bo prawdę mówiąc dwa tygodnie na test tramwaju to niedużo.

          • 8 0

  • Motorniczy niewłaściwie zmieniał tryby hamowania. (5)

    Super - motorniczy sobie wybiera "tryby" hamowania! I ma ułamek sekundy na wybór jakim trybem hamować! Proponuję w tych maszynach jako motorniczych zatrudnić najnowsze cyborgi.

    • 93 10

    • Zgroza, o co tu chodzi ...

      (...)że przyczyną wypadku nie były wadliwie działające hamulce, a błąd ludzki. Motorniczy niewłaściwie zmieniał tryby hamowania. (...) Co to enigmatyczne określenie oznacza?
      (...)O komentarz poprosiliśmy rzecznika ZKM, ale ten uchylił się od odpowiedzi.(...) Rozumiem, iż rzecznik nie chciał kłamać, więc wolał nic nie mówić.

      Swoją drogą, dlaczego dziennikarze nie dociekają prawdy? Dlaczego bezkrytycznie odnoszą się do tego, co im urzędnicy przekażą? Nie mają żadnych wątpliwości, czy chodzi im tylko o wierszówki?

      • 28 1

    • (1)

      np w samochodzie: puszczasz gaz, hamulec, hamulec ręczny. masz ułamek sekundy aby wybrać tryb hamowania! jeden z 3! ;p w starych przecinakach były 2 : szynowe i zwykle klocki:p więc w pesach coś podobnego myślę

      • 12 1

      • Łał ale błysnął wiedzą

        Powiedz nam jeszcze mądralo coś więcej na temat tramwajów, to się pośmiejemy.

        • 0 4

    • (1)

      A jak jeździsz samochodem to pół dnia zastanawiasz się nad sprzęgłem czy hamulcem. Przy wszystkich pojazdach trzeba podejmować odpowiednie działanie a błędy kończą się tragicznie

      • 7 2

      • E.e

        Chodzi o hamowanie elektrodynamiczne/klasyczne. Zasadniczo, to motorniczy i tak, i tak ma pedał hamulca. W "mądrym" sprzęcie działa to odpowiednio do prędkości - automat podejmuje decyzję - czy hamuje "silnikiem" (w PESAch energia ta nawet zwracana jest do sieci) czy włącza układy hamowania. W razie awarii hamuje "klasycznie".

        • 0 0

  • Zlikwidujemy te tramwaje (8)

    zostaną zezłomowane. Będziemy działać na granicy prawa, aż wszystkie znikną z torów. Bezpieczeństwo, a szczególnie bezpieczeństwo dzieci jadących do szkoły, jest najważniejsze.

    • 23 41

    • wysłać Ciebie na marsa to swiat odetchnie z uglą

      jednego idioty mniej :P

      • 14 6

    • Wyrzućmy nowe pesy a kupmy dortmundery :-) (4)

      Nie ma to jak niemiecki 30 letni szrot, po co nam nówki? To nic że PESA ma lepsze hamulce niż dortmundek, nic że tańszy w eksploatacji, ważne że jest polski więc na pewno gorszy od niemca...

      Wypadek w Wawie to wina nie tramwaju a motorniczego, po prostu lobby zagraniczen chce wyrzucic pese...

      • 16 3

      • (1)

        Jeden nowy tramwaj PESA 120NaG kosztuje tyle co 10 sztuk N8C wraz z modernizacją. Nowe tramwaje są lepsze pod każdym względem od starych, z wyjątkiem ceny. Pomyśl w ten sposób: czy lepiej mieć 35 nowych pojazdów i 46 zmodernizowanych czy tylko 40 nowych. Nie bez powodu było dużo chętnych na "Dortmundy".

        • 6 2

        • A ile kosztuje remont dortka?

          I co ile trzeba go powtarzać? I czy warto - bo jeśli z pojazdu zostaje tylko buda to...

          • 2 2

      • Może technicznie są lepsze od Dortmundów,ale jeżeli chodzi o komfort jazdy to niestety są gorsze.
        W środku jest głośno.Drzwi trzaskają i mocno piszczą nawet ma małych zakrętach.

        • 0 6

      • A testy - te w Gdańsku

        Czy to prawda że PESA ma za słabe hamulce czy plotka? KToś ten test nadzorował może by tak puścił farbę jak to wyglądało....

        • 0 1

    • a co zrobisz z konserwami na drogach??:.>

      • 2 1

    • Idź po dopalacze

      paru sklepów jeszcze nie zamknęli, może zdążysz...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane