• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niedobór magnezu. Jak sobie z nim poradzić?

Joanna Stolp
10 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Magnez jest pierwiastkiem usprawniającym wiele procesów zachodzących w organizmie. Magnez jest pierwiastkiem usprawniającym wiele procesów zachodzących w organizmie.

Magnez jest pierwiastkiem odpowiadającym za wiele istotnych procesów zachodzących w organizmie. Jego niedobory mogą znacznie utrudnić codzienne funkcjonowanie. Chroniczne bóle głowy, zmęczenie, rozdrażnienie czy problemy z koncentracją to tylko jedne z symptomów niedoboru magnezu.



Czy miałe(a)ś kiedykolwiek problem z niedoborem magnezu?

Magnez m.in. obniża ryzyko zawału serca, cukrzycy i wystąpienia depresji, wspomaga układ odpornościowy, poprawia trawienie, reguluje pracę tarczycy, wspiera pracę mózgu, procesy myślowe i poprawia pamięć, wspomaga leczenie astmy dzięki rozszerzaniu dróg oddechowych oraz łagodzi bóle menstruacyjne.

- Magnez jest jednym z najważniejszych kationów wewnątrzkomórkowych, który aktywuje około 300 enzymów. Magnez z diety jest wykorzystywany w 30-40 proc., absorpcja wzrasta w obecności białka i laktozy, natomiast wysoka zawartość tłuszczu ogranicza przyswajanie magnezu - mówi dr n. med. Karolina Kuźbicka, dietetyk kliniczny, instruktor fitness z Dietekspert.
Magnez odpowiada za prawidłowe dostarczanie energii do pracy mięśni, biosyntezę i utrzymywanie struktury DNA.

- Niedobory magnezu wiążą się z większym prawdopodobieństwem wystąpienia nowotworów i wzrostem wolnych kwasów tłuszczowych i cholesterolu w osoczu, a nawet z przyspieszoną czynnością serca i arytmią - dodaje dr n. med. Karolina Kuźbicka.
Dzienne zapotrzebowanie na magnez zależy od wieku i wagi. Średnio przyjmuje się, że dorosła kobieta powinna spożywać 300 mg magnezu, a mężczyzna - 400 mg dziennie. Kobiety ciężarne powinny dostarczać organizmowi dodatkowo 50 mg, a kobiety karmiące piersią - 80 mg magnezu dziennie.

Dietetycy w Trójmieście - znajdź swojego eksperta


Niedobór magnezu - objawy



Niedobór magnezu może utrudniać życie. Świadczą o tym bóle i zawroty głowy, ogólne osłabienie, rozdrażnienie, a także nadmierne wypadanie włosów czy łamliwość paznokci. Drażliwość, chroniczne zmęczenie, drganie powiek, kłopoty ze snem czy koncentracją, a nawet stany lękowe - te wszystkie symptomy mogą świadczyć o niedostatecznym poziomie magnezu we krwi.

Najwięcej magnezu zawierają otręby ryżowe - 781 mg, bazylia suszona ma 711 mg, kolendra 694 mg, a mięta suszona - 602 mg magnezu w 100 g produktu. Najwięcej magnezu zawierają otręby ryżowe - 781 mg, bazylia suszona ma 711 mg, kolendra 694 mg, a mięta suszona - 602 mg magnezu w 100 g produktu.

Źródła magnezu



- Najwięcej magnezu zawierają otręby ryżowe - 781 mg, bazylia suszona ma 711 mg, kolendra 694 mg, a mięta suszona - 602 mg magnezu w 100 g produktu. Należy jednak zauważyć, że trudno spożyć więcej niż kilka gramów ziół dziennie, gdyż jedna duża łyżka suszonych ziół waży zaledwie 2-3 g. Warto ich używać także z powodu zawartości żelaza, jednak ilościowe możliwości ich spożycia są ograniczone - mówi Katarzyna Andruszkiewicz, dietetyk medyczny z Dietamed.
Czytaj także: Niedoczynność tarczycy. Czym się objawia?

Bogatym źródłem magnezu są także przede wszystkim ziarna, orzechy, niektóre produkty zbożowe i rośliny strączkowe.

- Do diety warto wprowadzić pestki dyni i słonecznika, siemię lniane, sezam, orzechy brazylijskie, nerkowce, laskowe, włoskie, migdały i orzeszki pinii. Z produktów zbożowych wysoką zawartością magnezu cechuje się kasza gryczana, bulgur, jęczmienna pęczak i jaglana, a także ryż dziki i brązowy, płatki owsiane i makaron pełnoziarnisty. Z kolei wśród roślin strączkowych wyróżnia się soja i fasola - dr n. med. Ilona Lis, dietetyk kliniczny, adiunkt w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku.
Cennym źródłem magnezu jest też kakao, a co za tym idzie - również ciemna czekolada, która zawiera minimum 60 proc. kakao. Dostarczanie magnezu do organizmu możemy także zwiększyć poprzez częstsze spożywanie wód wysokozmineralizowanych.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (14)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane