• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesamowite maszyny: szlifierka torowa

Jakub Gilewicz
25 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Ma 80 metrów długości, waży 270 ton, a szlifuje z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. W kolejnym odcinku cyklu Niesamowite maszyny prezentujemy szlifierkę torową Speno, która przygotowuje szyny na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Śledzisz postępy w budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

- Szyny muszą być równe i gładkie. Dzięki temu mamy większy komfort jazdy, mniejszą emisję hałasu i obniżone koszty utrzymania linii - wylicza zalety szlifowania szyn Waldemar Olak, członek załogi szlifierki torowej.
Maszyna firmy Speno obecnie przygotowuje tory na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pracuje nocą z uwagi na niższą temperaturę i mniejszy ruch samochodów niż w ciągu dnia. Ruch aut jest wstrzymywany, kiedy szlifierka torowa pokonuje wiadukty. Spod maszyny wystrzeliwują bowiem setki iskier.

- Wyposażona jest w cztery wózki, a każdy z nich ma osiem kamieni ściernych. Dokonują one reprofilacji szyn, czyli nadają im właściwy profil poprzeczny i wzdłużny. W skrócie: należy tak oszlifować, żeby później szyny i koła jeżdżących po nich pociągów jak najlepiej współpracowały ze sobą - tłumaczy Olak.
Za właściwe szlifowanie szyn odpowiada czteroosobowa załoga maszyny. Operator siedzący w kabinie w oparciu o dane wyświetlane na monitorach decyduje, pod jakim kątem i z jakim naciskiem pracują kamienie. To od niego zależy również, z jaką prędkością jedzie szlifierka torowa.

- Z drugiej strony, w lokomotywie siedzi kolega, którego pracą jest podnoszenie i opuszczanie agregatów szlifierskich. Wykonuje polecenia operatora z kabiny kontrolnej. Poza tym nad zespołem czuwa szef prowadzący dokumentację prac - wyjaśnia Olak, który z kolei jest koordynatorem i tłumaczem.
Kiedy powstawał materiał telewizyjny, maszyna pracowała akurat między przystankami PKM Brętowo a Strzyża. Po każdym z torów przejechała od czterech do pięciu razy.

- W przypadku nowej szyny zbieramy z powierzchni główki nie mniej niż trzy dziesiąte milimetra materiału. Każdy agregat, czy - jak my to mówimy - wózek szlifierski, wyposażony jest w około 180 filtrów i w olbrzymią dmuchawę, która zasysa większość urobku. Podczas intensywnej pracy, powiedzmy w okresie dwóch tygodni, maszyna jest w stanie zassać około 10 ton pyłu. To, co pozostanie, zbiera nasz podwykonawca - opowiada koordynator.
Szlifierka torowa, która waży 270 ton i mierzy 80 metrów, wymaga tankowania średnio co trzy noce. W takim czasie zużywa około sześciu ton paliwa.

Każdy waży 600 ton, jeździ po szynach i dysponuje potężnym chwytakiem. Zobacz żurawie z Portu Północnego. Materiał z 2014 r.

Miejsca

Opinie (42) 2 zablokowane

  • Parodia.pl

    Nie ma jak w kółko pisać o tym samym licząc, że czytelnicy to debile. brawo Parodia.pl

    • 2 1

  • czy napewno warto

    Budować maszynę za grube miliony, której koszt pracy będzie wynosił kolejne miliony, żeby zeszlifowała 0,3 mm torów. Pociąg nawet tego nie zauważy.

    • 3 10

  • 90 % czytelników

    Widać po komentarzach, nie wie co to jest szlifierka . Po co ich męczycie , broniąc sie piszą głupoty

    • 3 2

  • Odgrzewany kotlet ten temat już był

    Dokąd wy płyniecie i kto tym kolosem steruje ?

    • 0 0

  • Z efektów nikt nie skorzysta.

    Widziałem rozkład PKM-ki. Aby jeździć ze średnią prędkością 20 - 25 km/h nie trzeba szlifować torów.

    • 3 0

  • Szkoda, że nie wiedziałem o tym wcześniej...

    Dałbym przeszlifować moją teściową, bo jest mocno zryta

    • 4 1

  • Przerost formy nad treścią. Połóz dobrze parkiet to będziesz miał mniej do cyklinowania

    Podobnie tu, zrób dobrze całość torowiska a nie będzie potrzebna kosztowna "korekta". Dla tych prędkości i obciążenia to pic praktycznie nic nie warty a na pewno nie warty tych pieniędzy.

    • 2 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: szlifierka torowa

    Pendolino to francuski produkt i francuska firma.

    To jak powiedziec na Opla Astre, ze jest polska...

    • 1 0

  • 10 ton pyłu to oko 1.4 m3

    Podczas intensywnej pracy, powiedzmy w okresie dwóch tygodni, maszyna jest w stanie zassać około 10 ton pyłu. Przy średniej 1 mm zdarcia, oko 50 mm szerokości daje to 20-26 km szyny (10-13km toru) .....1km dziennie

    • 2 2

  • To zapraszamy taką szlifierkę na now etory tramwajowe na Przeróbkę bo tramwaje na nich tak piszczą, że się słabo robi.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane