- 1 Majaland: znamy termin otwarcia i cennik (316 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (538 opinii)
- 3 Kolejni Terytorialsi złożyli przysięgę (202 opinie)
- 4 Duży gmach w centrum powstał w 8 miesięcy (22 opinie)
- 5 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (113 opinii)
- 6 Były senator skazany na więzienie (376 opinii)
Niech każde miejsce buduje swoją własną historię
Każde miejsce środowiska kulturowego opowiada swoją własną historię, ma swój unikatowy "kod DNA", swoją misję dziejową, którą może kontynuować zgodnie z filozofią zrównoważonego rozwoju. Może, ale nie zawsze tak się dzieje. A często tak właśnie się nie dzieje - pisze urbanista i architekt Artur Kostarczyk.
Zobacz inne głosy w dyskusji na temat wieżowców.
Czasem przypadkowe zdarzenia historyczne bardzo silnie zmieniają kierunek rozwoju. Na przykład Gdańsk z uwagi na ograniczenia forteczne twierdzy otoczony był strefami ograniczeń zabudowy. To dlatego urbanizacja już w połowie XIX wieku przeniosła się do Wrzeszcza, a pod koniec XIX wieku do Oliwy.
Niestety, tereny na pograniczu Strzyży i Wrzeszcza, które mogły się stać miejscem lokacji nowego miasta (tak jak w roku 1875 lokowano miasto Kartuzy) zostały zajęte przez wojsko (koszary i plac ćwiczeń) oraz przemysł rozwijający się przy linii kolejowej. Dziś ta szansa dla Wrzeszcza pojawiła się ponownie, bo tereny poprzemysłowe i powojskowe stoją dziś otworem dla śródmiejskiej urbanizacji. Czy Wrzeszcz wykorzysta swoją szansę?
Kanwą struktury środowiska kulturowego Trójmiasta jest układ wczesnonowożytnych regionów miejscowych, który tworzą trzy Regiony Miejscowe: Gdański, Oliwski i Oksywski.
Układ ten funkcjonował w ciągu ponad 300 lat do I rozbioru Polski (1772) i ukształtował krajobraz kulturowy regionu Zatoki Gdańskiej. Granica pomiędzy regionami Oliwskim i Oksywskim była zarazem do 1772 r. granicą pomiędzy powiatami: gdańskim i puckim. Jeszcze na początku XX wieku granice pomiędzy tymi regionami były wyraźnie czytelne w krajobrazie kulturowym i w locji Zatoki Gdańskiej. Czy zostaną wzięte pod ochronę i pod uwagę przy projektowaniu przez władze Trójmiasta lokalizacji dominant i akcentów kształtujących nową locję Zatoki Gdańskiej?
Strukturę każdego z trójmiejskich regionów miejscowych tworzą konglomeraty historycznych jednostek osadniczych. Niektóre z pośród nich w średniowieczu lub w czasach nowożytnych stały się miastami.
Najstarsze miasta europejskie mają w swoim "kodzie genetycznym" zapisane dwa kolejne wzorce miasta.
Chronologicznie najwcześniejszym był model obronnej osady jednodworczej, rozwinięty później w osadach targowych w konglomeraty takich osad jednodworczych, o wyraźnie organicznym układzie urbanistycznym. Później, najpierw bardzo nieliczne regularne miasta greckie, a następnie typowe w Cesarstwie Rzymskim osady wojskowe stały się prototypami średniowiecznego miasta lokacyjnego.
Paradygmat europejskiego miasta lokacyjnego ostatecznie ukształtowany ok. 1300 r. okazał się modelem uniwersalnym i niemalże ponadczasowym - bo został zakwestionowany dopiero w czasach Wiosny Ludów (1848).
W II połowie XIX wieku dotarł do Europy model miasta amerykańskiego opartego o ideę wyrażoną przez jednego z ojców Rewolucji Amerykańskiej ("Jeffersonian grid"). Potem pojawiły się XX-wieczne eksperymenty urbanistyczne w postaci miast-ogrodów, miast linearnych i osiedli mieszkaniowych. Nie doprowadziły one jednak do powstania nowego paradygmatu urbanistycznego, przeciwnie, na ostatnim Światowym Kongresie Urbanistów w Lizbonie uznano, że integralność miasta historycznego jest wartością ponadczasową.
Niewątpliwie obóz rzymski z jego układem głównych ulic przecinających się pod kątem prostym był prototypem miasta lokacyjnego, a rzymskie forum było prototypem średniowiecznego rynku. Ale działka miejska jako podstawowy moduł geometrii przestrzeni miasta była już wynalazkiem z roku 1200. Układy urbanistyczne budowano z wielokrotności działek miejskich i przedustawnie przyjętych szerokości ulic (głównych, frontowych, gospodarczych). Powszechnie przyjęta ok. 1300 r. w miastach lokacyjnych zasada ścian ogniowych na granicach sąsiedzkich działek miejskich ukierunkowała organizację przestrzenną zabudowy działki, w której budynkiem głównym stała się kamienica, zawsze lokowana w pierzei frontowej działki.
Tomasz Jefferson był nie tylko jednym z autorów amerykańskiej konstytucji, ale również architektem i urbanistą. Jego idea założenia urbanistycznego, które w swojej geometrii ma wyrażać wolność i równość (Jeffersonian grid) stała się fundamentem paradygmatu miasta amerykańskiego.
Siatka ulic rozciągająca się we wszystkich kierunkach budowana była (zupełnie odwrotnie niż w europejskim mieście lokacyjnym) od ogółu do szczegółu, przy założeniu, że tylko osie ulic są elementami stałymi. Dawało to wielką swobodę w kształtowaniu rzeczywistej szerokości ulic - co już pod koniec XIX wieku miało kolosalne znaczenie dla rozwoju komunikacji w mieście.
W pierwszej fazie rozmierzania układu urbanistycznego powstawała siatka o oku: ćwierć mili na ćwierć mili, a następnie dokonywano - w miarę potrzeb - podziału tych kwadratów o boku ćwierciomilowym na kwartały. W rezultacie wielkość bloku zabudowy była efektem tych wtórnych podziałów. Podobnie rzecz się miała z budowlaną działką miejską, która pojawiała się dopiero na samym końcu tego procesu parcelacji. Oczywiście możliwe były i procesy odwrotne, kiedy następowały wtórne scalenia działek, dla uzyskania większej powierzchni dla projektowanego gmachu (aż do stanu blok = działka, jak świadczy o tym gmach The Crockery House w centrum Chicago).
Zasada wolności i równości zniosła również ograniczenia wysokościowe dla budynków. Po rozwiązaniu problemów technicznych (konstrukcja i windy), już pod koniec XIX wieku w Chicago i Nowym Jorku zaczęły powstawać pierwsze wieżowce. W rezultacie paradygmat miasta amerykańskiego okazał się najbardziej uniwersalnym polem gry urbanistycznej, a Jeffersonian grid stał się kanwą układu urbanistycznego zarówno małych, ekstensywnie zabudowanych miast środkowego Zachodu, jak i metropolii na czele z Nowym Jorkiem, Chicago i Los Angeles.
Jest kilka dużych miast europejskich, które rozwinęły się tak naprawdę dopiero w II połowie XIX wieku i przyjęły plany regulacyjne wzorowane wyraźnie na modelu amerykańskim. Do najbardziej znanych należą Madryt i Barcelona. Ustalone w tych miastach na przełomie XIX/XX wieku prawo urbanistyczne obowiązuje tam nadal w obrębie śródmieść.
Urbanistyka historycznego śródmieścia Gdańska jest głęboko zakorzeniona w paradygmacie europejskiego miasta lokacyjnego. Gdynia jest wzorowana (co najmniej od 1934 roku) na modelu miasta amerykańskiego. Sopot zbudowany został na wzór XIX-wiecznych północnoeuropejskich kurortów nadmorskich, które były prototypami "miast ogrodów".
Ale śródmieście Gdańska to tylko 1 procent jego obecnego terytorium. Składa się ono z ponad stu historycznych jednostek osadniczych, z których zdecydowana większość to były jeszcze na początku XX wieku terytoria majątków dworskich i osad wiejskich (najczęściej niewielkich, nawet jednodworczych).
Niech każde miejsce buduje swoją własną historię.
Natomiast pomieszanie porządków urbanistycznych prowadzi w rezultacie do całkowitej dezorganizacji przestrzeni miejskiej. Podobieństwo do eklektyzmu w architekturze (który łączył różne porządki architektoniczne) jest tu tylko pozorne. Nie da się bowiem łączyć bezkarnie różnych kultur użytkowania przestrzeni - w tej samej przestrzeni.
Opinie (110)
-
2008-02-26 08:40
o right (2)
ale tak naprawdę nic z tego artykułu nie wynika. I nie wiadomo czy budować te wieżowce czy nie w Gdansku? A przecież są miejsca gdzie będą one pasować jak ulał- choćby Młode Miasto...
- 0 0
-
2008-02-26 11:50
własnie że jest
artykuł dosć przydługo przekonuje o tym że nie powinno się zminiach urbanistycznego charakteru miejsca i mieszać różne formy zagospodarowania przesterzeni, czyli: wiezowce owszem ale tam gdzie nie ma jasnego układu urbanistycznego, który ich nie uwzględnia.
- 0 0
-
2008-02-26 18:59
Chyba miales na mysli "all right" cieciu. Nie popisuj sie czyms czego nie opanowales.
- 0 0
-
2008-02-26 08:40
"Zasada wolności i równości zniosła również ograniczenia wysokościowe dla budynków"
to mi sie bardzo podoba. jak bysmy dodali Braterstwo to bysmy mieli kolejna rzecz za którą mozna podziekowac Wielkiej Rewolucji Francuskiej. za wiezowce.- 0 0
-
2008-02-26 08:44
Fajnie fajnie
Ale artykuł jest o niczym.
- 1 0
-
2008-02-26 08:51
Budować ?
Oczywiśćie !!! Z tym, że budować z głową i z planem w garści, a nie za przeproszeniem s**** nimi gdzie popadnie ...
- 0 0
-
2008-02-26 08:56
artykuł nie jest o niczym :D
porządkuje naszą wiedze na temat architektury, mówiąc o zachowaniu ostrożności i ładu urbanistycznego :p
który faktycznie w Gdańsku zaczyna się zatracać!
co nie zmienia faktu :D kiedy wreszcie ujrze fundamenty jakiegoś wysokościowca!!! i nie mam tu na myśli tych marnych 55 metrowych gett sypialnych!!!- 0 0
-
2008-02-26 09:02
Budować!!
- 0 0
-
2008-02-26 09:13
co autor mial na mysli? oprocz paradygmatow i jednostek osadniczych? Rozumiem, ze w centrum lepiej nie budowac wiezowcow ale z tym zgadza sie chyba kazdy a co z reszta miasta?
- 1 0
-
2008-02-26 09:18
(5)
przychylam się do zdania, że art jest nie wiadomo o czym. no ale to już ludzie z polibudy tak chyba mają..
z tego co skumałem to trójmiasto jest wyzwaniem dla urbanistów przede wszystkim. jest cholernie zróżnicowane, ma inną siatkę ulic w różnych miejscach i nijak to wszystko połączyć. sopot jawi się jako wielki ogród w samym środku metropolii, a aktualne jego włądze dalej idą w tym kierunku (pomysł z wyspą).
brakuje u nas w tójmieście z jeszcze dwóch obwodnic. wieżowce powinny powstawać w dwóch skupiskach: w śródmieściu gdyni i na młodym mieście w gdańsku. pas nadmorski to pomyłka. dwa silne centra finasowe pociągnęły by w górę- 0 0
-
2008-02-26 13:37
ale chwileczkę... (2)
jeśli powstałyby dwa silne centra w gdyni i gdańsku to trzeba pamiętać że ruch ludzi między nimi będzie również natężony i to w linii prostej... trzeba byłoby połączyć je osobnym fragmentem kolejki albo porządną trasą w formie drogi szybkiego ruchu.
sam artykuł nie jest rzeczywiście o niczym.to jest opinia która naprawdę wyraźnie zabrania nam mieszania osiedla biurowego z już istniejącymi dzielnicami... i nie chodzi tylko o śródmieście. ciekawy artykuł i moim zdaniem powinniśmy takim ludziom powierzyć na ślepo umiejscowienie wysokościowców. sami ludzie może i coś również chcą ale ich potrzeby muszą być uogólnione a wypadkowa zawsze będzie komuś niedogodna. gdańsk jest trudny bo jest ograniczony morzem, parkiem krajobrazowym i leży na dwóch tarasach. trudno jest łączyć wysoczyznę (gdańsk południe i zachód) z centrami bo drogi dojazdowe (linie kolejowe i tramwajowe) mogą powstawać tylko w naturalnych jarach a to i tak nie takie tanie.
dyskusja powinna sie toczyć i uświadamiać społeczeństwo, że to nie tylko brak funduszy i niezdecydowanie jest utrudnieniem dla gdańska ale samo położenie gdańska.- 0 0
-
2008-02-26 13:42
LUDZIE
a przecież wycinanie lasów i nadmierne urbanizowanie nieodpowiednich terenów, to jest lasów, parków wzdłuż brzegu tarasu. może sie wiązać z niebezpieczeństwem spływów błota i małymi lawinami błotnymi po ulewnych deszczach. to tez duże utrudnienie! ^^
- 0 0
-
2008-02-26 13:45
a czy ktoś wogóle wie że burzówka w dolnej cześci miasta już teraz ma problemy z odbieraniem mas wody z górnego tarasu?
a co będzie jak sie południe i zachód rzbudują na dobre np. z wieżowcami?!?!!! trzeba będzie ryć stoki i prowadzić nowe instalacje przez całe miasto!
- 0 0
-
2008-02-26 15:50
"no ale to już ludzie z polibudy tak chyba mają.." (1)
A ty po jakiej uczelni jesteś? zazdrościsz ścisłym umysłom?
- 0 0
-
2008-02-26 18:36
zdziwisz sie ale właśnie po PG arch
jw.
- 0 0
-
2008-02-26 09:36
Dziekujęmy za przedstawienie rysu historycznego,
ale artykuł nie na temat - dwója (gdyż starej daty jestem).
- 0 0
-
2008-02-26 09:43
To już jest męczące , co dwa dni o wieżowcach
Narazie nic nie bedą budować , a jak będą to i tak słowo zwykłego szarego obywatela nic nie będzie znaczyć
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.