- 1 Market, tory, a obok zabytkowa willa (32 opinie)
- 2 Kradli w Rivierze. Kojarzysz ich? (148 opinii)
- 3 Meleksami za darmo po centrum Gdyni (119 opinii)
- 4 Utonięcie 28-latka w jez. Otomińskim (288 opinii)
- 5 Kilkanaście tys. kwiatów do rozdania (55 opinii)
- 6 Opaska pomoże odnaleźć zgubione dziecko (102 opinie)
Niesamowite maszyny: żurawie chwytakowe
Każdy waży ponad 600 ton, ma prawie 77 metrów wysokości i posiada potężny chwytak. W kolejnym odcinku cyklu Niesamowite maszyny prezentujemy potężne żurawie, które pracują przy rozładunku statków w gdańskim Porcie Północnym .
Być może na pierwszy rzut oka operacja nie wygląda na skomplikowaną, ale kiedy w grę wchodzą masy liczone w dziesiątkach ton i setki powtórzeń ruchów, poziom trudności pracy znacznie wzrasta. Sam chwytak waży 20, a razem z surowcem średnio 75 ton.
- Za każdym razem trzeba uważać, aby nie zawadzić chwytakiem o żaden element statku, aby węgiel nie sypał się na ziemię i aby nie uszkodzić leja, dokąd trafia surowiec - tłumaczy operator Wojciech Kopciuszuk.
Liczy się więc precyzja, ale także dobre tempo rozładowywania statku. Tym razem maszyny pracowały przy jednostce, która do gdańskiego portu przypłynęła z norweskim węglem.
- Wydajność jednego żurawia w tej chwili jest na poziomie 1800 ton na godzinę, a że przy rozładunku statku standardowo pracują dwa, to na przenośniki taśmowe trafia w ciągu godziny 3600 ton węgla - wylicza Krzysztof Sobański, kierownik działu technicznego w Porcie Północnym.
Podczas rozładunku żurawie poruszają się na szynach o rozstawie 20 metrów. Każda z maszyn ma prawie 77 m wysokości, maksymalny wysięg rzędu 50 m i waży 610 ton - z czego 170 to masa przeciwwagi.
- Są to największe żurawie chwytakowe w Polsce. Wyprodukowała je firma Liebherr, a ich oznaczenie to LPS 600 - wyjaśnia Sobański.
Maszynami sterują operatorzy, którzy siedzą w kabinach na wysokości 32 metrów nad poziomem pirsu. W rękach trzymają joysticki i co jakiś czas spoglądają na monitory. Na pierwszym wyświetla się obraz z kamery zamontowanej na żurawiu, na drugim dane przydatne podczas pracy.
- Podawana jest między innymi odległość chwytaka od leja oraz informacja, ile jeszcze metrów można opuścić chwytak na dół do ładowni - wylicza pracownik.
Komputer podaje ponadto masę surowca, który został pobrany ze statku. Jak wylicza Krzysztof Sobański, pojemność chwytaka to 45 metrów sześciennych. - To jest odpowiednik jednego wagonu towarowego do transportu węgla - przelicza kierownik działu technicznego.
Węgiel, który za pomocą żurawi zabrany został ze statku i wrzucony do leja, transportowany jest następnie na przenośnikach taśmowych w kierunku ładowarko-zwałowarki, po czym trafia na place składowe.
Zobacz w akcji potężną walcarkę, która potrafi formować "na zimno" blachy o grubości nawet powyżej 20 centymetrów.
Może podnosić ładunki o masie nawet 330 ton i jest najsilniejszym żurawiem pływającym, który operuje na polskich wodach. Zobacz w akcji "Maję".
Miejsca
Opinie (49) 3 zablokowane
-
2014-11-30 11:16
A jak w ładowni zostaje już resztka węgla to jak to te chwytaki wybierają? (9)
Chłopaki łopatami nawrzucają?
- 20 4
-
2014-11-30 11:23
nieee (4)
do ładowni wpuszczane sa ładowarki kołowe i one je gromadzą na hałdę a potem chwytak łąpie i je wyciąga
- 12 1
-
2014-11-30 11:31
tak z ciekawosci (2)
korzystaja z: BOBCAT 753?
- 4 1
-
2014-11-30 11:32
nieee (1)
oni mają zdaje się dużego caterpilera chyba nawet 2 czy 3 ale nie jestem pewien na 100%
jeden to cat 988H i 966k- 6 1
-
2014-11-30 18:59
CAT
CAT "frunie" do ładowni
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200956560216472&l=4962e39d11- 4 0
-
2014-11-30 16:00
ładowarki?
- 0 1
-
2014-12-01 07:48
w końcowej fazie tak
Czego nie wybiorą spychacze to statków się ręcznie na kupkę, grab zabiera a reszta idzie już potem do beczek i za burtę .
- 2 0
-
2016-02-17 00:39
portowiec
nie do konca,do ladowni jest transportowana zurawiem koparka ktora transportuje na srodek ładowni wegiel,a te chlopaki co sprzataja ładownie to trymerzy ;)
- 0 0
-
2016-05-10 12:44
Panie 21 wiek
Fadroma jeździ w ladowni i zbiera materiał w jeden punkt
- 0 0
-
2018-05-16 11:03
Wyssysaja wielkie dmuchawy
- 0 0
-
2014-11-30 11:17
Ehh (9)
A my to już polskiego węgla nie mamy? Tylko musimy importować? ;(
- 39 10
-
2014-11-30 11:33
no widzisz (1)
kiedys pisali ze orientacyjny koszt tony ze slaska(jadacy pociagiem) to koszt 300-350zl.
Wegiel, ktory przyplywa do nas podobno koszt 100zl za tone. Nawet wegiel z dalekiej rosji - przywieziony pociagami jest tanszy. Nie maja tylu benefitow z pracy w kopalni, nie maja zwiazkow zawodowych :) No i pewnie ciesza sie, ze maja prace.- 39 3
-
2014-11-30 14:56
Jeszcze dochodzi do tego podatek od kopalin, który został nałożony przez socjalistę Tuska.
- 6 13
-
2014-11-30 11:39
(1)
Widzisz, nawet norweski węgiel jest tańszy niż polski.
- 18 3
-
2014-11-30 13:59
Gdyby prezesi i zarządy nie premiowali siebie co kwartał
To węgiel z polskich kopalni byłby cenowo bardziej atrakcyjny.
- 16 2
-
2014-11-30 11:44
Polski węgiel (1)
Polski węgiel jest bardzo drogi. Tańszy i bardziej kaloryczny i nie brudzący jest węgiel z Mongolii i Uzbekistanu .
- 10 6
-
2014-11-30 15:02
z tą kalorycznością to bym nie przesadzał
ale relacja kaloryczność/cena jest rzeczywiście bardzo korzystna.
- 5 2
-
2014-11-30 11:46
Mamy (1)
tylko że droższy od przywiezionego i niestety często gorszy; raz jak kupiłem miał pochodzący z chile to miałem 3x więcej popiołu niż miał pochodzenia polskiego, niestety nie każdy na to patrzy, często tylko na cenę co może być złudne - bo popiół to to za co zapłaciliśmy a co ciepła nie daje. Teraz kupuję tylko Polski miał i groszek, jestem z tego bardziej zadowolony.
- 8 2
-
2014-11-30 13:10
coś kupił toś miał:)
- 7 0
-
2014-11-30 20:52
a guru zbawca Wolski, będzie kopalnie własnym ciałem bronił, takiego cepa do koryta wybraliście
ciemny ludzie niemyślący
- 3 1
-
2014-11-30 11:28
Brakuje mi informacji o technologii zastosowanych w tych żurawiach: (3)
Liebherr Pactronic Hybrid Power Booster - proponuję podpytać producenta i też o tym napisać :)
- 4 4
-
2014-11-30 11:51
bo to filmiki robione dla laików (2)
tu chodzi o liczby powodujące "łaaałłłł" u przeciętnego kowalskiego, to nie filmy które pojęcie jakieś mają. Powinni jeszcze podać cenę takiego żurawia to byłaby największa z tych podanych cyfr. Poza tym nie wyobrażam sobie tak całą zmianę jeździć tym chwytakiem w tą i z powrotem, strasznie monotonne, ale przynajmniej warunki w kabinie komfortowe.
- 7 1
-
2014-11-30 11:56
hm tylko 12 godz
ale zobacz w jakim czasie sie rozładowuje
a w gdańsku w porcie ? 40 tyś ton (około +/-) śruty rozładowany sporo czasu po 8godz na zmianę przez 24 godz- 0 1
-
2016-10-17 14:58
Żaden z tych dźwigowych nie dożyje emerytury
taka monotonna praca wykańcza psychicznie
wszyscy przed czterdziestką kończą na srebrzysku.- 0 0
-
2014-11-30 12:38
Podatki.. (2)
W Polsce jest tyle węgla, a my importujemy. Wszystko przez chore podatki... Trzeba coś w końcu z tym zrobić.
- 17 10
-
2014-11-30 15:08
nie przez podatki (1)
wypłaty dla prezesów, funkcjonowanie nierobów zwanych związkowcami, spółki i spółeczki w ramach jednego zakładu. To nie sprzyja niskim cenom. Dodatkowo konkurencyjności nie podnosi fakt, że światowe kopalnie węgla kamiennego to obecnie w większości odkrywki, w których jeden operator KTZ jest w stanie w ciągu zmiany napełnić ładownię statku. Dla porównania jedna KWK w Polsce w tym czasie wykorzystuje 10 kombajnów obsługiwanych przez 80 górników, a w ciągu zmiany są w stanie wyszykować może 5 pociągów.
- 6 1
-
2014-11-30 22:53
80 górników.... podczas gdy w Australi węgiel kopie się odkrywkowo, a nie na głębokości kilku kilometrów......
... więc tam do tego samego trzeba tylko 5 ludzi i mniej maszyn i energii. Widzisz różnicę? Chcesz płacić na górników żeby kopać polski węgiel to płać. Ja wolę te pieniądze wydać na moje dzieci.
- 6 3
-
2014-11-30 12:43
Niech związki zawodowe się patrzą i dziwią... (2)
że taniej jest wydobyć węgiel w Norwegii i przewieźć go do Polski statkiem niż wydobyć go w Polsce i przewieźć pociągiem na wybrzeże. No ale cóż... zawsze sa jakies wybory i Państwo czyli my chętnie dopłacimy kolejne setki milionów aby utrzymać nierentowne kopalnie i przywileje pracujących tam górników których ogromna większość siedzi w biurach a nie pod ziemią.
- 24 3
-
2014-11-30 19:18
(1)
nie marudź. dzięki takiej postawie górniczych związków w trójmieście jest robota
- 3 4
-
2014-11-30 21:00
Robota jest tu ale podatki eksportujemy na Śląsk
- 4 1
-
2014-11-30 12:44
Ceny węgla czyli komuna dalej.
W zeszłym roku wiozłem z Norrfolku do Dunkierki dla elektrowni węgiel amerykański z kopalni odkrywkowej po 11 $ za tonę ( jedenaście dolarów ). To proszę sobie przeliczyć.
Poza tym za komuny górnicy byli w tyłek całowani - 13,14,15 pensja,barbórkowe, talony, wczasy, extra płatne soboty i niedziele. Zmienił się ustrój to po ile dostawali za odejście z kopalni? na ich ZUS zrzuca się cała Polska, a deputat węglowy, ile kosztują ich związki zawodowe. Może by ktoś to porównał z socjalem przy zwalnianiu prządek z Łodzi albo jak potraktowano byłych pracowników PGR.
Wolny kraj, wolny handel, a nie utrzymywanie komuny - górnicy, kolejarze.- 45 3
-
2014-11-30 12:46
Kiedy ten chwytak zacznie pobierać ziemię na tunel pod Pucką? (2)
- 9 5
-
2014-11-30 19:20
jak się okaże, że pod Pucką jest węgiel :P
- 7 1
-
2014-11-30 20:26
Horała nie ustaje w spamowaniu forum tym pomysłem z tunelem
- 1 0
-
2014-11-30 13:00
Import węgla (1)
Kto by pomyślał, że kraj który leży na węglu, będzie go importował.
To tak jakby Arabia Saudyjska albo Iran importowały ropę naftową.
Wniosek prosty - jesteśmy głupsi od arabów, żałosne.- 35 13
-
2014-11-30 22:48
To idź i kop ten węgiel. Przestaniesz chociaż szerzyć głupią demagogię.
- 5 4
-
2014-11-30 15:54
A ja mam lepszą. (3)
Niesamowitą maszyną jest tristar. 160 milionów za badziewie ale jak ruszy to dopiero zacznie zarabiać.
- 18 2
-
2014-11-30 20:27
z czego 130 dała unia (2)
- 3 2
-
2014-12-01 14:25
Które kiedyś trzeba będzie oddać
- 4 0
-
2014-12-01 23:00
a unia sobie wydrukowała?
czy ściąga z akcyzy na paliwo i Vat-u swoją dolę, i jaki jest sens budowania nieprzydatnego systemu który trzeba utrzymywać.
- 3 0
-
2014-11-30 16:07
Dzięki eksportowi węgla przed II WŚ zbudowano Gdynię, Port gdyński, Magistralę węglową, kupiono dla zakładów zbrojeniowych licencje od Vickers'a, od Boforsa, itp.... A teraz import i kasa w świat idzie!!!
- 17 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.