• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Wszyscy zainteresowani zarobili, więc już może upaść to całę MEVO.

    • 45 2

  • (2)

    Jak usunąć konto mevo?

    • 25 2

    • Tak samo jak odchodzi się z mafii.

      • 13 1

    • zostanie sprzedane przez syndyka masy upadłościowej ;D

      • 9 0

  • Układ?

    Bankructwo i wypad z baru. Sorry - to jest biznes, a nie mamusina spódnica! Trzeba umieć liczyć, a nie improwizować.

    • 48 1

  • Czy to nie był jakiś wałek od samego początku? (1)

    • 51 1

    • Był i to gruby. Na panstwowa kase

      I jeszcze wyjdzie ze podzielili sie z płatnikiem to dopiero bedzie skandal

      • 11 1

  • Mam swój rower, ale (14)

    Mevo jest spoko z kilku powodów:
    -Nie trzeba się martwić, że ukradną twój rower.
    -Można w jedną stronę pojechać komunikacją (jak pada), a w drugą wrócić rowerem (szybciej i nie trzeba czekać).
    -W letnie noce nie trzeba wydawać fortuny na późny powrót z imprezy.
    -Ogólnie w nocy nie trzeba zamawiać taksówki (na moją dzielnice pierwszy autobus jest o 4).
    -Wspomaganie elektryczne eliminuje problem potu.
    -Gdy się spóźnisz na autobus, można szybko podjechać Mevo.
    -Gdy autobus nie przyjedzie, można skorzystać z Mevo.
    -Za dodatkowe 3 zł, można zostawić go pod samym domem.
    -Można nim następnego dnia wrócić do miasta i dostać 2 zł z powrotem.
    -Dojazd z Polibudy do centrum trwa 9 minut i kosztuje śmieszne 90 gr, to szybciej niż tramwaj.
    Jedyny problem to dostępność, zawsze jest to tylko alternatywa na wszelki wypadek.

    • 54 23

    • (2)

      Fajna bajeczka. Żeby tylko rower były gdziekolwiek dostępne ...

      • 11 7

      • Naucz się czytać ze zrozumieniem

        • 5 5

      • Sporo jest i ludzie jeżdżą. Nie zawsze, to fakt. Ale w wielu miejscach są.

        • 6 1

    • Tak, bo rower jedzie szybko, czyli masz duże chłodzenie z wiatru przy małym wysiłku i nie jest ciepło nie ma potu - 15 minut oszczędności na przebraniu i prysznicu.

      Jeśli jednak nie działa wspomaganie i gnasz pod górę - to siódme poty ;)

      • 11 0

    • A jak d**ilu chcesz wracać z imprezy w nocy po spożyciu?! (2)

      • 12 6

      • 2 piwka 3,5% i do domu (1)

        Nie każdy wypija na imprezie pół litra wódki, żeby nawalić się do nieprzytomności.

        • 10 6

        • Nie?

          • 2 0

    • (1)

      Co za bzdury... Pierwsze i najważniejsze to że rowery zwyczajnie nie są dostępne. Też mogę sobie wymyślić milion fajnych zastosowan ale nie zmieni to faktu że system zwyczajnie nie działa. I nie ma co na siłę czarować rzeczywiści choćbyś nie wiem jak słodził.

      • 16 3

      • Jakie bzdury skoro serio tak z tego korzystam?

        Pewnie nawet nie próbowałeś się odkleić od fotela swojej X6, żeby sprawdzić jak to działa.

        • 4 9

    • (2)

      Ok
      Czyli rozwiązanie dobre dla:
      Studenciakow
      Golod**cow
      I tych co mieszkają z rodzicami
      Trochę mało jak na kwotę inwestycji.

      • 11 7

      • Czyli jeśli, (1)

        mam duży dom na przedmieściach, 911 na sobotę i niedziele to nie mogę wrócić z pracy do domu rowerem? Muszę stać w korku i tracić czas? A jak będę jechać coś zjeść z dziewczyną to koniecznie muszę jechać tam samochodem, żeby godzinę szukać miejsca parkingowego?

        • 7 7

        • No..
          Ale nie masz 911 i domu.
          A kto ma tego nie użyje, nawet jeśli jest fanem ostrego mtb.
          Ps. Jeśli ktoś ma to co powyżej to raczej nie musi wracać codzień z pracy do domu.

          • 4 4

    • mn

      I takich mamy przyszłych "inżynierów" - liczy się tylko moje, moje i jeszcze raz moje. Nowoczesny Kali.

      • 2 0

    • w końcu ktoś normalny napisał, setki ludzi korzysta każdego dnia, rówerów za mało ale system i super jest super

      • 0 0

  • Brak

    Brak zgody na uklad

    • 37 1

  • Ja piórkuję, super! Ja też narobiłem długów, bo jestem pijak i babiarz

    Ściga mnie połowa knajp w Gdańsku i połowa lichwiarzy. Chyba ich poproszę o umorzenie długów.

    • 48 1

  • Trzeba ratować MEVO (2)

    Umorzyć odsetki. Spłatę pozostałych zobowiązań odroczyć w czasie - do chwili, gdy odzyskają płynność finansową.

    • 10 73

    • (1)

      Never

      • 10 1

      • Poeta śpiewa

        ironicznie ;)

        • 0 0

  • jak dla mnie może być

    lubię jeździć rowerami mevo

    • 3 14

  • wybor nextbike'a byl fatalny. niemiecka, nieudana firma, gigantycznie zawyzona kwota za slabo dzialajacy system

    • 41 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane