• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma pieniędzy na most w Sobieszewie

Maciej Naskręt
14 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Długie lata będą musieli poczekać mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej, by do swoich domów mogli dojeżdżać po nowym moście zwodzonym. Długie lata będą musieli poczekać mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej, by do swoich domów mogli dojeżdżać po nowym moście zwodzonym.

Wciąż nie wiadomo, kiedy mogłaby ruszyć budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie. Mieszkańcy uważają, że problem z budową mostu tworzą władze miasta. - Na razie nie mamy na to pieniędzy - tłumaczą urzędnicy. Potrzeba ok. 90 mln zł.



Kiedy rozpocznie się budowa mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską?

Jeszcze wiele wody przepłynie w Martwej Wiśle, zanim otwarty zostanie nowy most zwodzony w Sobieszewie. Na piątkowym spotkaniu urzędników z magistratu i gdańskiego ZDiZ, o którym informowaliśmy w środę, nie zapadły żadne rozstrzygające decyzje. Zebranie miało wyłącznie roboczy charakter.

- Badaliśmy m.in. kwestie własności gruntów wokół mostu - leżą na terenie Gdańska i gminy Pruszcz Gdański - i możliwości finansowania inwestycji z funduszy Unii Europejskiej. Podobnych kwestii do rozstrzygnięcia jest więcej i dopiero gdy sobie z tym poradzimy, będziemy mogli myśleć o wpisaniu tej inwestycji do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gdańska - wyjaśnia Stanisław Piliczewski z Wydziału Programów Rozwojowych w UM w Gdańsku, który prowadził piątkowe spotkanie.

Co o sprawie myślą mieszkańcy? - Coś się wreszcie ruszyło wokół tej inwestycji - przyznaje Bartosz Gast z rady dzielnicy Sobieszewo. - Rozmawiałem z urzędnikami, oni chętnie już teraz zleciliby budowę. Problem jednak leży po stronie władz miasta - prezydentów. To im brakuje woli, by ruszyć tę inwestycję. Przecież trzeba tu szybko i zdecydowanie działać, bowiem most pontonowy jest w coraz gorszym stanie. Za chwilę będą tam mogły jeździć wyłącznie pojazdy o ciężarze do 3,5 tony, przestaną jeździć tam autobusy miejskie - dodaje.

Na przeszkodzie do tej inwestycji stoi brak pieniędzy. Władze Gdańska liczą w tej kwestii na pomoc budżetu województwa, ale w nim także brakuje pieniędzy. Marszałek Mieczysław Struk przyznaje jedynie, że pewną część środków można by znaleźć w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Pomorza.

Budowa mostu zwodzonego miałaby pochłonąć 87 mln zł. Jego budową w imieniu Gdańska miałby się zająć Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Wiadomo już, że 7 mln zł dołożyć ma gmina Pruszcz Gdański.

Obiekt w Sobieszewie miałby powstać nieco na północ od istniejącego mostu pontonowego. Miałby dwa uchylne przęsła. Projekt przewiduje m.in. budowę ścieżek rowerowych, a także chodników.

Zobacz, jak będzie wyglądał w przyszłości most zwodzony w Sobieszewie. Film stworzyła firma Archlogic na zlecenie spółki Europrojekt.

Miejsca

Opinie (221) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (17)

    zdziwiłbym się gdyby na cos potrzebnego w tym kraju było nas stać...

    • 178 14

    • kurrrr (12)

      "odobnych kwestii do rozstrzygnięcia jest więcej i dopiero gdy sobie z tym poradzimy, będziemy mogli myśleć o wpisaniu tej inwestycji do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gdańska" - przecież byl wpisany...

      Gdyby budowali wtedy kiedy mieli budować to kosztowalby 50mln - dokladnie pamietam takie byly wyliczenia przed rokiem 2000. Mam nadzieje ze adamowicz pokryje roznice z wlasnej kieszeni.

      • 21 10

      • (11)

        ta teraz te 87 mln to mniej niz wtedy te 50:)
        wystarczy pomysleć....
        zresztą most za 87 mln dla 3,5 tys mieszkańców to wywalanie kasy w błoto

        • 10 25

        • moze....Ale (2)

          ...może nie w błoto ale pewnie można taniej - a ostatnie przetargi na budowę ul. Słowackiego nauczyły nas, że nasi kosztorysanci i inni eXperci mają lekką rękę do wycen. Moje zdanie jest takie, że wolę ten most nawet za 100mln niż ten cholerny ECS który jest chybionym pomysłem i będzie studnią bez dna. A most pewnie będzie i to szybciutko jak wpadnie (odpukać) jakiś autobus do wody i zginie 30osób - jak to w Polsce.

          • 20 5

          • im szybciej wpadnie tym szybciej wybudują :D (1)

            • 10 3

            • najlepiej jak by to był autobus szkolny, zaraz wywalą kilku urzędasów na zbity pysk za opieszałość a kasa znajdzie się w kilka dni

              • 11 0

        • Nie tylko dla 3,5 tys miejscowych (3)

          Ale też dla wylegujących się na plaży gdańszczan i letników.

          • 9 1

          • Nalezy wprowadzić opłatę w wysokości 1Euro za przejazd mostem! (2)

            • 4 9

            • (1)

              Świetny pomysł... ale tylko na turystów i mieszkańców spoza Wyspy Sobieszewskiej ;)
              1. Okazałoby się dla ilu, tak naprawę, ludzi ten most byłby budowany ;)
              2. Szybko zostałyby uzbierane pieniądze na nony most ;) albo chociaż na wymianę tych zgniłych desek :P

              • 3 3

              • super ale ludzie ktorzy mieszkaja blisko wyspy maja 1 kosciol na wyspie, przychodnia dla pobliskich wiosek jest tez tylko na wyspie, oni tez nie powinni placic za przejazdy, a turysci to nie glupi pomysl

                • 0 0

        • dziękujemy ci wielkie PO

          najwspanialsze świetne i praworządne PO

          • 9 2

        • puknij sie w glowe

          te 87 mln nie jest dla 3,5 tys a dla calego Gdańska,
          Wyspa Sobieszewska to jedna z dzielnic miasta,

          lepie chyba zeby ludzie sie budowali tam a nie poza gmina Gdansk

          • 8 2

        • widac ze to ty masz problemy z mysleniem... (1)

          inflacja wynosila 2-4% przez te lata. Po drugie z mostu nie korzystaja tylko mieszkancy ale tez turysci i gdanszczanie przyjezdzajacy na wyspę (plaza, las- grzyby). Po 3 przez Wyspe prowadzi droga do krynicy morskiej. Na martwej Wisle pływaja żaglówki i barki. Kiedy most jest nieczynny (wysoki poziom wody, remont itp) pogotowie ma problem z dojazdem, nie mowiac o autobusach itp. Most ten został sciagniety na Wyspe i mial byc TYMCZASOWY. Koszty utrzymania tego mostu sa bardzo wysokie.

          • 4 1

          • co chwila wymieniaja popekane deski, to bez sensu, czesto kawalek mostu jest zamkniety a autobusy juz coraz rzadziej pilnuja tego ze przez most moga przejechac tylko z miejscami siedzacymi...

            • 0 0

    • Most? Po co nam most. Najważniejsze że ECS będzie, nie możemy się doczekać!

      • 10 2

    • A ja się nie dziwię (2)

      Sobieszewo i Świbno były Gdańskowi potrzebne kiedyś, jak trzeba było g*wn... o odporwadzać do Przekopu Wisły. Dlatego właczono je w granice administarcyjne Gdańska. jak już zbudowali Oczyszczalnię Wschód i zamknęli stare odprowadzenie g.. , to Wyspa stała się dla Gdańska zadupiem i kłopotem. A swoją drogą nasz struczek też powinien ruszyć d...ę i w końcu zrobić cos pożytecznego dla tych okolic, zwłaszcza, że most stanowi część drogi wojewódzkiej na Stegnę. Ale widocznie UM i PUM tam nie moczą tyłków tylko na Helu lub w Łebie i tam remontowali drogi.A poza tym, nie rozumiem mentalności dworu budyniowego. Utrzymanie mostu obecnie kosztuje około 1,5 mln zł rocznie, a po wybudowaniu nowego będzie kosztować pewnie połowę tego. Ale to pikuś. Zapytajcie w ZTM, ile ich kosztują naprawy autobusów przejeżdżających przez ten cud techniki mostowej. jak doliczycie te koszty, to pewnie ich likwidacja zwróci się po kilkunastu latach najpóźniej.

      • 8 4

      • (1)

        Jeśli ma to dać oszczędności rzędu 700tys rocznie, to potrzeba ponad 100 lat żeby się zwróciło ;)
        A autobusy znacznie bardziej są niszczone na dziurawych drogach niż wjeżdżając na tą tratwę.

        • 2 3

        • wątpie

          ten most co chwile jest łatany. Prawie za każdym razem jak przejezdzam autobusem przez ten most to autobus o cos zahaczy.

          • 5 0

  • jasne (5)

    na centrum solidarności pewnie cały szmal poszedł a moze na okienka dla bogatych? oj gospodarzu gospodarz

    • 136 17

    • (3)

      nie na ECS tylko na stadion 775 mln, żeby prawdziwi kibice mogli posiedzieć na białozielonych krzesełkach i czasami go zdemolować i ponapierdzielać się maczetami...

      • 38 10

      • .. moze przy okazji dycydentów tez ponapierdzielaja (2)

        oby

        • 6 2

        • bardzo dobrze, ze poszlo na ECS (1)

          Na Sobieszewo i tak nie jezdze, bo po co, a do Europejskiego Centrum Solidarnosci bede chodzil conajmniej raz w tygodniu.

          • 3 12

          • EDMUND TO IDŹ SOBIE LATEM I SPOTKAJ SIĘ Z LECHEM BO TYLKO WY TAM BĘDZIECEI PRZYCHODZIĆ>>NO I JESZCZE BUDYŃ...

            • 1 0

    • brak kasy to wymówka.

      Na kilku inwestycjach miasto ostatnio zaoszczędziło więc dałoby radę wysupłać trochę z tego na most w Sobieszewie. Nikt w ZDiZ nie chce prawdy powiedzieć wprost. Sobieszewo jako dzielnica nie przynosi takich dochodów aby ekonomicznie uzasadniona była budowa tego mostu. To tak jakby mieszkańcy karczemek oczekiwali że miasto wybuduje im metro.

      • 2 0

  • Budujcie mosty nie politykę .... a naród głupi to kupił :) (3)

    Budujcie mosty nie politykę .... a naród głupi to kupił :)

    • 146 6

    • budujmy ECSy nie róbmy wiochy (2)

      • 11 1

      • budujemy stadiony dla kiboli bo kazdy normalny będzie się bał na mecze chodzić (1)

        • 14 0

        • O nie, będzie tyle Policji

          że żaden kibol nie podskoczy. Oczywiście za nasze pieniądze, bo za bilety kase zwiną kolesie bez żadnego wkładu w bezpieczeństwo.

          • 10 1

  • miasto na samej słowackiego zaoszczędzila (3)

    170 mln , no to gdzie to pójdzie? poza tym no 90 baniek to dużo za to przejazd codziennie przez most pontonowy dla naszych samochodów to super zabawa z prędkością 10km/h ....

    • 85 11

    • (1)

      miasto pozyczyło 170 mlnzł mniej,
      miasto zaoszczędziłoby 800 mln nie budując stadionu:)

      • 27 3

      • skoro było nas stac na zadlużenie na 170

        to polowa tej kwoty miasta raczej nie zatopi a mogła by uatrakcyjnić takie miejsce jakim jest wyspa sobieszewska .... pamietajmy o vw golfach z obniżonym zawieszeniem , oplach calibrach ..itp dla ktorych ten teren jest obecnie niedostepny ..heheh (2 cześc to żartem)

        • 11 0

    • ...a ile zaoszczędzili remontując tylko ulicę Gospody.

      • 4 2

  • (2)

    a na centrum martyrologii Solidarności był o nas stać?!

    • 106 11

    • (1)

      Tam dawali z ministerstwa kase.

      • 2 4

      • Ale za to mamy piękną wizualizacje mostu którego nie będzie ;]

        • 7 0

  • ZOSTAWIĆ MOST PONTONOWY !!! (6)

    Folklor, atrakcja turystyczna, a Wy chcecie w tym miejscu postawić betonowo stalowy straszak! Pontony na Martwą Wisłę!!!! ...w ramach protestu..wszystkie pontony i materace dmuchane !!!

    • 41 38

    • Wez idz sobie glowe zbadaj (5)

      Co roku na utrzymanie tego rupiecia idzie 1,5mln zł. Ten most jest od ponad 40 lat. Nowe autobusy urywaja sabie na nim zderzaki, nie mowiac juz o tym, ze jest czesto zamkniety. A to remont nawierzchni. A to pontony przechodza badania, a to wysoki poziom wody. Ten kraj jest chory. Tu sie buduje tylko pomniki, cmentarze i muzea. Najlepiej odlozyc budowe mostu i postawic kolejny pomnik JP2. Prewnie jak zbuduja ten most to bedzie sie nazywał " most JP2" albo " Most bohatera narodowego L. Kaczynskiego" Rzygać mi sie juz chce.

      • 15 14

      • :) (3)

        Dzięki za radę..zbadam głowę. Znasz pojęcie "żart", "heppening" itp

        • 9 1

        • Macie tam most pontonowy? (1)

          Jak k... w czasie II wojny swiatowej? Czy to czesc Muzeum II Wojny Swiatowej? Trendowo - teraz tak sie robi by eksponaty byly jak najblizej zwiedzajacych, zeby mogli je dotykac, wspanialy interaktywny okaz - brawo Gdansk!

          • 6 2

          • Postawili by przy moście jakiegoś Tygrysa lub Panterę ruch by się zwiększył no i można wprowadzić opłatę za korzystanie z mostu jak w Świbnie! Szkoda że żaden z urzędników jeszcze na to nie wpadł aby most pontonowy zrobić przeprawą płatną :D

            • 3 4

        • twój "żart" jest głupi

          bo w tym nie ma nic do śmiechu - ten most to zarzadzanie w pigułce w Polsce.

          • 1 2

      • A co nie stać nas na utrzymanie reliktu rodem z PRL-u

        Kogo to obchodzi że autobusy się niszczą POLSKA to bogaty kraj stać nas na WSZYSTKO!

        • 8 0

  • po 89' pojawiły się hipermarkety i dużo dobra na półkach (1)

    więc ludzie myślą, że już są tak samo bogaci jak Norwegowie, kulturalni jak Francuzi, dokładni i solidni jak Niemcy. Ale to jest tylko w ich chorych głowach.
    W Polsce wciąż jest nędza z radziecką mentalnością jej obywateli.

    • 117 12

    • trollu, mentalność radziecka to udawana radość

      u ciebie są z tym kłopoty, po co wysyłasz toksyczne teksty?

      don't worry, be happy!

      • 2 14

  • (1)

    Widocznie nas stać na ciągłą naprawę mostu.Ktoś robi dobry interes na wymianie zbutwiałych desek na moście.Inaczej nie da się wytłumaczyć tego co się dzieje.10 lat jeździłam tym mostem do pracy i co jakiś czas rozbierano go i kładziono nowe deski.Gdyby tak policzyć kase,ktora tam poszła był by już pewnie nowy most.

    • 64 2

    • Koszt utrzymania mostu.

      Kilka lat temu była mowa o kosztach rzędu 1mln złotych rocznie. Pewnie z roku na rok ta kwota wzrasta, może jest to obecnie nawet 1,5 mln.

      • 8 2

  • Proszę zauważyć, (7)

    że 87 mln to szacunki urzędników. A te zaoszczędzone środki z poprzednich przetargów... Dziwne.

    • 68 10

    • Ale to Państwo BUDYNIA...

      ... Więc pewnie poszło na premie za zaoszczędzoną kasę... MASAKRA

      • 11 9

    • te zaoszczedzone pieniadze to wirtualne pieniadze ich nie ma. (5)

      Jesli chciałbys kupic mieszkanie za 300 tys a masz 100tys to reszte bierzesz w kredycie, ale jak uda ci sie kupić je za 250 tys to po prostu wezmiesz mniejszy kredyt. I tak jest z tymi oszczednosciami z przetargów.

      • 22 1

      • A więc biorąc pod uwagę fakt, iż szacunkowe obliczenia kosztów przetargów są zwykle wyższe, można założyć, że koszt takiego mostu wyniesie nie 87mln, a jakieś 45-50mln.

        • 8 0

      • Ale ten kredyt jest zaplanowany w budżecie (2)

        Więc można wykorzystać zaoszczędzone WŁASNE środki choćby na niezbędne inwestycje.

        • 3 1

        • (1)

          I tu jest "pies pogrzebany". Miasto było gotowe zadłużyć się na kilkaset milionów więcej przy okazji budowy Słowackiego i innych inwestycji ale żeby zaoszczędzone wirtualne pieniądze (czyli utrzymać planowane zadłużenie) wydać na coś równie potrzebnego to już nie, żaden z wyższych urzędasów tam nie jeździ.
          P.S. Globalne finanse oparte są o wirtualne dobra, to wirtualna kasa bez pokrycia. Banki tworzą kasę z powietrza.

          • 2 0

          • Nie porównuj tego mostu z budową Słowackiego,bo się ośmieszasz...

            Po Słowackiego już dziś jeździ dziennie po kilkadziesiąt tysięcy samochodów,to jedna z najważniejszych arterii Gdańska,a może i Trójmiasta.Ja rozumiem,że dla mieszkańca Sobieszewa akurat ta trasa będzie najważniejsza,ale zachowajmy zdrowe proporcje.
            Tak BTW: też nie bedę oryginalny w kwestii ECS,które uważam za fabrykę ciepłych posadek,w której niepotrzebnie utonie kilkaset milionów złotych.

            • 7 1

      • to są pełne pule na województwa

        I przecież artykuł obok wyjasniają, że UE bardzo chętnie nam (Pomorze) daje, bo my tak szybko wydajemy :)

        • 0 0

  • Ważne że na ECS i jego coroczne utrzymanie są pieniądze. (3)

    Co tam jakiś most dla "plebsu" ważne że powstanie ECS do którego trzeba będzie co roku dokładać co najmniej kilka milionów złotych.

    Most nie zając nie ucieknie ;)

    • 121 16

    • zamiast remontów

      Zamiast centrum solidarności,z mostu będzie większy pożytek.Poza tym remonty mostu pontonowego więcej będą kosztować niż nowy most,który i tak kiedyś trzeba wybudować.

      • 4 0

    • 5 lat dopłacania do działalności ECS i most jest

      17 mln rocznie. Tyle będą nas kosztować szpalery zomowców, rzutniki i głośniki. A wszystko to po nic, bo nikomu nie jest to potrzebne.Do tej pory nie było i jakoś wszyscy żyli. Oczywiście wiadomo, że kilka osób ma w tym interes...

      • 10 0

    • i coroczne dopłacanie 22 mlz zl do stadionu, nie zapominaj, bo nie zarobi na siebie - to juz pewne

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane