Fakty i opinie

FRAG przeciwko parkingowi pod Podwalem Staromiejskim

Najnowszy artukuł na ten temat

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Drzewa, które miałyby zostać wycięte w związku z budową parkingu pod Podwalem Staromiejskim.
Drzewa, które miałyby zostać wycięte w związku z budową parkingu pod Podwalem Staromiejskim. fot. Maciej Korolczuk/Trojmiasto.pl

Organizacje społeczne apelują do władz Gdańska o rezygnację z budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska. Ich zdaniem, realizacja inwestycji spowoduje nieodwracalne szkody w centrum miasta. Urzędnicy przyznają, że istnieje możliwość zaniechania budowy tego parkingu, ale najpierw muszą zostać przeprowadzone staranne analizy.



Czy miasto powinno wycofać się z budowy parkingu przy Podwalu Staromiejskiem?

tak, dobro zabytków jest bezcenne 65%
tak, o ile kara umowna nie będzie zbyt wysoka 3%
nie, jestem zwolennikiem tej inwestycji 32%
zakończona Łącznie głosów: 1650
Przypomnijmy: w drugiej połowie lutego opublikowaliśmy artykuł dotyczący zagrożeń, które mogą wynikać z budowy czterech parkingów w centrum Gdańska. Trzy z nich mają znajdować się pod ziemią, jeden z nich ma mieć konstrukcję naziemną:


  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

W artykule przedstawiliśmy poważne obawy dotyczące inwestycji, przedstawione przez dwóch specjalistów: pierwszego z dziedziny architektury, drugiego z dziedziny hydrotechniki. W wielkim skrócie, ich zdaniem budowa podziemnych parkingów - szczególnie tego, który ma znaleźć się pod ul. Podwale Staromiejskie - może mieć katastrofalny wpływ na poziom wód gruntowych w historycznym centrum, co może skutkować ryzykiem zawalenia się zabytkowych budowli.

Wątpliwości społeczników



Społecznicy apelują, by miasto zaniechało budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim.
Społecznicy apelują, by miasto zaniechało budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim. fot. Rafał Borowski/Trojmiasto.pl
We wtorkowe przedpołudnie pod pomnikiem "Tym, co za polskość Gdańska", który ma zostać przeniesiony w związku z budową parkingu pod Podwalem Staromiejskim, odbyła się w konferencja prasowa ws. inwestycji. Została ona zorganizowana przez różnego rodzaju organizacje społeczne: Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Lepszy Gdańsk, Inicjatywy Miasto, Towarzystwo Przyrodniczo-Hydrologiczne oraz Radę Dzielnicy Śródmieście.

Ich przedstawiciele wyliczyli powody, dla których miasto powinno zrezygnować z tej inwestycji. W większości pokrywają się one z opiniami ekspertów, które prezentowaliśmy w drugiej połowie lutego.

- Po pierwsze, budowa tego parkingu oznacza wycięcie dwóch szpalerów drzew. Jednych z niewielu, jakie w ogóle mamy w śródmieściu. Po drugie, parking zapewne będzie miał wpływ na zabytki w okolicy. Nikt nie jest w stanie zagwarantować, że problem, który obserwujemy w kościele św. Mikołaja nie pojawi się w innych, zabytkowych budynkach. Nie ma na razie rzetelnych analiz w tym zakresie. W ostatnim czasie inwestor zamontował czujniki [poziomu wód gruntowych - przyp. red.] w okolicznych kamienicach, czyli będziemy eksperymentować na żywym organizmie miasta. Po trzecie, te parkingi nie są zgodne ze strategicznymi dokumentami, przyjętymi przez miasto - wylicza Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Mówi się, że będziemy zmniejszać ruch w śródmieściu Gdańska i ograniczać wjazd dla samochodów, a w tym momencie chcemy budować kubaturowe parkingi i wprowadzać kilkaset aut właśnie do śródmieścia. Poza tym, w ten sposób zabieramy część miejsc, z których korzystają okoliczni mieszkańcy, aby zamiast nich korzystali przede wszystkim turyści.

"Z parkingu przy Podwalu Staromiejskim należy się wycofać"



Choć społecznicy są przeciwni budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim, to nie negują budowy parkingów pod Targiem Węglowym i przy Podwalu Przedmiejskim oraz Długich Ogrodach. Domagają się jedynie przeprowadzenia rzetelnych analiz, przede wszystkim pod względem wpływu inwestycji na okoliczne zabytki, ale również poziomu hałasu czy zwiększenia ruchu samochodowego. Zdaniem prezesa FRAG-u te badania powinny zostać przeprowadzone jeszcze przed podpisaniem umowy na budowę parkingów.

Propozycja zmiany koncepcji parkingu przy Długich Ogrodach



Co ciekawe, społecznicy zaapelowali do inwestora, aby naziemny parking przy Długich Ogrodach został zbudowany w innej formie. Jednym z postulatów zmian w projekcie jest to, aby parking był jeszcze większy.

Takie afisze zostały rozwieszone przez organizatorów konferencji na drzewach, które mają zostać wycięte w związku z inwestycją przy Podwalu Staromiejskim.
Takie afisze zostały rozwieszone przez organizatorów konferencji na drzewach, które mają zostać wycięte w związku z inwestycją przy Podwalu Staromiejskim. fot. Maciej Korolczuk/Trojmiasto.pl
- Chcemy, żeby pojawiło się tam więcej przestrzeni dla samochodów. W tej chwili jest tam projektowany trzypiętrowy budynek, bez parterów usługowych i zupełnie niepasujący do pierzei obecnie powstającej przy Długich Ogrodach. Nasz apel do inwestora - zbudujcie tam więcej miejsc parkingowych, tylko w sposób cywilizowany, pasujący do otoczenia, z usługami na parterze. Niech parking będzie dużo wyższy. Pierzeja mierzy sześć kondygnacji, a parking jest przewidywany tylko na trzy. Prosimy również, by elewacja była wykonana z ładnych i eleganckich materiałów. Tymczasem na wizualizacjach mamy coś, co przypomina parking przy Jana z Kolna - apeluje Jarosław Paczos z FRAG-u.

Lepiej, by miasto zapłaciło karę za zerwanie umowy?



Spieglanin jest przekonany, że warto, aby miasto zapłaciło liczoną prawdopodobnie w milionach zł karę za zerwanie umowy na budowę kontrowersyjnych parkingów.

- Wystąpiliśmy do miasta o udostępnienie umowy na budowę parkingów. Otrzymaliśmy ją po kilku miesiącach, niestety w mocno ocenzurowanej wersji. Nie mamy więc wglądu we wszystkie postanowienia, ale szacujemy, że kara za jednostronne zerwanie umowy przez miasto to ok. 2 mln zł. Jeżeli okazałoby się, że mamy zapłacić te kilka milionów złotych, ale nie skrzywdzić tak wielu zabytków i okolicznych mieszkańców na najbliższych kilkadziesiąt lat, to wydaje nam się, że cena jest tego warta. Nie chcemy szastać publicznymi pieniędzmi i wydaje nam się, że jeżeli inwestorowi faktycznie zależy na budowie tych parkingów, to zanim zostanie wbita pierwsza łopata jest jeszcze czas, żeby przemyśleć lokalizację tych parkingów i wbudować je tam, gdzie nie będzie żadnych obiekcji i nie będzie ryzyka ich wpływu na okoliczną zabudowę - kwituje Spieglanin.

Umowa przewiduje możliwość rezygnacji z budowy



Miejscy urzędnicy przekonują, że do wbicia pierwszej łopaty jeszcze daleka droga i uspokajają, że obecnie trwają dopiero "prace związane z pozyskaniem wszystkich dokumentów i uzgodnień koniecznych do ostatecznego zaprojektowania obiektu, a następnie do wystąpienia z wnioskiem o pozwolenia na budowę". Jednak co najistotniejsze, nie można wykluczyć, że budowa parkingu przy Podwalu Staromiejskim zostanie wstrzymana.

- Tak jak było to już wielokrotnie przez miasto i inwestora podkreślane - wpływ inwestycji na poziom wód gruntowych czy innego rodzaju niekorzystny wpływ na okolicę jest pochodną zastosowanej technologii budowy i przyjętych rozwiązań technicznych. Inwestor wybrany przez miasto jest firmą o bardzo dużym doświadczeniu w realizacji prac budowlanych, także w trudnych obszarach śródmiejskich i historycznych - przekonuje Jędrzej Sieliwończyk z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Projekt parkingu będzie uwzględniał wszystkie uwarunkowania wskazane zarówno przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, jak i odpowiednie służby nadzorujące inwestycję. Inwestor i miasto od początku są świadome uwarunkowań związanych z terenem inwestycji. Oczywiście zawarta umowa chroni interesy obu stron, w tym strony publicznej i przewiduje możliwość odstąpienia od realizacji parkingu w danej lokalizacji w przypadku, jeśli w wyniku przeprowadzonych badań lub z innych względów jej prowadzenie byłoby niemożliwe. Za wcześnie jest jednak brać pod uwagę ten scenariusz. W pierwszej kolejności musi dojść do ziszczenia się ryzyka, jakim jest całkowity brak możliwości realizacji parkingu.

Ryzyko stanu nieruchomości leży po stronie miasta



Ile wyniosłaby zatem wynikająca z umowy kara finansowa, jeśli miasto zrezygnowałoby z budowy parkingu pod Podwalem Staromiejskim? Nasz rozmówca nie potwierdził kwoty, która została wspomniana przez prezesa FRAG-u.

- Jest zdecydowanie za wcześnie, aby tego typu rozważania prowadzić. Umowa zawiera szereg mechanizmów dostosowawczych, gdyż była podpisywana dla lokalizacji, co do których obie strony zdawały sobie sprawę z utrudnień, na jakie inwestycja może napotkać. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że ryzyko stanu nieruchomości leży po stronie właściciela, czyli miasta, i w skrajnym przypadku rzeczywiście mogłaby wejść w zastosowanie odpowiedzialność materialna, jednak dziś trudno odpowiedzieć na pytanie o wielkość tej odpowiedzialności, gdyż jak to już zaznaczono, nie znamy jeszcze odpowiedzi na bardzo wiele pytań, od których owa potencjalna odpowiedzialność zależy - kończy przedstawiciel gdańskiego magistratu.

Komentarz inwestora nt. obecnego stanu budowy parkingów



- Inwestycja Miasta Gdańsk i Immo Park Gdańsk z grupy Mota-Engil Central Europe przewidująca budowę czterech parkingów w centrum miasta, weszła w fazę konsultacji z Urzędem Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Wykonawca jest w trakcie przygotowania projektów parkingów oraz na etapie uzyskiwania wytycznych konserwatorskich potrzebnych do sfinalizowania projektów budowy trzech parkingów podziemnych, czwartego parkingu kubaturowego.

Parking naziemny musi spełnić wytyczne konserwatorskie pod względem kontekstu otoczenia. Parkingi podziemne nie będą ingerowały w przestrzeń krajobrazową miasta, ukryte pod jego powierzchnią.

Aby móc kontynuować prace projektowe, wykonawca złożył szereg wniosków do Urzędu Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wydanie pozwoleń i określenia ram, w których może się poruszać - informuje Małgorzata Kaliszewska, rzecznik prasowy Mota-Engil Central Europe.

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Jacy obywatele nie chcą - pewnie totalna opozycja z PiSuaru? (19)

    • 64 278

    • Maliniak (3)

      Tymi wpisami obrażasz Maliniaka a ten był inteligentny więc zamilcz ( płacą ci dobrze za te wpisy chociaż godziwie ??)

      • 33 6

      • (2)

        Ostatnio dostał podwyżkę. Teraz ma 1 rubla.

        • 19 4

        • w rublach płacą piSSim trollom i o tym wie nawet każde dziecko (1)

          putintrolle - przyjaciele piSSich trolli też się na to łapią

          • 6 23

          • Pisowskie, bolszewickie trolle. Zawodowi akrywiści

            • 0 1

    • do 3 kondygnacji wgłąb tak , 4-10 ewentualnie , 11-20 niekoniecznie , 21-30 obcesowo , 31-40 raczej nie

      41-50 zdecydowanie nie

      • 8 3

    • To akurat POpaprańcy (4)

      • 23 7

      • najsampierw TU drą japy nie nie nie dla parkingów podziemnych (3)

        potem będą się darli, że wszystkie uliczki i chodniczki pozapychane zaparkowanymi samochodami ... i weź tu dogódź takim pieniaczom !!! :)))))))))))))))

        • 3 17

        • to ze soba nie koliduje. Samochody powinny pozostawać poza centrum.

          • 15 3

        • Najsampierw pomyśl, zanim coś napiszesz.

          • 2 0

        • Sprzeciwiają się konkretnie temu parkingowi

          nie np. idei (już pokazany projekt, to inna para kaloszy, bo wstrętny) parkingu przy Długich ogrodach.

          • 1 0

    • brawo kibice lechii (1)

      • 8 10

      • bandytów do tego nie mieszaj

        • 9 14

    • Płatny

      Troll

      • 2 0

    • czy trojmiasto.pl już nie walczy z mową nienawiści? dlaczego pozwalacie na takie obrzydliwe wpisy? (1)

      • 11 2

      • bo linia którą POpiera trojmiasto.pl

        • 7 2

    • z PISuaro to ty wode pijesz chyba Bolcu?

      • 2 1

    • Trol podobno dostaje zamiast rubli krówki Gorbaczowa :) Ruskie od dawna płaca trolom wódką :)

      Donald to ustalił na molo w Sopocie z Putinem .Dlatego nie chciał powiedzieć o czym rozmawiali :)

      • 0 2

    • Ja nie chce

      I nie jestem z Pis ty prostaku

      • 1 0

    • Odpowiedz

      Podpisujesz się Maliniak i Maliniakiem jestes

      • 0 0

  • Proponuję zrobić parking na Długiej (11)

    Będzie blisko do Neptuna. A tak na poważnie, to dlaczego nie zrobić parkingu np przy Elblaskiej i autobusy za darmo.

    • 215 25

    • (5)

      Za darmo ? chyba oszalałeś

      • 8 7

      • a jak "za darmo" masz budowany wiadukt za 200 mln, aby przyspieszyć przejazd o 1min. ? (4)

        Był płacz, że koszt darmowej komunikacji dla uczniów to ~3mln rocznie, ale budowy dróg za setki milionów, albo odśnieżanie czy sprzątanie za kilkadziesiąt mln rocznie to "się należy".
        Prawda jest taka, że to wszystko jest koszt transportowania ludzi po mieście.

        • 23 6

        • Mnie osobiście te inwestycje latają koło duszy. (2)

          Niech tylko asy z Wiesjkiej zmienią prawo - bo w tej chwili nie można zarejestrować skuterów śnieżnych taknjak np. w Francji. Mnie drogi i odśnieżanie nie są potrzebne. Latem będę popylał motorowką i quadem, a zimą skuterem. Przyda się pogłębienie Wisły i przekop.

          • 5 6

          • Niech ci wybetonuja dno rzeki, żebyś mógł jeździć kładem w akwalungu

            • 7 0

          • Chyba przeoczyłeś ważną rzecz

            Do skuterów śnieżnych potrzeba, no, jakby ci tu powiedzieć. O, śniegu!

            • 1 0

        • Chodników nigdy nie odśnieżają. Tylko jezdnię i dr.

          • 4 0

    • pół artykułu jest o parkingu przy elbląskiej, a ten się pyta o parking przy elbląskiej ;)

      • 9 0

    • Ile to jest od wielkiego, pustego parkingu przy Zieleniaku? (1)

      5 min z buta?

      • 26 6

      • po pijaku to jakieś pół godziny .... a na czworakach jeszcze dłuzej

        a po drodze bieg na orientację i crossfouding i poręczowanie przez krawężniki, słupy, paliki, znaki drogowe :))))

        • 1 0

    • Parking już jest (1)

      Na Długiej właśnie zrobiono tandetny parking na wirtualne rowery.

      • 16 3

      • Oj, boli

        Szczególnie jak się dowiesz że taki rower jest wart więcej niż Twój karawan prawilności :)

        • 3 5

  • Miasto pierwsze do płacenia kar umownych,

    niestety ostatnie do ich egzekwowania... Nie byłbym zbytnio zaskoczony, gdyby powyższych "społeczników" nasłano na polecenie w/w wykonawcy. Łatwe pieniądze za ugodę, a zero roboty.

    • 47 77

  • (16)

    Ludzie są porąbani. Mieszkają w mieście i chcą drzewek, a w mieście potrzeba parkingów! Nie widzicie tego, jak auta parkują gdzie popadnie?
    Wyprowadźcie się do lasu albo na wieś i tam dbajcie o drzewka.

    • 115 340

    • Wyprowadzka (3)

      Ty się wyprowadź do nowego yorku albo los angeles...Tam masz ful parkingów, ulice 5-pasmowe

      • 53 14

      • (2)

        Nie, ty sie wyprowadz ci*lu, do lasu, skoro nie rozumiesz co to jest miasto.

        • 13 75

        • no właśnie Ty chyba średnio rozumiesz 'co to jest miasto' i prędzej Ty powinieneś się wyprowadzić skoro parkingi ważniejsze od retencji i zieleni w mieście. Przejedź się za granicę, zobacz jak wyglądają współczesne miasta, jakie są zielone = przyjazne mieszkańcom i o dziwo (szok!) jakiego problemu z retencją i zalewaniem terenów przy średnim deszczu nie mają. Może coś ci do głowy wtedy wpadnie i połączysz fakty. Ale tak po prostu, to pojedź za granicę i zobacz, że 'da się'

          • 62 10

        • Dlatego ci...lu zaproponował ci wyprowadzke do dużego miasta.

          • 9 8

    • 'auta parkują gdzie popadnie' ponieważ ich beztroscy właściciele olewają przepisy i przestrzeń wspólną. (3)

      za to mają gigantycznego węża w kieszeni, dzięki któremu parkingi typu np. szkieletor na Jana z Kolna straszy pustkami.
      Miłego, pozdrawiam.

      • 73 9

      • Squirrelka ma racje!!!!

        • 13 5

      • Dzięki za ten komentarz.

        • 0 4

      • Ten szkieletor jest straszny brr

        • 0 0

    • Parkingi tak ! ale... (2)

      ...poza obszarem zabytkowym.Tam nawet stawiajcie podwodne, podziemne lub wieżowe.czy tym pie@#*onym samochodem trzeba wjechać do samej knajpy lub sklepu ? Leczcie sie ludzie, póki nie jest za późno.Główne Miasto sie "zawali" przez wasze lenistwo i niechęć do chodzenia.A poza tym znając polskie buractwo to i tak większość będzie szukała jakiegoś trawnika by zaparkować...byle nie płacić

      • 55 7

      • Przecież zwolennicy tych parkingów bywają na Głównym Mieście raz w roku, na spacerek z rodziną z wioski. (1)

        • 24 4

        • Zwolennicy tych parkingów i tak nie będą na nich parkować bo będzie trzeba zapłacić 3 zł.

          • 17 2

    • akurat samochody to domena przedmieść a nie centrum

      • 20 4

    • Podejrzewam że jesteś tzw słoikiem i drzewek masz dosyć dużo wokół rodzinnego domu.

      • 3 10

    • A na cholerę nastepny bubel

      • 8 2

    • Haha, nieźle. Te parkingi to dodatkowe samochody w śródmieściu. Raczej nie mieszkańców. Miasto nie ma w tym żadnego interesu, będzie płacić grube tysiące za utrzymanie tych parkingów. Pomysł jest totalnie bez sensu.

      • 11 2

    • Stary

      Tak pisze bo chyba rozum ci odebrano to ty wyprowadź się z miasta na pustynię co mieszkaniami handlujes,?????.

      • 0 0

  • Dziękuję za takie parkingi - szkieletory - jak przy Jana z Kolna (10)

    I tyle w temacie. Na parkingi podziemne w centrum - z dużymi wjazdami i wszechobecnym betonem itp nie ma miejsca. Park & Ride na obrzeżach miasta + sprawna komunikacja i mamy dobre miasto do życia :-)

    • 253 44

    • Ale ja wydałem 20k na 10 letni samochód, żeby wszyscy widzieli (1)

      A jak mam się lansować jadąc PKMką?

      • 20 4

      • To prawda

        Jeszcze musisz na nią trafić, a to wcale niełatwo.

        • 3 0

    • (3)

      - I tyle w temacie

      Komentarz każdego i**oty. I może jeszcze "Masakra".

      • 7 5

      • jeszcze "taka jest prawda"

        • 5 0

      • Tyle w temacie i moi drodzy lub kochani.. (1)

        ..teksty dzbanow

        • 6 1

        • I jeszcze "rozumiem, że..."

          Też standard.

          • 1 0

    • Jana z Kolna jest akurat na obrzeżach starego miasta (1)

      idealne miejsce

      • 5 1

      • Tylko jakoś nikt z tego nie korzysta, nie mowiąc o zdewastowanym krajobrazie miasta

        • 0 0

    • Jakaś alternatywa dla jeżdżących wzdłuż, a nie w poprzek?

      Przy każdej stacji SKM powinien być taki Park&Ride.

      • 2 0

    • wystarczyłoby zbudować parking pod ulicą i chodnikiem

      • 0 0

  • A mój Sebastian dla mnie i mojej córki i mojego męża wybudował by nie 1 parking (3)

    • 12 30

    • i niejedna blyskotke z Pandory pewnie zakupil?

      • 3 0

    • Ten Seba to znany gość nie jedną tu pisała że kozak z Yato sponsorowal wyjazdy na koniki, biżuteria,obuwie

      • 1 0

    • twój seba zaparkował już w niejednym miejscu podobnym do twojego

      • 1 0

  • Niech budują na gruzach i będą mieć ciągle problemy z zalanym garażem (4)

    Tam zdaje się jest wysoki poziom wód gruntowych.

    • 46 12

    • Byłem, widziałem (2)

      Zgadza się. Muzeum II Wojny zwiedza się w pontonie pływając po salach wystawowych.

      • 7 2

      • To zdaje się nie jest na Podwalu a na Wałowej (1)

        Mniejsza z tym. Poczytaj o historii bunkra w czasie 2WŚ i tragedii z tym związanej. Dzisiaj to U7. Wtedy nie będziesz snuć tych kocopołów.Deweloperzy i tak zrobią co zechcą. Już zapłacone.

        • 4 2

        • Zgadzam się , poziom wód gruntowych jest bardzo wysoki , budynki były budowane na palach. Deweloperzy mogą ponieść ogromne straty z związku z ogromnym , rosnącym kosztem budowy takich garaży podziemnych.

          • 0 1

    • Made in Germany

      Przy hali też wybudowano w czasach WWII wielki, podziemny schron . I dalej stoi suchy.

      • 0 0

  • Chcą zmniejszyć ruch samochodów w centrum i w tym samym centrum budują parkingi dla tych samochodów:) (8)

    Większej głupoty dawno nie słyszałem:):)

    • 246 38

    • Hipokryzja ...

      • 15 5

    • (4)

      Mało w życiu słyszałeś synku.

      • 9 18

      • tak, słyszałem, że partia słynąca z rozdawnictwa na lewo i prawo - to prawica (3)

        • 13 4

        • to socjaliści (2)

          prawica może być zarówno ekonomiczna - liberałowie i obyczajowa - konserwatyści. Lewica też ekonomiczna - socjaliści, obyczajowa - liberałowie obyczajowi, "postępowcy". PIS jest lewicą ekonomiczną, tak samo jak PO, natomiast jest prawicą obyczajową. PO jest lewicą. Tak w przybliżeniu.

          • 10 3

          • (1)

            Nie mów im tak - kawa na ławę - bo będzie taki nagle stał przed gruzami swojego życia jako wybiórca.

            • 4 1

            • ludzie się nie zastanawiają nad ekonomią

              ale co się im dziwić skoro każda zmiana władzy przynosi nam partie o poglądach ekonomicznych takich samych jak poprzednicy. Dla nich prawica to ci co ci co łażą w brunatnych koszulach a lewica to ci co w sztruksach

              • 4 0

    • To jest właśnie polityka ekipy Szefa

      Plany są tylko dla naiwnych, jak coś to zawsze można zmienić i przytulić udziały w spółce.

      • 0 1

    • Prawda!

      Racja

      • 0 0

  • (2)

    Przy lepszym wietrze to te drzewa same się przewrócą

    • 33 89

    • Tornado F5 deweloperki

      • 8 0

    • Taaa, od 70 lat nie wiało w tej części miasta.

      • 9 0

  • Może ci społecznicy za robotę by się wzięli ? (10)

    Albo niech przywiążą się do drzewa, to jakaś paranoja. Wg tych "społeczników" ze zdjęcia powinniśmy mieszkać w lepiankach, bo cokolwiek robić w kierunku rozwoju cywilizacji, zawsze są jakieś straty w naturze, więc nie wolno nic robić. To się fizjologom nie śniło.

    • 74 178

    • - To się fizjologom nie śniło.

      Fizjologom nie, ale terapeutom juz tak.

      • 12 3

    • (5)

      No, przecież to d**ile z FRAG...

      • 14 35

      • (4)

        Akurat te de**le z FRAGu mają tutaj rację.
        Po prostu nie rozumiesz największego zagrożenia.
        Poczytaj co się stanie gdy przy budowie fundamentów parkingów,
        wypompujesz wody podziemne, obniżając ich poziom przy
        starych budynkach na Głównym i Starym Mieście.
        Będzie za 10-15 lat wszystko pękać i się sypać jak kościół, który już ucierpiał.

        • 33 7

        • żadnej racji ta banda nie ma! (1)

          • 4 26

          • Bo tak twierdzisz? Czy chcesz coś dodać?

            • 2 2

        • nie wypompujesz wód podziemnych, chłopie to są naturalne cieki, nie da sie ich wypompować (1)

          to nie jest na miarę ludzkich możliwości, możesz co najwyżej trochę zmienić ich bieg jak wsadzisz tam betonowego klocka i to może być ewentualnie szkodliwe. Ewentualnie bo nie zawsze. Nie wiem jak jest w tym przypadku, musiałby się jakiś branżysta wypowiedzieć który ma plany tego konkretnego miejsca. Natomiast ci krzykacze krzyczą z założenia. Przeczytali artykuł i im się wydaje że w każdym przypadku budowania czegokolwiek zaburzysz tą równowagę. Bzdura, nie w każdym, aczkolwiek nie można twierdzić że w wielu przypadkach tak się stanie. Każdą sprawę trzeba rozpatrzyć osobno i musi to zrobić specjalista.

          • 6 13

          • Fakty: zabytki się walą.

            • 10 2

    • Społecznicy... (1)

      Masz rację, na pierwszy rzut oka to żaden z nich samochodu nie ma... To o czym tu dyskutować.

      • 9 18

      • Jak się jeździ autem, to nie można pić.

        • 14 2

    • Bo to nie spolecznicy, a spoleczniacy. Oni tylko szkodza.

      • 3 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.