• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie pomiaru prędkości na obwodnicy

Michał Sielski
12 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Odcinkowy pomiar prędkości mógłby powstać w ciągu 1,5 roku, ale sfinansować go musiałby samorząd województwa, bo GITD nie ma na to pieniędzy. Odcinkowy pomiar prędkości mógłby powstać w ciągu 1,5 roku, ale sfinansować go musiałby samorząd województwa, bo GITD nie ma na to pieniędzy.

Denerwują cię niemal codzienne korki na obwodnicy spowodowane wypadkami i kolizjami? Myślisz, że częstsza obecność policji poskromiłaby zapędy niektórych kierowców? Nie licz na zamiany: na obwodnicy nie będzie więcej miejsc do stacjonarnej kontroli prędkości, bo uznano, że byłoby to niebezpieczne. Na odcinkowy pomiar prędkości CANARD nie ma natomiast pieniędzy.



Przestrzegasz limitów prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Według statystyk policji do najczęstszych przyczyn wypadków i kolizji na obwodnicy Trójmiasta należą: przekraczanie prędkości oraz zbyt małe odległości pomiędzy poprzedzającymi pojazdami. Z reguły oba warunki idą ze sobą w parze. Zresztą nie może być inaczej - na dwupasmowej drodze z bezkolizyjnymi wlotami jedyne zagrożenie mogą sobie stworzyć sami kierowcy. Zmarginalizowano już nawet problem zwierząt, którym kiedyś zdarzało się wychodzić na jezdnię, bo praktycznie cały las przy obwodnicy ogrodzony jest solidnym płotem.

Policjanci chcieli zatoczek, ale już nie chcą

Mimo tego praktycznie codziennie informujemy w naszym Raporcie o kolejnym korku na obwodnicy, który spowodowany został wypadkiem lub kolizją. Według danych policji do takich zdarzeń dochodzi nawet 5 razy dziennie. Każde z nich to wielokilometrowy korek, często w obu kierunkach.

Policjanci z Gdyni wpadli więc na pomysł, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybudowała na gdyńskim odcinku obwodnicy dwa dodatkowe miejsca, w których policjanci mogliby zatrzymywać kierowców zdecydowanie przekraczających prędkość. Ale nic z tego.

- Spotkaliśmy się i długo rozmawialiśmy o tym z przedstawicielami Komendy Wojewódzkiej Policji oraz komend w Gdańsku i Gdyni. Doszliśmy do wniosku, że przy tych prędkościach na obwodnicy byłoby to niebezpieczne zarówno dla policjantów, jak i innych uczestników ruchu. Radiowóz na drodze zawsze powoduje zainteresowanie, widać to choćby podczas wypadków, gdy korek robi się też na pasach w przeciwnym kierunku. Poza tym policjant wychodzący na drogę i zatrzymujący samochód jest późno dostrzegany, co byłoby dla niego bezpośrednim zagrożeniem - mówi Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA w Gdańsku.
Odcinkowy pomiar prędkości lada chwila

Odcinkowy Pomiar Prędkości powstaje w drodze na Hel, na wyjeździe z Redy. Zanim go jednak wprowadzono, zdążyło tam zginąć kilka osób, doszło też do niezliczonej liczby groźnych wypadków.
Dodaje także, że idealnym rozwiązaniem byłaby kontrola automatyczna, czyli odcinkowy pomiar prędkości, który z powodzeniem funkcjonuje już w wielu miejscach w Polsce, a pierwszy odcinek na Pomorzu właśnie powstaje w drodze na Hel, na wyjeździe z Redy. Zanim go jednak wprowadzono, zdążyło tam zginąć kilka osób, doszło też do niezliczonej liczby groźnych wypadków, kończących się dachowaniem i czołowymi zderzeniami.

W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który zobowiązał się do zaprojektowania i zbudowania urządzenia oraz całej infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania, a także przekazania go do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego. ITD pozostanie tylko włączyć go do krajowego systemu. Ma zacząć działać w najbliższych miesiącach.

Ale nie na obwodnicy

W przypadku obwodnicy, takiej determinacji samorządu jednak nie ma. Trudno więc oczekiwać, że w najbliższych latach coś się na tam zmieni. Bo CANARD, czyli jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi odcinkowych pomiarów prędkości, ma ograniczony budżet.

- GITD zakończył montaż wszystkich przewidzianych do instalacji urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości (29 urządzeń w skali całego kraju). Na obecną chwilę GITD nie dysponuje zatem ani dodatkowymi urządzeniami, ani też środkami na ich zakup. Ponadto, liczba pracowników w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie pozwala obecnie na rozbudowę systemu - przyznaje rzecznik CANARD, Łukasz Majchrzak. - Jednocześnie, w przypadku podjęcia decyzji odnośnie rozwoju systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym (dyktowanej stanem bezpieczeństwa ruchu drogowego) oraz po ewentualnym uzyskaniu środków finansowych na ten cel, nie można wykluczyć instalacji dodatkowych urządzeń w kolejnych latach, w tym także na terenie woj. pomorskiego - dodaje.

Miejsca

Opinie (158) 3 zablokowane

  • Po co to ograniczenie do 100.km (3)

    Ograniczenie do 100 , mało kto to zaobserwował .
    Nie ma tam takiej potrzeby ( brak zjazdów) .

    • 3 4

    • profil drogi

      • 1 1

    • Miało być tymczasowe

      Z tego co pamietam to miało być tymczasowe na okres zimy.

      • 3 0

    • po to, że wiekszosc kierowcow nie rozumie, co oznacza

      dopasowanie prędkości do warunków. więc dopasowano za nich. jak janusze nauczą się myśleć, to ograniczenie zniknei

      • 2 1

  • zamiast pomiaru prędkości, lepiej ograniczyć max dozwoloną w ciągu dnia, (1)

    tam jest tak wiele aut że ograniczenie prędkości w ciągu dnia byłoby lepsze, tym bardziej że coraz trudniej włączyć się do ruchu, bo pędzi jeden za drugim i nie ma miejsca na wjazd,
    więc nic dziwnego że wielu kierowców jedzie cały czas lewym pasem

    • 5 3

    • Tak ciężko rozpędzić się do tych 100km/h (bo prawym pasem mało kto jedzie szybciej) żeby włączyć się płynnie do ruchu? Miejsca jest wystarczająco, żeby bujnąć się do takiej prędkości nawet poczciwym "maluchem". Ale lepiej jadąc 70km/h wymuszać na kierowcach z prawego pasa, żeby zjeżdżali na lewy (przy okazji ładując się pod jadących na nim szybciej) ustępując Ci miejsca?

      • 0 0

  • Nie prędkość jest przyczyną korków

    OT jest za wąska i nie ma pasa awaryjnego. Za duży ruch w obie strony. Węzły kolizyjne.

    • 5 0

  • Brak pieniędzy ?

    Jak można zrobić prywatnie pomiar prędkości to ja z chęcią w to wejdę.
    Podział byłby 70% dla mnie, 30% dla ITD
    Jaki by to nie był koszt, nie ma opcji, żeby się nie zwróciło w krótkim czasie.

    • 3 3

  • Kierowcy przyznajcie ale tak szczerze (1)

    nie gapicie się na wypadek na obwodnicy? Obojętnie czy w stronę w którą aktualnie podróżujecie czy też gdy wypadek jest po drugiej stronie barierek? Pytam, bo ja się gapię, mało tego nawet snuję hipotezy jak do tego doszło i zawsze też myślę "ehh ale walnął lub ale przyfasolił".

    • 1 1

    • Żeby zerknąć

      wcale nie trzeba zwalniać. No chyba że ktoś ma problemy z motoryką albo zaburzenia wzrokowo-ruchowe... ale wtedy w ogóle nie powinien wsiadać za kierownicę.

      • 0 0

  • dopóki Policja nie będzie karac za jazde na zderzaku (2)

    dopóty będą codziennie wypadki i korki

    • 13 1

    • Wreszcie mądra opinia

      Na niemieckich autostradach przede wszystkim sprawdza się zachowanie bezpiecznej odległości i u nas fotoradary powinny badać takie zachowanie

      • 4 0

    • To zjedz na prawy pas i bedziesz sie wlókł jak chccesz

      Dziadu

      • 1 2

  • To może jakaś Skoda z wideorejestratorem

    • 2 1

  • wypadki (1)

    przez tych co jadą 70 km gdzie można 120

    • 4 3

    • tak, zdecydowanie, wolna jazda przyczyną wypadków

      gratuluję logiki, pewnie kolega należy do tych, co widząć zawaloną dorgę i 100m wolnego cisną lewym 140, a potem zdziwienie, że nie ma jak wyhamować

      • 3 5

  • tak, staram się jeździć zgodnie z przepisami

    inne tak.

    tak, jeżdżę zgodnie z przepisami
    a nie, że staram się
    noga z gazu i się nie staram

    90 to 90
    100 to 100
    120 to też 100
    bo mam wir w baku
    na A1 też 100

    • 2 3

  • nie mierzymy prędkości, bo byłoby to neibezpieczne dla piratów drogowych

    olać logikę, witamy w polskiej drogówce

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane