• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Newag albo Pesa. Skład dla PKM na pewno wyprodukują Polacy

Maciej Naskręt
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
O dostarczenie szynobusów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej walczą dwie polskie firmy produkujące tabor kolejowy. Newag z Nowego Sącza zaproponował 120 mln zł za 10 składów... O dostarczenie szynobusów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej walczą dwie polskie firmy produkujące tabor kolejowy. Newag z Nowego Sącza zaproponował 120 mln zł za 10 składów...

Poznaliśmy firmy, które chcą dostarczyć 10 spalinowych składów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Oferty złożyli dwaj najwięksi polscy producenci taboru: Pesa wyceniła kontrakt na 114 mln zł, z kolei Newag zaproponował kwotę 120 mln zł. Ale w tym przetargu cena nie decyduje o wszystkim.



Władze Pomorza liczyły, że do przetargu na dostawę 10 szynobusów - trzech dwuczłonowych i siedmiu trójczłonowych - dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przystąpią także firmy z zagranicy. Chodziło o to, żeby dwaj polscy producenci, potentaci na rynku, poczuli na plecach oddech konkurencji.

Tak się nie stało, ale złożone oferty i tak są niższe od szacunków samorządowców.

Województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł, tymczasem Pesa oszacowała kontrakt na 114 mln zł, a Newag zaproponował 120 mln zł. Będą więc oszczędności.

- To ważna informacja, ale nie ukrywaliśmy, że równie ważne były także dla nas warunki techniczne, jakie składy muszą spełnić - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

I dlatego o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje nie tylko cena. Odpowiada ona za 59 proc. punktów, jakie mogą zdobyć oferenci, ale są także inne kryteria. Są wśród nich warunki techniczne (18 proc.), wskaźniki eksploatacyjne (10 proc.), koszty zużycia paliwa (8 proc.) i koszty utrzymania (5 proc.).

Dlatego rozstrzygniecie przetargu poznamy najwcześniej na początku maja. - Po świętach wielkanocnych zbierze się komisja przetargowa, która sprawdzi złożone wnioski - mówi Świlski.

Jakie pociągi dostaniemy

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasa­żer­s­kie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.

W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Czy dobrze się stało, że polskie firmy dostarczą tabor dla PKM?

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Niewiadome: odległość składu od peronu, brak serwisowania

Podczas trwania przetargu próbowaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim ustalić dwa ważne aspekty związane z przetargiem.

Pierwszy, istotny dla pasażerów, to odległości składu od peronów PKM. Cały czas nie wiadomo, jaka będzie odległość między peronem na stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a wejściem do szynobusu. Warto także pamiętać, że składy będą zatrzymywać się także przy peronach, które mają wysokość 330 mm (w przypadku peronów PKM będzie to 760 mm). A co stanie się, gdy - np. z powodu awarii - pociąg PKM wjedzie na tory przy peronach SKM, gdzie ich wysokość wynosi 960 mm?

Druga kwestia dotyczy wzięcia przez władze samorządu na swoje barki serwisowania i prowadzenia przeglądów składów. To o tyle zaskakujące, że przewoźnicy, tacy jak PKP Intercity czy Przewozy Regionalne, zwykle przerzucają to na dostawcę taboru.

W obu przypadkach nie otrzymaliśmy jasnej odpowiedzi.

Miejsca

Opinie (181) 7 zablokowanych

  • dobre bo polskie (43)

    w przypadku pendolino trzeba bylo tak samo zrobic!

    ot co!

    • 344 25

    • owszem, dobre bo polskie (7)

      ale do przetargu na szybko pociąg nie stanął nikt poza Pendolino, więc jak mogli go wygrać Polacy?

      • 36 15

      • ile zegarków poszło za pindolino to wie (1)

        tylko Kowalski... czy Nowak nie pamiętam już

        • 26 29

        • Sławcio Nowak nie miał z przetargiem nic wspólnego, jeszcze w pampersy wtedy robił.

          Przetarg na Pednolino w 2008 r. był, otwarcie ofert w 2010 r., czyli 2 lata spływały oferty, a właściwie jedna oferta. Jak w ministerstwach tacy eksperci pracują, że 2 lata przetarg trwa, to nie ma się co dziwić, że Pendolino pierwotnie planowane na Euro 2012 dopiero w 2014 r. ruszy.
          Takie jest tempo pracy i podejmowanie decyzji w ministerstwach.
          A Sławcio "Zegarek" Nowak przyszedł na gotowe już, kiedy Alstom już dostarczył pierwsze pociągi.

          • 4 0

      • a kto mia łstanąć (4)

        jeśli jednym z kryteriów było wychylne pudło, którego w finale i tak nie ma bo niepotrzebne... ;)

        • 12 3

        • To prawda, że warunki przetargu były niekorzystne dla polskich firm ale

          wychylnego pudła tam nie było. Jak mogło byc skoro dostarczone sa pociagi bez takiego rozwiązania?

          • 2 1

        • Nie jestem pewnie czy pudło było wymagane w przetargu. Przytoczę słowa ludzi z Alstomu. (2)

          "1) Pan Nicolas Halamek z firmy Alstom Transport nigdy nie twierdził, jakoby zaoferowane PKP Intercity pociągi miały być wyposażone w technologię tzw. wychylnego pudła. Wręcz przeciwnie, zapytany odmówił zajęcia stanowiska w tej sprawie, ponieważ w tym czasie specyfikacja techniczna pociągów nie mogła zostać ujawniona. Wymienił on pociągi New Pendolino, kursujące pomiędzy Włochami a Szwajcarią jedynie jako najbardziej zbliżone technicznie produkty już będące w eksploatacji, jednak nigdy nie twierdził, jakoby pociągi zaoferowane PKP Intercity były identyczne.

          2) Odnosząc się do przetargu PKP Intercity na pociągi dużych prędkości, a w szczególności do braku technologii wychylnego pudła, firma Alstom przypomina, że:
          Firma Alstom odpowiedziała na zaproszenie PKP Intercity do przetargu, składając w dniu 30 września 2010 r. ofertę na zespoły trakcyjne bez wychylnego pudła będące pochodną sprawdzonych w warunkach rzeczywistej eksploatacji składów typu New Pendolino.

          Zaproponowane składy były w pełni zgodne z wymogami PKP Intercity. Szczegółowy opis techniczny pociągu, który nie zawierał technologii wychylnego pudła, został zawarty w złożonej w tym dniu Ofercie Technicznej. Dokument ten został złożony wraz z odpowiadającą mu Ofertą Finansową, w której kalkulując koszt zakupu oraz koszty serwisowania również nie uwzględniono technologii wychylnego pudła."

          • 3 0

          • (1)

            Bo nie było wymagane. Ale nie wytłumaczysz tego zacietrzewieńcom, do których żadne merytoryczne argumenty nie trafiają.

            • 4 0

            • Jeśli pudło nie było wymagane to i nie było sensu kupować tak drogich składów. Wystarczyło kupić nowoczesne wagony i lokomotywy, choćby Railjet . Wyszłoby taniej w zakupie i eksploatacji, nie byłoby problemów z logistyką.

              • 1 0

    • (32)

      Czy wy nie rozumiecie że żadna Polska firma nie produkuję pociągów w stylu pendolino??? Najszybszy polski pociąg wyciąga 160!!!

      • 35 22

      • a ile będą u nas jeździć te Pendolino? bo więcej niż 160 na pewno nie (18)

        • 22 26

        • za dwa lata - 200 km/h (17)

          za 10 - 250 km/h
          Pociągi kupuje się na 30 lat.

          • 26 15

          • taa za dwa lata. chyba za dwadzieścia (1)

            • 11 27

            • jednak jest różnica

              Pesa max 190, Pendolino 250km/h z ciśnieniowo szczelnymi przejściami.

              • 7 5

          • (10)

            Jestes w bledzie, bylem na mtg kolejowych i tam ogladalem Pesy ktore zjechaly do nas z niemiec. Wnetrze lepsze niz Pindolino, a na informacji o pociagu bylo napisane ze podstawowa predkosc 160 z mozliwoscia rozbudowy do 190. Wiec Pindolino to tylko przekret

            • 17 17

            • Możliwością do 190 (7)

              Ale u nas nie ma homologacji 190, jest do 160 i powyżej, to że osiąga 190 nie znaczy, że wolno jej tyle jechać, Żadne Pesy nie spełniają wymogów bezpieczeństwa pozwalające na prędkość przewozową powyżej 160 km/h.
              prędkość max, to nie prędkość przewozowa

              • 21 7

              • Nikt nie zamawial to nie ma (2)

                Byłoby zamówienie na 190 byłaby homologacja na 190. Jak myslisz dlaczego newag przy testowaniu swojego EZTa na CMK pojechał 211km/h czyli 10% więcej niz 190km/h?

                • 1 1

              • Jak nie zamawiał? PKP IC ogłosiło otwarty przetarg (1)

                Newag ma w planach zrobić taki pociąg najwcześniej w 2018, z poślizgiem pewnie później, bo nie umieją takich robić, z homologacją będziesz miał najwcześniej w 2020, czyli za 5-6 lat

                • 2 0

              • Intercity ani inna spółka nie zamawiała na 190

                stąd brak takiego wyrobu mimo, że jestw ofercie i do zrobienia. Newag swoim EZT pojechał na testach 211 km/h w zeszłym roku. To ten co poszedł na Dolny Śląsk.

                • 0 1

              • Pendolino (te składy dostarczane) też nie ma homologacji u nas na (1)

                powyżej 160 km/h, więc od razu twój argument odrzucam.

                • 2 2

              • Nie ma, na razie, ale też nie ma problemu, żeby dostał

                kwestią sporną są tylko terminy, Alstom chce homologować wszystkie razem a PKP po kolei i to jedyny problem

                • 2 0

              • my się tutaj głowimy

                nad homologacjami itp, a przetarg został ustawiony pod Pendolino i ktoś tam z góry PKP jak spojrzy na nasze dywagacja to uśmiech mu się wymaluje na twarzy.

                • 0 0

              • Wystarczyło kupić nowoczesne wagony i lokomotywy, choćby Railjet . Wyszłoby taniej w zakupie i eksploatacji, nie byłoby problemów z logistyką.

                • 0 0

            • Twój mózg to jeden, wielki przekręt

              • 9 11

            • Tylko że....

              ....kiedy ogłaszano przetarg na składy dla kolei dużych prędkości, to Pesa budowała tramwaje dla Bombardiera a Newag szlifował wózki w w starych lokomotywach.

              • 2 0

          • To teraz jeszcze wskaż ile kilometrów na trasie, np. Gdynia - Warszawa, będzie przejechanych 200 czy 250 km/h. (3)

            • 1 1

            • Nasielsk-Mlawa ponad 70 km (2)

              Malbork-Tczew, Tczew- Pruszcz, ponad 50km łącznie,te linie na pewno, czyli ok 1/3 trasy, badają pozostałe odcinki pod względem kąta nachylenia w łukach i decyzja zapadnie później.

              Nie ma za co

              • 1 0

              • No właśnie, czyli z ponad 300 km trasy, tylko na ponad 100km przy maks prędkościach pojedziemy. (1)

                Można bawić się w wyliczenia i wskazywać, że różnica między 100 km trasy przejechanej 200 km/h a 160 km/h, to raptem kilka minut.
                No, ale lepsze to, niż nic.

                • 0 0

              • mało tego, duża część tych 100km idzie na rozpędzenie i hamowanie...

                • 0 0

      • (5)

        Walnij się w ten tefałenowski pusty łeb Jemiole.

        pendolino pojedzie w praktyce 160 - 180 km / h czyli tyle ile mogą jeździć skałty PESA nawet do 200 km/h

        poza tym polska trakcja i system kontroli nie jest i nigdy nie będzie przystosowany do większych prędkości

        • 14 31

        • serio? (1)

          na CMK testują balisy ETCS-2 ustawione na 250km/h. ETCS-2 dostanie też każda nowa (bądź modernizowana) linia.

          • 17 4

          • Na CMK nie będzie ETCS-2.

            To co jest jest ustawione na 200km/h

            • 1 1

        • Przynajmniej ma w co się walnąć. Ty jak walniesz w swój pusty czerep, to trzeba będzie użyć kropelki by skleić czaszkę.

          • 5 7

        • Sam powinieneś przeprosić, jak Ci mądrzejsi wyjaśnili milion razy, że gadasz bzdury (1)

          1. ZADEN skład Pesy ani Elf ani Arcatys, ani lokomotywy Gama NIE MAJA PRAWA przekroczyć 160 km/h, na tyle są homologowane i więcej nie wolno im jechać. Nie spełniają wymogów bezpieczeństwa na szybsze przejazdy.

          2. na trasie e65 odcinkowo Pendolino będzie mógł jechać 200, a na CMK do 250, jakim trzeba być jemiołem, żeby po tysięcznym razie nie dotarło to do zakutych łbów?

          • 24 7

          • Nie maja prawa bo nikt od nich tego nie wymagał

            gdyby był wymóg to by zrobili dopuszczenie. 250 na CMK nie będzie przy tym napięciu (3kV). Bedzie (kiedyś może) 230, a to mały zysk czasowy.

            • 0 0

      • są już jeżdżące prototypy (5)

        • 0 6

        • proszę o przykład (4)

          na pewno nie będziesz miał z tym problemów

          • 8 0

          • Bo lokomotywie Griffin z Newagu

            na razie udało się tylko rozpędzić do 200 km/h i to jest szczytowe osiągnięcie polskich lokomotyw. Jak będą w przyszłości jestem za tym, by dać im szansę

            • 9 2

          • wicepremier Piechociński kilka dni temu w Polskim Radiu ogłosił, że dwie polskie firmy dysponują takimi składami, (2)

            które są w trakcie testów i osiągnęły prędkości powyżej 200 km/h.

            • 6 4

            • Rozpędzić, a prędkość przejazdowa, to dwie zupełnie inne rzeczy

              "Rozpędzający" się skład pod 200 km/h nie dostanie zdogy na prędkość przewozową wyższą niż 160 km/h. Nie te wymogi bezpieczeństwa i nie ta konstrukcja, nie spełnia wymagań TSI 160

              • 10 0

            • Słowa prezesa NEWAGU

              Prezes Newagu przyznaje, że nawet mniej chodzi o sprzedaż superszybkich pociągów, ale o knowhow i wejście na segment wyższych technologii. Technologia pociągu 160 km/h a powyżej 200 km/h to są dwie różne rzeczy wyjaśnia Konieczek.
              O jakich prędkościach myśli Newag? Tak naprawdę na Polskę, patrząc na układ geograficzny, to 250 km/h jest prędkością zupełnie wystarczającą mówi Konieczek.

              Newag zapowiada wyprodukowanie pierwszego pociągu dużych prędkości (pow. 200 km/h) w 2018 r.

              To zamyka temat

              • 14 1

      • bredzisz

        Nieprawda - jeżdżą 200 km/h bez wychylnego pudła

        • 2 0

    • ot co!

      Ogarnijcie się ludzie jak przetarg na Pendolino był podpisywany to pesa zajmowała się wyłącznie naprawą taboru... Uspokójcie się trolle i cieszcie się, że w ogóle się coś ruszyło z tym PKP

      • 4 1

    • Ty jesteś znawca ? Jesteś ignorant jak 339 klakierów nacjonalistów.

      • 1 0

  • Bardzo dobrze. mamy firmy o światowej renomie to włoskich cudów na się zachciewa. (3)

    Wspierać nasze!

    • 221 9

    • napisali o odległości do peronu (1)

      itd itd Pytam się w czym problem????
      PKM jest robiona od zera to co nas obchodzą jakies tam kaszuby?!?!? jak chcą to niech wybudują sobie swoje perony.
      Ma być jak na dalekim wschodzie lub na zachodzie !!!!!! przerwa max 4cm i idealnie równo

      • 8 1

      • wyjaśnienie

        bo ;pociągi pkm mają jeździć także do Kościerzyny i Kartuz po istniejących liniach, gdzie perony są niskie. Poza tym pkm musi do Gdańska dojechać po torach dalekobieżnych linii E 65

        • 2 0

    • Ignorant jesteś

      • 4 0

  • Świetna wiadomość :) (2)

    Szynobusy tych firm jeżdżą w Czechach, Niemczech, niedługo tramwaje Pesy pojawią się w Moskwie.

    • 187 3

    • kto wie co putino powie :D

      • 3 1

    • A ja się pytam kiedy zablokujemy

      mały ruch graniczny dla państwa agresora terrorysty? Czy donaldinio czeka aż pojawi się mniejszość, która zacznie przejmować urzędy. Karabiny oczywiście przyniosą z domu

      • 1 1

  • I bardzo dobrze!!

    • 103 1

  • Spalinowe?! (11)

    Czy nie było alternatywny dla opcji spalinowej podczas analiz koncepcji funkcjonowania PKM?

    • 31 44

    • Napisz mądralo parę innych możliwosci ( chociaż dwie ))))) (2)

      nawet jedną :) z krótkim uzasadnieniem :) mogą być 2 zdania ))) dla ułatwienia,dodam, że trakcja elektryczna, byłaby prawie 2 razy droższa.. a spaliny, przy obecnych technologiach, nie maja takiego dużego znaczenia dla środowiska przy takiej częstotliwości przejazdów... a wiec ? no ??? haha :) następny internetowy mądralo ??

      • 17 15

      • Nie od razu Kraków zbudowano

        Pociągi elektryczne pokonują trasę sporo szybciej i taniej, dlatego warto w przyszłości tą linię zelektryfikować.

        • 15 2

      • Józef do roboty

        Józek - nudzisz się w robocie, że wypisujesz te bzdury? Wydano tyle pieniedzy na to " gdańskie metro", że mogłoby być wykonane w normalnym standardzie. Dobrze, że nie zaproponowano silników parowych.

        • 1 0

    • elektryfikacja bedzie, poki co pojezdza spalinowe, ktore po elektryfikacji zasila (1)

      pomorski tabor na innych liniach

      • 33 2

      • wszyscy jesteście z Misia

        " w przyszłości" i on już widzi tę trasę zelektryfikowaną ...

        • 1 2

    • spalinowe teraz a w przyszlosci elektryfikacja calej trasy od lotniska do wrzeszcza (2)

      Po prostu PLK nie wyrobiło sie z elektryfikacją trasy do Kościerzyny i teraz mamy takie pasztecik.. W pszyszlosci następny przetarg i znowu kaska do przodu ;))

      • 31 1

      • debil jesteś

        • 0 9

      • Euro było 2 lata temu

        i też na euro 2012

        • 0 1

    • będzie elektryfikacja

      Alternatywa była i zostanie wprowadzona. Elektryfikacja PKM nastąpi jako drugi etap i wówczas kupi się docelowe składy elektryczne, a 10 spalinowych zostanie skierowanych do obsługi połączeń regionalnych (dlatego kupuje je województwo, które będzie ich właścicielem)

      • 19 1

    • Oczywiście, ale nieekologiczna! (1)

      PKM odłożyło elektryfikację na później, aby wystarczyło kasy oraz aby się zgrało z PKP na innych odcinkach. Acz, z dofinansowaniem do elektryfikacji jest problem bo Unia uznaje spalinowe za bardziej ekologiczne, więc.. po co ta elektryfikacja?

      • 1 7

      • lepsze te spalinowe

        skm prawie kazdego dnia ma problem z trakcją ;)

        • 6 1

  • Przynajmniej Polacy będą mieć więcej pracy i tak powinno być

    • 130 3

  • (8)

    pesa ładniejsza
    trochę futurystyczna i na szczęscie nie trójkątna...

    • 72 6

    • oba brzydkie (1)

      oba brzydkie

      • 4 13

      • stań przed lustrem

        i sobie tak mów

        • 7 2

    • Pesa zaoferowała co innego (1)

      Pesa nie zaoferowała modelu na zdjęciu dołączonym do artykułu tylko o generację starszy (wyszukaj SA133).

      • 6 0

      • aaa to też taka brzydka:(

        Szkoda

        • 0 0

    • Pesa przypomina małpę z takim śmiesznym nosem. Dlaczego w Polsce nie potrafią zrobić ładnych, futurystycznych pociągów i tramwajów?

      • 1 2

    • oba fajne (1)

      pesa ma groźniejszy wygląd, jak rekin

      • 1 0

      • Tylko, że Pesa nie zaoferowała "rekina" tylko stary model, dużo bardziej nijaki w wyglądzie.

        • 0 0

    • Szkoda, że nie takie jak ELFy jak dla SKM W-wa

      • 0 0

  • Trzy różne wysokości peronów !

    Kto to projektował ???

    • 64 10

  • 3mln euro za 1 skład to przystępna cena (5)

    oby to nie był newag, bo pesa o wiele ładniejsza. no chyba że wystartują z czymś nowym.

    • 47 11

    • Pesa nie jest ładniejsza (4)

      Nie sugeruj się dołączonymi zdjęciami, Pesa zaoferowała inny model, dużo starszy wizualnie i konstrukcyjnie.

      • 5 1

      • A jakie modele zaoferowały? (3)

        Bo w artykule nie widzę

        • 3 0

        • (2)

          Pesa chce sprzedać SA133 (wygugluj). Zamawiający nie był wymagający w kryteriach, które decydowały o generacji pociągu. Dlatego również Newag zaoferował jeżdżące już w pomorskim pociągi SA137SA138, a nie najnowszej generacji model 222M:

          • 4 1

          • 222M

            Są przepiękne :DD Szkoda, że ich nie zaoferowali, pasowałyby do PKM-ki ;)

            • 3 0

          • Dzięki

            j.w

            • 1 0

  • Tylko żeby malowanie też było w jakimś sensownym kolorze (5)

    np. czerwono-białe a nie niebiesko-żółte jak popularne kible

    • 56 18

    • Żółto-niebieskie są barwy Województwa Pomorskiego (1)

      Pogódź się z tym.

      • 10 9

      • barwy województwa pomorskiego są żółto-czarne znawco :)

        • 7 1

    • (1)

      powinny być biało-zielone

      • 4 13

      • żółto czarne skoro wieksza czesc regionu to Kaszuby !

        • 7 4

    • czerwone !

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane