• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Bałtycka Baza Masowa, czyli "gdyńskie cycki"

Wioletta Kakowska-Mehring
25 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Silosy do składowania i przeładunku materiałów sypkich i płynnych w gdyńskim porcie mają już ponad 20 lat.

W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta prezentujemy obiekty, które przyciągają uwagę swoim dziwnym wyglądem. W poprzednim odcinku wyjaśniliśmy, czym jest owalny schron przy ulicy Zawodzie w Gdańsku. Tym razem wybraliśmy się do Portu Gdynia, by opisać tajemnicze kopuły, potocznie nazywane "gdyńskimi cyckami". W kolejnym odcinku przedstawimy elewatory zbożowe w Nowym Porcie.



Czy wiesz, co przeładowują trójmiejskie porty?

Portowe konstrukcje, dźwigi czy magazyny zawsze budzą zaciekawienie. Jednak obiekty na nabrzeżu Szwedzkimnabrzeżu Wendy w Porcie Gdynia należą do tych najbardziej zagadkowych.

System połączonych instalacjami kopuł przykuwa uwagę osób, które dostrzegą je np. z innych nabrzeży lub w czasie wypływania z portu promem do Szwecji.

Tajemnicze obiekty to nic innego, jak gigantyczne silosy, są częścią Bałtyckiej Bazy Masowej.

Charakterystyczne kształty są rozpoznawalne z daleka. Charakterystyczne kształty są rozpoznawalne z daleka.
Bałtycka Baza Masowa (BBM) została powołana jako spółka w 1997 roku przez działający wówczas Port Gdynia Holding oraz Zakłady Azotowe Puławy. Miała zająć się obsługą eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W ciągu kolejnych dwóch lat BBM wybudowała dwa terminale przeładunkowo-składowe. Obydwa usytuowane są w najstarszej części Portu Gdynia, w rejonie Basenu III, na nabrzeżu Szwedzkim oraz nabrzeżu inż. Tadeusza Wendy.

Jeden z nich przeznaczony jest do obsługi ładunków masowych sypkich luzem, a drugi do obsługi ładunków masowych płynnych. W 1999 roku uzyskano pozwolenie na ich użytkowanie oraz rozpoczęto eksploatację nowo wybudowanych terminali.

Kopuły do nawozów sztucznych



Terminal przeładunkowo-składowy ładunków sypkich o pojemności 65 tys. m szesc. przeznaczony jest obecnie do obsługi eksportu polskiego siarczanu amonu oraz eksportu, importu i tranzytu morskiego innych nawozów sypkich, takich jak sól potasu, saletrzak, mocznik i inne. Częścią tego terminalu są właśnie charakterystyczne stalowe kopuły, są to dokładnie dwa silosy kopułkowe: dwa o pojemności technologicznej 10 tys. m sześc. i dwa większe o pojemności 20 tys. m sześc. W skład tej części wchodzi także komora płaskiego składowania o pojemności 5 tys. m sześc.

Zobacz inną ciekawostkę na gdyńskim nabrzeżu: zabytkowe chłodnie



"Gdyńskie cycki" są więc silosami, czyli budowlami przeznaczonymi do składowania materiałów sypkich. W skład terminalu wchodzi również specjalistyczne stanowisko rozładunku wagonów, które umożliwia obsługę zarówno wagonów samowyładowczych z dolnym oraz bocznym wysypem, jak i wagonów typu węglarka.

Dbałość o bezpieczeństwo przeładunków w portach jest kluczowa, ale i najlepszym może się zdarzyć wpadka. A im jest ich mniej, tym bardziej zapadają w pamięć: w 2001 roku torem kolejowym wzdłuż ulicy Węglowej poruszał się jadący z górki rozrządowej zestaw towarowy, składający się z cystern z nawozem płynnym. Skład uderzył w jeden ze zbiorników znajdujących się przy nabrzeżu inż. Tadeusza Wendy. Na szczęście nic nikomu się nie stało - został tylko nieco uszkodzony jeden ze zbiorników kopułkowych.

Wielkie zbiorniki na produkty płynne



Drugi z terminali, czyli przeładunkowo-składowy ładunków płynnych, ma pojemność 21 tys. m sześc. i przeznaczony jest obecnie do obsługi eksportu roztworu saletrzano-mocznikowego oraz importu oleju napędowego i opałowego. Zaplecze składowe tego terminalu to trzy zbiorniki stalowe, każdy o pojemności technologicznej 7 tys. m sześc., które umożliwiają jednoczesne składowanie trzech różnych typów ładunku.

Czytaj także: Port Gdynia zapoczątkował akcję pomocową #dzielmy się dobrem



Do tego są dwa stanowiska statkowe oraz niezależne magistrale przeładunkowe, które pozwalają na jednoczesną obsługę dwóch statków z różnym ładunkiem. Pojemna bocznica kolejowa oraz specjalistyczne stanowisko załadunku cystern samochodowych pozwalają na jednoczesną obsługę 12 cystern kolejowych oraz 4 cystern samochodowych.

W obu terminalach załadunek i wyładunek możliwy jest dzięki specjalistycznym systemom. W terminalu "sypkim" są to przenośniki taśmowe wraz z załadowarką statkową, która pozwala na sprawny rozładunek wagonów, transport towaru do magazynu oraz załadunek statków, wagonów lub samochodów. W terminalu "płynnym" są to systemy wysokowydajnych pomp, rurociągów wraz ze specjalistycznymi ramionami przeładunkowymi.

Przemyślana maszyneria



We wrześniu 2005 roku zmodernizowano nabrzeże inż. Tadeusza Wendy - m.in. pogłębiono basen do głębokości 8,5 metra, dzięki czemu obecnie BBM może obsługiwać jednocześnie dwa zbiornikowce pod RSM (nawozy płynne).

Modyfikacji uległ też system załadunku produktów płynnych - obecnie można zamienić ładunek składowany w zbiornikach poprzez połączenie danego zbiornika do instalacji przeładunku paliw lub nawozów. Ponadto w momencie wykorzystania wszystkich zbiorników do składowania nawozów płynnych możliwa jest jednoczesna obsługa paliw płynnych w relacji statek-środek transportu lądowego.

W Bałtyckiej Bazie Masowej wolnego miejsca jest coraz mniej, dlatego też zbudowano podziemny zbiornik paliwa, na powierzchni którego powstała hala płaskiego składowania sypkich towarów. W ten sposób udało się dobrze zagospodarować dostępną tam przestrzeń.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia
Zastanawiasz się czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (63) ponad 20 zablokowanych

  • Dlaczego zakladacie w ankiecie ze mozna wiedziec najwyzej mniej wiecej (3)

    Ja wiem dokladnie gdzie, co i ile

    • 41 8

    • O tym samym sobie pomyślałem. (1)

      A wracając do artykułu - pamiętam jak przymierzali się do ich budowy. Ale to życie szybko leci...

      • 2 0

      • Lubię cycki! :)

        • 2 0

    • no fczonsajonce

      to ze te ankiety nie sa najwyższych lotów jest dobrze znane. Ale chłopie gorączki dostaniesz jak nie udzielisz w niej odpowiedzi? Jeśli ktoś nad tobą stoi z pistoletem i zmusza cie do wypełniania tych durnych ankiet i to w dodatku zgodnie z prawdą to daj dyskretnie znać w komentarzach! Wyślemy pomoc!

      • 2 0

  • (1)

    To my siedzimy w domu, a reporterzy trojmiasto.pl sobie chodzą, zwiedzają, drony puszczają...
    Kurcze to mnie już 3 razy Policja legitymowała i pytał czy z tym psem to nie za daleko, a tutaj taki luuuz?!

    • 39 8

    • No bo ten pies

      jakiś taki miniaturowy, a Pan od domu pięć kilometry. Język mu zwisa i oczy na wierzchu.

      • 15 0

  • (1)

    Deweloperzy patrzą na te tereny jak na kobiece piersi.Miłość od pierwszego spojrzenia.

    • 58 1

    • Bdobre haha

      • 1 2

  • Żenujący seksistowski tytuł (5)

    Wstyd

    • 32 91

    • Cyckow nie widziałeś? Koleś

      • 27 8

    • (1)

      W tytule są "gdyńskie cycki" a nie kobiece.

      • 15 8

      • Cycki to cycki

        • 10 16

    • Polecam ci poszukać na YT "Ballady o cyckach"

      może ci popęka ten kij w wiadomym miejscu i złapiesz trochę luzu.

      Gdyby cycki mogły latać to bym chciał się za nie złapać i odlecieć gdzieś w obłoki z nimi, zwiedzać świat szeroki :)

      cycki cycki cycki

      • 7 2

    • To po prostu zawstydzający suchar...

      ... godny wąsatego wujaszka. Jestem gdynianinem od urodzenia - nigdy nie słyszałem tej "potocznej nazwy", ani o takim skojarzeniu, na poziomie dojrzewającego czternastolatka. Dziennikarskie disco-polo...

      • 1 5

  • Nietypowa ?!

    Dla mnie to zieleniak budowany z góry na dół nie typowy zielony innowacyjny jak na 50 lat

    • 6 2

  • Dlaczego wszystkim wszystko kojarzy się z seksem?! (3)

    Cycki jakieś... Fuj! Wstydzili byście się!

    • 22 47

    • Przecież każdy człowiek ma cycki. Cycki nie muszą się kojarzyć tylko z sexem. Takie podejście jest chore.

      • 16 4

    • Gdynia ma więcej takich kobiecych smaczków, babie doły, kępa oksywska, w głowie puski cisowskie a po imprezie wieki kack

      • 17 2

    • A co majo powiedzieć Warsiawiaki?

      Stolyca jest Jak kobieta. Z jednej strony Wola i Ochota, a z drugiej Bródno i Włochy. To jest dopiero Fuj!

      • 21 0

  • (1)

    Ta ankieta jest chora. Jak ktos jest k*obieta pewnie nic nie wie na ten temat, jak pracownikiem portu to wie wszystko

    • 21 2

    • Jestem kobietą i w pracuje w porcie..

      • 5 0

  • (1)

    Czytam te wpisy i... słabo się robi. Ludzie trochę dystansu. Tak cycki, a co w tym złego. Tak to wygląda.

    • 42 12

    • Jak ma się czternaście lat i pierwsze pryszcze na twarzy,

      to może tak to wygląda...

      • 1 0

  • Parowóz (3)

    "w 2001 roku torem kolejowym wzdłuż ulicy Węglowej poruszał się jadący z górki rozrządowej zestaw towarowy - bez parowozu" Jak w 2001 to nic dziwnego, że bez parowozu. Wtedy to ciężko było spotkać liniowo eksploatowane parowozy w naszej części Europy.

    • 17 1

    • (2)

      Mało się nie udusiłem ze śmiechu gdy to przeczytałem. Dla informacji trojmiasto.pl, ostatnie parowozy normalnotorowe eksploatowane planowo na PKP zostały wycofane z eksploatacji wiosną 1992 r. Nieco dłużej były jeszcze użytkowane w niektórych zakładach przemysłowych, głównie na Śląsku, ostatnie wygaszono bodajże w 1997 r.

      • 5 0

      • Do dzis parowozy planowo obsługuja ruch pasażerski w Polsce jako Koleje Wielkopolskie , w dni robocze Wolsztyn-Zbaszynek a w sob (1)

        • 2 0

        • Tak, ale jest to tylko praca symboliczna, choć jest to duża atrakcja turystyczna!

          Szkoda, że jest tak słabo wypromowana i niewielu ludzi spoza Wielkopolski zdaje sobie z tego sprawę. Liniowo parowozy PKP były wykorzystywane do wiosny 1992 r., na Pomorzu najdłużej służyły w Kościerzynie do lata 1991 r.

          • 0 0

  • Wyglada jak cycki?

    Wyglada

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane