- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (475 opinii)
- 2 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (104 opinie)
- 3 Mała uliczka, duży problem (195 opinii)
- 4 Był senator skazany na więzienie (145 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (130 opinii)
- 6 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (289 opinii)
Niesamowite maszyny: pływający żuraw Maja
To najsilniejszy żuraw pływający po polskich wodach: podnosi ładunki o masie do 330 ton i może transportować je na swoim pokładzie w dowolny rejon Bałtyku. W kolejnym odcinku cyklu Niesamowite maszyny prezentujemy "Maję" - potężną jednostkę, która należy do Polskiego Ratownictwa Okrętowego.
- To najsilniejszy żuraw pływający w rejonie polskiego wybrzeża - zaznaczał kapitan Józef Burzyński, który steruje "Mają".
Jednostka o długości 55 i szerokości 25 metrów należy do Polskiego Ratownictwa Okrętowego i na co dzień cumuje w Gdyni. Kiedy realizowaliśmy o niej materiał telewizyjny, wyruszyła w kierunku Nabrzeża Drewnica w gdańskim porcie, aby podnieść kadłub i umieścić go na wodzie.
- Wodowana jednostka to Multicat 2613, co oznacza, że ma 26 metrów długości i 13 szerokości. Masa kadłuba, który zbudowaliśmy wynosi z kolei około 260 ton - wyliczał Jacek Małek, zastępca dyrektora Zakładu Budowy Statków firmy Safe, która zleciła "Mai" prace związane z wodowaniem.
Żuraw pływający najpierw ustawił się do nabrzeża burtą. Po czym załoga zajęła się uzbrajaniem głównego haka: zamontowano ciężkie stalowe zawiesia zakończone szeklami.
- Sam hak główny ze zbloczami waży 15 ton, a do tego jeszcze liny. Łącznie żuraw ma ich prawie dwa kilometry - opisywał operator Marcin Adamski.
Następnie kapitan skierował "Maję" dziobem do nabrzeża, a operator obrócił 55-metrowy wysięgnik żurawia tak, aby zawiesia znalazły się nad Multicatem. Stoczniowcy rozpoczęli instalowanie szakli na pokładzie. Po czym kiedy z niego zeszli, operator postanowił naprężyć stalowe liny. Próba wypadła pomyślnie, więc żuraw uniósł jednostkę w powietrze. Na panelu sterowniczym pojawiły się cyfry oznaczające liczoną w tonach masę ładunku: 268. Żuraw rozpoczął obrót w kierunku portowego basenu.
- Podczas działania ważna jest dobra współpraca między operatorem, pracownikami na lądzie, a kapitanem. Pomaga to w dbaniu o bezpieczeństwo ludzi, jednostki i ładunku. Ostatecznie, za całość prac odpowiedzialny jest kapitan - opowiadał Józef Burzyński.
Prace może koordynować zarówno z mostka, jak i z dwóch innych stanowisk na "Mai". Na pokładzie znajduje się ponadto miejsce, które przeznaczone jest do transportu ładunków. Ma wymiary 19,5 x 19,5 metra i można na nim umieścić do 800 ton.
- Zaletą "Mai" jest to, że na jej pokład można zabrać potężny ładunek, przetransportować samodzielnie w dowolne miejsce, a następnie wyładować na nabrzeże. To daje przewagę nad dźwigami, które nie mają takiej możliwości i transportują ciężary przed sobą, a więc nad wodą, a to już stwarza ryzyko - tłumaczył kapitan "Mai".
Należący do PRO żuraw pływający ma jednak pewne ograniczenia: nie może pracować, jeśli siła wiatru przekracza pięć stopni w skali Beauforta. Podczas wodowania Multicata pogoda była podobno znośna. Jednostkę sprawnie umieszczono w pobliskim basenie portowym.
- Wkrótce trafi do Holandii, gdzie zostanie wykończona, a następnie czeka ją transport do Wielkiej Brytanii, gdzie służyć będzie w portach do przepychania okrętów podwodnych Królewskiej Marynarki Wojennej - tłumaczy Jacek Małek.
Po tym, jak pracownicy potwierdzili podczas kontroli, że zwodowany kadłub jest szczelny, odczepiono szakle, a operator obrócił z powrotem wysięgnik. "Maja" zaczęła szykować się do kolejnej operacji, ale już w innym rejonie gdańskiego portu.
Ma ponad 60 metrów długości, wyposażona jest w głowicę tnącą, a jej pompa ma moc ponad 1800 kilowatów. Zobacz w akcji potężną pogłębiarkę M30.
Waży prawie 200 ton i potrafi formować "na zimno" blachy o grubości nawet powyżej 20 centymetrów. Zobacz, jak pracuje potężna walcarka.
Miejsca
Opinie (47) 8 zablokowanych
-
2014-11-23 11:12
Najbardziej (6)
przykre jest, że zbudowany w Rosji, nawet nie chcą o tym pisać, tragedia!!!!
- 14 64
-
2023-09-23 17:09
Z cyklu : Prostując Parówe,, operator żurawi vel ,,generał,,
1. Dlaczego , zwykły cywilu , próbujesz wepchnąć politykę w wysoko specjalistyczna prace jaką jest transport bliski ;
2. W jaki sposób, twój ciasny, zaściankowy umysł jest w stanie połączyć niesamowicie złożona operacje, jedna z najbardziej stresujących czynności , gdzie dla ładunku noe ma znaczenia co twój durny umysł sądzi na tematy polityczne ani twój status ani twoja pozycja ani twój majątek , zmiażdży cię , rozczłonkuje , okaleczy lub zrobi z ciebie bezkształtną formę worka na kości i płyny ?
3. Żurawie nie mają poglądów a zabijają w ten sam sposób bez względu na to kto je wyprodukował !!!!!
4. Mówisz ze Rosyjski i to cię boli ? To ja tu poświęcę swój czas i tobie wytłumaczę : jest to projekt żurawi pływających z czasów zimnej wojny , powstało ich 6 ! MAJA jest jedynym !! Który jest tak zadbany ! Są one unikatowe w skali światowej !!! Równie dobrze mógłbyś powiedzieć ze rzymianie zabijali chrześcijan wiec masz ból d**y ze Coloseum wciąż stoi !
5. Sprawy techniczne : jest projekt kzimno wojenny który zakładał ze w przypadku wojny nuklearnej , jest w stanie funkcjonować tylko dlatego ze nie posiada żadnej elektroniki !! I prędzej MAJA by pracowała niż ty mógłbyś włączyć mikrofalówkę lub telefon , posiada system modułowy, gdzie w przypadku awarii jakiejś części jesteś w stanie bez pomocy specjalisty/ serwisanta/konserwatora usunąć usterkę i kontynuować prace , oryginalnie jego udźwig wynosił 300 t na głównym haku , 100 t na pomocniczym i 1200 T na serwisowym .
6. Ależ wglądu na twój unikatowy intelekt , ktory pozwalał by tobie dmuchać balony w wesołym miasteczku , co myśle jest zbyt wysoko na moje progi , pozwól ze odstąpię od stawiania tez czy jak byłby ten żuraw produkcji Ukraińskiej to myśle ze startowało by się go na kopertę zamiast kluczyka , ale ja za wąskie mam horyzonty intelektualne na ciebie Mistrzu Ukrofilu , kłaniam się nisko po same piź ko , Bożej nie mogę bo zaje.ie w podłogę- 0 0
-
2014-11-23 21:01
jak już to na Ukrainie
zagarniętej przez Związek Sowiecki, a dzisiaj opanowanej przez zielonych ludzików którzy swoją broń zakupili w najblizszym sklepie zoologicznym
- 3 2
-
2014-11-23 11:26
(1)
Wystarczy przeczytać kilka pierwszych linijek - zbudowana 34. lata temu w Sewastopolu, a wtedy to miasto było rosyjskie (radzieckie). W sumie od wiosny tego roku też jest...
- 32 4
-
2014-11-23 17:55
od wiosny tego roku jest pod rosyjską okupacją
- 6 6
-
2014-11-23 12:04
Maxymalna tragiedia i masakra to w Twojej głowie
- 21 1
-
2014-11-23 11:15
napisali że w Sewastopolu
- 27 3
-
2016-01-19 18:05
A (1)
w Szczecinie jest ''Gucio''
- 0 1
-
2016-01-19 22:19
był
- 0 0
-
2014-11-24 19:14
Dla Gilewicza wszystko czego on sam nie widzial
jest niesamowite. Bawia mnie te jego artykuly w taki sposob zatytulowane. Basnie Tysiaca i jednej nocy takze sa niesamowite....
- 3 4
-
2014-11-23 11:12
Maja (5)
Pszczółka Maja, ciężko pracuje i podnosi jak pszczółka z ula.
- 30 8
-
2014-11-24 12:48
Nazwa Maja pochodzi w tym wypadku od gatunku kraba a nie pszczoły...
To tyle w temacie..
- 3 0
-
2014-11-24 02:15
Jak ruski to moze
Katia albo lepiej Crimea.
- 0 0
-
2014-11-23 16:57
co ty pier..... za farmazony ......
chciałes mieć pierwszy koment ?
- 7 1
-
2014-11-23 12:36
(1)
Na stateczki zawsze jest kasa a dzieci glodne w szkolach ... swiat stanal na glowie
- 0 35
-
2014-11-23 13:48
Maja, widać, nie spełnia się w pracy...
- 2 2
-
2014-11-23 11:31
Tylko... (8)
... dlaczego polska bandera na Mai wygląda jak szmata? Jest brudna i postrzępiona jak szmata do podłogi. Czy w PRO nikt nie ma szacunku do barw narodowych?
- 50 16
-
2014-11-23 11:35
(5)
Skąd takie prawackie kmioty jak ty sie biorą?? Artykuł jest o dźwigu, a cep wrzuca swoje patriotyczne gadki.
- 19 28
-
2014-11-24 10:49
A to trzeba być "prawackim kmiotem", żeby zwrócić uwagę na usyfienie flagi czy bandery? Masz jakąś paranoję, kolego, i obsesję, że cię tak dotknęła jego uwaga.
- 6 0
-
2014-11-23 12:48
(1)
Bo on owinięty w lśniącą biało czerwoną flagę, z krzyżem na szyi, z prawą ręką złożoną jak do przysięgi wojskowej, broni jedynie słusznej prawdy smoleńskiej( że był zamach), wyborczej (że były sfałszowane), i umiera (poległ) w starciu z pedofaszystami.
- 23 20
-
2014-11-24 09:48
a co nie były sfałszowane?!
walnij łbem w brzoze...
- 2 7
-
2014-11-23 19:33
zamknij się multieurohomoniewiadomo (1)
- 6 4
-
2014-11-23 20:11
To twój stary chodzi w stringach.
- 5 3
-
2014-11-23 18:29
Jest taka tradycja że bandery się nie zmienia.
- 8 4
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2014-11-24 10:13
zwykły patefon czym się tu eksajtować\
zwykły patefon jak DP 15 czym tu się eksajtować mili moi
- 1 3
-
2014-11-24 08:57
Maja to jest największy dźwig pływający w tej części świata,
tak jak trójmiasto.pl jest najlepszym portalem informacyjnym w tej części europy.
- 8 2
-
2014-11-23 21:46
Czy Pan Redaktor (1)
nie przesadził pisząc że Maja może załadować na swój pokład 330 ton i transportować do w dowolny rejon Bałtyku???
- 0 6
-
2014-11-24 08:39
miało byc....
...dowolny rejon stoczni Remontowej
- 1 1
-
2014-11-23 12:05
Stocznia (2)
Widziany w tygodniu żuraw pływający po remontowej o udźwigu 1100 ton..... Czyli 3x większy.... Czyli maja nie największa, która pływa u nas.
- 3 20
-
2014-11-24 07:55
Stocznia
Po pierwsze: nie 1100 ton, tylko 2400t - skąd takie głupoty.
Po drugie: on nie pracuje w kraju tylko przyjechał do Stoczni na remont, tak więc właściwie jest tylko "tranzytem" na polskich wodach, a dzisiaj wyjeżdża do innego zadania.
Poza tym on nie jest obrotowy jak MAJA, zupełnie inaczej wygląda tam podnoszenie ładunków.
Ale skąd ty to możesz wiedzieć...- 14 0
-
2014-11-23 16:59
to nie jest zaden zuraw ...
- 4 2
-
2014-11-23 12:59
Nie z Polski. (2)
To, że inny dźwig nie jest z polski to nie znaczy, że nie pływa po Bałtyku. No i proszę pamiętać, że ruski mają Bogatira na Bałtyku 500 ton, także Maja to w Polsce największy a nie na Bałtyku.
- 8 7
-
2014-11-23 23:30
Sam jesteś dźwig.
Dźwig urządzenie dźwigowe, dźwignica zwana również potocznie windą lub wyciągiem, przeznaczona do przemieszczania (podnoszenia) ładunków (osób lub towarów) w kabinach lub na platformach wzdłuż sztywnych prowadnic nachylonych do poziomu pod kątem większym niż 15 stopni, pomiędzy określonymi poziomami, zwykle na dużą wysokość.
- 1 0
-
2014-11-23 13:31
toć napisali że największa na polskim wybrzeżu. Czytać nie umisz?
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.