• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niemieckie linie lotnicze w rękach gdańskiej spółki Amber Gold

Robert Kiewlicz
31 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
OLT została założona w Emden w 1958 roku i jest jedną z najstarszych linii lotniczych w Niemczech. Akcjonariuszem regionalnych linii lotniczych jest spółka North German. OLT została założona w Emden w 1958 roku i jest jedną z najstarszych linii lotniczych w Niemczech. Akcjonariuszem regionalnych linii lotniczych jest spółka North German.

Gdańska spółka Amber Gold, która niedawno kupiła linie lotnicze Jet Air, teraz przejęła współpracujące z nimi regionalne niemieckie linie OLT.



Linie OLT współpracowały z Jet Airem od jesieni 2010 r. Obie linie współpracowały m.in. przy obsłudze połączenia z Hamburga do Rotterdamu. Linie OLT współpracowały z Jet Airem od jesieni 2010 r. Obie linie współpracowały m.in. przy obsłudze połączenia z Hamburga do Rotterdamu.
Nowy inwestor, który nie ma doświadczenia w prowadzeniu biznesów lotniczych został przyjęty w Niemczech z dużą rezerwą.

- Polska firma pojawiła się w momencie, gdy spółka Ostfriesische Lufttransport-Gesellschaft (OLT) ogłosiła, że zamierza zakończyć działalność jako regionalne linie lotnicze i zwolnić ok. 100 pracowników - mówi Jochen Brandt z lokalnej gazety "Ostfriesen-Zeitung". - Firma Amber Gold pojawiła się znikąd i wykupiła wszystkie udziały w OLT. Spółka została przedstawiona jako "inwestor z Gdańska, który ostatnio zakupił linie Jet Air". Nie podano więcej konkretów.

Nabycie OLT jest o tyle zrozumiałe, że te linie już od jesieni 2010 r. współpracowały z Jet Airem.

W jakim celu najczęściej korzystasz z usług linii lotniczych?

Dotychczas linie OLT oferowały bezpośrednie połączenia z Bremy do Bristolu, Kopenhagi, Tuluzy i Zurychu. Firma oferowała także loty do nadmorskich kurortów na wybrzeżu Morza Północnego i czarterowe.

W poniedziałek, 29 sierpnia, odbyło się spotkanie pracowników OLT z przedstawicielami nowego inwestora. Zapowiedziano na nim, że Amber Gold utrzyma dotychczasowe połączenia oraz nie zredukuje zatrudnienia.

Dlaczego spółka zajmująca się działalnością finansową i nie mająca doświadczenia w transporcie lotniczym skupuje linie lotnicze o słabej kondycji finansowej (w ubiegłym tygodniu pisaliśmy o przejęciu przez Amber Gold niewielkiej polskiej linii lotniczej JetAir)? Na to pytanie przedstawiciele Amber Gold nie odpowiadają. W siedzibie spółki można jedynie usłyszeć, że AG nie udziela komentarza na ten temat.

- Rynek lotniczych przewozów krajowych jest trudny, a nasze społeczeństwo jest mało zamożne w porównaniu z Europą Zachodnią - komentuje Grzegorz Sobczak, ekspert ds.lotnictwa cywilnego i redaktor naczelny pisma "Skrzydlata Polska". - Na naszym rynku problemem nie są jedynie pieniądze. To także kwestia organizacyjna, skomplikowane procedury i bardzo restrykcyjne przepisy. Jednak potencjał jest i rynek lotniczy będzie rósł. To pewne.

Według Sobczaka, rynek lokalny może opanować jedna spółka. Jednak będzie ona musiała zainwestować spore pieniądze i przetrwać trudny początkowy okres działalności. - W branży lotniczej funkcjonuje pewne powiedzenie dotyczące odniesienia sukcesu finansowego - dodaje Sobczak. - Jak zostać milionerem w branży lotniczej? Trzeba najpierw zostać miliarderem.

Czy Amber Gold stać na takie wydatki? Nie wiadomo. Spółka nie publikuje i nie udostępnia swoich wyników finansowych. Amber Gold ma obecnie w swojej ofercie trzy główne produkty: oddłużanie, pożyczki oraz lokaty i inwestycje. Spółka kusi klientów inwestycjami związanymi z zakupem srebra, złota oraz platyny, fizycznie przechowywanych przez przedsiębiorstwo. Zapewnia także, że kapitalizacja roczna osiąga poziom 15 proc. To bardzo kusząca oferta. Być może przyciągnęła już tak dużą rzeszę inwestorów, że to ich pieniądze sfinansują lotnicze ambicje Amber Gold.

Kontrowersje wokół Amber Gold

Firma Amber Gold poprzednio nazywała się Grupa Inwestycyjna Ex Sp. z o.o., i wywodzi się od pośrednika finansowego Salony Finansowe Ex Sp. z o.o. W 2010 roku Komisja Nadzoru Finansowego umieściła Amber Gold na tzw. liście ostrzeżeń publicznych. Komisja stwierdziła, że spółka nie posiada zezwolenia na wykonywanie czynności bankowych, w szczególności na przyjmowanie wkładów pieniężnych w celu obciążania ich ryzykiem. W odpowiedzi na te działania AG złożył w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie pozew przeciwko KNF. Aktualnie toczą się w tym sądzie dwa postępowania, w których stroną skarżącą jest Amber Gold.

Właścicielem spółki jest Marcin Plichta. Kilka lat temu został on skazany przez sąd prawomocnym wyrokiem na rok i 10 miesięcy więzienia w zawieszeniu na dwa lata. Chodziło o wyłudzenia pieniędzy przy użyciu firmy-krzak o nazwie Multikasa. Spółka pobierała od klientów pieniądze na stałe opłaty za czynsz, prąd, gaz i telefon. Do wpłat zachęcała niska prowizja - 1 zł. Firma nie przekazywała jednak pieniędzy na wskazane konta bankowe.

Opinie (117) 6 zablokowanych

  • dobry pomysł

    dobry pomysł na inwestycje,tak dalej życzę dużo sukcesów.Polacy to naród zazdrosny jak zauważają że komuś się wiedzie i chce zmieniać najlepsze to czemu nie.Lokaty są wypłacalne sama mam wypróbowałam na pół roku i warto kto jest naiwny to dalej taki jest.

    • 3 11

  • życze powodzenia, choc nie skusiłem się na oferte Amber Gold nawet nie znając przeszłosci własciciela (bardzo kontrowersyjnej (1)

    jak widać) ale AG moze miec sporo kasy, bo to nie tylko chodzi o oferowane atrakcyjne lokaty, ale o to, że działając w tym zakresie od dłuższego czasu, załapał sie na cały wzrost cen złotadziwią mnie nieco zdania typu - po co skupuje małe/upadajace linie... a jekie ma kupic? Lufthanzę? Tyle pieniędzy to nie maJak dobrze zorganizuje całość, to moze stac się znaczacym graczem na rynku przewozówa okazja jak marzenie... 8 godzin do warszawy PKP i praktycznie brak połaczeń lotniczych krajowych

    • 5 7

    • minusy to daja ci od "nie będzie niczego"?--- no bo co sie nie spodobało w wypowiedzi? ze mozna stworzyc konkurencje dla PKP? jasne niech barany (czyli my) tłuka sie przez 8 godzin

      • 1 0

  • W jakim celu najczęściej korzystasz z usług linii lotniczych?

    dlaczego nie ma opcji: w żadnym?

    • 5 0

  • po to

    buduje sie coraz wiecej lotnisk abysmy latali miedzy miastami Polski i okolic takimi malymi odrzutowcami sprawnie zarzadzanymi przez male linie linie lotnicze a nie "banami" pana czarka g.

    • 2 1

  • A propo piwa (2)

    Jeżeli piszesz, że pomorskie piwo Amber jest piwem z dolnej półki to znaczy, że się wcale nie znasz . To jedno z najlepszych piw ,które piłem ... Reszta Piw właśnie z grupy Amber również dają radę.

    • 6 1

    • widziałeś ich browar - masakra (1)

      W porównaniu do dobryw piw lokalnych amber to siki. Nie wspominając o piwku wlasnej roboty.

      • 0 2

      • "piwko własnej roboty"

        człowieku o czym ty piszesz? ja zap... w robocie nieraz po 12 h, mieszkam w bloku i powiedz mi gnomie kiedy i jak w bloku mam robić "piwko własnej roboty"?

        • 1 0

  • Firma oszusta... (1)

    Ta firma jest bardzo podejrzana. Początkowo twierdzili, że zabezpieczeniem lokaty jest ubezpieczenie w PZU. Tyle tylko, że jak dzwoniło się do PZU, to oni nic o tym nie wiedzieli. Przenieśli więc to rzekome ubezpieczenie do Allianz, ale i tam zaczęli wydzwaniać klienci, więc... Allianz wypowiedział im umowę i nie ma już ubezpieczenia. Teraz jest fundusz gwarancyjny o tajemniczej nazwie AG, którego prezesem jest żona Pana prezesa Amber Gold - Katarzyna P. Złoto rzekomo istnieje. Podobno jest przechowywane w skrytkach banku BGŻ, tyle tylko, że żeby je zobaczyć trzeba zapłacić 5000 zł. Śmiech na sali...

    • 11 3

    • Gł..ich nie sieją

      Sami się rodzą. Klienci AG, sprawdźcie jeszcze dzisiaj. Jeżeli żona gwarantuje te lokaty a żeby złoto zobaczyć trzeba dać 5 tys, to jesteście ugotowani.

      • 4 0

  • Kupowanie podupadłych lini lotniczych jest dobrym interesem! (2)

    Tu nie chodzi o rozwój, czy mnożenie połączeń. Odpowiedź jest prostrza niż się komukolwiek może wydawać. Linie lotnicze są idealnym miejsce na tworzenie kosztów, czyli, jak kto inny powie, praniu pieniędzy. Tworzenie kosztów w firmiach rozrzuconych (tak jak w tym przypadku) po Europie czyli w Polsce i w Niemczech daje nieograniczoną możliwość mnożenia możliwości. Sprytny finansista potrafi zrobić z tego użytek do omijania podatków. Mało tego, to ma możliwości to kreowania jego zwrotu. Mając na uwadze doświadczenie Amber Gold, trudno nie pokusić się o taką tezę. Mam nadzieję, że to tylko teza, bo interes może zwinąć się szybciej niż ktoś by przypuszczał. Szkoda byłoby ludzi, co tam pracują.

    • 8 1

    • Jeśli są naiwni dający kasę AG to nie dziwię się że wygrywa PO (1)

      te same lemingi tam i tu.

      • 0 1

      • Tu nie ma co mieszać opcji politycznych!

        Jak znam życie to i sympatyków PIS jest tam dużo. Ale czy o to chodzi?

        • 1 0

  • No to samoloty poleca do afryki a krzesla do moskwy

    • 1 0

  • Portalu Trójmiasto - gratuluję tematu!

    OszustFirma należy do Marcina Plichty, który jeszcze parę lat temu wyłudzał pieniądze przy użyciu firmy-krzak o nazwie Multikasa.to cytat z neta...

    • 3 0

  • Kto i kiedy wykupi polskie koleje...,energetyke,Lotos?

    Przeciez zwiazki zawodowe robia wszystko aby rozwalic to co juz zostalo...wysuwajac roszczenia placowe...Dzisiaj wystarczy tylko podplacic liderow zwiazkow..i bankructwo zapewnione.WPOMPUJE SIE ODPOWIEDNIA KASE W INFRASTRUKTURE z uni ,doprowadzi sie DO UPADKU..POZNIEJ POJAWI SIE ZAGRANICZNA SPOLKA Z NOWYM NOWOCZESNYM TABOREM kolejowym i pa frajerzy.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane