Fakty i opinie

Nie ma szans na Mevo w tym roku

Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów.
Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów. fot. galeria trojmiasto.pl

Przetarg na operatora Mevo zaczyna się od początku. To wynik odwołania, jakie złożyła firma Nextbike Polska. W postępowaniu udział biorą trzy firmy, a ich oferty poznamy 25 maja. Obecnie trudno przewidzieć, kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać, ale z pewnością nie stanie się to w tym roku.



AKTUALIZACJA, 25 maja 2021


Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowe Mevo. Tym razem Nextbike żąda przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, do 21 listopada.

Nowy termin składania ofert zostanie wyznaczony po wyroku KIO. Na razie nie wiadomo jednak, na kiedy KIO wyznaczy termin rozprawy.


Będziesz korzystał(a) z Mevo po ponownym uruchomieniu?

tak, czekam z niecierpliwością na możliwość wypożyczania rowerów 34%
chciał(a)bym, ale obawiam się, że ten system już nigdy nie wróci 24%
nie, bo kupiłe(a)m sobie rower elektryczny 3%
nie, bo jest lepsza oferta na rynku, np. hulajnogi 5%
nie, wcześniej też nie korzystałe(a)m i nie zamierzam 34%
zakończona Łącznie głosów: 2254
Poprzednie postępowanie zostało unieważnione po odwołaniu Nextbike Polska SA i wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. To już kolejne opóźnienia w przetargu na nowego operatora Mevo, którego mieliśmy poznać w marcu.

W grze wciąż pozostają trzy podmioty, które brały udział w dialogu konkurencyjnym:

  1. konsorcjum BikeU i Freebike,
  2. firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo,
  3. spółka Nextbike Polska SA.

Odwołania Nextbike do KIO



Ostatnia firma została początkowo wykluczona z rozmów. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot uznał ją za nierzetelnego wykonawcę w związku z niezrealizowaniem przez jej spółkę córkę wcześniejszej umowy na Mevo.

Pierwszy operator Mevo do dzisiaj nie zwrócił też środków abonentom. W tej sprawie złożone zostały skargi do sądu i prokuratury.

Firma Nextbike Polska odwołała się do KIO i została przywrócona do rozmów w dialogu konkurencyjnym. Potem spółka złożyła kolejne odwołanie, domagając się zmiany niektórych zapisów przetargowych. Decyzją KIO zaproszenia do składania ofert zostały unieważnione.

Z tego powodu konieczne było ogłoszenie nowego postępowania na operatora Mevo. Wykonawcy mają czas na złożenie swoich ofert do 25 maja.

Kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać?

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji powodują wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu roweru, dlatego trudno deklarować jakiekolwiek terminy - przyznaje Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.

Nowe Mevo: założenia




  • 3099 rowerów elektrycznych.
  • 1000 rowerów tradycyjnych.
  • 717 stacji rowerowych.
  • Abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
  • Punkty ładowania baterii w każdej z 16 gmin.
  • Możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

- Zgodnie z wyrokiem KIO z kryteriów wyboru wycofaliśmy ocenę funkcjonalno-estetyczną rowerów, która miała się odbyć przy udziale mieszkańców oraz na etapie oceny ofert nie będziemy żądać przedstawienia dokumentacji potwierdzającej zdolność do wykonania usługi - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS. - Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z ważnych dla mieszkańców aspektów: np. zapisów dotyczących estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii. Doprecyzowano zapisy dotyczące siły wspomagania w rowerach elektrycznych.

Testy Mevo przez 14 miesięcy



Dokumenty potwierdzające zdolność do wykonania usługi (kwestie finansowe, harmonogram, sposób zarządzania) będą wymagane od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę.

Dodatkowo został wydłużony termin rozpoczęcia rozruchów testowych od dnia podpisania umowy - z 8 do 14 miesięcy, gdyż w związku z pandemią występują opóźnienia w terminach dostaw.

Umowa z nowym operatorem ma być podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (311)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »