• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niedźwiednik zyska nowe centrum przy PKM

Krzysztof Koprowski
13 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama. Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama.

Plan zagospodarowania bezpośredniego sąsiedztwa przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy ul. Słowackiegozobacz na mapie Gdańska daje szansę na stworzenie nowej przestrzeni publicznej na Niedźwiedniku, jednocześnie dopuszcza zabudowę do 40 metrów wysokości. To pierwszy plan od dawna, w którym tak wiele uwagi poświęcono kształtowaniu formy nowej zabudowy.



Plan zagospodarowania, obejmujący tereny na zachód od powstającego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przy ul. Słowackiego ma na celu dostosowanie funkcji tego miejsca do zupełnie nowej roli, jaką zacznie ono pełnić po uruchomieniu komunikacji kolejowej. Obecnie jest to teren produkcyjno-usługowo-składowy, który w myśl projektu planu przekształci się w mieszkaniowy i usługowo-handlowy.

Zgodnie z zamysłem urbanistów, mieszkania, biura i handel (do 2 tys. powierzchni sprzedaży, a więc góra supermarket) zdecydowanie lepiej pasują do otoczenia przystanku PKM-ki, a jednocześnie poprawią estetykę dojścia z niego do zabudowań Niedźwiednika. Trzeba przyznać, że pod względem kształtowania przestrzeni projekt planu jest wyjątkowo przemyślany na tle innych dokumentów tego typu w Gdańsku.

Jego twórcy zdecydowali się bowiem na ustalenie zwartej zabudowy wzdłuż projektowanej ul. Nowej Abrahama i nasypu PKM-ki wraz z jasno określonym kształtem nowego placu miejskiego (wyłącznie dla pieszych i rowerzystów) obudowanego sklepami. Plac ten połączy ul. Podkarpacką zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem kolejowym zobacz na mapie Gdańska.

Inwestor zainteresowany budową będzie musiał utworzyć tzw. pierzeje eksponowane od placu oraz od ul. Słowackiego. Co to znaczy? Ściany budynków będzie musiał wykończyć przy użyciu szlachetnych materiałów budowlanych oraz - od strony placu - z maksymalnie dużą liczbą przeszkleń i witryn. Od strony placu niedozwolone będzie także sytuowanie parkingów w kondygnacji parteru.

Tuż przy przystanku będą mogły stać dwa budynki o wysokości do 40 metrów.

- Zamysłem lokalizacji dominant kompozycyjnych jest podkreślenie przestrzeni publicznej [wspomnianego już placu - dop. red.]. Maksymalna wysokość dla zabudowy "podstawowej", tj. poza dominantami, umożliwia realizację budynków o jedną kondygnację wyższych od zabudowy wielorodzinnej przy ul. Podkarpackiej - wyjaśniał podczas dyskusji publicznej nad planem projektant Artur Budziak.

Różnica wysokości jednej kondygnacji nie będzie jednak dostrzegalna ze względu na ukształtowanie terenu.

- W związku z tym, że teren opada w stronę południowo-wschodnią, zwiększenie wysokości o jedną kondygnację ma na celu zrekompensowanie różnicy w ukształtowaniu terenu i osiągnięcie wizualnie jednej wysokości dla istniejącej i planowanej zabudowy [cała zabudowa będzie doskonale widoczna ze znajdującego się na nasypie przystanku PKM - dop. red.] - zwracała uwagę podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Zwarta zabudowa mieszkaniowo-usługowa (plan dopuszcza w całości także funkcję usługową, czyli np. biura) ma osłonić istniejące budynki przed hałasem od strony linii kolejowej oraz - w odległej przyszłości - od ul. Nowej Abrahama.

Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

Projektanci uwzględnili wnioski mieszkańców, którzy prosili o znalezienie miejsca dla amfiteatru oraz skateparku tuż przy terenach leśnych zobacz na mapie Gdańska. Obie te funkcje mogą być zrealizowane przy zadbaniu o utrzymanie istniejącej zieleni. W planie spory nacisk położono również na kwestię regulacji reklam.

Jaka zabudowa powinna powstawać przy przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Plan wskazuje też miejsce parkingu terenowego, który może pełnić funkcję tymczasowego połączenia ul. Podkarpackiej z ul. Słowackiego (skrzyżowanie z ul. Słowackiego na pełne relacje). Łącznik ten pozwoliłby dojechać do ul. Podkarpackiej już przy przystanku PKM, ale w momencie budowy ul. Nowej Abrahama, w śladzie której przewidziano łącznik, stałby się on zaślepioną uliczką do parkowania.

Zabezpieczenie miejsc parkingowych jest o tyle ważne, że łącznik przechodzi przez plac parkingowy wokół garaży (bez naruszenia garaży; dwa garaże narusza przebieg placu miejskiego). Dodatkowe miejsca mogłyby powstać wokół istniejących już zabudowań - według szacunków BRG ich bilans wyniósłby o 14 więcej niż obecnie, w tym też na placu, który i tak rzadko jest wykorzystywany w całości, ponieważ mieszkańcy wolą parkować bliżej swoich domostw. Oczywiście przy nowej zabudowie, potencjalny inwestor będzie musiał zapewnić miejsca parkingowe na swoim terenie zgodnie z wymaganiami ilościowymi w planie.

Plan zagospodarowania daje tylko ramy dla nowych inwestycji i nie oznacza, że budowa zacznie się lada moment. Tym bardziej, że znalezienie inwestora dla najatrakcyjniejszej działki z dominantami nie będzie łatwe. Firma, będąca właścicielem budynków, które tam stoją zobacz na mapie Gdańska, toczy bowiem spór z miastem o to, by przejąć ten teren.

- Firma zajmuje teren bezumownie i Gdańsk jest z nią w sporze sądowym. Właściciel miał umowę dzierżawy do 2007 r., której miasto nie przedłużyło. Właściciel chciał w tym samym roku zmienić formę własności na użytkowanie wieczyste, ale przegrał w dwóch instancjach. W 2010 r. próbował przenieść prawo własności na siebie, przegrywając sprawę również w dwóch instancjach, a obecnie od 2013 r. toczy się postępowanie sądowe celem uzyskania własności gruntu przez zasiedzenie - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Projekt planu zagospodarowania "Niedźwiednik rejon ulic Słowackiego i Podkarpackiej" był wyłożony do publicznego wglądu do końca września. Wciąż dostępny jest jednak na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Do 14 października można składać pisemnie uwagi do projektu planu poprzez Biuro Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska).

Miejsca

Opinie (179)

  • Brawo !!!!

    Nareszcie osiedle wróci do żywych hura !!!!

    • 4 10

  • Nie dopóki nie będzie alternatywnego powiązania z zewnętrzym układem drogowym

    Pod rozwagę tym, którzy zachwycają się nowym centrum. Cały ruch z nowego centrum będzie odbywał się ul. Podkarpacką i Góralską, plan nie przewiduje innego rozwiązania. Zakłada natomiast, w godzinach szczytu ok. 350 samochodów na godzinę. Będzie się działo.

    • 8 1

  • Z dala rece od NIEDZWIEDNIKA !!!

    Takie zalanie betonem osiedla tylko popierają nie mieszkający na Niedzwiedniku .

    • 15 3

  • Do rady europejskiej

    Może warto poruszyć problem wyżej? Bruksela? Bo tu w Gdańsku ludzi się nie słucha i ma się gdzieś!

    • 7 1

  • Nie dopóki nie będzie alternatywnego powiązania z zewnętrzym układem drogowym (3)

    Nie dopóki nie będzie alternatywnego powiązania z zewnętrzym układem drogowym

    Pod rozwagę tym, którzy zachwycają się nowym centrum. Cały ruch z nowego centrum będzie odbywał się ul. Podkarpacką i Góralską, plan nie przewiduje innego rozwiązania. Zakłada natomiast, w godzinach szczytu ok. 350 samochodów na godzinę. Będzie się działo.

    • 11 2

    • (2)

      oczywiście o bezpośrednim połączeniu w śladzie Nowej Abrahama już nie doczytałeś?

      • 2 0

      • nie ma i nie będzie takiego połączenia

        Plan nie przewiduje takiego połączenia, trzeba przeczytać karty terenu. Na wizualiacji też nie ma.

        • 2 0

      • połaczenie z Nową Abrahama

        z tą Nową Abrahama która nigdy nie powstanie?

        • 2 0

  • dość ciekawy pomysł

    ale myślę że kolejny moloch handlowy, już idzie w jakieś gorzkie widzenie przestrzeni miejskiej, jakieś niewielkie osiedle, z większością terenów rekreacyjnych.

    • 2 1

  • góra dół (1)

    Mieszkańcom górnych tarasów nie przeszkadza taka perspektywa. To nie pod ich oknami będą jeździły samochody. To nie.oni będą mieć problem z parkowanie poza tym skoro go już mają to teraz niech ci na dole tez go maja. Takie to polskie sąsiedztwo. O problemach drogowych z rodzicami "de la salle" juz zapomnieli. Przypomni im się to wszystko jak będą stali w gigantycznym korku na jedynym wyjeździe z osiedla. Przypomni im się jak ich dziecko lub wnuk bedzire chodził na.3 zmiany do jedynej szkoly na osiedlu. Albo nie. Oni wtedy wsiadą sobie w pkm. Bo są nowoczesni i korzystają transportu publicznego. Przypomną sobie to, ale będzie za późno. Ps. Im nikt nie będzie zaglądał w okna jak mieszkańcom podkarpackiej. Im wysoka zabudowa nie zabierze pięknych widoków z okna.

    • 8 1

    • zastanow sie co piszesz

      Ja mieszkam na gornych tarasach i mnie ten pomysl baaaardzo sie nie podoba.
      Aby Niedzwiednik zachowal swoj urok i aby nie bylo wiekszych problemow drogowych po przebudowie zamiast takiego mega osiedla powinien w tamtym rejonie powstac basen i wara od lasu i dzialek.

      • 3 0

  • tytul

    PANIE KOPROWSKI. Bądź rzetelny i zmień chłopie tytuł tego komercyjnego tekstu. Proponuję: Niedźwiednik straci swój charakter nieprzemyślanymi i niekonsultowanymi z mieszkancami planami rozwoju! Pretekstem Pkm.

    • 9 1

  • co z tego panie Koprowski co pan napisal ................

    liczy sie realizacja ............. .świetnym przykładem może być okolica dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz ,kiedy sprzedano tereny po Browarze - ul Kilińskiego . Ile razy publikowaliście rożne koncepcje dworca PKP i okolic ???? po co ??? PIERWSZE POWSTAJE CENTRUM HANDLOWE o którym tylko wzmiankowaliście , to ze zniknie staw -cisza ,nowy obiekt handlowy tez okryty tajemnica .
    drugi przyklad : il razy pisaliście o nowej słowackiego kiedy byla w budowie - nigdy nikt nie napisal ze skonczy sie na wiele lat w krzaczorach na "rondzie " Hynka -Rzeczypospolitej ,a PORTAL ZAPOWIADAŁ POŁĄCZENIE LOTNISKO ->STADION .............................. (tam jest jeszcze kilka ukrytych zonkow ) .
    proponuje pisac o ty co juz powstaaje , a nie o planowanych budowach , praktyka pokazuje ze pierw sie obiecuje , projekt sobie , a realizacja co innego

    • 8 0

  • Plan

    Ciekawe, jak patrzałem na stronie czy taki Plan jest wyłożony to nie było takiej informacji, a tu nagle sie okazuje że był, znaczy był, ale pod stołem.
    Szkoda, że nie jest napisane, że Plan przewiduje wycięcie kawału lasu i zniwelowania góry za parkingiem, aby dewloper mógł posatawić sobie bloki. To samo dotyczy ogródków działkowych - bloki, już któryś z kolei raz dewloperzy kombinują jak zakosić te działki i oczywiście zarobić. Zastanawia mnie kto projektuje drogi przez trójmiejski park krajobrazowy, kolej wystarczy. Dopełnieniem są te 40m wieżowce przy Słowackiego.........kasa musi iść niezła pod stołem jak zwykle.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane