• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

Jakub Gilewicz
3 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 


Każda z nich waży tysiąc ton, jest wysoka na 70 metrów i obsługuje największe statki na świecie. W Deepwater Container Terminal Gdańsk zobacz na mapie Gdańska pracuje ich pięć. To potężne suwnice STS, które miesięcznie przeładowują około 100 tys. TEU.



Czy kiedykolwiek widziałe(a)ś na żywo suwnice portowe?

- Jeden TEU, czyli jeden kontener 20-stopowy. To jest podstawowa miara przeładunkowa, którą stosują terminale na całym świecie - wyjaśnia Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu DCT Gdańsk.

Obecnie tutejszy terminal ma roczną zdolność przeładunkową rzędu 1,5 miliona TEU. Na wynik, poza ludźmi, pracuje kilkadziesiąt maszyn. Wśród nich największą rolę odgrywają suwnice nabrzeżowe STS (ship to shore) klasy post-Panamax, które mogą obsługiwać największe statki kontenerowe na świecie.

- Suwnica tego typu ma zasięg 98 metrów, z czego 52 to wysięg nad wodę, a pozostałe 46 nad ląd - wylicza Adrian Bucholc, operator-instruktor.

Na co dzień steruje maszyną, która waży tysiąc ton i mierzy 70 metrów wysokości. W czasie pracy, za pomocą paneli sterowniczych, wydaje suwnicy polecenia.

W przypadku załadunku, pod konstrukcję suwnicy regularnie podjeżdżają ciągniki IMV z kontenerami na naczepach. Za pomocą chwytni suwnica łapie kontener, podnosi do góry, a następnie transportuje pod wysięgnikiem w odpowiednie miejsce statku. W przypadku rozładunku, kontener wędruje ze statku na ląd. Mimo że praca bywa monotonna, wymaga sporej koncentracji. - Trzeba przede wszystkim uważać, aby nie postrącać kontenerów i aby nie uszkodzić poszczególnych elementów statku. Cały czas głowa musi pracować - przyznaje operator.

Nieocenione w pracy są także różne napędy maszyny. Jak wylicza koordynator sprzętu STS, pierwszym z nich jest napęd wciągarki umożliwiający podnoszenie i opuszczanie kontenerów, a drugi to napęd wózka, dzięki któremu kontenery przemieszczają się wzdłuż wysięgnika.

- Z kolei trzeci to napęd bramy, który pozwala na przemieszczanie całej suwnicy. Czwarty umożliwia składanie i podnoszenie części zwodzonej wysięgnika, a piąty - dodatkowy element - to tak zwany układ ukosowania. Pozwala on chwytni kontenerowej odpowiednio ustawić się względem położenia statku, aby rozładunek i załadunek przebiegał płynnie - wyjaśnia Andrzej Tararuj, koordynator sprzętu STS.

Wśród kontenerów przeważają 20- i 40-stopowe. W przeładunku potężnym maszynom pomagają mniejsze suwnice placowe, które umieszczają kontenery dostarczone przez ciągniki na placu składowym bądź załadowują naczepy. A tam, gdzie nie docierają suwnice placowe, działają reachstacker'y, czyli mobilne żurawie do stertowania, które układają kontenery jeden na drugim lub przenoszą na naczepy. Z reguły maszyny pracujące w DCT mają do obsłużenia kilka statków tygodniowo.

- Zawijają do nas wielkie statki o pojemności 18 tys. lub 15 tys. TEU, mniejsze jednostki z Ameryki Środkowej, a ponadto obsługujemy siedem do ośmiu statków feederowych (dowozowych), które pływają w rejonie Morza Bałtyckiego - wylicza Marcin Kamola.

Obecnie DCT Gdańsk przygotowuje się do budowy drugiego terminalu zobacz na mapie Gdańska, o czym możesz przeczytać w artykule Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku. W planach także zakup kolejnych suwnic. Będą miały jeszcze dłuższe wysięgniki i jeszcze większą wysokość niż obecnie pracujące w DCT.

Mimo że waży tyle co stado ponad 40 afrykańskich słoni pracuje z dokładnością do setnych części milimetra. Zobacz w akcji obrabiarkę karuzelową Energomontażu-Północ Gdynia.

Ma moc 720 czajników elektrycznych, mierzy ponad 115 metrów, a w ciągu godziny może przerzucać tysiące ton węgla. Zobacz potężną ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.

Miejsca

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • ha !

    A miał być piękny tekst PR'owy wychwalający DCT, sprzęt i pracę na terminalu... Komentarze natomiast bezlitośnie obnażyły stosunki międzyludzkie panujące na linii pracownicy operacyjni-management (a raczej ich brak). Dostrzegam konflikt, czy mi się wydaje ? Co na to dział PR i marketingu? Błyskotliwy strzał we własną stopę a może nawet i w kolano !?

    • 19 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    zenada DCT (1)

    W ramach oszczędności wielkiej firmy nie będzie już ciastek i napojów na spotkaniach kwartalnych tak prezes nam oświadczył zabrali kierownikom dodatek energetyczny zimą bo uznali ze się nie należy szukają by operatora wyrzucić tego co ma za dużą stawkę bo młodszy jest tańszy... a prezesik wcina w kantonie za darmo i uśmiecha się jak tu fajnie w Dct...

    • 11 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

      Nie kłam.

      Prezes pod koniec miesiąca opłaca rachunek zbiorczy za posiłki w kantynie.
      Nie opowiadaj głupot wyssanych z palca.

      • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    administracja dct

    Jakie cięcia co chwilę nowe twarze.... sama komórka bhp ma więcej ludzi niż szkoleniowa gdzie nasze podwyżki wyrównanie stawek , pracuje 7lat i ciągle słuszne to samo podpisałem lojalke bo kurs angielskiego dostałem ale jako brygadzista młodszy zasowam już 2lata ta sama stawkę miałem na sts ale obiecywali złote góry przyszłość...

    • 8 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    ciagle malo

    Robimy zyski ale dla nas ciągle nie ma polary nie dla wszystkich okulary też chodź często i gesto robimy to samo , panie dyrektorze poproszę o mój dodatek na sprzecie wyższym a nie wpisujecie na grafik według angaż ale od razu zostaje przekierowany na inny sprzęt za który nie dostaje nic. A w kadrach kręcą bo tak zostały wyszkolone nasze panie...

    • 10 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    zaklamane DCT

    W tej firmie nie czujesz się bezpiecznie każdego dnia w pracy możesz się liczyć ze tym razem twoja będzie kolej przez głupoty ludzi wyrzucają i myślą ze są bogami i tylko Dct jest niebem przykro mi patrzec na to wszystko po 5 latach pracy jak z ludzi robią roboty bez mózgu tylko do pracy swiatki piątki i niedzielę gdy oni sami sobie świętują

    • 11 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    Dct

    Kiedyś fajna firma ,super atmosfera teraz nikt nie chce chodzic na żenujące imprezy integracyjne z bonem na dwa piwa lub jednego drinka pracowałem wielu firmach ale takiego czegoś nie widzialem

    • 13 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    cfs myjnia:-) dct

    Z magazynu kierownictwo zrobiło siebie myjnie samochodową nie tylko służbowe ale już prywatne auta każą myć specjalną firmę zewnętrzną wynajmują a ponoć kryzys i ciastek ma nie być których nigdy nie widzieliśmy ha ale na premie nie ma pieniędzy zresztą jest niby tak ze ze na nic nie ma chłopcy latają na sprzecie bez angaż po parę lat już bo nie ma niby potrzeby no prawnie bo trzeba było by im zapłacić kanalie. Mały zrobił się już taki bucówaty ze ciężko mu dzień dobry odpowiedzieć albo dziękuje przy smacznego ....

    • 10 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    DCT

    Materiał poświęcony jest zagadnieniu jak działa terminal i jakie maszyny biorą udział w operacjach statkowych.DCT działa bardzo sprawnie,często ponad europejska przeciętna,co gwarantuje sukces,który również widoczny jest w statystykach jak i często w mediach.Sugeruje redakcji,czy redakcjom aby któraś zmontowala materiał dotyczący warunków pracy oraz wynagrodzeń jakie za ten sukces otrzymują pracownicy,którzy są kołem zamachowym tych wybitnych wyników.Każdy jest zadowolony z możliwości rozwoju firmy oraz jej sukcesów,ale też każdy chce się rozwijać wraz z nia zawodowo oraz finansowo.Jak już wspomniałem,statystyki ponad przeciętna europejska a wynagrodzenia....Proszę porównać średnie wynagrodzenia dokerow w innych panstwach strefy euro,a także państw po wschodniej stronie granicy.A dodam,że sektor portowy jest jedną z najlepiej dochodowych gałęzi gospodarki na całym świecie,również i w Polsce ,tyle,że jak zwykle nie przekłada się to na zadowolenie pracującego personelu a jedynie na dumne słupki wzrostu pracodawcy.Myślę,że byłby to bardzo ciekawy materiał,obnazajacy realia oraz charakter pracy dokerow w Pl portach ,skąd ten sukces się bierze i jak są ludzie doceniani za wykonywaną pracę.Jest to również apel do kolegów i koleżanek z Gdyni aby również zweryfikowali za co i na kogo pracują.Pozdrawiam

    • 14 0

  • Widziałem te suwnice pracujac jeden dzien w DCT za pośrednictwem Kadry Cargo.Naszczęście przepracowalem tylko 8 godzin i nara.Pozdrowienia dla jeleni którzy pracuja z Kadry Cargo.

    • 6 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

    bryga

    Brygadzisci totalnie zniewoleni po 30-40 nadgodzin każdego miesiaca w tym spotkania tzw mitingi szkolenia komputerowe angielski za free więcej są w pracy jak w domu.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane