Fakty i opinie

Ławka-samoróbka cieszy pasażerów w Gdańsku

Ławka-samoróbka przy ul. Uczniowskiej w Gdańsku.

Pasażerowie czekający na autobus linii 149 na przystanku "Nowa Gdańska"Mapka mają już gdzie usiąść - dzięki osobie, która własnoręcznie zbudowała ławkę, zbijając ją z drewnianych desek. Konstrukcja, choć odbiega estetyką od "oficjalnych" siedzisk montowanych przez miasto, spełnia swoją rolę.



Czy na przystankach w Gdańsku brakuje wiat i ławek?

tak, to spory problem, ale tylko poza centrum miasta 44%
tak i dotyczy to całego miasta 35%
nie, uważam, że jest ich wystarczająco dużo 7%
trudno powiedzieć, nie korzystam z komunikacji miejskiej 14%
zakończona Łącznie głosów: 1193
Na przystanku "Nowa Gdańska" przy ul. UczniowskiejMapka próżno było szukać wiaty czy miejsca, gdzie można usiąść w oczekiwaniu na autobus linii 149.

Jeden z mieszkańców postanowił więc wziąć sprawy we własne ręce i nie oglądając się na urzędników, samodzielnie zbudował ławkę, którą następnie zamontował w okolicy.

Warto zaznaczyć, że taka "samowolka budowlana" nie powinna być piętnowana, a stanowić sygnał dla miejskich służb o tym, gdzie mała architektura jest faktycznie potrzebna.

Autobus linii 149 na przystanku "Nowa Gdańska" pojawia się - w zależności od pory dnia - co pół godziny i co ok. godzinę. Przegapienie kursu oznacza dla pasażera co najmniej kilkadziesiąt minut stania.

Urzędnicy obiecują, że ławki na razie nie usuną



Urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zapewniają, że potrzeby zainstalowania w tym miejscu ławki nie sygnalizowali ani mieszkańcy, ani radni dzielnicowi.

- Niemniej jednak Gdański Zarząd Dróg i Zieleni z własnej inicjatywy uzupełnia wyposażenie przystanków komunikacji miejskiej, które zawierają tylko słupek przystankowy. W ciągu dwóch lat zamontowaliśmy 75 nowych ławek, a plany przewidują dalszą realizację tego zadania. Kierujemy się przy tym zasadą doposażania przystanków według częstotliwości ich użytkowania. Bierzemy pod uwagę, ile pojazdów zatrzymuje się na danym przystanku i z jaką częstotliwością, a co za tym idzie - ilu pasażerów korzysta z przystanku - mówi Konrad Marciński z GZDiZ.
Urzędnik tłumaczy, że przystanek "Nowa Gdańska 1" jest obecnie obsługiwany przez jedną linię autobusową, dlatego do tej pory ławka nie została tam ustawiona.

- Do czasu wyposażenia przystanku w miejską ławkę obecnie tam stojąca nie będzie usuwana - obiecuje Konrad Marciński.

Wyczekiwane wiaty w Gdańsku



Problem z małą infrastrukturą przy ul. Uczniowskiej nie dotyczy jednak tylko tej części Gdańska. Mieszkańcy z niecierpliwością czekają bowiem na zapowiadane od miesięcy nowe wiaty, które mają pojawić się w mieście.

Kilka dni temu poznaliśmy oferty w przetargu na budowę 30 nowych wiat przystankowych. Obiekty pojawić się mają m.in. na ul. Worcella, Schuberta czy Wodnika. Wykonawca będzie miał 150 dni na zaprojektowanie wiat. Gdy zakończą się prace nad dokumentacją projektową, rozpocznie się ich budowa oraz montaż przystanków, co potrwa 140 kolejnych dni.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała, że w przetargu złożono cztery oferty. Na realizację zadania miasto chce przeznaczyć 1,494 mln złotych. I choć urzędnicy podkreślają, że propozycje są obecnie analizowane pod względem formalno-prawnym, to tylko dwie z nich mieszczą się w finansowych widełkach.

Podpisano umowę na 34 wiaty



Na koniec należy przypomnieć, że wspomniana budowa 30 nowych wiat jest drugim etapem inwestycji. Pierwszy etap zakłada budowę wiat w 34 innych lokalizacjach. Umowę na realizację tego zadania podpisano w marcu tego roku.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



- Umowa dotyczy zaprojektowania i montażu nowych wiat przystankowych w 34 lokalizacjach, m.in. na ul. Kielnieńskiej, Jabłoniowej czy Schuberta. Prace projektowe potrwają 180 dni, a montaż 160 dni. Koszt inwestycji to niecałe 1,5 mln złotych - podsumowuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Problemy z wiatami w Gdańsku: kalendarium

  • Pierwsze postępowanie w trybie "zaprojektuj i wybuduj" na I etap wiat przystankowych, zawierający 34 lokalizacje, odbyło się pod koniec 2018 roku. Z uwagi na niewywiązywanie się wykonawcy z warunków kontraktu umowa została rozwiązana w połowie 2019 roku (tylko etap I).
  • W połowie 2019 roku rozpisany został przetarg na I i II etap, łącznie obejmujący 64 lokalizacje. Z uwagi na liczbę lokalizacji postępowanie zostało podzielone na dwie części. Przetarg został unieważniony, gdyż oferty złożone na I część znacznie przekroczyły zakładany budżet, a na realizację II części nie zgłosił się żaden wykonawca (etap I i II).
  • Postępowanie na realizację I i II etapu powtórzono pod koniec 2019 roku. W efekcie przetargu, w marcu bieżącego roku, zawarta została umowa na I etap, czyli na wykonanie 34 lokalizacji. Natomiast część postępowania dotycząca II etapu została unieważniona z uwagi na brak możliwości zwiększenia środków do wysokości ofert zaproponowanych przez wykonawców (etap I i II). 
  • Postępowanie na realizację II etapu i wykonanie 30 wiat przystankowych zostało ponowione w połowie 2020 roku (tylko etap II).