• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • nie rozumiem (36)

    kilka lat temu remontowana była spacerowa, na całym odcinku, czy żadna mądra głowa w mądrym urzędzie nie wymyśliła , że po jednym pasie to stanowczo za mało ?

    • 286 49

    • W gdańskim magistracie nie ma mądrych głów, dlatego nie wymyślili.

      • 0 0

    • Korek na Spacerowej jest nie dlatego że jest jeden pas, ale dlatego ze przepustowość (14)

      skrzywania z ul. Grunwaldzka jest mała.

      Patrz trasa Słowackiego - co po dwóch pasach jak i tak wszystko stoi w godzinach szczytu, bo urzędnicy Pana Adamowicza nie pomyśleli gdzie jest pies pogrzebany.

      • 24 6

      • a w górę dlaczego stoją w korku??

        mądralo...

        • 1 0

      • jak się projektuje skrzyżowania zamiast dróg bezkolizyjnych to taki jest efekt jak na Słowaku... (1)

        przypominam, że dawne skrzyżowanie Trasa Słowackiego/Chrzanowskiego/Partyzantów to była wielka dziura, gdzie można było ze problemu oddzielić ruch we wszystkich kierunkach dla każdego z uczestników

        • 2 8

        • zakladam, ze nie mieszkasz w Gdansku, skoro tak bardzo traktujesz to miasto jako medium transportu

          a nie jako zywy organizm.

          Gdzie mieszkasz?

          • 4 3

      • (9)

        A co byś ulepszył na Słowaku ? (Poza łącznikiem przy ETC?)

        • 1 1

        • bezkolizyne estakady w strone oliwy i centrum tak żeby nie stać na światłach (8)

          likwidacja przejść dla pieszych na Grunwaldzkiej bo jest ich za dużo

          • 5 20

          • (7)

            Pytam o Słowaka, a nie Grunwaldzką.

            Jest już estakada nad Grunwaldzką.

            A twierdzenie, że przejść dla pieszych jest za wiele można sformułować tylko zza kierownicy.

            • 26 5

            • Słowaka stoi na Grunwaldzkiej bo nie ma bezkolizyjnych zjazdów w Grunwaldzką (5)

              • 5 4

              • (4)

                Chyba ci się coś pogięło... Co Ty w środku miasta sobie wyobrażasz 3-poziomową koniczynę? Jak na Marynarki Polskiej? Jak Sośnica?

                • 22 3

              • dziwne, że w Niemczech czy we Francji to możliwe na głowych arteriach, ba prosto z Autostrady można wjechać do środka dużego (1)

                • 4 12

              • A moge poprosic o przyklady miast z Niemiec, gdzie takie rzeczy sie dzieja?

                • 4 2

              • Tak, a dlaczego nie?... (1)

                ...trójmiasto to nie skansen.

                • 6 11

              • takie konczyny to skansen myslenia o miescie z lat 50 i 60 XXw.

                • 7 2

            • a zaraz za nią podwójne światła...

              jeszcze progów zwalniających brakuje

              • 3 0

      • Gdyby kierowcy ruszali z kopyta na zielonym świetle to przepustowość by wzrosła a oni celebrują przejazd jakby prowadzili karawan.

        • 25 6

    • Lasy państwowe się nie zgodziły.

      Poza tym co dadzą dodatkowe dwa pasy? W górę będzie korek na światłach przy realu, na dole będzie korek od zoo.

      • 1 0

    • (9)

      Dokładnie! Powinno być po siedem pasów!

      • 41 16

      • (8)

        W jedną stronę.

        • 31 4

        • (7)

          Siedem w jedną, siedem w drugą, i siedem w trzecią stronę!

          • 49 3

          • (4)

            I spalić trzecią część traw Ziemi!

            • 7 4

            • to było proroctwo o technologii Airzound (3)

              "Siedmiu aniołów,
              mających siedem trąb,
              przygotowało się, aby zatrąbić.
              I pierwszy zatrąbił."

              • 2 0

              • (2)

                na mnie ostatnio trąbił taki anioł, co miał siedem lat gwarancji na lakier. Ryczał, jakby w niego diabeł wstąpił!

                • 2 1

              • (1)

                wspak najlepiej czytać o Czerwonej Planecie

                • 2 0

              • słowo MARS też zostanie tu wyciete przez cenzurę, jak słowo S.R.A.M., m.in. producent dobrych części rowerowych?

                • 0 0

          • (1)

            I jeszcze siedem do góry i siedem na dół

            • 4 0

            • I siedem w skali Beauforta!

              • 0 0

    • wymyśliła ale (6)

      zieloni zablokowali szerszą spacerową

      • 10 8

      • (5)

        A po cholerę by była szersza, skoro od Czyżewskiego wąskie gardło?

        • 24 1

        • zeby np. zjezdzajacy na obwodnice nie czekali 20 minut przed realem az sie doczłapią do zjazdu z wiaduktu (4)

          • 1 2

          • (3)

            W tym celu to wystarczą dwa pasy w jedną stronę od zakrętu, a nie "szersza Spacerowa". Od zjazdu na Real do zjazdu na Gdynię jest 300 metrów, a na południe - 600 metrów. Chyba jednak przesadzasz z tymi 20 minutami czekania ;)

            • 2 1

            • nie wystarcza bo korek czasami siega do swiatel na barniewickiej i za nie, poranny kierunek na oliwe (1)

              • 0 0

              • Nie pojmujesz. W "porannym korku na Oliwę" stałoby na dwupasmowej Spacerowej tyle samo samochodów przez tak samo długi czas - tylko, że trochę niżej, przy nieuniknionej zwężce i na niewydolnym skrzyżowaniu przy Parku Oliwskim.

                • 1 0

            • bywa wiecej niz 20'

              ale rozkorkować by to można wywalając tamte światła u góry

              i tak to trzeba zrobić, dołączając Reja do węzła Osowa, albo robiąc jej osobny wiadukt

              • 0 2

    • Spacerowa

      problemem nie są dwa pasy na Spacerowej, ale płynny wjazd na nią i wyjazd. Korki tworzą się na światłach w Oliwie i na Osowej i oczywiście gdy stoi obwodnica.

      • 4 0

    • stać w korku to wolę na drodze z jednym pasem w każdą stronę

      niż po wydaniu 2 mld złotych stać w korku na drodze o dwóch pasach w każdą stronę.
      Miasto planujące drogi dla pojazdów ma problemy z terenem do parkowania.
      Miasto planujące dla ludzi przyciąga ludzi.

      Dla hejterów: w zaparkowanych samochodach nie ma ludzi.

      • 32 10

  • nie dla tunelu pod Pachołkiem

    ogłośmy Żabiankę, Przymorze i Zaspę kurortem, to spowoduje zmniejszenie ruchu samochodowego w tym rejonie, nie zrobią drogi zielonej, żeby zniszczyć tą wypoczynkową część miasta, tunel pod Pachołkiem jest złym pomysłem, czy pomysłodawca tego nie widzi? tunel pod Martwą Wisłą był dobrym pomysłem, chociaż zwiększyło to korki na Przymorzu, ale ta koncepcja się sprawdziła, czy teraz będziemy wszędzie budować tunele? to tak jakby zbudować tunel pod Zatoką z Brzeźna do Sopotu!!! koncepcja z wykorzystaniem ul. Reja jest słuszna, w trosce o ekologię można zrobić tam ekologiczny, elektryczny transport, tu się zgadzam z wypowiedzią w artykule, ale nawet udostępnienie tej ul. w taki sposób jak ul. Spacerowej też jest właściwe, dlatego, że nie powstrzymamy rozwoju miasta, zamiast płakać nad degradacją środowiska trzeba o nie zadbać też w mieście, więcej zieleni, więcej drzew, pod kontrolą, przycinanych w finezyjny sposób, zielone skwery, parki, sadzenie zieleni wszędzie gdzie się da, więcej samochodów elektrycznych w mieście i ul. Reja tylko dla takich samochodów!!!!! więc może mieszkańcom Osowy trzeba by "zakupić" samochody elektryczne, ale niech oni sobie tam może najpierw zrobią ulice!!!! nie zadbali żeby mieć pod własnymi domami ulice z prawdziwego zdarzenia, ale do centrum Gdańsk chcą mieć super ekstra dojazd!!!!!! dalej droga do Chwaszczyna jest tragiczna

    • 0 0

  • reja!!! (10)

    Od Reja to łapy precz!!! Nawet o tym nie myślcie

    • 160 102

    • a to niby czemu!!!!!!

      ul. Reja jest świetną propozycją dla rozładowania ruchu na ul. Spacerowej, kurort kurortem, ale ulice muszą być, nie widzę powodu, żeby Gdańsk przejmował cały ruch, który przytacza się do Sopotu!!!!!! macie dojazd do obwodnicy, więc trzeba go wykorzystać, a nie stękać że ekologia, my w Gdańsku też chcemy żyć ekologicznie, może Gdańsk też chciałby być kurortem, ale ruch jest tak duży, że na razie jest zagłębiem spalin w godzinach szczytu, tunel pod Pachołkiem to chora koncepcja, koszmarnie duży wydatek na większe przykorkowanie Spacerowej!!!!! dlaczego oni tego nie widzą!!!

      • 1 0

    • reja

      będziecie się smarzyli w ogniu piekielnym jak zrealizujecie ten pomysł, wara od tych nieludzkich koncepcji, chyba wam Bóg rozum odebrał

      • 0 1

    • Bo co???? (2)

      • 17 12

      • Wal się cioto!

        Jak jesteś baranem i chcesz stać w jeszcze większych korkach w Sopocie niż jest w chwili obecnej to proszę bardzo. Najlepiej krzyczeć: gdzie są drogi, inwestycje itp ale jak droga ma pójść gdzieś blisko działeczki, czy domu to lament. Wsioki polskie!

        • 1 1

      • REJA !!!

        bo g*wno

        • 4 5

    • (2)

      Racja łapy precz od Reja. Ta droga to szlak rowerowy a nie samochodowy

      • 18 14

      • jeżeli puściliby jedynie trolejbusy albo Sopot wykosztował się na kilka gazbusów, to skorzystalibyśmy na tym wszyscy.

        • 2 0

      • ogórki na działeczce Ci zsiarczeją

        i trzęsienie rozpoczęte

        • 3 0

    • bardzo lubię jeździć tam rowerem, ale nie miałbym NIC przeciwko, gdyby jeździł tam ekologiczny autobus albo nawet tramwaj. ŻADNYCH SAMOCHODÓW.

      Uważam, że jest to dużo mądrzejsze rozwiązanie niż budowanie tunelu pod pachołkiem.

      • 9 1

    • nie wiem po co wogole sopot jest brany pod uwage....

      ...przeciez ten pseudo kurort juz stanowi enklawe na ksztalt ghetta w trojmiescie!!!

      • 23 3

  • Tak dla tunelu pod Pachołkiem (11)

    jako Radny Oliwy popierałem, popieram i będę popierał budowę tunelu pod Pachołkiem

    • 21 17

    • Radny?

      To moze sie podpisz, prosze.

      • 0 0

    • A wystarczyloby (6)

      Zrobic Nowa Opacka i poszerzyc Czyzewskiego na odcinku do Spacerowej....

      • 1 7

      • do powyższego (3)

        a co z cmentarzem?

        • 7 0

        • ... a nic, przecież chciano ten występek wziąć na drogę ale kościół się nie zgodził.

          • 0 0

        • Nowa Opacka oczywiscie w NOWYM przebiegu przez tereny AWF -u (czy tez Telewizji) a nie jako poszerzenie istniejacej Opackiej.
          Byly takie projekty i to bylo b. dobre rozwiazanie.

          • 0 2

        • nie trzeba ruszać, jeśli by zamiast ryć jak krety
          otworzyć Reja i Kościerską

          ale najpierw, już jutro/pojutrze, puścić trolejbusy/elektrobusy ulicą Reja

          tylko busy i rowery, nic więcej... na początku choćby raz na dwie godziny...
          i zobaczyć co się stanie...

          • 1 3

      • (1)

        Poważnie?

        Na Czyżewskiego trzeba więc wyburzyć albo zabytkową szkołę, albo równie zabytkowy kościołek - co wybierasz?

        • 5 1

        • Wciac sie troche w Swiety Pacholek

          • 0 1

    • Jak żeś radny to podpisz się z imienia i nazwiska.

      • 3 1

    • sabotażyści! (1)

      ta sama rada zablokowała poprawienie Kościerskiej

      • 7 4

      • do powyższego

        w którym roku? część Radnych od tego roku zaczęła dopiero pełnić swoje funkcje i nie byli Radnymi w poprzedniej kadencji

        • 2 1

  • tunel

    widać, że ci którym inwestycja przeszkadza są na nie , tym dla których jest udogodnieniem są na tak. Ludziom z poza Trójmiasta też sie podoba. I można tak w nieskończoność. Trzeba to zbudować , im szybciej tym taniej.

    • 0 0

  • chcesz drogi, wybuduj za swoje

    Dość zadłużania gdańszczan, nie chcemy płacić do końca życia, bo ktoś na kredyt daje pracę swoim znajomkom.

    • 0 0

  • Zielona i tunbel

    Stek bzdur i pobożnych życzeń tych, którzy mają interes w tym żeby nie budować tej drogi. Jak to ludzie, jeśli coś ma mi pogorszyć warunki egzystencji to po trupach i wszelkimi środkami dążyć do zablokowania. To wam się nie uda

    • 0 0

  • Korek w Oliwie (8)

    Oliwa jest obecnie najbardziej rozbudowująco się dzielnicą biznesowo. A infrastruktura drogowa Oliwy jest an poziomie lat 70 ubiegłego stulecia (nie licząc zniszczonej przez aktywistów rowerowych Wita Stwosza).

    • 18 13

    • (7)

      Wita Stwosza jest od zawsze "zniszczona" jedynie tym, że kończy się w zasadzie ślepo - brak rozjazdu w Rynek. "Twój argument jest kaleki".

      • 7 2

      • (6)

        Wita Stwosza służyła doskonale mieszkańców do czasu wybudowania bzdurnych zasieków na skrzyżowanych i nie mniej bezsensownej sygnalizacji, położenia garbów, wytyczenia pasa rowerowego, z którego nikt poza nielicznymi mieszkańcami nie korzysta.
        A to wszystko w imię ideologicznej wyższości roweru nad zdrowym rozsądkiem.

        • 3 14

        • Do T ...

          ... ty gadasz jak potłuczony. Mieszkańcy byli tym ścieżkom rowerowym przeciwni bo tym sposobem zabrano im miejsce na całodobowe parkowanie pod domem. Taka prawda .

          • 0 0

        • (3)

          Służyła mieszkańcom dopóki nie wybudowano pasa rowerowego, który służy mieszkańcom? Dziwna logika. A sygnalizacja i progi? Rozumiem, że mieszkańcy w poprzek Wita Stwosza nie chodzili, nie chodzą i nie potrzeba?

          • 6 2

          • (2)

            Po pierwsze z pasów dla rowerów korzystają wyłącznie nieliczni mieszkańcy Oliwy. Argumentem za ich budową było odciążenie Grunwaldzkiej, ale tak się nie stało i to każdy myślący człowiek wiedział nim zaczęto tę idiotyczną inwestycję.

            W dodatku te same 1 mln zł można było wydać na zwężenie Kołobrzeskiej i tam wybudowanie pasów dla rowerów, bo dziś rowerzyście bezprawnie korzystają tam z chodników.

            Na WS była też normalna sygnalizacja, można było bezpiecznie jeździć samochodem i rowerem, teraz są jakieś pseudonowoczesne szykany, bezsensowne śluzy dla rowerzystów z których nikt nie korzysta (bo raptem w sezonie pojawia się max 20 rowerów na godzinę, a skręcający jak dotychczas preferują przejścia dla pieszych)

            Ale głośni pseudodziałacze rowerowi są zaślepieni ideologia.

            • 5 6

            • (1)

              Kłamiesz.
              "max 20 rowerów na godzinę" to jest tam w lutym / marcu.
              Dane z liczników są dostępne online, każdy może sobie sprawdzić sam,

              • 8 3

              • Matematyka jest jak widać wielkim problemem - dane z wczoraj

                przez cały dzień 404 rowerzystów na dwóch kierunkach co daje 202 na jednym kierunku.
                Dzień powiedzmy iż trwał 14 godzin co daje średnio przejazd przez skrzyżowanie na poziomie 14,5 rowerzysty na godzinę.
                Pewnie rozkład w czasie jest inny niż średnia, ale widoczna na WS ilość rowerzystów w stosunku do sąsiedniej Grunwaldzkiej jest znikoma.

                • 4 2

        • Bo miasto ma być dla ludzi a nie dla samochodów

          • 6 6

  • Na początek (1)

    usunąć końskie odchody składowane przy Zielonej Drodze. Smród okropny. Czy to składowisko było finansowane przez Unię i czy Unia wie jak wykorzystano fundusze? Czy obaj prezydenci mają wiedzą o tym składowisku?

    • 14 0

    • ... plany były piękne jak widziałem , miały tam być alejki dla spacerowiczów, drzewka ławeczki. Wszystko dla odpoczynku. A w zasadzie wyszło to g*wno o którym piszesz. Dlaczego tych zbiorników nie zrobili wewnątrz aby ich nie tylko czuć ale i widać. To usytuowali je przy samej ulicy.

      • 0 0

  • Zdecydowanie tak (5)

    To jest ratunek dla Oliwy. Remontowanie innych dróg nie ma tu większego sensu, jedynie przeniesienie ruchu z ulicy Opata Jacka Rybińskiego i zmiana jej funkcji na deptak lub ostatecznie drogę dojazdową może coś zmienić.

    Wyobraźmy sobie, że Bohaterów Monte Cassino w Sopocie miałoby przyjąć taki ruch jak Rybińskiego. Wpłynęłoby to na kształt tego miasta?

    • 39 41

    • paranoja w głowie (2)

      Gdzie ulica Opata Rybińskiego, a gdzie Monciak w Sopocie? Ulicaw Oliwie niczym nie różni się od setek ulic w Gdańsku, ani nie jest szczególnie urokliwa, a przede wszystkim kto będzie nią spacerował i dokąd? Monciak to europejska klasa, Monte Carlo, a Opata w Oliwie to po prostu ulica przez miasto, jakich setki w Polsce. Ktoś, kto porównuje Monciak z ulicą w Oliwie musi mieć zaburzony obraz rzeczywistosci.

      • 19 14

      • (1)

        Cóż, wydaje mi się, że nikogo nie obrażałem swoim postem. Nie bardzo rozumiem atak.

        Co do charakteru ulic, to on nie bierze się znikąd. Czy ulicą Długą w Gdańsku mógłby jeździć tramwaj? Nie? Dlaczego, przecież w latach 50. jeździł?

        • 10 8

        • ... człowieku przestań sie wygłupić te trzy domy na tego Opata to można by było zburzyć i śmiało poszerzyć tę ulicę do czterech pasów jezdni. Wogóle to się ceregielą z tym kawałkiem Oliwy. Gdyby tak dało się zlikwidować ten kawałek cmentarza na Opackiej to by już dawno było coś, ale klechy nie chcą słyszeć aby cuś im uszczknąć i to tak jest.

          • 0 0

    • uspokojenie ruchu tak, ale nie za cenę tunelu (1)

      Uspokojenie ruchu na Opata Rybińskiego nie odkorkuje Oliwy i Osowej, wręcz przeciwnie, bo jak będzie nowa droga, to i aut przybędzie. To nie jest żaden ratunek dla Oliwy, to rzeczywiście szaleństwo garstki "miłośników" Oliwy.

      • 8 6

      • Ależ w moim poście nie chodzi o "odkorkowanie" Oliwy czy Osowej, tylko zmianę charakteru ulicy Rybińskiego z drogi de facto przelotowej na ulicę dojazdową lub nawet deptak. Oliwa to nie jest sprawa tylko jej mieszkańców, sam mieszkam zupełnie gdzie indziej, tylko wszystkich gdańszczan. To chyba oczywiste, że obecna sytuacja blokuje naturalny kierunek rozwoju tej dzielnicy.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane