• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma chętnych na dostawę nowych pociągów dla SKM

Michał Brancewicz
3 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (353)
Brak nowoczesnego taboru jest jedną z największych bolączek SKM. Przewoźnik posiada tylko 2 nowe pojazdy, które mają już 6 lat. Brak nowoczesnego taboru jest jedną z największych bolączek SKM. Przewoźnik posiada tylko 2 nowe pojazdy, które mają już 6 lat.

Nie było firm zainteresowanych dostawą 10 nowych pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Oferentów mógł wystraszyć wyśrubowany termin realizacji zadania - koniec 2023 roku. To oznacza niemal na pewno utratę dofinansowania na ten projekt, chociaż SKM zamierza jeszcze negocjować w tej sprawie.



Największy problem SKM to:

Przetarg na dostawę 10 wieloczłonowych (wcześniej był zapis o 4-członowych) fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych został ogłoszony przez SKM Trójmiasto 2 września.

Termin otwarcia ofert przekładano sześciokrotnie, co spowodowało ponad miesięczne przesunięcie w czasie. A czas miał tu kluczowe znaczenie, bowiem wszystkie pojazdy muszą być dostarczone do końca 2023 roku, inaczej przepadnie dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

I wiele wskazuje na to, że tak się właśnie stanie. 3 listopada minął termin składania ofert w tym postępowaniu. Żadna firma nie podjęła ryzyka budowy 10 pojazdów w nieco ponad rok.

- Jesteśmy w kontakcie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Od wyniku tych konsultacji uzależnione będą dalsze nasze działania spółki dotyczące pozyskania nowych pojazdów - komentuje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Tabor SKM stanowią też odnowione pociągi. Tabor SKM stanowią też odnowione pociągi.
Jakie miały być nowe pociągi SKM:

  • długość całkowita pojazdu -75 m +/- 3 proc.
  • liczba miejsc siedzących - min. 170, dopuszcza się maksymalnie 10 proc. siedzeń uchylnych (minimum 3 propozycje układu miejsc), fotele ergonomiczne
  • liczba miejsc stojących - min. 287 (przy założeniu 4 osoby na m kw.)
  • w każdym z członów co najmniej dwoje drzwi na stronę - drzwi 2-płatowe, metalowe o prześwicie nie mniejszym niż 1,3 m
  • 1 kabina WC - w pierwszym lub drugim członie
  • od 3 do 6 uchwytów do przewozu rowerów w nie więcej niż dwóch członach pociągu
  • system informacji pasażerskiej, ekrany LCD, monitoring, system zliczania pasażerów
  • prędkość eksploatacyjna większa lub równa 140 km/h
  • największe wzniesienie, przy którym pociąg winien ruszyć z pełnym obciążeniem - 35 promili (3,5 proc.)
  • okres życia pociągu - minimum 30 lat

O wyborze w 95 proc. miała zadecydować cena. Dwa pozostałe kryteria to:
- Współczynnik liczby osi napędnych do liczby wszystkich osi w każdym pojeździe - 2,5 proc.
- Suma prześwitu pasażerskich drzwi zewnętrznych w każdym pojeździe - 2,5 proc.

Na trasie SKM można jeszcze spotkać stare składy, które liczą sobie kilkadziesiąt lat. Na trasie SKM można jeszcze spotkać stare składy, które liczą sobie kilkadziesiąt lat.

Miejsca

Opinie (353) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Czekajmy jeszcze dłużej ! (4)

    Jak można tyle czekać żeby stracić dofinansowanie ??

    • 91 0

    • Nasza narodowa dewiza - "jakoś to będzie", albo "śmiało- zmieścisz się"....

      • 12 0

    • ....i o to właśnie SKM-T chodziło

      . Po raz kolejny maja wymówkę...."chcieliśmy ale nie wyszło". No i dziadowski zarząd, ma jakiś czas spokój, święty zresztą. Tak do emerytury, a tabor sypie się na potęgę, ale jeszcze trochę wytrzyma, a potem, potem niech sie inni martwią.!

      • 9 1

    • SKM-T

      "kupuje" nowe EZT-y od mniej więcej 2010 r. / przed EURO chcieli wymienić nawet cały tabor /, ale znalazł się taki jeden "mądry inaczej" co postanowił wspierać "polskich producentów" i spowodował, że postawiono na ....reanimacje trupów! , tak jak i PR Gdynia. Potem doszły do tego niesnaski polityczne i ręka została w nocniku. No, ale zarząd ma sie dobrze...Ale jest światełko w .tunelu. Podobno metro warszawskie będzie sprzedawać stare sowieckie wagony. Precedens w 1951 już był, nasi "magicy" cos tam ulepsza, poprawia, zmodernizują przy użyciu taśmy malarskiej i sznurka i spełnia sie marzenia mieszkańców. Zniknie dziura między peronem a drzwiami ,no i owych drzwi będzie jak w EW90; 91 czy 92.

      • 6 0

    • przecież PIS się nie kryje, że NIE chcą finansowania z UE przed wyborami

      • 1 3

  • Ważne, że na pensje kasa jest (5)

    Ale to są jaja. Zresztą nigdy nikomu nie zależało na nowym taborze. Natychmiast wprowadzić nowego przewoźnika na tory pkp plk linii 250. Natychmiast. Proponuję tabor z Glasgow. I szkockie prywatne linie...

    • 53 14

    • Tam mają prąd płynący w drugą stronę, chyba nie da rady z naszą trakcją.

      • 7 1

    • Nie da rady

      Tam i pociągi jeżdżą pod prąd.

      • 4 0

    • Ta, UK to świetny przykład jak odnieść sukces w prywatyzacji kolei. A dokładniej to parę lat temu zauważyli, że tymczasowy (państwowy) zarząd, po bankructwie kolejnej prywatnej firmy, był bardziej chwalony przez pasażerów niż prywaciarz. Efekt jest taki, że są już prawie na ukończeniu nacjonalizacji wszystkich połączeń

      • 5 1

    • Linia 250 należy do SKM a nie do PLK.

      • 2 0

    • Arriva

      Proponuję Arriva, będzie na pewno ciekawiej :D :D :D

      • 0 0

  • No popatrz, kto by się spodziewał

    • 44 1

  • Opinia wyróżniona

    Skm (31)

    Czyli następne grube lata będziemy jeździć starymi składami - część zmodernizowana ale i tak mają po kilkadziesiąt lat...

    • 246 5

    • (10)

      A niech jeżdżą i starymi, byle tak często jak za PRL, a zresztą nawet częściej, przecież jest postęp techniczny.

      • 27 2

      • (9)

        W czasach PRL to najpierw jeździły składy EW 90.... z dawnego berlińskiego metra do połowy lat 70-tych i były bardziej przydatne i lepiej zaprojektowane niż nasze EN 57 z dwoma parami drzwi. Później pojawiły się bardzo nowoczesne w kształcie i praktyczne EW 58 i EW 60 z płaskim przodem, ale coś tam się w nich psuło i wróciliśmy szybko do kamienia łupanego czyli "kibla" EN 57 po modernizacji.

        • 15 1

        • Ewunie bardzo milo wspominam

          Te czerwone fotele i jej przyspieszenie dosłownie mnie jako 10 latka wgniatalo w fotel.

          • 11 0

        • Ew58 żarły prąd, więc nie do końca praktyczne (1)

          Aczkolwiek fakt że były urokliwe. :)

          • 9 1

          • Przez kryzys nie dostały chopperów.

            • 0 0

        • Gdyby nie en 57 to byś podstawówki nie skończył

          • 3 2

        • (3)

          dodam tylko, że w Berlinie najstarsze składy nasze EW 90 ich ET -165 , te z drewianymi siedzeniami jeździły tam do 1998 , zas EW 92 do 2001 r, kiedy zostały zastąpione identycznymi, jeżeli chodzio założenia tylko technologicznie nowymi składami. Ale Niemiec potrafi

          • 1 0

          • (1)

            a ja dodam, że po Szwajcarii jeżdą do dziś pociągi regionalne z lat trzydziestych
            w stanie idealnym

            serwis, misiu, serwis

            • 0 0

            • i kasa z dwóch wojen...

              misiu ;)

              • 0 0

          • Enerdowiec...

            • 0 0

        • zgoda, tyle, że nie metra, a s-bahnu.

          • 0 0

    • (10)

      Pradziadek jeździł EN57, dziadek jeździł, tatuś jeździł, ty synku pojeździsz a i jeszcze twoje wnuczki poczciwy kibelek będzie wioził

      • 38 1

      • EN57 łączy pokolenia (9)

        Pradziadek jeździł odgruzowywać Gdańską starówkę, dziadek jeździł pod Komitet Wojewódzki koktajlami rzucać w ZOMO, ojciec jeździł pracować do stoczni, synek na polibudę, wnuki też do stoczni ale już na imprezę - ludzie się zmieniają, krajobraz się zmienia, stary EN57 nigdy.

        • 45 1

        • Ale pociagow nie produkuje sie jak samochody na kilka lat (2)

          Założenia są takie że maja wytrzymac 30 40 lat

          • 5 0

          • Współcześnie przy tej calej elektryce to może być ciężko

            • 4 0

          • Wiesz co to modernizacja? Nie tylko ze względu na komfort, ale też na oszczędność energii, poprawę bezpieczeństwa?

            • 0 0

        • Produkcję En57 rozpoczęto ok 1961 lub 1962 r. (2)

          I kontynuowano przez następne 30 lat.

          • 1 0

          • 63

            • 0 0

          • komuno...wróc!

            a teraz kasy nie ma, nie da się nic kupić dla miasta wolości..stary poczciwy prl. reszta zła.

            • 0 1

        • (1)

          "Czasy się zmieniają, ale pan zawsze siedzi w komisjach." ;)

          • 3 0

          • bezapelacyjnie, do samego końca

            mojego lub jej

            • 0 0

        • jak pradziadek miał jechać kiblem, skoro ruszyły dopiero w 1976?

          • 0 0

    • Ślij podziękowania na Okopową w Gdańsku. (7)

      • 9 8

      • Zabraniali SKMce kupowania nowego taboru? (5)

        • 8 6

        • Dokładnie tak. (1)

          Marszałek nie chciał, by SKM kupiła nowy tabor. Sądził, że on kupi pociągi a tu zonk- może nie być kasy z UE i nie będzie żadnych nowych pociągów . Taki to sprytny gospodarz z naszego Mietka.

          • 6 3

          • Mietek kupuje aż furczy. Widać umie

            jakoś tylko dziady z Cisowej mają z tym problem.

            • 1 5

        • tak (2)

          zabraniali.

          Kto da kredyt pod roczny kontrakt?
          Dotacja to nie wszystko.

          • 1 3

          • A uczciwy przetarg z dwuletnim wyprzedzeniem chcieli (1)

            Nie. Niech się SKM cieszy, że ktoś chce jeszcze z tą pijawą gadać, ja bym Koleje Czeskie ściągnął, byle się gada pozbyć.

            • 1 1

            • za wysokie progi

              Funkcjonowanie Kolei Czeskich to zupełnie inny świat. Motoraczki i ich modernizacje to mistrzostwo świata.
              Ale co się dziwić, skoro tam w jednej wiosce mogą być i trzy stacje kolejowe...

              • 2 0

      • a co okopowa ma wspólnego ze spółką z o.o. ?

        siedziba SKM:
        PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
        81-002 Gdynia, ul. Morska 350A

        Sąd Rejonowy Gdańsk - Północ w Gdańsku
        VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

        KRS: 0000076705
        nr rej. BDO: 000124414
        NIP: 958-13-70-512
        REGON: 192488478

        Kapitał zakładowy: 168 389 000,00 zł

        30lat nic nie uzbierali? nie wierzę!

        • 1 0

    • i niczym nie będziemy się różnić od innych województw

      gdzie wiele takich modernizowanych EN nadal jest eksploatowanych.
      Problemem Pomorskiego jest o, że nawet tych EN jest mało i duży odsetek jest "vintage", tak jak je komuna stworzyła...

      • 1 1

  • (9)

    Nie ma chętnych...po prostu dobry pociąg kosztuje a SKM chce dać grosze za dobrą jakość....to tak nie działa.

    • 45 16

    • Mogli poszukać za granicą (2)

      • 3 1

      • (1)

        Po co, skoro można zapłacić podatki w Polsce i dać pracę Polakom?

        • 3 8

        • ...którzy siedzą za granicą,
          zamiast ukrów którzy siedzą u nas...

          • 0 0

    • Bredzisz, jak zwykle. (5)

      Problemem był krótki termin na wykonanie , z winy marszałka zresztą. Cenę dyktuje składający ofertę. Przewoźnik ją przyjmuje, albo unieważnia przetarg.

      • 4 4

      • Brawo Ola prezydent wszystkich tylko nie Gdańska (1)

        • 3 7

        • Brawo Kaczyński

          To jego kumple dają zarobić kumplom nieudacznikom z SKM

          • 6 2

      • Ani marszałek, ani Ola nie odpowiada za SKM, to jest działka pisu (2)

        • 2 2

        • Przeciez pociągi skm są zamawiane i finansowane przez marszałka (1)

          To co opowiadasz ze nie odpowiada?

          • 3 1

          • No, zamówi. A SKM oczywiście składy z klimą podstawi.

            Tak się o nie stara, już 30 lat...

            • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jakoś mnie to nie dziwi (9)

    Wszelkie przedsięwzięcia realizowane na "ostatnią chwilę" są trudne w wykonaniu. Skoro przetarg pojawił się tak późno, to nie dziwi w ogóle, że nie ma chętnych do przystąpienia. Terminowość zasadniczo jest problemem w realizacji przetargów, a potem trzeba płacić srogie kary umowne. Przekonała się o tym w Gdańsku Pesa, spóźniając się z dostawami tramwajów.

    • 206 6

    • Gdybys miał pojecie to bys wiedział ze połowe kar Pesa miała umorzone przez władze Gdańska (2)

      • 0 11

      • nie umorzone tylko zapłacili w "naturze"

        czyli w gratisowych tramwajach pesa swing

        • 14 0

      • sami urzędnicy na forum ...

        zamiast robić robotę dyskusje na forach.

        • 1 1

    • Przede wszystkim (5)

      żadnej fabryce, nawet narodowej reanimowanej przez pis, nie opłaca się ustawiać produkcji na 1 EZT ! Żadna "fabryka" nie produkuje części i podzespołów, ona je tylko składa i to w 75% z podzespołów kupowanych na zachodzie, bo sami nie potrafimy niczego sensownego wyprodukować, zwłaszcza gdy mówimy o układach napędowych i sterowania. A SKM-T potrzebuje jednostek dostosowanych do peronów wys. 960 mm. Dla przykładu Impulsy PR dostosowane są do wys.760 mm i to stanowi standard na sieci. tak więc, jeszcze raz, nikomu nie opłaca sie ustawiac produkcji na 1 sztukę pod nietypowe rozwiązania

      • 11 4

      • Jaki jeden ezt? (1)

        W artykule jest mowa o 10.

        • 2 1

        • Tjam.... zamawiają 1 EZT

          z opcją na zamówienie, jak będzie kasa i dobry humor, 9 dodatkowych już bez przetargu

          • 3 0

      • w Polsce działa kilkanaście fabryk silników elektrycznych i trakcyjnych zespołów napędowych (1)

        które dostarczają podzespoły do wielu firm w całej Europie i które są projektowane od zera u nas więc nie trafiłeś gogusiu. Nawet systemy sterowania i falowniki od zera są projektowane i składane u nas...

        • 0 2

        • tjam....może troche szczegółów :-)

          • 1 0

      • Ale szanowna skm wolała remontować perony do wysokości ,,berlinek,,EW90-92 i EW58, których już nie eksploatują, bo została jedna. Tam wciąż trwa konkurs na największego idio.. ę?

        • 0 0

  • Dyrekcja za to nie beka (2)

    Problemy z ludźmi, problemy z taborem, wypuszczają to co wiedzą że i tak zaraz padnie, wszystko jak za PRL, w prywatnej firmie dyrektor firmę mogłby oglądać zza płotu a tu połowa ludzi po rodzinie. Czas na donosiki do Warszawy by jest kilka niuansów by zrobić z tym porządek.

    • 53 2

    • Komu doniesiesz, trzaskowskiemu (1)

      On ma jeszcze bardziej w d tuskowych niz olcia

      • 6 2

      • Wracaj czubku na Srebrzysko

        To Wasze PiSowskie kadry jakże w swoim stylu posłali Ciebie na front propagandy, aby nie wyszło, że im to PGR do zarządzania strach dawać

        • 6 0

  • Żenada (18)

    SKM to jedna z antywizytówek Trójmiasta. Milionowa aglomeracja porusza się składami jeżdżącymi od 50 lat, które nie są w żaden sposób przystosowane do ruchu w Trójmieście. Zamiast tych starych kloców powinny jeździć składy typowe na metro, czyli dużo miejsca do stania, duża ilość wejść oraz takie o wysokim przyspieszeniu. Pytanie ile jeszcze będziemy musieli jeździć tymi jeżdżącymi skansenami...

    • 161 20

    • (4)

      To już wolę skansen od tego, co proponujesz.

      • 11 23

      • (3)

        Dokładnie. Jak jadę 45 minut to wolę siedzieć niż stać. A jak mam jeszcze ciężkiego laptopa to nie widzi mi się kiwać z ciężarem w ręce.

        • 9 3

        • kurzem się pokryłeś (2)

          przy nowoczesnych składach mógłbyś jechać o 10 min krócej. Ale musiałoby być ich dużo

          • 5 6

          • (1)

            To i tak będę się bujać z laptopem pół godziny na stojąco. Wolę to 10 min dłużej ale w komfortowych warunkach. Nie chciałabym przychodzić zmachana zmęczona do pracy samym faktem dojazdu do pracy.

            • 6 5

            • to nie jedź z laptopem jeśli cie o męczy

              • 3 3

    • Póki ruda nie zeżre do ostatniej śrubki.

      • 10 1

    • Podziękuj marszałkowi Steukowi. (8)

      Najpierw nie dawał zgody SKM na zakup nowych pojazdów. Potem okazało się ,że i jego zakup może nie dojść do skutku, bo nie będzie unijnej kasy.

      • 8 8

      • Brawo Ola. (1)

        Walka z PiSem ważniejsza

        • 9 7

        • Brawo czubki.

          PiS Was kocha. takich bezmózgów potrzebuje, i to dużo.

          • 10 6

      • Czy SKM stanowi własność marszałka? (3)

        Oczywiście. Jak zawsze bohaterski zarząd spółki z pisiego nadania zabrał się za rozrzucanie obornika.

        • 7 3

        • i co z tego? (2)

          Aby napić się piwa muszę mieć browar?

          • 2 1

          • A SKMce broni kto brania taboru w leasing? (1)

            • 0 4

            • brak pokrycia

              i spiętego business case...

              Najzwyczajniej twój tok myślenia jest taki jak wmawiasz to samodzielnemu podmiotowi gospodarczemu, jakim jest SKM.
              Uważasz, że ma on dotować komunikację miejską, za której obsługę może dostanie kasę...

              Wybornie liberalne...

              • 2 0

      • Glupota (1)

        Marszałek ma podpisana umowę na tabor i ja zrealizuje. Pierwsze pojazdy jesienią 23 r.

        • 2 5

        • to tabor na linię PKM

          Zamówiony pół roku temu.
          Potem łaskawca zgodził się na umowę będącą podstawą działania SKM.

          Pół roku za późno...

          Takie wojenki papierowych tygrysów a my mamy nierozwiązany problem.

          • 4 0

    • Już takie były szybkie i z dużą ilością drzwi chyba EN60 w latach 70-80, ale że były polskie to się psuły i padły gdzieś na bocznicach. jest nawet filmik o nich na You Tube

      • 5 0

    • takie same składy jeżdżą w Wa-wie

      W barwach KM i WKD.
      Robią robotę i czego chcieć więcej?

      • 2 0

    • Urząd Marszałkowski

      Z tego co wiem to za przewozy odpowiada Urząd Marszałkowski. Spółka PKM obsługiwana jest w części przez SKM, bo nie zapewnił odpowiedniego zaplecza, a zakup taboru to nie wszystko.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Bo kto to czeka na ostatnią chwilę ? (40)

    Trzeba było 2, 3, 4, 5 lat temu je zamawiać. Ta zależnośc od PKP wogóle SKM-ce i Trójmiastu nie służy.

    • 433 36

    • (13)

      Celowo tak zrobili by nie kupic, a umowe na przewozy sobie dluga zalatwili. Im jqzda trupami jest na reke.

      • 68 16

      • (1)

        Kible stare ale mają swój urok. Dobrze że nic nowego nie będzie, bo zwiększa się szansa na nagłówek 'tabor skm rozpadł się ze starości na przystanku politechnika'.

        • 53 10

        • Na pewno są bardziej pakowne niż te stare. Przydałby im się lifting plus klimatyzacja i byłyby ok.

          • 4 3

      • To niech mietek wezmie sobie (2)

        Innego przewoźnika. Jakoś u tuskowych nikt inny nie chce jeździć

        • 9 37

        • Kłamiesz (1)

          Chcą jeździć. Do ostatniego przetargu zgłosili się wszyscy, którzy mogli.

          • 7 4

          • "wszyscy, którzy mogli."

            słowo klucz...

            I był to przetarg na PKM.
            A linia SKM to zupełnine inna sprawa...

            • 4 0

      • nie załatwili długą umowę, tylko marszałek czując żar przy tyłku, w końcu sie zgodził (6)

        bo przez lata (dobre) odmawiał kontraktów dłuzszych niż rok

        Jak widać, za późno to zrobił...
        Jak na dłoni widać, gdzie problem...

        • 28 6

        • problem w braku konkurencji (4)

          I hodowaniu SKM-kowego pasożyta na Trójmieście

          • 14 13

          • problem braku kompetencji (1)

            i umiejętności negocjacyjnych...

            Co to za brak konkurencji, jak przewoźnik ma tylko jednego klienta...???
            A podobno "nasz klient, nasz pan..."

            Gdyby Mietek nie wojował a układał się jak w biznesie przystało, inaczej to by wyglądało...

            • 11 5

            • na 100%

              mielibyśmy pozbierane wszystkie kible z europy?

              • 0 0

          • (1)

            Mozna powiedziec że własnie problem jest w konkurencji bo marszałek stawia na swoje koleje a nie na skm i z tej walki wynikaja dla nas pasarzerów same problmy

            • 10 1

            • tak, z tak postawioną tezą się zgodzę

              ale nie konkuruje budując alternatywę a najzwyczajniej knuje i szkodzi...

              • 2 1

        • Od kiedy SKM ma dofinansowanie zaklepane, a kiedy zaczęło dialog z dostawcami?

          I najlepsze, że mimo dialogu zrobili dwa przetargi, na które nikt nie odpowiedział.
          SKm robi co chce, a potem zwala na marszałka, który jest mniejszościowym udziałowcem.

          • 4 1

      • dokoki samotna kobieta nie zostanie zamordowana w tych gratach bez toalet, kamer i systemow

        kontrolowanych wejsc biletow - skansen dulkiewicz i jej pacanow trwa dalej.

        • 5 4

    • Może kupimy sobie czołgi w Korei, szkoda, żeby kasa unijna przepadła

      • 11 12

    • Tylko czy kasa na ten cel (z Unii Europejskiej) była 5 lat temu dostępna ? (3)

      • 7 5

      • Sprawdź w sieci, zamiast zadawać "podchwytliwe" pytania (2)

        są artykuły z lutego 2018, że mają przyznane dofinansowanie. Już wtedy powinien być ogłoszony przetarg. Przetrag można przygotowywać przed przyznaniem dotacji. Chyba nie było dla SKM zaskoczeniem, że trzeba kupić nowe składy.

        • 4 1

        • oprócz dotacji trzeba mieć kasę na resztę aby dopiąć budżet (1)

          I na to trzeba dostać kredyt.
          Nikt nie dostanie a rónież nie weźmie kredytu na roczną umowę, która nie świadczy o możliwości spłaty.

          • 2 1

          • Gdyby skm była wzorowym przewoźnikiem, to by nie było problemu z dłuższym kontraktem. Skoro wolą tylko malować trawę na zielono, to nikogo nie powinny dziwić problemy z dłuższymi umowami! Ciągłe awarie, zmiany rozkładów czy opóźnienia! Latem upał, zimą wychłodzone składy. A wszystkie problemy zwalają na UM.

            • 0 0

    • Czekali na zgodę marszałka (2)

      Ten raczył ją dać jakiś miesiąc temu, wtedy ,kiedy już było wiadomo, że termin jest za krótki.

      • 40 9

      • SKM nie musiała czekać na zgodę marszałka (1)

        Nie wypisuj bzdur. SKM mogła sama (lub poprzez głównego udziałowca skarb państwa/PKP) zapewnić zabezpieczenie kredytu lub inne finansowanie. Zgoda dotyczyła wpisania zakupu do umowy przewozowej, co nie było potrzebne do zakupu. Więc sytuacja jest taka. SKM olewa postulaty samorządowe, bo właścicielem jest PKP, ale jak przychodzi do zakupu to idzie do samorządu. Problem polega na tym, że SKM jest pkpowska i jest monopolistą. Samorządy chcą przejąć SKM, ale PKP ani nie finansuje SKM, ani nie chce sprzedać i mamy taki skostniały monopol. Czyli SKM mówi kupcie nam pociągi a my będziemy jeździć. Ale skoro samorząd makupować pociągi to woli je kupować dla siebie, a nie dla SKM. W innych województwach gdzie są znośne koleje dzieje się to w oparciu o spółki samorządowe (Mazowieckie, Wielkopolskie, Dolnośląskie, Śląskie, Małopolskie). Niestety u nas mamy przewoźnika PKP.

        • 8 3

        • czyli liczysz na sponsora, który weźmie na plecy koszt obsługi komunikacji miejskiej

          a wrzeszczysz z jakiej racji województwo ma kupować pojazdy PKP.

          A z jakiej racji odwrotnie?

          • 1 1

    • s

      • 2 0

    • (8)

      Podziękuj marszałkowi województwa pomorskiego strukowi za blokowanie długoterminowej umowy dzięki której skm mogłaby wziasc kredyt na zakup nowych wyślij mu podziękowania za wzorową służbę berlinowi

      • 26 22

      • Trzeci członek zarządu (1)

        Co robi SKM nie mając kasy? Zatrudnia trzeciego członka zarządu.

        • 16 2

        • co ma piernik,

          do wiatraka?

          Ile lat taki członek musiałby sprawować, aby przejeść jeden skład?

          • 3 8

      • A z jakiej racji te gnojki mają mieć długotrwały kontrakt? (5)

        Zasłużyły czymkolwiek? Takiego dna jak SKM nie ma nigdzie w kraju.

        • 19 10

        • Właśnie chcieli coś zmienić na lepsze. (4)

          Marszałek im w tym na pewno nie pomógł.

          • 9 7

          • A chcieli, chcieli (2)

            Jeden skład aż kupili. A właściciel (PKP) też ambitnie buduje perony pod Łomżą dla 2 pociągów i na zaciągnięcie kredytu dla SKM już go nie stać. Rządowi też to nie przeszkadza.

            • 9 6

            • SKM ma już przebudowane ponad 90% swoich peronów. (1)

              • 6 1

              • To fajnie, tylko po co, skoro niedługo nie będą mieli czym wozić?

                • 0 0

          • weź zważ na moje zajady! Lepszego dla siebie? Stołki nie wystarczą? Trzeba jeszcze leżaki?

            • 0 0

    • marszałek i SKM...

      "Złapał Kozak Tatarzyna,
      a Tatarzyn za łeb go trzyma"...

      Świetna ilustracja relacji trójmiejskich...
      Się "panowie" zakiwali w tej bieda-polityce i partykularnych interesikach...

      • 7 0

    • Dno i muł. Nieudaczniki i kolesiowo rowerowe.

      • 6 1

    • Najgorszy urzad marszalkowski w kraju pod wzgledem kolei (1)

      Nie zaleznosc od pkp. polregio ktorych uslugi (o dzwiwo) marszalek zamawia tez naleza do pkp. Po prostu lenie z UMWP wola status quo niz organizowac swoje koleje czy dac szanse np Arrivie na PKM.

      • 4 11

      • W Polregio pkp ma udziału 0% ARP owszem, ale nie pkp.

        • 0 0

    • Podziekuj marszalkowi za ten balagan..

      Balagan

      • 6 4

    • SKM potrzebowala umowy na swiadczenie uslug na dluzszy czas zeby kupic nowe sklady a Pan marszalek Struk nie chcial sie zgodzic, dlatego "na ostatnia chwile"

      • 7 3

    • Nie PKP a marszałek woj. pom. (1)

      To nie zależność od PKP a zależność od marszałka nie służy SKM-ce. Do niedawna jeszcze marszałek podpisywał umowy na realizację przewozów na 1 rok. Taka umowa uniemożliwiała pozyskania kredytu na zakup taboru. 2 Impulsy kupiono w większości z kapitału własnego wypracowanego przez lata.

      • 0 1

      • Gdyby w SKM pomyśleli kupując dwa impulsy, to by zawarli opcję na kolejne pojazdy i nie byłoby problemu z brakiem wykonawcy. Ale mają tyle ważniejszych spraw na głowach...

        • 0 0

  • Czekamy na następny przetarg na jeden skład z opcją dokupienia trzydziestu i terminem dostawy za miesiąc. (1)

    • 47 0

    • Dokładnie

      "W tym szaleństwie jest metoda"....pod publiczkę oczywiście, czyli jak kupować nie chcąc tego zrobić.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane