• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • Spokojnie. Po wyborach Pis przykreci kase dla Pomorza.

    • 33 6

  • po takiej budowie mieszkanie to kupi, ale wiadomo kto ;-)

    ten kto już dzisiaj nie może się ich doliczyć
    im ten miś jest droższy tym co ?

    i o to chodzi, i o to chodzi

    • 15 8

  • Juz widze jak ktos zamienia domek na Osowej na 3 pokojowe mieszkanie na Morenie :D (2)

    nawet z prezentem w postaci 2 aut. Chyba sie cos pomylilo panu Spieglaninowi

    • 28 23

    • To jak komuś tak dobrze w tej Osowej to niech nie zawraca gitary że mu źle w korkach albo komunikacja miejska słaba.

      • 21 2

    • nawet jeśli zamieni...

      to co zrobić z opuszczonym domkiem?

      • 0 0

  • To mi przypomina dyskusję .. myć ręce czy nogi? (5)

    Ręce opadają.
    Spacerowa nie jest tylko drogą "dojazdową" dla (sic) 14 tyś Osowian (choć to też ważne).
    Spacerową sunie (częściej stoi) cały ruch z Kaszub i Obwodnicy, z i do Oliwy, Przymorza, Żabianki i SOPOTU!
    Łatwo to sprawdzić codziennie rano i popołudniu oraz W WEEKENDY!
    Każdy turysta, który "wbija" sobie w nawigacji cel Sopot, jedzie Spacerową.
    Ruch raczej nie będzie malał, a wręcz przeciwnie.
    To jest inwestycja na dekady "na przód".
    Gdańsk będzie się rozbudowywał w kierunku Chwaszczyna ponieważ właśnie tam jest sporo miejsca do zabudowy.
    Jeśli przelot do górnego tarasu, Oliwa - Tunel - Spacerowa - Nowa Kielnieńska - Cwaszyno i dalej, nie zostanie dramatycznie usprawniony, tragedia komunikacyjna z jaką mamy do czynienia teraz, przekształci się w totalną zagładę :)
    TA INWESTYCJA JEST KONIECZNA!
    A argumentowanie, że 2mlrd (z Unii, przypominam) można wydać gdzie indziej, to zwykły populizm. Przecież nikt nie mówi, że te pieniądze są i można wydać je na cokolwiek.
    To ma być dofinansowanie z UE, zatem na inne cele takiego dofinansowania możemy wcale nie dostać.
    No ale przecież lepiej jest wciskać głupoty typu "lepiej wydać to na przedszkola" :)

    • 57 55

    • Każdy turysta, który "wbija" sobie w nawigacji cel Sopot, jedzie Spacerową. (1)

      czyli Gdańsk ma wyłożyć kasę na dojazd dla turystów do Sopotu?

      Genialny biznesplan milordzie

      • 14 12

      • o to w tym naprawdę chodzi

        aby większy, mniej kumaty brat wyłożył ogromne siano, aby cwaniaki z Sopotu (kasujące nawet Gdańszczan za wejście na molo) mogły sprawnie dojechać do obwodowej.

        Osowa - to była decyzja mieszkańców o wyprowadzeniu się na wieś.

        • 13 3

    • (1)

      Skoro Gdańsk będzie się rozwijał w kierunku Chwaszczyna, to czemu gdańszczanie mają za to płacić? Dlaczego gdańszczanie mają mieć autostradę wzdłuż morza, bo mieszkańcy Chwaszczyna potrzebują dojazdu? Ja bym wolał za te pieniądze generalny remont połowy ulic (w tych chodników!!!) na dolnym tarasie.

      • 16 9

      • Gdańsk ma mase terenów na Dolnym Tarasie, nie potrzebuje Chwaszczyna, Banina i Pruszcza

        ale niektórym się wydaje że potrzebna jest powierzchnia do zabudowy jakby to była 10 milionowa metropolia

        • 12 3

    • Nie dla tunelu pod Pachołkiem

      Jak się wyprowadziłeś na Kaszuby to tam siedź. Nie chcę, żeby przez Osowe i Oliwę przewalał się wielki ruch samochodowy. A tunel pod pachołkiem to o kant ... potłuc.

      • 7 4

  • Tunel pod Pachołkiem a Wita Stwosza - analiza ekonomiczna (13)

    Jakiś czas temu policzyłem, jak wygląda porównanie kosztów tych dwóch inwestycji w przeliczeniu na użytkownika.

    Tunel:
    Przy "optymistycznym" założeniu nawet 100 000 samochodów na dobę (totalnie od czapy i nierealne, bo tyle nie przejeżdża obwodnicą w szczycie sezonu) daje to 2mld / 100 tys = 20000 PLN na pojazd.
    Średnio przejeżdża dużo mniej. Na Spacerowej to już w ogóle - ale zostawmy 100 tysięcy.

    Wita Stwosza:
    Weźmy dane podawane przez przeciwników tej inwestycji - "1 mln złotych żeby zrobić dobrze garstce rowerzystów" (zawyżone i obejmuje nie tylko zrobienie drogi rowerowej)
    Obecne natężenie ruchu rowerowego to 600 pojazdów na dobę (licznik dostępny online). W zeszłym roku przejechało tamtędy w sumie 91962, czyli średnio 252 dziennie. Daj to niecałe 4000zł na pojazd (i tak zaokrąglam w górę)

    Wnioski:
    Budowa tego tunelu to koszt co najmniej 5x więcej na pojazd, niż tak krytykowana jako nieekonomiczna przebudowa Wita Stwosza.
    I to przy założeniu, że WS jeżdżą tylko rowery, a ruch na Spacerowej po budowie tunelu przez cały rok będzie większy niż na obwodnicy w najgorszy dzień sezonu.
    Czyli realnie pewnie 50x drożej.

    Budowa tego tunelu to ekonomiczny absurd.
    Jeśli ktoś popiera tę inwestycję i jednocześnie mówi cokolwiek o roszczeniowości rowerzystów, to jest po prostu idiotą.

    • 47 26

    • (5)

      PS. mieszkam na Osowej, ale staram się patrzeć na temat obiektywnie i bezstronnie. Liczby nie kłamią.

      • 9 3

      • (4)

        Ale tu nie chodzi tylko o Osowę, ale o układ komunikacyjny dla całego Trójmiasta na wiele lat.

        • 7 3

        • układ komunikacyjny to nie tylko układ drogowy (3)

          samochód nie jest dobrym pojazdem do poruszania się po mieście

          • 10 4

          • (2)

            powiedziałbym nawet, że samochód nie służy do poruszania się po mieście. :)

            • 1 2

            • dziwne, a przewozi mnie szybciej niz cały zbior kom w trojmiescie (1)

              • 1 1

              • Tak? A dopiero co pisałeś, że stoisz 20 minut od "Reala", a przecież PKM by już cię zawiozło w tym czasie z centrum Gdyni lub z Niedźwiednika na Osowę ;)

                • 5 2

    • (1)

      Nie wierzę w ten licznik, częst jeżdżę WitaStwosza na odcinku od Grunwaldzkiej do Kołobrzeskiej i ani razu nie spotkałem rowerzysty. A statystycznie powinno być ich 10 na godzinę ale biorąc poprawkę na godziny nocne i zimę to 15 na godzinę czyli 1 co 4 minuty. Poza tym średnio rozwinięty rowerzysta mógł jeździć tą ulicą bez żadnych adaptacji. Były 2 pasy co umożliwiało omijanie nawet pijanych rowerzystów. Pieniądze wyrzucone w błoto a tymczasem Opata Rybickiego to leje po bombach.

      • 2 9

      • na niebie nad głowa też ci nie wisi dwa i pół miliona ludzi
        a tylu odprawia rocznie Rębiechowo
        przelatują i ... ich nie widać, bo odlecieli

        • 5 1

    • (3)

      a dlaczego samochodów nie policzysz dziennie? to masz 55 PLN/pojazd przy 100 tyś. dobowo w skali roku

      • 0 6

      • (1)

        Czytanie ze zrozumieniem szwankuje, czy podstawy arytmetyki?

        2000000000:100000=20000
        2000000000:100000:365=55

        1000000:252=3967
        1000000:92000=11

        A nawiasem to Spacerową w 1 godzinie szczytu popołudniowego jedzie ok. 5000 aut (dane 2014 rok), m/w tyle, co Grunwaldzką i 1/2 tego, co Obwodnicą. Także dobowo będzie jakieś max. 30000.

        • 6 0

        • Te 5000 to prognoza z 2014 roku, ale na za 15 lat. W rzeczywistości pewnie jeszcze mniej.

          • 0 0

      • no to sprawa jasna, wprowadzić opłatę za przejazd 55 od auta, co kierowcy na to?

        • 0 0

    • 1. bycie idiotą jest popularne i legalne, nie zabrania tego prawo

      2. lekiem jest powtarzanie podobnych jak twoja ka2 w miarę wyważonych opinii, ciągłe i nieustanne, nie wystarczy powtórzyć 100x

      3. samochód jest OPCJĄ a nie KONIECZNOŚCIĄ, są alternatywy, nawet dla wygodnych piecuchów w lakierkach

      • 4 1

  • Pan z FRAG, zdaje się że nie wie o czymś. (4)

    Do budowy np. trasy Słowackiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą unia dorzuca 85%!!! Zapewne w podobnym stopniu była by współfinansowana budowa nowej Spacerowej.

    • 24 20

    • błagam Cię, jakie Unia dorzuca? (1)

      wcześniej to my, Polacy się Unii dorzucamy.
      a później musimy jeszcze ogarniać jakieś projekty, plany, żeby te pieniądze MOŻE dostać z powrotem. no bo przecież inne kraje, inne miasta mogą mieć lepszy plan i to one dostaną naszą kasę.

      • 7 3

      • Jasne że tak, ale alternatywą jest durzucenie się i nie wyciągnięcie.

        Bo z UE raczej w najbliższym czasie nie wyjdziemy.

        • 2 0

    • pianiądze z Unii to też Twoje podatki

      Polska je najpierw wpłaca do unijnej kasy, a potem, z nadwyżką, to fakt, dostajemy tę publiczną kasę na inwestycje. Ale to ciągle pieniądze podatnika. Więc nie ma co ich marnować na rozwijanie komunikacji samochodowej, tylko inwestować w transport zbiorowy.

      • 6 2

    • na tramwaj na Osowę i gasbusy na ul. Reja też dorzucę pewnie 85% i to dużo chętniej.

      • 2 0

  • Dziś wystarczy na te mieszkania i mercedesy dla każdego. (3)

    Ale za 30 czy 50 lat ile tam będzie mieszkało ludzi ?
    Myśl Karol trochę do przodu.

    • 12 20

    • "Ilu ludzi", ośla łąko! "Ile" to może być szczurów, albo komarów!

      • 7 0

    • za 30 czy 50 lat ludzie będą nadal mogli poruszać się nie tylko samochodami

      Myśl anonimie trochę ekonomicznie.
      Wyobraźnia nie boli.
      Samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.

      • 9 3

    • Dlaczego zakładasz rozwój Osowy?

      Wg tego pomysłu Osowa ma być zaorana, inaczej to bez sensu.

      • 2 0

  • Najpierw niech obecne drogi doprowadzą do przyzwoitego poziomu.

    Od ok. 2 lat na ul. Do Studzienki przy skrzyżowaniu z Grunwaldzką w kier. Sobieskiego jest dziura i jak do tej pory niezałatana.
    Oto dowód - zdjęcie z czerwca 2014: https://goo.gl/maps/HI5ao

    • 15 6

  • Ja bym nauczył ich jeżdżenia komunikacja miejska lub rowerem w okresie letnim (7)

    Mój dojaz do pracy na Osową z oliwy 20min z osowy bez stania w korku (wracam rowerem)20min,trochę ruchu spasieni nowobogaccy leniwi nieudacznicy.jak kolej Metropolitalna dobrze ruszy ze z osowej do Gdańsk Śródmieście bezpośrednio urzędasy bedą jeździć i rozmawiać ze społeczeństwem korki same sie rozwiną

    • 31 10

    • (5)

      nie kazdy lubi śmierdziec w pracy
      nowobogaccy nieudacznicy - to chyba oksymoron bo osiagneli wiecej od ciebie z pampersem na d*pie

      • 7 12

      • 18 letnie Passeratii i BMI 30 to naprawdę niesamowite osiagniecie (3)

        tak samo jak kredyt w CHF na 2 pokojowe mieszkanie w bloku pośród pastwisk

        • 8 3

        • widac nigdy na osowej nie byles, standardem sa raczej auta 3-5 letnie, a pastwiska to nikt od dziesiocleci nie widzial ;] (2)

          • 3 2

          • byłem jeżdżę tam po jajka i mleko prosto od krowy (1)

            • 2 1

            • Jajka to od byka.

              • 3 0

      • śmierdzieć... codzienny prysznic rano załatwia sprawę

        świeży pot nie śmierdzi (chyba, że się nażresz czosnku) - śmierdzisz dopiero po 12-14 godzinach od ostatniej kąpieli.

        • 6 1

    • Ha ha. Pkm z śródmieścia :-). Tego to się nie doczekamy. To jest właśnie największy grzech tej koleji. NIE MA KURSÓW Z ŚRÓDMIEŚCIA

      • 2 4

  • Drogi pani Koprowski Krzysztofie (4)

    By mieszkańcy nie uciekali z gdańska proponuje również:
    - Zakuc ich w dyby.
    - Zamknąć i zaorac lotnisko w rebiechowie.
    - Wysadzić w powietrze okoliczne mosty na Wiśle.
    - Skosic wszystkie całą infrastrukturę kolejowa i tramwajowa.

    Wtedy wszystkie bydleta pozostaną w naszej gdańskiej zagrodzie.
    Gratuluje argumentacji.
    Panie Krzysztofie Koprowski... Polecam doksztalcic się w dziedzinie wolności i zakuc sobie raz na zawsze w swoj łeb, że kiedy 'panstwo' ma mniej w budżecie, to my mamy więcej w portfelu. Z wyrazami szacunku.

    • 42 35

    • trolu miły

      przeginanie się już opatrzyło - staje się po prostu nudne.
      Nie zauważyłeś tego?

      • 7 10

    • Trolu jak państwo ma miec mniej w budżecie to propnuję żebyście zrobili zrzutkę na ten tunel z własnych portfeli (2)

      • 9 8

      • a niby z czego jest teraz to finansowane - wszystkie pieniadze publiczne sa NASZYCH portfeli

        • 6 3

      • Kolejny socjalista, co myśli że "państwo DA"

        • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane