- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (192 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (56 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (15 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (485 opinii)
Nasze ulice to popielniczka. Weźmiemy przykład z Francji?
Francja ma pomysł na papierosowo-śmieciową rewolucję. Tamtejszy rząd zapowiedział, że wprowadzi przepisy, które kosztami zbierania niedopałków z ulicy obciążą koncerny tytoniowe. Czekam, aż weźmiemy przykład z Francuzów, bo ulice - także te w Trójmieście - wyglądają jak jedna wielka popielniczka.
Pety są wszędzie - na trawnikach, parkingach, chodnikach, w piasku na plażach. Według szacunków WHO aż 65 proc. niedopałków nie ląduje w koszu, a w środowisku.
We Francji mówią temu: dość. Dlatego zdecydowano, że kosztami sprzątania niedopałków z ulic zostaną tam obciążone koncerny tytoniowe. Te koszty oszacowano aż na 100 milionów euro rocznie. Z francuskich danych wynika bowiem, że w ciągu roku na ulice trafiają 23 miliardy petów.
- To normalne, że za ich sprzątanie powinni płacić ci, którzy produkują śmieci, a nie podatnicy - powiedziała francuska minister ekologii Barbara Pompili.
I trudno się z nią nie zgodzić, bo skoro najwyraźniej nie ma sposobu na zdyscyplinowanie palaczy-śmieciarzy, niech konsekwencje za to poniosą ci, którzy te śmieci produkują.
Powszechny problem na trójmiejskich plażach.
Rzucane gdzie popadnie niedopałki to jedno z najbardziej powszechnych zachowań, które zwiększają emisję mikroplastiku do środowiska.
Niedopałek wraca wraz z rybą na talerzu
Niedopałki zatruwają glebę oraz wodę i żyjące w niej organizmy, do których trafiają toksyczne substancje chemiczne i mikroplastik, a z dużym prawdopodobieństwem także związki chorobotwórcze, wirusy i bakterie.
Czytaj też:
Czas wprowadzić zakaz palenia na balkonach
Gdy taki niedopałek połknie np. ryba, jest spore prawdopodobieństwo, że wróci on do nas razem z tą rybą na talerzu.
99 proc. dostępnych na rynku papierosów posiada wykonany z octanu celulozy filtr, którego całkowity rozkład może trwać nawet kilka dekad. Jak wskazała francuska minister ekologii, jeden niedopałek może zanieczyścić nawet 500 litrów wody.
Francuski rząd chce ponadto:
- wprowadzić "podręczne" popielniczki, które ludzie mogą nosić ze sobą (takie rozwiązanie działa już w niektórych krajach),
- zamontować więcej koszy na śmieci tylko dla papierosów,
- utworzyć nowy system zbiórki i recyklingu niedopałków papierosów.
Weźmy przykład z Francji, kampanie edukacyjne to za mało
Gdańsk jest właśnie w trakcie kampanii edukacyjnej "To jest droga do Bałtyku, nie wrzucaj plastiku".
W jej ramach na ok. 20 chodnikach, w pobliżu studzienek kanalizacyjnych, pojawiły się malunki uświadamiające, że to, co wrzucamy do kanałów lub wprost na ulice, zatruwa środowisko i może następnie trafić na nasze talerze. Grafiki przedstawiają kilka rodzajów odpadów - m.in. właśnie niedopałek papierosa.
Takie malunki pojawiły się ostatnio w wielu miejscach Gdańska.
Ale powiedzmy sobie wprost - takie kampanie to raczej delikatne głaskanie po głowach, a by naprawdę coś się zmieniło, potrzeba bata. Tym batem jest właśnie rozwiązanie francuskie, dlatego czekam, aż polski rząd weźmie z tego francuskiego przykład i wprowadzi podobne przepisy.
Opinie wybrane
-
2021-09-18 19:47
A może wziąć przykład z Singapuru? (17)
Kilka tysięcy mandatu i będzie czysto.
- 244 13
-
2021-09-21 09:17
A nasze prawa ?
W Polsce nie do przyjęcia. Jak to nasze kardynalne prawa deptać ? Prawo do nie przestrzegania prawa ? Jak to, mamy nie śmiecić, nie nosić maseczek - skandal. Polacy nie potrafią tylko dwóch rzeczy - żyć w niewoli i żyć w pokoju, z całą resztą sobie radzimy. Tak piękny kraj zamieszkany przez takich ludzi, smutne to.
- 1 0
-
2021-09-19 15:23
Przykład można wziąć ale tutaj jest Polska. Np. obowiązek zakładania masek w środkach komunikacji (3)
ilu ludzie tego nie przestrzega? Jakie są kontrole? Jakie mandaty? Nic, dosłownie nic. Jakby były częste kotnrole i wysokie mandaty to by skutkowało. Zresztą to samo jest ze sr... aniem psów.
Manadaty powinny być min. 1000 zł. Ale psy dalej sr.. ają a wielu włąścicieli nic z tym nie robi. A straż miejska jest zajęta karaniem za złe parkowanie + ściganie babć co sprzedaje pietruszkę aby dorobić do niskiej emerytury. Zresztą SM to pomyłka.- 10 2
-
2021-09-20 11:38
bo i po co zdrowym ludziom maseczki?
- 0 0
-
2021-09-20 10:54
Następny, który wierzy, że każdy problem da się rozwiązać kijem... (1)
Ludzie olali obostrzenia pandemiczne, bo zrobiono z tego jedną wielką farsę bez ładu i składu. Zauważ, że w początkach pandemii wszyscy się wyjątkowo przejęli i zdyscyplinowali, chociaż obostrzenia były drakońskie - bo wyglądało na to, że ktoś wie co robi i że to wszystko ma sens. A co było potem? Zakaz wstępu do lasu, twój ból większy niż mój i przydu*as władzy, Bąkiewicz, ostentacyjnie świecący "twarzą" bez maseczki pod kościołami. To na początek, a potem coraz lepiej. No to mamy co mamy.
- 0 0
-
2021-09-20 11:57
dokładnie tak - PiS pokazał jawnie gdzie ma swoje własne rozporzadzenia
poseł G. Braun raz wpadł na takie spotkanko/pogadanko PiSiego ministra PiSiego wojewody i tłumu lokalnej PiSiarni... i zrobił im zdjęcie
- ani jeden nie miał Obowiązkowej Maseczki!... a jacy wszyscy oni oburzeeeeni, że ich przyłapano ZDiĘCiEM na żywca! - minister aż przerwał przemówionko!- 1 0
-
2021-09-19 15:17
A może w końcu zabrać się za koncerny bo wszędzie w mediach biorą się ale za ludzi dlaczego? bo tak jest łatwiej!
Ta sama głupota dotyczy reklam plastiku w oceanach a by głupich dalej ogłupiać, kto więcej śmieci pojedynczy człowiek czy wielkie koncerny? To samo ma się do segregacji odpadów kolejna ściema przyjeżdża śmieciarka wali wszystkie śmieci do jednego kontenera i dopiero na sortowni są te śmieci sortowane, a wszystko po to aby od ludzi wyciągnąć jeszcze więcej kasy, ach te media jak zwykle ogłupiają głupich ludzi :)
- 9 1
-
2021-09-19 14:15
w Singapurze najskuteczniejsza sankcja (5)
Jest chlosta.
- 7 2
-
2021-09-19 14:30
(4)
Rozumiem że byleś czlowieku w Singapurze i widziałeś jak ludzi chłostają
- 6 3
-
2021-09-20 08:24
też byłem (2)
też byłem w Singapurze, i widziałem ich porządek i czystość na ulichach.
- 4 1
-
2021-09-20 08:45
(1)
i zadzwoniłeś do bruxelki
- 1 1
-
2021-09-20 12:13
wiesz że w Szwecji są detektywi śmieciowi
przeglądają potajemnie worki ze śmieciami namierzają delikwenta i walą słone mandaty jeśli ... powiedzmy w śmietniku na papier znajdą gram plastiku!
- chcesz w Polsce tego?- 1 0
-
2021-09-19 20:17
tak
Bylem.
W Chinach tez biora z nich przyklad.- 5 1
-
2021-09-19 13:07
Jak pewien Kaszubsko Pomorski poeta zwykle mawia - Dobrego obywatela czyni okazja na bezkarność za dobry czyn oraz gęstość występowania koszy na śmieci i publicznych toalet.
- 3 0
-
2021-09-19 13:01
(1)
Można też ustawić kosze na śmieci i nie rozpisywać konkursu na najniższą cenę za sprzątanie.
- 13 3
-
2021-09-19 14:59
O wlasnie
Od lat usuwają wszystkie śmietniki z przed bloków i ulic a potem się dziwią że pety na ziemi leżą :/ sam pilnuje żeby na ziemię nie rzucać ale czasem to trzeba kilometr z petem w ręku przejść :/
- 13 9
-
2021-09-19 12:44
(1)
wystarczy np miesięczne sprzątanie
- 6 2
-
2021-09-20 11:52
stanowczo nie wystarczy
natomiast na polskiego janusza-palacza/zaśmieciacza 1000zł mandat zadziała szybko i niezwykle skutecznie
- 4 0
-
2021-09-19 06:40
Przepisy jedno a rzeczywistość swoje (13)
Tak samo powinniśmy surowo karać za plucie na ulicę, wypróżnienia piesków (także sikanie) itp. problemem jest jednak egzekwowanie tych przepisów i pilnowanie, nauczenie ludzi. Kultura to kultura to są pokolenia nauki.
- 114 29
-
2021-10-25 10:09
a glupie pomysly to drugie
za pieski mandaty, ale jak dziesiatki innych zwierzat niszcza teren swoimi odchodami (nie wspominajac o dzikach, bo potrafia podworko zamienic w zaorane pole) to juz w porzadku?
Edukacja a nie karanie!- 0 0
-
2021-09-20 08:17
Jak daleko można posunąć się w swojej chorobie
gdyby za głupotę można dostać mandat, nie wypłaciłabyś się.
- 1 0
-
2021-09-20 07:30
nie zmieni sie w polsce nic z tym tematem, zreszta skoro brakuje smietnikow na ulicach , na przystankach, to jak wymagac ?
- 2 0
-
2021-09-19 18:32
Proszę o podanie przukładu?
Może szanowny wpisodawca wskaże jak piesek ma sikać? Może psie toalety?. Po wpisie można się domyślać, że w życiu nie miał jakiegokolwiek zwierzątka pod opieką.
- 5 0
-
2021-09-19 12:41
pieski
Pampersy dla piesków , pampersy dla piesków Ludzie a właściwie autor tego wpisu zamienił swoją głowę na d......ę
- 10 1
-
2021-09-19 12:00
taaa... niech psy unoszą sie nad ziemia... mnie przeszkadza wysikawanie dziciarni mprzed matki na podwórkach w parkach
- 9 1
-
2021-09-19 11:49
Małe pytanko. (3)
Czy Lasy Państwowe będą płacić kary za wypróżnianie się dzikich zwierząt na terenach miejskich? I czy kociary będą zwolnione z opłaty za to, że koty które dokarmiają robią sobie kuwety z piaskownic, bo przecież koty walczą z plagą szczurów.
- 8 11
-
2021-09-20 12:55
w bloku mieszkalnym - szczura to ja widziałem ostatni raz 50lat temu
wszystkie osiedlowe koty poszły do uśpienia... a szczurów jak nie było tak dalej nie ma...
więc to mit "kociarstwa" w faktach bez pokrycia- 0 1
-
2021-09-19 12:19
Myślenie powinno być zagrożone karą, to ludzie zaczęli by na przekór mózgu używać. (1)
- 1 2
-
2021-09-19 14:17
uzywanie mozgu jest karane
Popierany jest galop w bezmyslnym stadzie.
- 2 1
-
2021-09-19 11:39
Zapewniam, że wysoką karą można nauczyć szybciej
- 7 5
-
2021-09-19 11:41
tylko trzeba egzekwować (1)
Toć za pieski jest kara 500pln!
- 14 2
-
2021-09-20 12:53
kara za nie posprzątanie psiej kupy - niby jest mandat 500zł
a słyszał kto, żeby komuś takim mandatem przywalono za sr*jącego psa?
- otóż NiE!- 0 1
-
2021-09-18 15:15
karać za śmiecenie (44)
Karanie producentów to absurd. Już dziś mamy przepisy, które pozwalają karać śmiecących (wszelkich śmieci - nie tylko niedopałków papierosów). Czas po prostu egzekwować już istniejące przepisy. Robi tak wspomniany już w komentarzach Singapur - myślę że skoro tam się udało to i my możemy.
- 349 36
-
2021-09-19 11:42
masakra
Dodać należ również palenie na balkonach.
- 4 1
-
2021-09-19 10:34
Tylko trzeba by za każdym policjanta posyłać aby go na tzw gorącym uczynku złapać. Myśl troszkę racjonalniej
- 1 2
-
2021-09-19 10:10
Służby się boją
karać za nienoszenie maseczek, za używanie wulgaryzmów w miejscach publicznych, a my chcemy aby karały za wyrzucanie petów ? :-))) Prędzej nauczymy świnie tańczyć jezioro łabędzie niż Polaków podstawowych zasad współżycia.
- 10 1
-
2021-09-19 09:01
To by Sebixy dopiero zaczęli śmiecić
Przecież i tak już zapłacił za sprzątanie kupując paczkę fajek, to mu się przywilej śmiecenia należy.
Tak naprawdę z jednej strony ma rację, bo taki dodatkowy koszt nie jest zbyt mądry aczkolwiek skoro pochodzi z Francji to nie ma co się dziwić...- 9 1
-
2021-09-19 07:16
Racja. To absurd (1)
A producentów wafelków też będziemy karać za to, że ludzie to brudasy i rzucają opakowania na ziemie?
- 10 2
-
2021-09-19 13:19
Nie, bo opakowanie po wafelku rozklada sie kilka wiekow, a filtr z niedopalka az kilka dekad.
- 6 0
-
2021-09-18 16:13
Dokladnie (4)
Nagrany kierowca wyrzucajacy peta 20tys zł
- 19 4
-
2021-09-19 08:13
takie tam gaworzenie.........
- 0 0
-
2021-09-18 16:40
(2)
Nie masz jego danych, za każdym palącym musiałby ktoś chodzić z aparatem, a potem byłoby drogie i kłopotliwe postępowanie sądowe.
- 2 9
-
2021-09-18 17:30
Właściciel auta odpowie (1)
A przy takiej karze jeśli komuś pożyczył, to szybko wyśpiewa, kto prowadził.
- 14 1
-
2021-09-18 22:51
Co???
Niechaj producenci płacą za sprzątanie ceny fajek i tak. Pójdą w górę (sposób na zaprzestanie palenia) skoro miasta dają dwa śmietniki na 5 km....
- 3 3
-
2021-09-18 16:00
a koncerny hulajnogowe?
- 18 1
-
2021-09-18 15:46
Producenci sobie to odbija cenami, więc koniec końców zapłacą za to palacze.
- 20 0
-
2021-09-18 15:26
(30)
To nie karanie koncernów. Tak samo jak wprowadzenie opłat za siatki nie ukarało sklepów. Za wszystko płaci użytkownik końcowy. Czyli palacz śmieciarz.
- 61 3
-
2021-09-18 17:30
Szczerze mówiąc, kilka dni temu zdałem sobie sprawę, że papierosy kosztują 15-20 zł za paczkę (22)
Nigdy nie paliłem, nigdy nie widziałem ich ceny bo po prostu mnie to nie interesuje.
Reasumując - trzeba być i**otą, żeby puszczać z dymem taką kasę, dwa - nawet 1-2 zł poswyżki na paczce na sprzątanie miasta nie zrobi już wielkiej różnicy.
PS. Paczka dziennie - 15 zł Miesięcznie to 450 zł na same fajki. Rocznie przepalacie dobrą wycieczkę i wczasy. Kuśwa masakra i obłęd :D- 35 10
-
2021-10-06 15:15
Cena?
To są pieniądze dobrze wydane, Wolisz zbierać na wycieczkę? A kto się złoży na 500+ państwo da? Chyba sobie da......
:))- 0 0
-
2021-10-06 15:07
Cena?
- 0 0
-
2021-09-20 12:05
Kasa to jedno...
Pracuję z typem (zaledwie 30-letnim), który jara w cyklu 45-minutowym. Tzn. co 45 minut musi wyjść przed budynek. Deszcz, mróz, upał, tornado - nie robi. Plus jest taki, że nie trzeba go szukać, gdy ma się do niego sprawę, bo raczej wiadomo, gdzie go spotkać.
Ale - kuźwa - jak można pozwolić, żeby coś tak rządziło życiem?- 0 0
-
2021-09-19 13:15
Masakra i obled, jak mozna wydac 6 tysiecy na wycieczke? Przeciez mozna isc do lasu.
- 4 0
-
2021-09-18 20:55
Rozumiem, że jako osoba niepaląca jeździsz na taką wycieczkę co roku? (11)
Czy może odkładasz na to mityczne Porshe, które palacz mógłby kupić po dziesięciu latach niepalenia? Nie wyda na fajki, to wyda na co innego, ten co potrafi odkładać to i tak odłoży i nie robi go czy paczka kosztuje 20 czy 40zł.
- 12 6
-
2021-09-18 21:11
"Porshe" mówisz....no... :DDD (1)
- 2 1
-
2021-09-19 14:31
Co tak czlekoksztaltna rozbawilo?
- 0 0
-
2021-09-18 21:08
Nawet dwa razy w roku jeżdżę na wakacje za granicą. Ale tobie nic do tego. (8)
Mało tego, zawsze będę miał więcej kasy niż ten co jara.
Inną kwestią jest to, że śmierdziele nie dość, że palą śmierdzące fajki, to jeszcze nadpsuwają sobie uzębienie i organizm, do tego leczą się za moje pieniądze zamiast za swoje.- 9 15
-
2021-09-19 11:52
Pieniądze z akcyzy trafiają do Służby Zdrowia, więc taki palacz wpłaca więcej niż ty i powinien mieć większe prawa.
- 7 1
-
2021-09-19 11:14
Już po pierwszym zdaniu widać, że cię nawet na wycieczkę do Kolbud nie stać. (1)
Strasznie sfrustrowany człowiek z ciebie, może zacznij palić bo palenie uspokaja. Licytacja zarobków to straszna dziecinanada, więc podejrzewam że zarabiasz mniej niż ten śmierdziel-palacz somsiad, co passata ma bo pewnie ukradł.
- 6 3
-
2021-09-19 11:35
Kolbudy bardzo ładne są
- 4 0
-
2021-09-19 07:17
Nie szkoda ci kasy na wycieczki ? (1)
Po co tam jeździsz ?
- 8 2
-
2021-09-20 08:43
Dokładnie, za tą kasę mógłbyś cały rok jarać i jeszcze co drugi dzień browara strzelić.
- 2 0
-
2021-09-18 22:04
(2)
Płacą w akcyzie takie pieniądze, że im się należy jak psu.
- 10 6
-
2021-09-18 22:59
Nic im się nie należy (1)
ale do psa dobre porównanie, tak samo głupi są.
- 2 9
-
2021-09-19 09:21
pies nie śmieci
- 0 3
-
2021-09-18 18:40
Zdarza mi się chodzić do kina, teatru i za 2 godziny przyjemności płacić jeszcze większą kasę (5)
więc rozumiem tych, którzy wydadzą trochę by zajarać.
- 11 15
-
2021-09-19 08:11
Stać mnie na to............
Chodzę do opery i filharmonii ( ostatnio na Zenka w Białymstoku), do teatru i kina, zaś w w antrakcie lub w przerwie palę sobie cygaro .
- 5 3
-
2021-09-18 18:48
nadal jeśli do tego palisz, to masz 5k rocznie w plecy (3)
- 7 7
-
2021-09-18 22:40
(2)
Z czym masz problem? Zarabiam wydaję na co chcę! Może uważasz że Tobie powinienem oddać co? Stać mnie też na remont silnika w motocyklu dwa razy w roku. I co będziesz stękał że za dużo?
- 11 7
-
2021-09-19 08:25
Z niczym nie mam problemu, bo mam 5k rocznie więcej niż palacze :) (1)
- 10 5
-
2021-09-19 13:21
A co, jesli mimo to masz rocznie 50 tys. mniej? Wyhustasz sie ze szczescia?
- 0 2
-
2021-09-18 17:28
Nie każdy palacz jest śmieciarzem (3)
Jak sama autorka felietonu wskazuje. Odpowiedzialność zbiorowa to przeżytek z czasów komunizmu - tęsknisz za nim? Może idąc tym tropem producenci części samochodowych i samochodów powinni płacić za utylizowanie szrotów, opon, olejów itp a koszt przerzucić na kierowców? Producenci piwa czy chipsów za zbieranie i utylizowanie wszechobecnych puszek i
Jak sama autorka felietonu wskazuje. Odpowiedzialność zbiorowa to przeżytek z czasów komunizmu - tęsknisz za nim? Może idąc tym tropem producenci części samochodowych i samochodów powinni płacić za utylizowanie szrotów, opon, olejów itp a koszt przerzucić na kierowców? Producenci piwa czy chipsów za zbieranie i utylizowanie wszechobecnych puszek i torebek? Albo producenci zabawek powinni płacić za utylizowanie zużytego niepodlegającego biodegradacji plastiku, a koszt na rodziców? O pieluchach jednorazowych już nawet nie wspomnę. Podsumowując: problem jest, ale z małą ilością śmietników, gdzie można peta czy inny śmieć wyrzucić oraz ogólnym brakiem kultury u Polaków, bo dużo więcej niż petów po ulicach, plażach i krzakach leży puszek po piwie i innych smieci, których się wynieść do kosza nie chciało.
- 15 17
-
2021-09-19 12:31
Puszek
Dawaj szybko jakies info gdzie .?
- 0 0
-
2021-09-18 18:15
Nie każdy? (1)
Każdy. Mniejszym lub większym, ale każdy.
- 12 10
-
2021-09-19 14:30
Kazdy? Nie kazdy.
- 0 0
-
2021-09-18 16:45
(2)
I tu jest właśnie nieudolność państwa, bo wyegzekwowanie tego, by nie przerzucono kosztu na konsumenta jest bardzo proste. Wystarczy trochę sprawnej administracji i brak strachu przez biznesem.
- 17 5
-
2021-09-19 11:19
Napisz jaki to prosty sposób. Państwo ma regulować ceny?
Jakby nie kombinować, to producent może dowolnie ustalać cenę swoich produktów i nie musi się nikomu tłumaczyć dlaczego taka, a nie inna. Najwyżej konsumenci stwierdzą, ze za drogo.- 1 2
-
2021-09-18 18:10
Ale o to tu chodzi, żeby przerzucić na konsumenta. A producent jest wygodnym pośrednikiem.
- 26 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.