• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

Jakub Gilewicz
3 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 


Każda z nich waży tysiąc ton, jest wysoka na 70 metrów i obsługuje największe statki na świecie. W Deepwater Container Terminal Gdańsk zobacz na mapie Gdańska pracuje ich pięć. To potężne suwnice STS, które miesięcznie przeładowują około 100 tys. TEU.



Czy kiedykolwiek widziałe(a)ś na żywo suwnice portowe?

- Jeden TEU, czyli jeden kontener 20-stopowy. To jest podstawowa miara przeładunkowa, którą stosują terminale na całym świecie - wyjaśnia Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu DCT Gdańsk.

Obecnie tutejszy terminal ma roczną zdolność przeładunkową rzędu 1,5 miliona TEU. Na wynik, poza ludźmi, pracuje kilkadziesiąt maszyn. Wśród nich największą rolę odgrywają suwnice nabrzeżowe STS (ship to shore) klasy post-Panamax, które mogą obsługiwać największe statki kontenerowe na świecie.

- Suwnica tego typu ma zasięg 98 metrów, z czego 52 to wysięg nad wodę, a pozostałe 46 nad ląd - wylicza Adrian Bucholc, operator-instruktor.

Na co dzień steruje maszyną, która waży tysiąc ton i mierzy 70 metrów wysokości. W czasie pracy, za pomocą paneli sterowniczych, wydaje suwnicy polecenia.

W przypadku załadunku, pod konstrukcję suwnicy regularnie podjeżdżają ciągniki IMV z kontenerami na naczepach. Za pomocą chwytni suwnica łapie kontener, podnosi do góry, a następnie transportuje pod wysięgnikiem w odpowiednie miejsce statku. W przypadku rozładunku, kontener wędruje ze statku na ląd. Mimo że praca bywa monotonna, wymaga sporej koncentracji. - Trzeba przede wszystkim uważać, aby nie postrącać kontenerów i aby nie uszkodzić poszczególnych elementów statku. Cały czas głowa musi pracować - przyznaje operator.

Nieocenione w pracy są także różne napędy maszyny. Jak wylicza koordynator sprzętu STS, pierwszym z nich jest napęd wciągarki umożliwiający podnoszenie i opuszczanie kontenerów, a drugi to napęd wózka, dzięki któremu kontenery przemieszczają się wzdłuż wysięgnika.

- Z kolei trzeci to napęd bramy, który pozwala na przemieszczanie całej suwnicy. Czwarty umożliwia składanie i podnoszenie części zwodzonej wysięgnika, a piąty - dodatkowy element - to tak zwany układ ukosowania. Pozwala on chwytni kontenerowej odpowiednio ustawić się względem położenia statku, aby rozładunek i załadunek przebiegał płynnie - wyjaśnia Andrzej Tararuj, koordynator sprzętu STS.

Wśród kontenerów przeważają 20- i 40-stopowe. W przeładunku potężnym maszynom pomagają mniejsze suwnice placowe, które umieszczają kontenery dostarczone przez ciągniki na placu składowym bądź załadowują naczepy. A tam, gdzie nie docierają suwnice placowe, działają reachstacker'y, czyli mobilne żurawie do stertowania, które układają kontenery jeden na drugim lub przenoszą na naczepy. Z reguły maszyny pracujące w DCT mają do obsłużenia kilka statków tygodniowo.

- Zawijają do nas wielkie statki o pojemności 18 tys. lub 15 tys. TEU, mniejsze jednostki z Ameryki Środkowej, a ponadto obsługujemy siedem do ośmiu statków feederowych (dowozowych), które pływają w rejonie Morza Bałtyckiego - wylicza Marcin Kamola.

Obecnie DCT Gdańsk przygotowuje się do budowy drugiego terminalu zobacz na mapie Gdańska, o czym możesz przeczytać w artykule Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku. W planach także zakup kolejnych suwnic. Będą miały jeszcze dłuższe wysięgniki i jeszcze większą wysokość niż obecnie pracujące w DCT.

Mimo że waży tyle co stado ponad 40 afrykańskich słoni pracuje z dokładnością do setnych części milimetra. Zobacz w akcji obrabiarkę karuzelową Energomontażu-Północ Gdynia.

Ma moc 720 czajników elektrycznych, mierzy ponad 115 metrów, a w ciągu godziny może przerzucać tysiące ton węgla. Zobacz potężną ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.

Miejsca

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • 150 ruchow? szalenstwo! (11)

    150 ruchow cienizna w bct 240 na zmiane jest standard.tyle ze na bct pracują fachowcy z długoletnim stazem na dct to jeszcze amatorka ,może za 10 lat dojda do takiego poziomu .powodzenia

    • 12 39

    • :)

      Pięknie zestarzał się ten komentarz :)

      • 0 0

    • :-) (5)

      Może u was 240 na zmiane,ale u nas jest ponad 1000.Jeżeli chodzi o te 150 to są podane ruchy na godzinę.

      • 15 5

      • (4)

        150 na 12h :)

        • 0 3

        • Dct (3)

          150 ruchów na 5 suwnicach co daje 30 kontenerów na jednej suwnicy na godzinę. Kumasz to deklu?

          • 3 0

          • (1)

            deklem jesteś ty bo pracujesz za tą mierną pensujkę. W gdyni, mają dużo lepiej. A ty deklu sie zdekluj i żyj swoja Gdańska dymą.

            • 0 2

            • male pensje? zmieńcie prace na lepiej platna, wielu sie ucieszy na nowe miejsce pracy!

              • 0 0

          • IQ < 60. Nie ma co komentować. Widać, takich tam zatrudniają dekli ;)

            • 0 0

    • jak robisz tyle ruchow to jestes DEBIL MOCNYCH I GLUPICH WSZEDZIE POTRZEBUJA

      • 0 0

    • DCT BCT GCT GTK

      Nie ma się co spierać kto lepszy, kto więcej. DCT GTK BCT GTC powinni się wspierać nawzajem. Konkurować z takimi portami jak bremen hamburg. Tego życzę trójmiastu.

      • 21 0

    • No chodziło mi też że w Gdyni 240 na 12h a w Gdańsku ponad 1000:))

      • 3 0

    • No na całe 12 godz chyba

      • 2 1

  • Witam,
    Zachęcam do zapoznania się z ofertą firmy http://www.maglo.com.pl Bardzo miła i szybka obsługa oraz profesjonalne podejście do
    klienta. Firma wyposaża magazyny od A do Z, posiada zarówno wózki widłowe, paletowe, owijarki, regały jak i wyposażenie przeładunkowe czyli min. suwnice.
    Pozdrawiam
    Kasia

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    zenada DCT (1)

    W ramach oszczędności wielkiej firmy nie będzie już ciastek i napojów na spotkaniach kwartalnych tak prezes nam oświadczył zabrali kierownikom dodatek energetyczny zimą bo uznali ze się nie należy szukają by operatora wyrzucić tego co ma za dużą stawkę bo młodszy jest tańszy... a prezesik wcina w kantonie za darmo i uśmiecha się jak tu fajnie w Dct...

    • 11 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

      Nie kłam.

      Prezes pod koniec miesiąca opłaca rachunek zbiorczy za posiłki w kantynie.
      Nie opowiadaj głupot wyssanych z palca.

      • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    Dct

    Przecież wielkość ludzi jest zadowolona z pensji i nie chce podwyżki i zmiany cudownej proamerica

    • 0 5

  • DCT

    Nie ma tragedii.

    • 1 2

  • świete slowa byly operatorku (1)

    Nowoczesny oboz pracy.korzystaja z braku alternatywy.Ludzie zasowaja bijac kolejne rekordy przeladunkow a w nagrodę slysza ze ,,maja pasa zaciskac bo wykonali jedynie 120% planu,, .Jedyna nadzieja ze coraz więcej ludzi ma dość a strajk wisi w powietrzu.Szkoda ze trójmiasto pl nie napisze o kontrolach z pipu i o tym jak sa tam ludzie oszukiwani.Pracuja za kase z niższych stanowisk często jezdza po 5 ,6 albo i więcej godzin bez przerwy po nocach.nawet wody nie chcą dac bo oszczedzaja.

    • 33 5

    • po strajku w bct jakies 100 osob polecialo.. dajcie spokoj

      • 0 0

  • (2)

    Robic robić polskie ś....tak wołają w dct :P hymm a ktoś wspominał ile zarabia operator sts w dct? przeciez to światowy terminal jednak dyrekcja twierdzi mimo wzrostów przeładunków że jest kryzys finansowy MOŻE być, cóż 3900brutto ZŁOTYCH to wszystko za katorżniczą prace na limicie bo jak nie masz odpowiedniego tempa spocony Kotek zadzwoni dowiedzieć się czy jest jakiś problem hehe Kierowcy też lekko nie mają bo Gestapo po placu jeździ i pogania i do kopalni gania:) .. chłopaki uciekają do Angli zarabiaja tyle w Funtach ja uciekam w druga stronę .. Pozdro Chłopaki:)

    • 53 9

    • 3900 to malo dla debili bez szkoły? ulalala, ale spoleczeństwo niedocenione sie zrobilo.. uuu..

      • 0 0

    • Prawda

      i zarzad zdziwiony, a mialo byc tak pieknie Brawo!! w koncu ktos kto mowi prawde

      • 28 4

  • Dipłoter....... (2)

    Piszcie po polsku! Jesteśmy Polakami!!! Mamy swój piękny własny język!!!!

    • 45 12

    • a co Ci przetłumaczyc ?

      dwa skróty ? bo taką mają nazwę , jak coca-cola , tego też nie ogarniasz ?

      • 0 0

    • az tyle artykulu przeczytałeś i już marudzisz

      Taka nazwa ulatwia sprawe w kontaktach miedzynarodowych. Po polsku masz ksiazke telefoniczną i nazwy warzyw,owoców. W autobusie tez kazdy i wszystko po polsku wiec shut up marudo.

      • 6 18

  • obóz pracy

    • 4 0

  • (3)

    To ile konkretnie tam zarobi taki operator tej największej suwnicy ? I za jaką pracę, ile godzin, jakie przerwy itp. Może ktoś to opisać ?

    • 2 5

    • miliony hehe (1)

      najwyzsza stawka jaka można zarabiać w dct to 3200zl netto!!! operator sownicy o ktorje mowa wyrozniajacy się wzorowa absencja,dlugim stażem i musi zap.... az dym leci bo w przeciwnym wypadku to 2800zl

      • 6 0

      • w DCT mozna zarabiac wiecej

        tylko trzeba miec kolege/kolezanke gdzies u góry ;)

        • 0 0

    • po politologii nie przyjmują tak więc sorry gregory.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane