• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niemal 31 mln zł za naprawę 10 tramwajów Pesa

Maciej Korolczuk
13 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Niespełna 31 mln zł będzie kosztować gruntowny remont dziesięciu Pes, które po gdańskich torach jeżdżą od 2010 r. Niespełna 31 mln zł będzie kosztować gruntowny remont dziesięciu Pes, które po gdańskich torach jeżdżą od 2010 r.

30 mln 750 tys. zł będzie kosztować naprawa 10 tramwajów 120NaG należących do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, a więc dokładnie tyle, ile miejska spółka zamierzała przeznaczyć na modernizację składów z 2010 r. Jedyną ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm: Pesa i Saatz sp. z o.o.



Tzw. naprawa główna, jaką chce przeprowadzić miejska spółka GAiT, dotyczy 10 tramwajów 120NaG, czyli popularnych Pes Swing, które po gdańskich torach jeżdżą od 2010 r.

Modernizacja ma szeroki zakres i będzie dotyczyć elementów i urządzeń na dachu i podwoziu, a także wózków, wnętrza przedziału pasażerskiego, kabiny motorniczego oraz nadwozia w części zewnętrznej.

W przetargu wpłynęła jedna oferta. Złożyło ją konsorcjum firm: Pesa oraz spółki Saatz. Kwota, jakiej firmy oczekują za naprawę 10 tramwajów, opiewa na 30 mln 750 tys. zł, a więc jest dokładnie taka sama, jaką GAiT zamierzał przeznaczyć na naprawę.

Nie więcej niż trzy tramwaje w jednym momencie



Aby nie pozbawić miejskiego przewoźnika zdolności przewozowej, tramwaje będą opuszczać zajezdnię partiami - maksymalnie w jednym czasie w naprawie będą mogły być po trzy tramwaje.

- Naprawa musi być realizowana metodami o dużym zaawansowaniu technicznym, zapewniającymi wysoką dokładność wykonania i montażu elementów tramwaju. Wykonane prace będą dobrej jakości i zgodne z obowiązującymi normami. Elementy użyte do wykonania naprawy głównej muszą być fabrycznie nowe lub regenerowane. Zamawiający nie dopuszcza stosowania elementów używanych - czytamy w dokumentacji przetargowej.


Remont 10 tramwajów w rok



Dodatkowo poszczególne elementy tramwajów na 3 lata zostaną zabezpieczone antykorozyjnie, a przed ponownym dopuszczeniem do obsługi pasażerów wszystkie wyremontowane tramwaje będą musiały przejść badania techniczne. Co ciekawe, wszystkie wymienione części po zakończonej naprawie mają wrócić do spółki GAiT, co ma ułatwić późniejsze serwisowanie składów. Okres rękojmi za wady określono na 60 miesięcy.

Pierwszy tramwaj wyjedzie na naprawę w ciągu 14 od dnia zawarcia umowy z wykonawcą i będzie mógł być wyłączony z eksploatacji maksymalnie przez 90 dni (oferta złożona w przetargu zakłada wyłączenie z eksploatacji o 10 dni krótsze). Naprawa wszystkich 10 sztuk nie może potrwać dłużej niż 12 miesięcy.

Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (129) 2 zablokowane

  • Buspasy (19)

    Jak przy zbiorkomie jesteśmy: Drogi Gdańsku, więcej buspasów by się przydało. Nawet Gdynia w tej kwestii nam odskoczyła hen daleko

    • 53 104

    • przydało, to przedłóźyć kursy PKM do Gdańska G (5)

      30 baniek pokryłoby finansowanie na 10 lat

      • 12 3

      • Tylko po co? (3)

        Przecież tam absolutnie nic nie ma...

        • 4 10

        • Gdzie nie ma? (2)

          Jest Główny Dworzec w Gdańsku. PKM rozwiązuje wiele problemów komunikacyjnych z lotniskiem, biurowcami, sklepami, nawet rekreacją. Dodatkowo podróż PKM w relacji Gdańsk - Wrzeszcz skraca ją do 5(!) minut. To bezkonkurencyjna szybkość. Absolutna rewelacja i rewolucja komunikacyjna (oczywiście nie, bo nie byłoby taktu, ale w pewnych godzinach znaczne ułatwienie)

          • 12 1

          • Ale co chcesz komunikować z lotniskiem biurowcami itp?

            W okolicach Głównego prawie nikt nie mieszka. W drugą stronę też nie bardzo jest po co jechać.

            • 3 12

          • podróż PKM w relacji Gdańsk - Wrzeszcz - to one chba tam grunwaldzką jadą?

            • 2 3

      • przedłószka

        pszydała by się

        • 2 1

    • (1)

      Swoją drogą nie jest to trochę śmieszne że zrobienie w jednym mieście oszałamiających 100m buspasa powoduje, że to miasto odkskuje daleko drugiemu miastu? Buspasy powinny być w kilometrach liczone a nie w jakich kawałkach że przegubowy autobus wystawe oboma końcami z tego busapasa...

      • 12 2

      • Dokładnie tak

        Dublin np robi 400 km buspasow...

        • 2 1

    • Powinny byc tylko buspasy które zastąpią ten kosztowny szrot i torowiska! (8)

      Tramwaj jest obecnie najbardziej kosztownym szrotem w komunikacji miejskiej niema żadnych zalet.!!!!
      Oszczędności były by ogromne tak wielkie ze mozna było by dokupić wiecej autobusów bez emisyjnych !!
      Wszystkie miasta na swiecie rezygnują ze tego przestarzałego srodka komunikacji ,ale unas utrzymują bankruta którym jest pesa i kupuja szroty ze złomowiska z Niemiec.
      dodatkowo kosztowne tragiczne w wykonaniu torowiska
      I paskudna trakcja w miescie który wygląda obrzydliwie . I jednoczesnie ogromny hałas którey ten złom powoduje .nie wspominajac juz o szkodaj jakie powoduje ten kilkudziesieciuo tonowy złom jadąc dlatego mieszkancy nie chą w poblizu niego mieszkać bo drgania i hałas niszcza budynki.Co dzienne awarie jeden stoi i wszystkie zanim.Autobus ma same zalety i jest wygodniejszy i pojemniejszy dodatkowo dzieki bus pasom karetki pogotowia i straz pożarna nie stoi w korkach !Można długo by otym pisac ale to niema znaczenia bo unas w komisji zrównoważonego rozwoju siedzą same dzbany .Dlatego komunikacja w Gdańsku to niedorozwój dzie nim bo sami są niedorozwinięci.

      • 6 18

      • Co to bełkot ? (4)

        np.
        "Wszystkie miasta na swiecie rezygnują ze tego przestarzałego srodka komunikacji" - no to proszę o jakieś przykłady miast które rezygnują z tramwajów ?

        • 16 2

        • Dzbanie ty nawet nie wiesz jakie jest znaczenie tego wyrażenia. (3)

          Wiec dzbanku jest tak ze produkcja i sprzedaż autobusów bez emisyjnych wzrosła o 1000% a tramwajów spadła na pysk.

          • 1 19

          • I nawet jednego miasta nie umiesz wymienic? Ales Ty mnie teraz zaimponowal. (1)

            • 16 0

            • Zobacz

              Ile Gdańsk wyda na remont tramwajów,ponad 30mln plus utrzymanie torowiska itp itd.a jakby zlikwidować tramwaje i zrobić buspasy po śladzie torowisk?

              • 0 10

          • Nie kompromituj się filozofie

            Tramwaje na świecie, likwidowali w latach czterdziestych i pięćdziesiątych ubiegłego wieku, bo konkurencją była produkcja tanich samochodów i wzrost zamożności społeczeństwa.
            W Polsce dużo linii tramwajowych zlikwidowano w latach sześćdziesiątych.
            Od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, jest prawdziwy boom na tramwaje. Wróciły bądź pojawiły się pierwsze linie w takich miastach jak: Londyn, Barcelona, Bergen, Dublin, Ateny, Nicea, Genewa, Lyon, Madryt, Strasburg itd. W Polsce po wielu latach przerwy tramwaje wróciły do Olsztyna.

            • 10 2

      • (1)

        Można się zainteresować, co się dzieje na świecie. Tramwaje wracają do łask. Londyn planuje rozbudowę swojej sieci, tak samo Paryż i miasta USA. Natomiast autobusy spadają do rangi komunikacji dojazdowej, czyli autobusy będą wozić mieszkańców do miejsc przesiadkowych na tramwaj czy pociąg. Zerknij na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Hadze w Holandii, a później możemy dyskutować.

        • 11 0

        • Tam gdzie się rozbudowuje linie tramwajowe nie ma przypadkiem metra? To trochę zmienia organizację komunikacji...

          • 2 4

      • Czysty populizm

        Chyba mignął Ci jakiś program na Discovery ale nie dokończyłes oglądać xD

        • 2 1

    • Gdynia ma tylko busy i trajtki wiec u sąsiadów

      buspas to podstawa. My mamy wydzielone torowiska dla tramwajów... inny poziom gatunkowy

      • 7 1

    • Buspasy

      Buspasy powodują korki. Wszystkie powinny zostać zlikwidowane.

      • 2 1

  • 3 miliony za naprawę jednego tramwaju? (6)

    dużo

    • 34 11

    • pewnie remont kapitalny

      • 9 2

    • to nie jest wiele porównując z łącznymi kosztami autobusów jakie by wygenerowały od 2010 roku (3)

      dla tego Gdańsk powinien rozwijać sieć transportu szynowego i likwidować autobusy gdzie się tylko da. To jak gigantyczne szkody generują autobusy w infrastrukturze drogowej miasta i ile co rocznie kosztuje ich usuwanie, to jak nieekonomiczne i nieekologicznie jest to rozwiązanie powinno w końcu otworzyć oczy władzom miasta na problem, o którym się w ogole nie mówi

      • 8 10

      • jake są to koszty? (2)

        a nie "niewielkie". Konkrety

        • 2 3

        • A. nikt takich danych nie zbiera
          B. w każdym roku przeznaczana jest inna kwota na naprawę dróg w mieście
          C. analiza uszkodzeń to nie fizyka kwantowa, wystarczy ocena nawierzchni dróg po których poruszają się autobusy, zatoczek oraz częstotliwości poruszania się, z uwzględnieniem takich czynników jak np. waga pojazdu czy warunki pogodowe

          o samych kosztach naprawy drug możesz przeczytać na tym portalu, np:
          https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/25-mln-na-Tristar-17-na-remont-drog-Nowe-nawierzchnie-Dlugiego-Targu-Slowackiego-i-Wajdeloty-n152612.html

          • 2 1

        • 38 (jesli dobrze pamietam) nowych autobusow z serwisem na kilka lat kosztowalo 140 milionow zlotych.

          Cena tego autobusu to okolo 1 miliona. Umiesz wyliczyc koszt serwisu? Aha, po tych kilku latach te autobusy nie stana sie wlasnoscia miasta.

          • 3 0

    • Satz a nie Sac

      • 0 1

  • Nie ma dnia by w raporcie nie było info o zepsutym tramwaju. (2)

    Swoją drogą było coś o skróceniu czasu przejazdu, ciekawe jak to zrobią gdy zastępują przejścia podziemne naziemnymi.

    • 36 8

    • To słabo patrzysz, bo jakoś nie widać codziennie, aby tramwaj się zepsuł.

      • 6 12

    • Banalnie - tramwaj ma bardzo przewidywalny czas jazdy.

      Więc można zsynchronizować go ze światłami.

      Jedyny problem to Janusze czekający na zielone w poprzek torów...

      • 5 5

  • (1)

    Jakby GAiT na bieżąco dbał zamiast naprawiać młotkiem i taśmą klejącą, to nie byłby potrzebny teraz remont kapitalny.

    • 46 6

    • jakby Łysicki kupił nowoczesne i pojemne tramwaje z Poznania

      zamiast z Bydgoszczy, to byłaby inna gadka. Tak - ciemny bydłowóz. Idealne by zachęcić ludzi do przesiadki z auta.

      • 10 4

  • To w końcu remont, naprawa czy modernizacja ??? (1)

    Zdecydujcie się w końcu, bo to nie jest to samo

    • 56 1

    • Oni sami nie wiedzą

      • 5 1

  • nie dość że Bydłowóz

    to jeszcze na korbkę

    • 14 16

  • Kwota idealnie zgodna z tym, co chcieli dać. Czysty przypadek, zrządzenie losu :-) (5)

    A świstak siedzi i zawija w sreberko ...

    • 63 5

    • ale zdajesz sobie sprawę, że to autor artykułu takie piękne zdanie stworzył? (2)

      • 4 1

      • A co to zmienia? (1)

        • 3 3

        • jakby na to nie patrzeć to wiele

          • 2 1

    • Złooooo..............

      Leć Antoniemu smoleńskiemu zamelduj.

      • 1 7

    • O, kolejny tropiciel przekretow, ktory nie ma o sprawie bladego pojecia.

      • 1 5

  • (2)

    rewanż za kary umowne - tzn za nieterminowa dostawę - zobaczycie ze będzie to kosztować 60 mln - swoja remont kapitalny po 10 latach to chyba za szybko

    • 26 6

    • na naprawę głowną kwalifikują się pesy z 2015 roku. Pierwszych 5 dwukierunkowców (1)

      ale chyba nie pojadą bo wizerunek ucierpi. Zresztą -choćby w cristalbusie widac ze wozy 1051-1055 albo nie jeżdzą albo w szczycie tylko...

      • 2 1

      • Stan wizualny tych wozów to jedno

        Jadąc nimi człowiek czuje się jakby był w odrzutowcu, bo mają jakieś przebicia elektroniki i hałasują niesamowicie.

        • 2 1

  • Najgorsze rzęchy

    i tak jeżdżą tylko do Nowego Portu.....A obiecywano mieszkańcom cudawianki i wyszło jak zwykle.

    • 18 6

  • Przetarg na Nową Warszawską - rozbieżności między budżetem a ofertami po 30-40 mln PLN (2)

    inne przetargi - też rozbieżności.
    A z Pesą i przy zakupie tramwajów i ofertach na naprawę cena zaoferowana z oczekiwaną zgadza się do 2 miejsca po przecinku. Podziwiam precyzję wyliczeń gaitowców oraz pesiaków, to normalnie wygląda jak cud jakiś. Można ? można..

    • 45 10

    • Poczytaj jak podrożały choćby materiały budowlane, o pensji minimalnej nie wspominając.

      A potem zastanów się ile czasu mija od projektu i zabezpieczenia finansowania do zakończenia przetargu. Oczywiście o ile cię to nie przerośnie.

      • 3 3

    • To nie jest zaden cud, tylko normalna praktyka, w pelni zgodna z prawem i, wbrew Twoim watpliwosciom, calkowicie uczciwa.

      Ty po prostu nie masz pojecia o obowiazujacym w tym zakresie prawie i stosowanej praktyce, przy czym osobliwe jest, ze nie majac o czyms pojecia wychodzisz z zalozenia, iz to dziala zle i nieuczciwie, a rownie dobrze moglbys zakladac przeciwnie.

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane