• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niecały kilometr nowych buspasów w Gdańsku

as
2 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Autobusy miejskie jeżdżą już po nowych buspasach. Autobusy miejskie jeżdżą już po nowych buspasach.

800 metrów buspasów otwarto właśnie na wiadukcie Biskupia GórkaMapka pomiędzy przystankami "Toruńska" i "Zaroślak" w obu kierunkach w centrum Gdańska. Dzięki temu 13 linii autobusowych - przynajmniej na tym odcinku - nie będzie stało w korkach. - To duże ułatwienie dla pasażerów korzystających z autobusów kursujących z centrum Gdańska na Orunię i do Pruszcza Gdańskiego - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.



Czy władze miasta powinny wydzielić więcej buspasów?

Można by pomyśleć, że dwa buspasy o łącznej długości 800 m to nic wielkiego. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że wszystkie buspasy na terenie Gdańska liczą dokładnie 4685 m, to możemy mówić o blisko 20-procentowym wzroście takich odcinków przeznaczonych dla komunikacji miejskiej i taksówek.

Nowe buspasy w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka



Buspasy powstały w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. 800 m trasy (po około 400 m w każdą stronę) udostępnionych zostało 1 kwietnia.

- To duże ułatwienie dla pasażerów korzystających z autobusów linii: 108, 118, 132, 154, 189, 200, 205, 207, 232, 256, N1, N4 i N5 kursujących z centrum Gdańska na Orunię i do Pruszcza Gdańskiego - mówi Zygmunt Gołąb i dodaje: - Buspasy zlokalizowano pomiędzy przystankami "Toruńska" i "Zaroślak".

Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego



Buspasy utworzono na wiadukcie Biskupia Górka. Buspasy utworzono na wiadukcie Biskupia Górka.

Kolejne buspasy w Gdańsku



Aktualnie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje koncepcję kolejnych buspasów na Trakcie św. Wojciecha. W tym roku planowane jest też otwarcie buspasa na ul. SmoluchowskiegoMapka na Aniołkach, od Traktu KonnegoMapka do ul. DębinkiMapka.

- To z kolei dobra informacja dla pasażerów, którzy jadą do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Autobusy nie będą już poruszać się wąską ul. Skłodowskiej-Curie. Skróci się czas dojazdu do największego na Pomorzu szpitala. Z wydzielonego dla autobusów pasa będą także korzystać karetki pogotowia ratunkowego - dodaje Zygmunt Gołąb.

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej



Pod koniec listopada 2020 r. oddany do użytku został 70-metrowy buspas na ul. Piecewskiej na Morenie i w związku z tym skorygowana została trasa linii 130, 131 i 210.

Z kolei w całym 2019 r. w Gdańsku uruchomiono 1,3 km buspasów, z czego 900 m powstało na Trakcie św. Wojciecha.

- Wcześniej, bo w 2012 r., najdłuższy buspas powstał na Podwalu PrzedmiejskimMapka. Liczy 1150 m (od zjazdu z estakady Elbląska do ul. Słodowników) - kończy Zygmunt Gołąb.
Od 1 kwietnia br. buspasy w Gdańsku liczą w sumie 4,6 km długości. Najkrótszy z nich ma 68 m i mieści się na al. Żołnierzy Wyklętych, z kolei najdłuższy (1150 m) jest na Podwalu Przedmiejskim.

Buspasy w Polsce, Gdańsk w ogonie



Pierwsze wydzielone pasy dla autobusów powstały dopiero na początku XXI wieku w Krakowie. W połowie 2004 r. zostały utworzone - prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalne - na Alejach Trzech Wieszczów. Dziś w stolicy Małopolski funkcjonuje 30 km wydzielonych pasów dla pojazdów komunikacji miejskiej, tyle samo jest we Wrocławiu.

W Poznaniu całkowita długość buspasów wynosi 10 km, a w Gdyni 8,7 km.

Najwięcej, bo aż 67 km buspasów, znajduje się w Warszawie.

Niestety, ale Trójmiasto nie może pochwalić się długimi odcinkami buspasów. Niestety, ale Trójmiasto nie może pochwalić się długimi odcinkami buspasów.
as

Miejsca

Opinie (173) 10 zablokowanych

  • Dulkiewicz musi podać długość w milimetrach (5)

    To zrobi wrażenie.

    • 67 22

    • Na Twojej małżonce być może

      • 3 1

    • Ale to dla niej zbyt skomplikowana matematyka, ona zatrzymała się na poziomie 1 klasy szkoły podstawowej (3)

      • 1 2

      • 1 klasa po znajomosci chyba? A pozostałe w Lipsku (2)

        • 1 1

        • Ona wszystko ma po znajomości, inaczej pracowała by na stanowisku sprzątaczki (1)

          • 1 1

          • Ale sprzataczki mają klase i nie piją krówek. Nie dałaby rady Panna Aleksandra

            • 0 0

  • Nie buduje się nowych dróg (4)

    to i nie ma buspasów.

    • 43 17

    • po co autobusy jak są tramwaje i skm? (1)

      ....miasta wywalają pieniądze na komunikację miejską jak to może robić prywatny biznes ...a jak się nie opłaca to nie prowadzi sie takiego biznesu ...elementarz

      • 4 15

      • To tym bardziej nie powinno budować dróg dla komunikacji indywidualnej

        Bo zysk z tego żaden ;)

        • 8 5

    • Buspasy - parę litrów farby i gawiedź się cieszy, a potem posłusznie głosuje na Dulkiewicz/Szczurka

      • 1 1

    • nowe drogi się buduje a stare ulice się remontuje

      warto wiedzieć, że rozbudowa sieci drogowej nie przyczynia się do likwidacji korków. Poszerzanie jezdni dla ruchu samochodów tak wpływa na korki jak popuszczanie pasa na otyłość. Tylko radykalne postawienie na poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów oraz dostępu tychże do stacji SKM i PKM jest sposobem na poprawę jakości funkcjonowania systemu mobilności w Gdańsku i całym Trójmieście.

      • 0 0

  • (3)

    Na Nowej Świetokrzyskiej bedzie buspas... a nie nie bedzie bo PiS nie dal pieniedzy. brawo kacper! dzielnie walczysz o pieniadze dla Gdanszczan u swoich kolegow!

    • 54 25

    • (1)

      Zapytaj najpierw Dulską gdzie projekt Nowej Świętokrzyskiej.

      • 20 10

      • W śmietniku, bo okazało się, że może za 50 lat będzie PKM.

        • 7 1

    • Trzeba było głosować na PiS, a nie na wrogów Polski. Wtedy by pieniądze były. Proste jak drut.

      • 1 4

  • Brak dróg (5)

    W Gdańsku niestety to pierwszy przykład gdzie zbudowano 2 pasy w jednym kierunku i buspas. Niestety reszta to zabranie pasa dla normalnych użytkowników na rzecz buspasa

    • 46 23

    • (2)

      Autobusami jezdza nienormalni?

      • 14 3

      • Oj, jak przyspawanym do siedzenia ci "nienormalni" dokręcą śrubkę

        to będzie kwik jak przy wprowadzaniu stref płatnego parkowania

        na własne życzenie!

        • 9 4

      • Normalni menele ;)

        • 0 1

    • to zabranie pasa darmozjadom (1)

      pasażerowie przynajmniej płacą za bilety wiec sie chociaz troche do systemu dokładają. Kierowcy nic tylko ciągną na krzywy r*jek

      • 3 3

      • Zabranie pasa darmozjadom? Czyli zlikwidowali buspas?

        • 2 1

  • tylko że w Gdańsku są tramwaje na wydzielonych torowiskach i to robi robotę (14)

    w Gdyni - brak cywilizacji, więc buspasy, z czego dwa przez las na Witomino i to one w większości robią liczbę.

    • 101 27

    • Rzeczywiście, w Gdansku autobusy jezdza po torowiskach... (4)

      Szkoda słów

      • 17 18

      • a po co komu autobus jak ma 3x pojemniejszy tramwaj? (2)

        myślenie boli...

        • 18 10

        • Bo tramwaje się nie zawsze sprawdzają (1)

          Na przykład likwidacja linii 142 to był największy błąd, jaki zrobiono uzasadniając "bo tramwaj". Po tylu latach nadal tramwaj nr 10 jest dużo gorszym rozwiązaniem.

          • 3 2

          • Jakbyś się przesiadł w byle jaki samochód

            to byś stwierdził, że oba rozwiązania były gorsze.

            • 2 3

      • Na Morenie owszem, autobusy jeżdżą po torowiskach tramwajów

        • 0 0

    • No patrz, a kolejarze zawsze byli pewni, że tej SKM w Gdyni to więcej niż w Gdańsku... (2)

      • 11 1

      • tylko że SKM mieszkańcy w Gdyni nie używają do przejazdów miejskich (1)

        i miasto jest od niej odwrócone, zamiast wykorzystywać

        • 12 3

        • Że co?!

          Głupszej teorii dawno na tym portalu nie widziałem, a głupot tu bez liku. Sprawdź sobie jaki procent mieszkańców Gdyni mieszka na dolnym tarasie (vs Gdańsk), jakie jest obłożenie stacji typu Wzgórze Św. Maksymiliana czy Chylonia/Cisowa...

          • 3 1

    • Jeden samochód na torowisku załatwia tramwaje...

      • 19 5

    • A w Warszawie... (3)

      To nie jeżdżą tramwaje i metro tylko same autobusy.... Ludzie, ulice nie są z gumy. Tylko dobry i szybki transport zbiorowy może zlikwidować korki.

      • 24 3

      • I w jakim mieście na świecie zlikwidował? Dajcie spokój z tymi fantazjami socjalistycznymi, towarzyszu (2)

        • 1 2

        • W Bogocie mistrzu (1)

          przejazd samochodem 10 km trwał dwie godziny. Po wprowadzeniu systemu BRT (bus rapid transit) płynność ruchu samochodów uległa poprawie, bo wielu mieszkańców zaczęło korzystać z autobusów. Obejrzyj na YouTube Jaime Lerner sustainable song - może coś skumasz.

          • 1 1

          • Ooooo Bogota, to na prawdę świetny wzorzec dla Gdańska :D

            • 0 0

    • Brak myślenia i wskazywanie ze tramwaj dobry bo ma

      Osobne torowisko, a co gdyby to torowisko zamienić na asfalt i puścić tam trolejbusy?

      • 0 3

  • Odebrać taksówkarzom prawo do poruszania się po buspasie (15)

    • 55 27

    • a w czym Ci to przeszkadza? (11)

      ja bym raczej rozszerzył dostęp dodatkowo dla Ubera i ciężarówek

      • 6 16

      • Taksówki niczym nie różnią od zwykłych osobówek (6)

        Prawo do poruszania się po buspasie powinny mieć wszystkie pojazdy przystosowane do przewozu 9 osób i więcej. Czyli takie pojazdy, które przyczyniają się do przewozu większej liczby osób.

        • 15 2

        • Bzdura. W cywilizowanch krajach po buspasie (3)

          jeżdżą taxi, motorowery i motocykle. To lepsze niż przedzieranie się między samochodami w korku.

          • 4 5

          • A Polska to niby nie jest cywilizowany kraj, zakompleksiony buraku? (1)

            • 1 3

            • nie, bo jak janusze zobaczą motocykl na buspasie to też na niego zjeżdżają według myśli "skoro on może, to ja też"

              • 0 0

          • na wielu buspasach dopuszcza się ruch rowerów

            • 0 0

        • Różnią się tym, że jedna taksówka obsłużyć może i kilkadziesiat różnych osób w ciągu jednego dnia (1)

          a 1 samochód osobowy to najczęściej 1 obsłużona osoba (właściciel). A miejsca zabiera na ulicy i miejscach parkingowych tyle co taksi, nie mówiać o zanieczyszczaniu srodowiska.

          • 3 2

          • Ale w danej chwili taksówka obsługuje tyle osób co każdy inny samochód osobowy. Następne osoby obsługuje przy następnym

            przejeździe, więc jest dosłownie zero różnicy

            • 1 0

      • Ze co?

        A co to jest juber? Ten smród i jazda jak w śmierdzącej puszce sardynek z d**ilem za kółkiem? Nie dziękuję.

        • 2 4

      • Ja bym rozszerzył na dostęp dla wszystkich samochodów, bo jedyne co buspasy powodują, to zwiększenie korków o 100% (2)

        • 0 5

        • co ty bierzesz? (1)

          • 1 0

          • ludzkie mięso

            • 0 0

    • Też jestem za tym.

      Przynajmniej w korku dobrze licznik bije.

      • 2 1

    • Normalni inaczej

      Pogadamy jak ci przyjdzie nagle pojechać gazem w zakorkowanym miescie gdziekolwiek. Ile ty masz lat dzieciaku

      • 1 1

    • Natychmiast!!!

      • 0 0

  • Nowe buspasy w Gdańsku jak nowe drogi rowerowe w Gdyni (5)

    Malowane farbą...

    • 20 13

    • Przecież nie flamastrem. (3)

      Buspasy buduje się, aby zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej względem samochodu - więc adaptuje się istniejące pasy. Przy okazji, ktoś tu chyba w Gdyni od dobrej dekady nie był.

      • 7 2

      • Buspasy = wzrost korków o kilkadziesiąt % (2)

        • 0 3

        • kolejny wpis biorącego ciekawe co? (1)

          • 0 1

          • Przecież ma raxjez wszędzie tam gdzie wydzielili buspasy w Trójmieście, korki wzrosły

            • 0 0

    • Trójmiasto z przykładu dla Polski, stało się pośmiewiskiem. Wstyd że takie władze sobie wybieramy.

      • 0 2

  • Dla buspasów tak. Ale oprócz, nie zamiast dotychczasowych pasów ruchu. (9)

    Jezdnię mamy z lat 50 i 60 ubiegłego stulecia. Wtedy żeby kupić na talon Syrenkę czy Trabanta trzeba było być przodownikiem pracy socjalistycznej i pracować w firmie 10 lat. Planowane w latach 80 trasy komunikacyjne sprzedano pod zabudowę developerom. Żaba gotowała się przez wiele lat. Teraz czas ją zjeść, drodzy włodarze Trójmiasta.

    • 43 22

    • Włodarze zorientowali się kilka lat temu (5)

      że na zachodzie od lat 70-tych nie rozbudowuje się skokowo dróg w miastach. Wprost przeciwnie, robi się strefy bez wjazdu samochodów osobowych, zwęża pasy i likwiduje parkingi. Ty jeszcze się nie zorientowałeś. Większość włodarzy Passata też nie. Żabki zjecie wy, w sumie to delikates.

      • 11 14

      • Tam likwidują ruch w ścisłych centrach. (3)

        Od lat 70 tam budowano drogi i bypassy omijające centra. U nas też były takie plany. Jak Droga Różowa. Oni mają co ograniczać. My nie. Bo nie wyszliśmy z grajdołka. A terroryści zwani czasem aktywistami miejskimi chcieliby, żeby rodzice odwozili dzieci do żłobka i przedszkola na rowerach i podporządkowali się nielicznej grupce "aktywistów" którzy na siłę lansują wszystkim własną wizję świata. Sam rzadko używam samochodu w mieście, jeżdżę głównie na trasach. Zjeżdżałem sporo stolic i miast europejskich. Ale tam nie likwidują tego, czego nigdy nie rozwinęli. Najpierw budowa dróg omijających centra, potem ograniczenia w ruchu. Ale u nas zawsze od d*py strony.

        • 12 10

        • Wywalić miliardy na budowanie, żeby potem likwidować (1)

          Ot, logika. Przypominam, że w statystyce długości dróg jesteśmy w UE na czwartym miejscu. A liczbie pojazdów per capita - też ścisła czołówka. Więc nie problemem jest brak dróg, tylko mentalność niektórych ich użytkowników. Tych, którzy muszą samochodem wszędzie.

          • 11 8

          • Tutaj się z tobą zgadzam.

            Problem w tym, że w latach 90 zlikwidowano tyle połączeń kolejowych i autobusowych, że ludzie przerzucili się na dojazdy indywidualnymi środkami transportu. To samo w mieście. Dojazd z odległej dzielnicy z 2 przesiadkami trwający ponad godzinę zmusza do szukania innych rozwiązań.

            • 8 5

        • Terroryści to najdelikatniejsze określenie na tych ludzi. Właściwie to komplement dla tych czubków!

          • 1 1

      • Na zachodzie kobiety boją się wychodzić jak jest ciemno, bo mogą być zgwałcone,

        na zachodzie jest syf na dworcach i generalnie w miastach poza centrum, a w Paryżu to nawet i w centrum, na zachodzie panuje cenzura jak w związku sowieckim - uzasadniana poprawnością polityczną. Na zachodzie nie ma żadnych wartości moralnych, żadnej etyki, rodziny są w rozpadzie, mężczyźni są płaczliwymi mięczakami, a kobiety są nieatrakcyjne ani z wyglądu, ani przede wszystkim z charakteru, dlatego w większości zostają starymi pannami bez dzieci, a faceci starymi incelami. Na zachodzie klasa średnia została prawie zlikwidowana przez ostanie 30 lat, jeszcze dekada i będzie całkowicie po niej. Fakt - w Polsce ze względu na niemiecką i rosyjską okupację jesteśmy jeszcze chwilowo trochę biedniejsi, ale od kiedy jesteśmy wolni i to my możemy decydować za siebie, nadganiamy w niesamowitym tempie, jeszcze kilka dekad i będziemy jednym z najbogatszych społeczeństw w Europie, to oni się powinni uczyć od nas a nie my od nich. Słowianie, nie tylko Polacy, to najmądrzejsze i najbardziej wartościowe społeczeństwa w Europie. Ja na pewno nie chciał bym w Polsce tego co jest na zachodzie! Natomiast ci z zachodu, którzy wiedzą jak jest obecnie w Polsce, a nie przyjmują goebbesowskiej propagandy głównych mediów w Europie na temat Polski, po prostu nam zazdroszczą.

        • 2 2

    • (2)

      Ok, zróbmy taki deal. Zabieramy po jednym pasie ruchu (załóżmy, że mamy po 2 pasy ruchu w każdą stronę), ale w zamian za to autobus kursuje tym buspasem co 5 minut. No poza godzinami szczytu może co 7-8 bo wtedy nie ma aż tylu chętnych. Wchodzisz w to? A jeżeli nie to dlaczego?

      • 13 0

      • Jak najbardziej. (1)

        Tylko musi być punktualność i minimum przesiadek. Na codzień w mieście korzystam z komunikacji miejskiej lub roweru. Samochód tylko wtedy, kiedy muszę coś przewieżć albo jak wracam w nocy. Ale rozumiem też, że dla rodziców z 2 dzieci jest to ogromna strata czasu i duży dyskomfort.

        • 2 2

        • Chyba, że samochodem i do przedszkola i do podstawówki szybciej piechotą

          A do liceum tak samo. No, ale każdy pod jakimś tam kątem wybiera miejsce zamieszkania i potem się wozi ze swoim wyborem.

          • 3 0

  • Pętle autobusowe to też buspasy? (1)

    Mógłby autor dopisać do artykułu, czy pętle autobusowe są wliczane w długość buspasów? Gdańsk zbudował rekordowo często używany buspas nad stacją SKM Gdańsk Śródmieście pomiędzy węzłem Groddecka i UE.

    • 12 8

    • Nie są wliczane.

      Pytaj PKS Elbląg dlaczego nie chce się tam zatrzymywać, skoro tamtędy przejeżdża.

      • 4 2

  • (2)

    Ciekawe kiedy skończą nawierzchnię na wspomnianych wiaduktach

    • 29 4

    • Tam sie nic nie dzieje od miesiecy (1)

      Dziura na dziurze, a kawałek traktu robiony z rok czy dwa lata temu już z zapadnie tymi studzienkami

      • 7 1

      • Jakość sygnowana przez Dulkiewicz

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane