- 1 Chcą wyjaśnień w sprawie budynku dworca (80 opinii)
- 2 Największy alarm w historii na dachu AmberExpo (158 opinii)
- 3 2,5 godz. podróży SKM (221 opinii)
- 4 Galeria Szperk zamknięta przez śnieg na dachu (38 opinii)
- 5 Ścigani listami gończymi trafili do aresztu (26 opinii)
- 6 Traficary okradane na potęgę (279 opinii)
Nie można posadzić drzew, bo to dawna oś widokowa
Wkrótce ma ruszyć duży remont ul. Krzywoustego na Przymorzu Małym. Mieszkańcy liczyli, że przy okazji doczekają się nowych nasadzeń drzew, o które aż się prosi w pasach zieleni wzdłuż ulicy. Na przeszkodzie ma stać fakt, że Krzywoustego jest częścią historycznej osi widokowej, chociaż od dawna morza stamtąd nie zobaczymy.
Tą ulicą codziennie tysiące osób przemieszcza się z dworca PKP Oliwa
- Dlaczego mieszkańcy i turyści nie mieliby iść wśród drzew, chroniących przed słońcem czy deszczem? - pyta pan Piotr, wieloletni mieszkaniec Przymorza Małego. - Znam oficjalne wyjaśnienie: drzewa zaburzyłyby historyczny widok z Parku Oliwskiego w stronę morza. Ale ten argument jest absurdalny! Żadnego widoku na morze z Parku Oliwskiego nigdy już nie będzie, a zaburzają go nie drzewa, lecz budynki. I dobrze - miasto się rozwija, rozrasta, zmienia. Dla uciechy paru turystów, którzy chcieliby sobie spojrzeć przez pięć sekund na ładny widok z Parku Oliwskiego i pstryknąć zdjęcie, odmawia się mieszkańcom komfortu mieszkania we własnej dzielnicy.
Zmiany w sąsiedztwie pętli Oliwa PKP
Czy mieszkańcy Przymorza Małego doczekają się kiedyś drzew wzdłuż ul. Krzywoustego? Co prawda w tym roku rozpocznie się tam duży remont i przy tej okazji można byłoby obsadzić ulicę szpalerami, lecz - jak się okazuje - sprawa nie jest taka oczywista.
- Zależy nam na nowych nasadzeniach drzew lub wysokich krzewów na ul. Krzywoustego, ale mamy też świadomość ograniczeń, jakie tam występują. Planujemy w najbliższym czasie spotkanie z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w celu doprecyzowania możliwości ewentualnych nasadzeń. Wspólnie będziemy szukać najlepszego rozwiązania - informuje Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Zieleni.
Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Dariusz Chmielewski nie jest jednak przekonany do pomysłu obsadzenia ul. Krzywoustego drzewami i mówi "nie". Dlaczego?
- Ul. Krzywoustego jest częścią historycznej osi widokowej - tzw. Książęcego Widoku, który niegdyś pozwalał dostrzec z Parku Oliwskiego Zatokę Gdańską. To integralna część zabytkowego zespołu parkowo-pałacowego, chroniona w ramach rejestru zabytków jako część historycznego układu urbanistyczno-krajobrazowego Oliwy - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. - Konserwator, na wypadek gdyby miasto Gdańsk chciało w przyszłości odtworzyć oś, nie przychyla się do pomysłu obsadzenia tej ulicy drzewami, ale jest otwarty na rozmowy dotyczące takiej koncepcji, która nie zaburzyłaby chronionego układu.
Jest jednak pewien szkopuł. Po pierwsze, jak mówią mieszkańcy, osi już od dawna nie ma, ponieważ jest zadrzewiona, po drugie, aby ją odtworzyć, trzeba byłoby najpierw wyciąć sporą część lasu z pasa nadmorskiego. Czy miasto faktycznie ma takie plany?
- Mogę powiedzieć jedynie tyle, że historyczna oś widokowa z Parku Oliwskiego wpisana jest do rejestru zabytków i Biuro Rozwoju Gdańska, przygotowując plany miejscowe i inne dokumenty, respektuje te zapisy - odpowiada Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Mieszkańcy Przymorza Małego chcieliby jednak takich zmian, które umożliwiłyby obsadzenie ul. Krzywoustego drzewami.
- Gdańsk ma wspaniałą, wielowiekową tradycję obsadzania swoich ulic drzewami - uważam, że ul. Krzywoustego również na takie nasadzenia zasługuje - mówi mieszkaniec Przymorza Małego.
Świadkowie historii sprzed wieków. Aleje drzew w Trójmieście
Jak informuje Magdalena Kiljan, w lutym ma dojść do spotkania i rozmów na ten temat przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Zieleni z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Na portalu Trojmiasto.pl będziemy na bieżąco informować o rozwoju wydarzeń.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2026-01-16 11:12
(3)
Aha, czyli konserwator chroni oś, której nie ma, aby miasto mogło ją 'odtworzyć', chociaż tego nie planuje, ale nie można tam nic zasadzić, bo konserwator chroni. Oczywiście, pozwolenie deweloperom na postawienie kilku budynków 'na osi' nie ma tu nic do rzeczy, bo nie ma żadnej osi. Komedia. Horror. Dramat. Pastisz.
- 95 12
-
2026-01-16 15:20
(2)
W tej osi nie ma żadnych budynków i żadne budynki powstać nie mogą
- 8 4
-
2026-01-17 14:04
To czemu nie ma widoku? Bo drzewa zasłaniają. A te przyszłe drzewa będą zasłaniać to co zasłonięte.
Poza tym są linie energetyczne (w cywizlizowanych miastach chowa się pod ziemią).
- 1 0
-
2026-01-16 16:53
Daj spokój, to dla suwerena za trudne.
- 8 2
-
2026-01-16 10:19
Głupota do kwadratu (6)
Dawno nie słyszałem glupszej rzeczy. Nie można nasadzić drzew, bo to oś widokowa, która już dawno nie istnieje.
Nie istnieje, ale nasadzić nie można.
To miasto rozwala mnie na łopatki coraz bardziej i to przestaje już być smieszne, a staje się żenujące.- 184 34
-
2026-01-16 11:41
Tylko, że to nie miasto a państwowy konserwator blokuje miasto nie wiadomo w imię czego
- 5 4
-
2026-01-16 11:25
jeden taki gosc w urzedzie konserwatora jest znany ze swego problemu psychiatrycznego.I taki gosc mial tam wladze,decyzyjnosc i np. blokowal mojemu znajomemu budowe domu na pustej dzialce pod Gdanskiem-"bo ma byc jak bylo".A tam kilkadziesiat lat temu stal jakis poniemiecki zmurszaly domek i ten cwok kazal go odtwarzac! To jest po prostu nie do
jeden taki gosc w urzedzie konserwatora jest znany ze swego problemu psychiatrycznego.I taki gosc mial tam wladze,decyzyjnosc i np. blokowal mojemu znajomemu budowe domu na pustej dzialce pod Gdanskiem-"bo ma byc jak bylo".A tam kilkadziesiat lat temu stal jakis poniemiecki zmurszaly domek i ten cwok kazal go odtwarzac! To jest po prostu nie do uwierzenia.Polska z kraju wolnosci,stala sie obozem koncentracyjnym gdzie wszechwladza i terror urzedow siega absurdu.Oni beda juz sprawdzac piece w domach, szopy w podworkach,ploty itd.
- 11 3
-
2026-01-16 11:17
miasto chce, konserwator blokuje
- 8 4
-
2026-01-16 10:55
gluputa to wydawanie miliardow rocznie z kieszeni podatnikow (1)
Na usuwanie i utylizacje lisci z miast bo platek sniegu chce drzewka
- 7 13
-
2026-01-17 14:50
Tacy właśnie ludzie rządzą teraz w polskich samorządach
I dlatego rynki miejskie, które jeszcze w latach 70-tych były oazami zieleni dającymi cień i wytchnienie teraz wyglądają jak lądowiska dla helikopterów.
- 1 0
-
2026-01-16 10:32
Mnie przeraża głupota komentujących. Jeden chce przestrzeni z widokiem, drugi chce zalesienia z jak największą ilością drzew. Wszystkim nie dogodzisz.
- 16 5
-
2026-01-16 10:26
Nie zgadzam sie z tradycją w obsadzaniu drzewami (7)
Dużo jeżdżę po Polsce i uwazam,ze w Gdańsku zdecydowanie brakuje zieleni. Nie mówię o lasach, a o drzewach wzdłuż ulic. Jest ich mało, zdecydowanie za mało.
Możemy uczyć się od Warszawy w tej kwestii, tam drzew jest wszędzie dużo, poza centrum.- 119 35
-
2026-01-16 17:22
Nie porównuj
Gdańska do innych miast.
Od południa mamy lasy. Od północy morze i przewiew dzięki którym nie mamy smogu. Te kilka drzew między blokami nic nie zmieni. Zobacz taką Warszawę jakie tam są temperatury i zaduch latem a jak to wygląda w Gdańsku- 4 0
-
2026-01-16 12:50
(1)
dokładnie, zielen w stolicy to jakies 40% jej powierzchni i to czuc jak tam się przyjeżdża, jest bardzo dużo parków
- 12 4
-
2026-01-16 15:10
I to prawdziwych Parków
Tzn założeń parkowych, mających jakąś myśl przewodnią, ideę. Robionych w przyjętym stylu.
Bo u nas Park to kawał terenu wyżebrany przez mieszkańców, na którym sadzi się różne drzewka i krzewy bez ładu i składu, chaotycznie i bez planu...Taki pseudopark nigdy nie ma wyglądu Parku ani atmosfery...- 8 1
-
2026-01-16 12:47
Historyczna Oś widokowa widoczna heszcze w koncu lat 90tych
Powinna byc odtworzona!
Trzeba usunąć jedną topolę.
Skoro ślad tej osi to tylko 6 m szerokości to druga strona ulicy może być zadrzewiona- 12 3
-
2026-01-16 11:47
pelna zgoda, w Gdansku ledwo co zaczeli sadzic kikuty, kedy w innych powstawaly cale zgajniki na pasach zieleni (1)
chociazby w Poznaniu, kompletnie inna skala nasadzen, Gdansk to przy nich przedszkolaki
- 15 2
-
2026-01-16 12:17
Podobno przeszkadzają podziemne instalacje. Ale skoro miejsce spółki obsadza się miernotami z klucza partyjnego
to nic dziwnego, że nawet taka rzecz sprawia problem.
- 7 2
-
2026-01-16 11:05
Może zacząć od "pielegnacji"
... która w Gdańsku zazwyczaj kończy sie rychłą wycinką "pielęgnowanych drzew"
- 17 2
-
2026-01-16 10:12
sprawa prosta choć wymaga odwagi - po remoncie zrobić partyzanckie sadzenie drzew (7)
zanim ten utrudniający życie i oderwany od rzeczywistości konserwator żyjący utopią przeszłości ( jak oni wszyscy) przemieli swoje proceduralne bzdury to te drzewa zdążą urosnąć i będą chronione z racji innych przepisów.
A wtedy będzie spokój dla mieszkańców bo się urzędnicy będą gryźli między sobą :D- 101 37
-
2026-01-17 11:18
Jak ten
niby ornitolog w kominiarce?
- 0 1
-
2026-01-16 13:30
Partyzanckie sadzenie drzew xD Ubierasz się w moro do takich misji specjalnych?
- 8 4
-
2026-01-16 13:03
Nie wiem czy mieszkańcy (1)
na prawdę tak bardzo proszą o drzewa, czy jest to tylko przykrywka, aby "wychodząc na przeciw oczekiwaniom mieszkańców" postawić wysoką zabudowę na terenie Parku Regana.
- 8 1
-
2026-01-16 17:24
Ja myślę
Że to nie mieszkańcy chcą nasadzeń co kilku aktywistów. Mieszkańcy by woleli miejsca parkingowe
- 4 3
-
2026-01-16 12:34
Nie będą się gryźli a zgodnie z prawem usuną nielegalne nasadzenia (1)
Oś widokową juz dawno pora odtworzyc.
Zresztą biegnie ona wąskim 6 metrowym śladem więc po jednej stronie ulicy można sadzić- 4 5
-
2026-01-16 14:39
Nie, nie można
Bo oś musi mieć symetrię.
A więc uściślając skalę, ta oś powinna przebiegać środkiem ulicy Krzywoustego. Jeżeli ma mieć szerokość 6m to wypada po 3m z każdej strony od osi ulicy Krzywoustego.- 1 2
-
2026-01-16 11:20
w ogole dziwi mnie taka rola konserwatora w Polsce-co on w ogole ma do gadania w kwestii sadzenia drzew przydroznych? I to jeszcze na Przymorzu! Konserwator ma siedziec w katedrze oliwskiej i kilku takich miejscach ,ktore uniknely wojennej zaglady,a nie wpier... sie w zwykle ludzkie sprawy.My w Polsce w ogole mamy taki problem,ze zamiast ksztalcic
w ogole dziwi mnie taka rola konserwatora w Polsce-co on w ogole ma do gadania w kwestii sadzenia drzew przydroznych? I to jeszcze na Przymorzu! Konserwator ma siedziec w katedrze oliwskiej i kilku takich miejscach ,ktore uniknely wojennej zaglady,a nie wpier... sie w zwykle ludzkie sprawy.My w Polsce w ogole mamy taki problem,ze zamiast ksztalcic fachowcow jak inzynierow ,technikow -to wypuszczamy cala mase takich humanistycznych dzieciolow wtykajacych swoj nos we wszystko ,bo musza znaleac sobie jakas prace i wytlumaczenie swojej obecnosci.
- 17 10
-
2026-01-16 10:37
Bardzo brzydka ta okolica (6)
gday sie patrzy na zdjecia,to strach pomyslec,ze mozna miaszkac w takiej szarej rzeczywistosci.Dlaczego ludzie nie zmieniaja swego otoczenia na lepsze? Gdy sie wyladuje prosto z Francji czy nawet Niemiec na takim Przymorzu,to az przygnebienie bierze czlowieka.
- 17 15
-
2026-01-16 17:28
Jak się jeździ po miejscach turystycznych i porównuje się z blokowiskami to tak jest. Pojedź do takiego Paryża zobacz ich betonowe osiedla to dopiero zapłaczesz
- 3 0
-
2026-01-16 10:55
(1)
Mocne słowa jak na mieszkańca południa Gdańska xD
- 8 0
-
2026-01-16 11:50
fakt, przy poludniu oliwa/przymorze to nadal perelka
- 3 0
-
2026-01-16 10:54
Prawda
- 2 3
-
2026-01-16 11:04
Masz racje (1)
Polskie miasta są szczególnie brzydkie. Mamy tutaj miks problemów: zła urbanistyka spowodowana rozwodnionymi i liberalnymi przepisami, kartonowość instytujcji kontrolnych, brak planów miejscowych i wydawanie decyzji zabudowy na doraźnych WZetkach. Do tego dochodzi reklamoza (na szczęście Gdańsk ma uchwałę krajobrazową, ale większość miast w Polsce
Polskie miasta są szczególnie brzydkie. Mamy tutaj miks problemów: zła urbanistyka spowodowana rozwodnionymi i liberalnymi przepisami, kartonowość instytujcji kontrolnych, brak planów miejscowych i wydawanie decyzji zabudowy na doraźnych WZetkach. Do tego dochodzi reklamoza (na szczęście Gdańsk ma uchwałę krajobrazową, ale większość miast w Polsce nie ma), bardzo niskie wydatki na zieleń i sprzątanie chodników (w sumie czyści się tylko jezdnie), barjerkoza (te przebrzydłe żółte barierki), śmiecioza (butelki i opakowania rzucone wszędzie po lasach i krzakach), kupoza (niesprzątanie po swoich pupilach), quasimodoza (kaleczenie budynków, często zabytkowych paskudnymi kolorkami, dobudówkami itp.).
- 30 6
-
2026-01-17 11:07
I zapomniales
o deweloperkozie (koperta, pozwolenie, pum, kawka, drozdzowka)
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
