- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (214 opinii)
- 2 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (67 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (213 opinii)
- 4 Ugaszono pożar na budowie osiedla (184 opinie)
- 5 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (109 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (182 opinie)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Elektrowozownia SKM w Gdyni
Hala posiada cztery tory i ma długość blisko 250 metrów.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta przybliżamy czytelnikom historię i działanie niestandardowych obiektów, które rozlokowane są w różnych częściach Gdańska, Sopotu i Gdyni. Ostatnio opowiadaliśmy o wieży nabieżnika toru wodnego do Nowego Portu, dzisiaj prezentujemy halę i wnętrze elektrowozowni Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Cisowej. W następnym odcinku zajrzymy do ujeżdżalni i innych obiektów sopockiego Hipodromu.
Elektrowozownia w Cisowej sercem trójmiejskiej SKM
Sercem trójmiejskiej SKM-ki jest bowiem Gdynia, a konkretnie dzielnica miasta Cisowa. To tu, przy ul. Morskiej, znajduje się oddana do użytku w końcówce lat 80. elektrowozownia, gdzie kursujące po Trójmieście składy są poddawane wszelkim niezbędnym zabiegom, by mogły jeździć po torach.
Decyzję o budowie elektrowozowni podjęto w 1972 roku, po tym jak w końcówce lat 60. do Trójmiasta zaczęły się pierwsze dostawy składów EN 57.
Pociągi te jeździły nie tylko w najbliższej okolicy, ale po całym regionie pomorskim. Nowy budynek do ich serwisowania okazał się zatem niezbędny. Wcześniej elektryczne składy serwisowano w lokomotywowni w Chyloni, niestety parametry tego obiektu nie odpowiadały nowym wymogom związanym z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.
Plany budowy hali na blisko 300 pojazdów
Plany były ambitne. W gdyńskiej dzielnicy Cisowa, z dala od zabudowań, ale jednocześnie w niedalekiej odległości od rozwijających się gmin sąsiadujących z Gdynią, zakładano budowę hali na 50 hektarach powierzchni. Obiekt według planów miał docelowo pomieścić 293 elektryczne zespoły trakcyjne i mieć długość 250 metrów z 15 torami do realizacji napraw i konserwacji. Hala miała pełnić ponadto funkcję schronu.
Zobacz także: lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku
Inwestycję podzielono na sześć zadań, ale realia gospodarcze kolejnych lat okazały się bezlitosne dla rozpoczętej w 1975 roku inwestycji. Pierwsze elementy nowej infrastruktury oddano do użytku w 1976 roku. Był to jednak jeden prowizoryczny kanał. O zapowiadanym sukcesie nie było mowy.
Obiekt oddany do pod koniec 1988 roku
W kolejnych latach trwała rozbudowa, ale już nie z zapowiadanym wcześniej rozmachem. Ostatecznie do 1988 roku udało się wybudować część hali z czterema torami z kanałami rewizyjnymi. Powstały także budynki administracyjno-warsztatowe oraz myjnia posiadająca własną oczyszczalnię ścieków.
W takiej formie obiekt istnieje do dziś. Od 2001 roku jest siedzibą PKP SKM w Trójmieście. Oprócz niej z obiektu korzystają także Przewozy Regionalne serwisując na wydzierżawionym od SKM torze składy PolRegio.
Od 2015 roku w elektrowozowni serwisowane są na stałe spalinowe zespoły trakcyjne obsługujące linie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Najprostsze i najbardziej skomplikowane przeglądy
Hala ma długość 246 metrów posiada cztery tory. Trzy są zelektryfikowane. Każdy tor może przyjąć trzy składy trzy wagonowe. Wykonywane są tutaj przeglądy składów - od najprostszego przeglądu kontrolnego przez przeglądy okresowe w różnym stopniu zaawansowania po naprawę rewizyjną.
Zobacz inne Nietypowe Budowle Trójmiasta
Na jednej zmianie pracuje 20 osób. Naprawy i konserwacje odbywają się także w nocy. W obiekcie znajduje się zapadnia podtorowa, umożliwiająca demontaż podzespołów spod podwozia bez konieczności podnoszenia go. Od zeszłego roku są tu także prowadzone wymiany zestawów napędowych w spalinowych pojazdach.
W elektrowozowni Gdynia Cisowa stacjonuje ok. 130 pojazdów, czyli blisko dwa razy mniej od zakładanych na początku budowy.
Kabina w ścianie jako pamiątka
Od kilku lat nietypowym wyróżnikiem, który mogą dostrzec pasażerowie mijający elektrowozownię SKM jest wbudowana w jej ścianę kabina pociągu EW 58.
Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu.
Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (61) 1 zablokowana
-
2022-03-12 20:48
Opinia wyróżniona
W tej hali naprawiają i przygotowywują do pracy
tabor SKM. Dzięki ciężkiej pracy ślusarzy, elektryków, rewidentów i maszynistów pociągi SKM jeszcze kursują.
- 75 2
-
2022-03-12 15:47
Opinia wyróżniona
(3)
Dawno nie jechałem SKM, ale pamiętam jak ta pomarańcza startowała- odlot! W dodatku te pachnące czerwone siedzenia z tworzywa sztucznego zapewne. Jeszcze jedno- wyjątkowo cicho było w środku.
- 102 1
-
2022-03-14 10:08
Dawno nie jechałem SKM, ale pamiętam
W latach 70-tych wagony dla palących. Do pracy jeździłem SKM z Oliwy do Gdańska ale czasem wjeżdżała na drugi peron tzw "szybka" czyli 3000V. Kaszubi grający w baśkę i odpalający papierosa od papierosa. No i brak nosów wciśniętych w smartfony ludzi udających, że nie widzą stojącej obok starszej osoby...
- 0 1
-
2022-03-13 14:35
Ew58
Miałem okazje przy nich pracować jak weszły do służby ...tragedia szybko zyskały nazwe rude k....y
- 0 1
-
2022-03-13 14:29
Rude
- 1 0
-
2022-03-12 15:18
Opinia wyróżniona
Skm (4)
Najlepsza opcja na dzisiejsze korki.
- 85 18
-
2022-03-14 11:30
i na paliwo za 8zl
- 0 0
-
2022-03-12 18:58
SKM? Rewelka. Standard coraz wyższy, punktualne... (2)
Serio piszę. I parkometrów nie karmię.
Zrezygnowałem z samochodu. Jeśli już MUSZĘ, to carsharingiem. To się naprawdę sprawdza.- 15 8
-
2022-03-12 20:28
Jeszcze jedno. (1)
stać mnie. na auto. Bez problemu.
Ale: nie warto. :)- 11 8
-
2022-03-13 08:37
Stać Cię na brak auta.
Auta stały się atrybutem ubogich, którzy 'muszą' z nich korzystać.
- 9 5
Wszystkie opinie
-
2022-03-12 15:13
Piekna hala, ale troche odrapana (1)
- 11 2
-
2022-03-12 16:41
to stare zdjęcie
hala zarówno na zewnątrz jak i w środku wyglada bardzo dobrze
- 5 1
-
2022-03-12 15:15
To tu śpią skmki...
- 27 2
-
2022-03-12 15:18
Opinia wyróżniona
Skm (4)
Najlepsza opcja na dzisiejsze korki.
- 85 18
-
2022-03-12 18:58
SKM? Rewelka. Standard coraz wyższy, punktualne... (2)
Serio piszę. I parkometrów nie karmię.
Zrezygnowałem z samochodu. Jeśli już MUSZĘ, to carsharingiem. To się naprawdę sprawdza.- 15 8
-
2022-03-12 20:28
Jeszcze jedno. (1)
stać mnie. na auto. Bez problemu.
Ale: nie warto. :)- 11 8
-
2022-03-13 08:37
Stać Cię na brak auta.
Auta stały się atrybutem ubogich, którzy 'muszą' z nich korzystać.
- 9 5
-
2022-03-14 11:30
i na paliwo za 8zl
- 0 0
-
2022-03-12 15:36
(2)
Tam często grasują artyści z grupy ngu Aker suners i ćwok, radzę zamykać drzwi :)
- 15 3
-
2022-03-12 17:36
oraz fell
artysta z małym . Jego matka mi mówiła
- 8 0
-
2022-03-12 18:02
Przecież już ich złapali
- 4 0
-
2022-03-12 15:41
Gdyby nie Gierek (4)
i jego inwestycje to Trojmiasto byloby chyba jak Bieszczady pod wzgledem komunikacyjnym.
- 36 8
-
2022-03-12 15:55
Gdyby nie Gierek to byśmy popylali drezynami, patrząc jak bardzo o jakość i wiek taboru spółka skm dba (2)
- 6 4
-
2022-03-12 16:22
Akurat SKM ma zadbany tabor. (1)
Przejedź się PRem.
- 7 4
-
2022-03-12 18:38
Często jeżdżę Regio
I prawie zawsze trafiam na nowe Impulsy, których maja 10 szt, skm - 2 spięte w jeden skład XD
- 2 2
-
2022-03-13 06:10
Na to wyglada
- 3 0
-
2022-03-12 15:45
Muzeum (7)
Tak to poprawna nazwa hali - muzeum .
Średnia wieku to ok 40 lat . Chyba jesteśmy jedynym krajem w UE eksploatującym w ruchu taki stary tabor. Aż dziw bierze że te wehikułý jeszcze się poruszają.
Popatrzcie na województwa gdzie Marszałek utworzył koleje wojewódzkie. Nawet biedne świętokrzyskie nie jeździ takimi rupieciami .- 17 21
-
2022-03-12 16:21
(1)
bo jesteśmy zagłębiem PO więc czekamy na gospodarczego zbawcę tuska i innych komunistów typu ta stara baba z piszczącym głosem z Gdańska (co to wygląda jak czarownica) nie pamiętam jak się nazywa ale pracowała w UG . O przypomniałem sobie - Senyszyn
- 8 11
-
2022-03-12 16:33
No tak
Wina Tuska ?!
- 7 0
-
2022-03-12 16:38
Muzeum... (1)
...to jest dopiero w środku. Kto tam bywa wie o czym mówię.
- 5 4
-
2022-03-13 13:29
Masz na mysli zarzad i inne biurwy? To wrecz beton, a nie muzeum
- 0 1
-
2022-03-12 19:58
(2)
Jak co niektórzy piszą muzeum a nie tabor, to mają poniekąd racje. Ale jest jedno ale. Te ,, muzea" w razie awarii każdy kierownik pociągu samemu może usunąć usterkę i jechać dalej. Natomiast te mówki naszpikowane elektroniką przy przepaleniu zwykłego bezpiecznika musi zjechać do zajezdni. To tak samo jak z nowymi samochodami, stanie na drodze i nic nie zrobisz, a w starszych typach ,,stukniesz, pukniesz" i jedziesz dalej. Wiem co piszę, z doświadczenia.
- 5 4
-
2022-03-12 21:43
(1)
lubie takie historie. jeszcze napisz, ze kon lepszy niz samochod bo jak kon nawali to idzie dalej.
- 0 7
-
2022-03-13 10:59
Oczywiście, że koń lepszy.
W razie globalnej katastrofy można go jeszcze zjeść.
- 3 0
-
2022-03-12 15:47
Powinna powstać druga taka by na noc wszystkie schować przed pseudograficiarzami
- 13 4
-
2022-03-12 15:47
Opinia wyróżniona
(3)
Dawno nie jechałem SKM, ale pamiętam jak ta pomarańcza startowała- odlot! W dodatku te pachnące czerwone siedzenia z tworzywa sztucznego zapewne. Jeszcze jedno- wyjątkowo cicho było w środku.
- 102 1
-
2022-03-13 14:29
Rude
- 1 0
-
2022-03-13 14:35
Ew58
Miałem okazje przy nich pracować jak weszły do służby ...tragedia szybko zyskały nazwe rude k....y
- 0 1
-
2022-03-14 10:08
Dawno nie jechałem SKM, ale pamiętam
W latach 70-tych wagony dla palących. Do pracy jeździłem SKM z Oliwy do Gdańska ale czasem wjeżdżała na drugi peron tzw "szybka" czyli 3000V. Kaszubi grający w baśkę i odpalający papierosa od papierosa. No i brak nosów wciśniętych w smartfony ludzi udających, że nie widzą stojącej obok starszej osoby...
- 0 1
-
2022-03-12 15:52
Mylisz się. (4)
Berlin eksploatował swoje przedwojenne pojazdy, (które do 1974 r jeździły także na linii SKM) aż do początku lat dwutysięcznych. Pociąg to nie samochód. Można go spokojnie eksploatować 40-50 lat.
- 30 3
-
2022-03-12 16:08
Głupie gadanie
Dla usprawiedliwienia starego taboru, starych tramwajów i starych statków (tramwajów wodnych). Skoro mogą być tak długo eksploatowane, to dlaczego po 20-25 latach (czyli tyłu, ile eksploatuje się właśnie samochod) Niemcy odsprzedają swój tabor. Może dlatego, że nie przystają do dzisiejszych realiów, nie mają chociażby klimatyzacji, o poziomie bezpieczeństwa nie wspominając?
- 5 7
-
2022-03-12 16:34
Ale którzy Niemcy? (1)
To ci z NRD .
- 1 1
-
2022-03-14 14:13
Ale którzy Niemcy? To ci z NRD .
Przypomniał mi się kabaret TEY. Oceny z języków obcych - Niemiecki- dostateczny. Drugi niemiecki - dooobry
- 0 0
-
2022-03-12 18:36
Jeździły do 1976, nie do 1974 roku, to tak dla ścisłości. :)
- 4 0
-
2022-03-12 15:54
Ten stan, kiedy pociąg "zabytek" jako pomnik na ścianie zajezdni jest młodszy niż większość kursujących obecnie pociągów XD (4)
W skali kraju nasza Stara Kolej Miejska to fenomen - mamy nowszą zajezdnie dla pociągów niż same pociągi. Regulamin przewozów też fenomen, niezmienny od miliona lat, jak i same wagony - choćby nakaz pobierania biletów za 0 zł, na bezpłatny przejazd np. dla g*wniaacczzków.
I za to kc SKM- 29 5
-
2022-03-12 18:36
(2)
Akurat bilety za 0 zł dla dzieci do lat 4 to nie jest wymysł SKM. Chodzi o to, że przewoźnik dostaje dotację za takie przewozy i podstawą do jej rozliczenia jest właśnie sprzedaż biletów.
- 11 1
-
2022-03-12 18:39
Nie gadaj głupot, w ztm Gdańsk tez kupujesz bilety za 0 zł dla dzieci, uczniów, emerytów i innych zwolnionych z opłat? (1)
- 2 4
-
2022-03-13 00:31
SKM należy do PKP a jadąc każdym pociągiem musisz mieć zerówkę.
- 4 0
-
2022-03-12 20:49
KC SKM ma się dobrze.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.