Fakty i opinie

Niemieckie linie lotnicze w rękach gdańskiej spółki Amber Gold

Najnowszy artukuł na ten temat

Obrońca Marcina P. apeluje ws. wyroku dla szefa Amber Gold

OLT została założona w Emden w 1958 roku i jest jedną z najstarszych linii lotniczych w Niemczech. Akcjonariuszem regionalnych linii lotniczych jest spółka North German.
OLT została założona w Emden w 1958 roku i jest jedną z najstarszych linii lotniczych w Niemczech. Akcjonariuszem regionalnych linii lotniczych jest spółka North German. fot. OLT

Gdańska spółka Amber Gold, która niedawno kupiła linie lotnicze Jet Air, teraz przejęła współpracujące z nimi regionalne niemieckie linie OLT.



Linie OLT współpracowały z Jet Airem od jesieni 2010 r. Obie linie współpracowały m.in. przy obsłudze połączenia z Hamburga do Rotterdamu.
Linie OLT współpracowały z Jet Airem od jesieni 2010 r. Obie linie współpracowały m.in. przy obsłudze połączenia z Hamburga do Rotterdamu. fot. Sebastian Elijasz/KFP
Nowy inwestor, który nie ma doświadczenia w prowadzeniu biznesów lotniczych został przyjęty w Niemczech z dużą rezerwą.

- Polska firma pojawiła się w momencie, gdy spółka Ostfriesische Lufttransport-Gesellschaft (OLT) ogłosiła, że zamierza zakończyć działalność jako regionalne linie lotnicze i zwolnić ok. 100 pracowników - mówi Jochen Brandt z lokalnej gazety "Ostfriesen-Zeitung". - Firma Amber Gold pojawiła się znikąd i wykupiła wszystkie udziały w OLT. Spółka została przedstawiona jako "inwestor z Gdańska, który ostatnio zakupił linie Jet Air". Nie podano więcej konkretów.

Nabycie OLT jest o tyle zrozumiałe, że te linie już od jesieni 2010 r. współpracowały z Jet Airem.

W jakim celu najczęściej korzystasz z usług linii lotniczych?

biznesowym 13%
turystycznym 64%
podróży do miejsca pracy 8%
odwiedzin u rodziny 15%
zakończona Łącznie głosów: 782
Dotychczas linie OLT oferowały bezpośrednie połączenia z Bremy do Bristolu, Kopenhagi, Tuluzy i Zurychu. Firma oferowała także loty do nadmorskich kurortów na wybrzeżu Morza Północnego i czarterowe.

W poniedziałek, 29 sierpnia, odbyło się spotkanie pracowników OLT z przedstawicielami nowego inwestora. Zapowiedziano na nim, że Amber Gold utrzyma dotychczasowe połączenia oraz nie zredukuje zatrudnienia.

Dlaczego spółka zajmująca się działalnością finansową i nie mająca doświadczenia w transporcie lotniczym skupuje linie lotnicze o słabej kondycji finansowej (w ubiegłym tygodniu pisaliśmy o przejęciu przez Amber Gold niewielkiej polskiej linii lotniczej JetAir)? Na to pytanie przedstawiciele Amber Gold nie odpowiadają. W siedzibie spółki można jedynie usłyszeć, że AG nie udziela komentarza na ten temat.

- Rynek lotniczych przewozów krajowych jest trudny, a nasze społeczeństwo jest mało zamożne w porównaniu z Europą Zachodnią - komentuje Grzegorz Sobczak, ekspert ds.lotnictwa cywilnego i redaktor naczelny pisma "Skrzydlata Polska". - Na naszym rynku problemem nie są jedynie pieniądze. To także kwestia organizacyjna, skomplikowane procedury i bardzo restrykcyjne przepisy. Jednak potencjał jest i rynek lotniczy będzie rósł. To pewne.

Według Sobczaka, rynek lokalny może opanować jedna spółka. Jednak będzie ona musiała zainwestować spore pieniądze i przetrwać trudny początkowy okres działalności. - W branży lotniczej funkcjonuje pewne powiedzenie dotyczące odniesienia sukcesu finansowego - dodaje Sobczak. - Jak zostać milionerem w branży lotniczej? Trzeba najpierw zostać miliarderem.

Czy Amber Gold stać na takie wydatki? Nie wiadomo. Spółka nie publikuje i nie udostępnia swoich wyników finansowych. Amber Gold ma obecnie w swojej ofercie trzy główne produkty: oddłużanie, pożyczki oraz lokaty i inwestycje. Spółka kusi klientów inwestycjami związanymi z zakupem srebra, złota oraz platyny, fizycznie przechowywanych przez przedsiębiorstwo. Zapewnia także, że kapitalizacja roczna osiąga poziom 15 proc. To bardzo kusząca oferta. Być może przyciągnęła już tak dużą rzeszę inwestorów, że to ich pieniądze sfinansują lotnicze ambicje Amber Gold.

Kontrowersje wokół Amber Gold

Firma Amber Gold poprzednio nazywała się Grupa Inwestycyjna Ex Sp. z o.o., i wywodzi się od pośrednika finansowego Salony Finansowe Ex Sp. z o.o. W 2010 roku Komisja Nadzoru Finansowego umieściła Amber Gold na tzw. liście ostrzeżeń publicznych. Komisja stwierdziła, że spółka nie posiada zezwolenia na wykonywanie czynności bankowych, w szczególności na przyjmowanie wkładów pieniężnych w celu obciążania ich ryzykiem. W odpowiedzi na te działania AG złożył w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie pozew przeciwko KNF. Aktualnie toczą się w tym sądzie dwa postępowania, w których stroną skarżącą jest Amber Gold.

Właścicielem spółki jest Marcin Plichta. Kilka lat temu został on skazany przez sąd prawomocnym wyrokiem na rok i 10 miesięcy więzienia w zawieszeniu na dwa lata. Chodziło o wyłudzenia pieniędzy przy użyciu firmy-krzak o nazwie Multikasa. Spółka pobierała od klientów pieniądze na stałe opłaty za czynsz, prąd, gaz i telefon. Do wpłat zachęcała niska prowizja - 1 zł. Firma nie przekazywała jednak pieniędzy na wskazane konta bankowe.

Opinie (117) 6 zablokowanych

  • Byle nie splajtowała. (12)

    I była dostępna finansowo dla szarego polaka.

    • 47 7

    • wycofujcie kasiorke z amber gold! (2)

      w tej sytuacji ja bym predziutko wycofal z amber golda swoją lokatę w złocie (gdybym ja tam mial)...zobaczycie, jeszcze będzie głośno o amber gold - upadną w zwiazku z przejmowaniem takich "interesów" jak linie lotnicze na których sie nie znają i ludzie potraca trochę kasiorki...najwyrazniej prezio ambergold ma wielkie ambicje, udalo mu sie troche zarobic i mysli ze bedzie rekinem lotnictwa:)wkrotce czeka go zimny prysznic.

      • 17 5

      • raczej z innego powodu bym uciekał

        Właścicielem spółki jest Marcin Plichta. Kilka lat temu został on skazany przez sąd prawomocnym wyrokiem na rok i 10 miesięcy więzienia w zawieszeniu na dwa lata. Chodziło o wyłudzenia pieniędzy przy użyciu firmy-krzak o nazwie Multikasa.

        • 11 1

      • W 2010 roku Komisja Nadzoru Finansowego umieściła Amber Gold na tzw. liście ostrzeżeń publicznych. Komisja stwierdziła, że spółka nie posiada zezwolenia na wykonywanie czynności bankowych, w szczególności na przyjmowanie wkładów pieniężnych w celu obciążania ich ryzykiem.

        • 3 2

    • dlaczego wolisz być szarym polakiem, a nie bogatym polakiem? (2)

      • 3 13

      • pracujesz tam?Takkie populistyczne slogany sprzedaje sie zachłannym naiwniakom

        Jak chcesz byc bogaty to sa tylko dwie mozliwosci albo sam na to zapracujesz albo wygrasz w totka. A z takimi firemkami to mozesz jedynie stracic wszystkie oszczednosci.

        • 9 3

      • bo polacy zawsze równają do dołu

        • 0 4

    • Skoro P.Marcin Plichta został skazany... (1)

      robi takie machloje i jednocześnie stoi za tą firmą, w takim razie nie chcę miec z nim ani z tą firmą nic wspólnego!

      • 11 1

      • Jak

        był skazany za machlojki finansowe , czyli na tym sie zna i możebyć "polskim" bezesmenem !!!!!!

        • 5 3

    • Nakupują innych firm i majątku (1)

      • 3 1

      • zrobią szumu wokół firmy tak aby jej wartość na papierze wzrosła

        i wtedy jej akcje sie sprzeda, spienięży dając namacalny dochód właścicielowi a ten ogłosi upadłość (np w skutek złej sytuacji gopsodarczej na rynkach). No ale pieniędze na koncie ww Pana pozostaną :)

        • 6 3

    • CIekawe

      Czy to tan Plichta od samochodów?

      • 1 1

    • Ściemniacie. Zamiast się cieszyć, że w Gdańsku jeszcze chce byc jakas firma, która daje prace, to próbujecie obrzucac ją błotem. I nie zgadzam sie z ty, że ta firma zbankrutuje. Jezeli ktoś ma poukładane, to nie ma szans, by firma zbankrutowała. A opinie zazdrosnych pseudoznawców, okażą się nietrafne.

      • 2 3

  • Spółka nie publikuje danych finansowych (6)

    Przecież jest taki obowiązek. Wystarczy napisać do właściwego sądu rejestrowego, a on już przypomni odpowiednimi narzędziami o obowiązkach informacyjnych. I to jest sprawa dla dziennikarzy! Ach, zapomniałem, że ta tajemnicza firemka reklamuje się w prawie każdym periodyku i portalu więc nikt się nie wychyli.

    • 63 11

    • Ten artykuł to fajna darmowa reklama dla tej Firmy (1)

      • 9 1

      • chyba niedoczytałeś ...

        • 4 0

    • ale z czym Ty masz problem? (1)

      • 1 8

      • głupi czy tylko udajesz ????

        • 6 0

    • ktoś już przypomniał

      W 2010 roku Komisja Nadzoru Finansowego umieściła Amber Gold na tzw. liście ostrzeżeń publicznych. Komisja stwierdziła, że spółka nie posiada zezwolenia na wykonywanie czynności bankowych, w szczególności na przyjmowanie wkładów pieniężnych w celu obciążania ich ryzykiem.

      • 6 0

    • przecież nieskładanie sprawozdań finansowych do KRS do przestępstwo

      • 2 0

  • (10)

    Amber kojarzy mi się z piwem z dolnej półki.

    • 27 83

    • poczekaj jak skończysz 10 lat moze zaczniesz siegac wyżej

      • 54 3

    • Amber (2)

      Jeżeli piwo Amber jest z dolnej półki to co twoim zdaniem jest z wyższej? Może Lech albo Tyskie? Nie oglądaj więcej reklam w TV.

      • 58 8

      • np.ciechan (1)

        • 11 8

        • popieram

          • 4 3

    • (2)

      no ja u wazam ze Amber to akurat jedno z lepszych piw dostepnych na naszym lokalnym rynku,,,,,,no ale jesli ty pijesz Lecha , badz Tyskie to rzeczywiscie jestes znawcą

      • 32 3

      • piję "góralskie" lub inne (1)

        z browaru grybów,ale co ty możesz wiedzieć o prawdziwym piwie popijając ambera

        • 5 21

        • wsadź sobie to "góralskie" w... gardło

          • 8 2

    • sam jesteś z dolnej półki haha

      • 12 2

    • wpisz amber w slowniku

      • 0 3

    • z dolnej półki?????

      Piwosz sie odezwał. Pewnie pijesz specjala a w najlepszym wydaniu tyskie gosciu.

      • 4 2

  • Jestem Gdańszczaninem (2)

    Mam prawo być dumnym człowiekiem.

    • 38 31

    • masz też prawo być np. przypałem.

      • 26 10

    • Pisze się małą literą, nieuku

      Jesteś gdańszczaninem, a nie Gdańszczaninem. Jak będziesz się tak napinał, to ci kiedyś żyłka pęknie, mondziole.

      • 2 0

  • Zapewne kupili jakis das schmelc

    • 22 8

  • są 2 opcje: (2)

    1. to wszystko nieważne - waażne aby działali dobrze na polskim rynku2. Nie dopuścić aby podmioty o podejrzanej przeszłości odpowiadały za tak newralgiczne punkty jak przeloty. W końcu to bezpieczeństwo.Chyba opcja nr 2 jest ważniejsza a na pewno będzie jak pierwszy samolot spadnie.

    • 11 10

    • Jak dobrze ubezpieczą, wyjdą na swoje

      • 7 0

    • Zobaczymy

      za rok za dwa , i znowu nowa afera .

      • 5 0

  • (4)

    niecałe 2 lata za wyłudzenie kasy i do tego zawias? No fantastyczny sędzia.

    • 78 1

    • (2)

      nic tylko wyłudzać skoro koleś grube tysiące jak nie miliony i dostać tylko zawiasy... Jak takie kary są to w Polsce zawsze będą osoby które będą szybko się z bogacić kosztem innych...

      • 24 0

      • A ile łosi musi im nadal zanosić kasę do tego Ambera (1)

        że kupują już drugie linie lotnicze...Stawiam, że na koniec sprzedadzą te linie za złotówkę jakiejś spółeczce na Cyprze.

        • 15 0

        • te losie pewnie nie podaja nazwisk....

          ani zrodla pochodzenia tych pieniedzy. Pralnia, panie... pralnia. Nowe wcielenie kantoru Conti :-)

          • 13 1

    • bo to mała szkodliwość społeczna była... :P

      • 2 0

  • (6)

    Rynek lotniczych przewozów krajowych jest trudny, a nasze społeczeństwo jest mało zamożne w porównaniu z Europą Zachodnią - komentuje Grzegorz Sobczak - no tak jak za przelot gdańsk - kraków trzeba zapłacić podstawową cenę 400 zł + koszty dojazdu do lotnisk, oferta przelotów bardzo uboga brak konkurencji ot co

    • 24 2

    • To dokładnie tyle samo co jazda samochodem. (3)

      BMW M5 rocznik 2009odległość 620 kmspalanie średnie na trasie 9,7l/100kmczas 7hkoszt paliwa 330 złkoszt A1 = dojazd taxi do lotniskaw przypadku jazdy samochodem dochodzi zawsze 1 nocleg więcej niż samolotem ~250 zł

      • 3 6

      • jaki nocleg? (1)

        poza tym samochodem może jechać 5 osób

        • 11 3

        • Samochodem nocleg konieczny.

          Samolotem wylot rano jestem na 10, cały dzień na załatwienie spraw i powrót wieczorem, a samochodem to wyjazd o 2 w nocy z Gdańska - jestem rano ledwo żywy, załatwiam sprawy i powrót o 3 w nocy następnego dnia w Gdańsku? Nie jestem cyborgiem żebym ponad 24h jechał samochodem i pracował non stop. Po drugie samochodem w 5 osób biznesowo nie jeżdżę, a i komfort w 5 osób nawet w dużym samochodzie jest kiepski. Jak ktoś ceni bardzie 2-3 stówki niż własne życie i czas to trudno.

          • 5 2

      • Tyle że prowadząc samochód nie poczytasz, nie popracujesz na laptopie, i umęczysz się jak szlag.

        • 6 1

    • To ja wolę w takiej sytuacji zapłacić 400zł + opłaty w WizzAir i polecieć...

      ...na wycieczkę krajoznawczo-językową ;)

      • 8 2

    • Ja za lot Gdańsk-Kraków zapłaciłem niecałe 300 (a byli tacy co zapłacili jeszcze mniej). W porównaniu z PKP (i pamiętając o komforcie podróży) nie wydatek, stać mnie.

      • 3 0

  • no to skończyło się tanie latanie

    • 17 6

  • (1)

    No tak polski inwestor-kombinator,czyli koniec z OLT i Jet Air.

    • 31 10

    • Nie Gdańskie a POLSKIE.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.