• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Most Wantowy nad Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
14 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Nietypowe Budowle Trójmiasta to cykl, w którym wyjaśniamy przeznaczenie i działanie położonych na terenie naszej aglomeracji obiektów o niecodziennym wyglądzie. Dzisiaj pokazujemy niedostępną drogę na szczyt pylonu mostu wantowego na Martwej WiśleMapka oraz roztaczające się z niego widoki. 9 listopada 2021 skończył on 20 lat. Poprzednio odwiedziliśmy lokomotywownię wachlarzową w Gdyni. Za miesiąc pokażemy działanie zabytkowego młyna w OliwieMapka.



Jak często korzystasz z mostu wantowego nad Martwą Wisłą?

Oficjalnie nazywa się Mostem III Tysiąclecia im. Jana Pawła II. Dla większości jest po prostu mostem wantowym na Trasie Sucharskiego, łączącej otwarty w kwietniu 2016 roku tunel pod Martwą Wisłą z Obwodnicą Południową. Jednak, gdy w listopadzie 2001 r. przecinano na nim wstęgę, z przekąsem żartowano, że to najdroższe połączenie Stogów z Rudnikami w historii.

Zanim jego ranga komunikacyjna dla Gdańska wzrosła i zaczął służyć mieszkańcom, musiała minąć dekada. Gdy powstał, nie było ani tunelu pod Martwą Wisłą, ani Obwodnicy Południowej, ani autostrady A1.

- W pierwszych latach eksploatacji ruch po nim był rzeczywiście znikomy - przyznaje Jacek Kamiński, inżynier i jeden z projektantów mostu z Katedry Mostów Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej. - Bez problemu można było wówczas się na nim zatrzymać, by zaspokoić swoją ciekawość i spacerując przyjrzeć się jego detalom. Dzisiaj taki spacer byłby zapewne... naszym ostatnim - żartuje.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.

Budowa mostu przypomina olinowanie żaglowca



Sporym wyzwaniem okazał się też spacer stromą i ciasną klatką schodową na górę dwunogiego i wysokiego na 100 m pylonu.

Aby znaleźć się na ostatnim podeście, z którego roztacza się fantastyczna panorama Gdańska, najpierw trzeba pokonać 18 drabinek. Pylon osadzony jest na fundamencie i palach wkopanych w ziemię na głębokość 35 metrów. Powstał po to, by przenosić obciążenia za pomocą ukośnych lin stalowych tzw. cięgien, co przypomina nieco olinowanie masztu żaglowca.

- Różnica polega na tym, że w żaglowcu maszt jest utrzymywany przez liny zamocowane do pokładu, a w moście przęsło jest utrzymywane przez liny zakotwione w pylonie - tłumaczy Jacek Kamiński.
Czytaj także:

Jak wygląda techniczny tunel w tunelu pod Martwą Wisłą



Most wantowy na Trasie Sucharskiego jest najdłuższym i najwyższym tego typu obiektem w Gdańsku. Ma 380 metrów długości, a samo przęsło ma 230 metrów długości. W momencie budowy było to też najdłuższe przęsło w całym kraju (parę lat później z pierwszego miejsca gdański obiekt zepchnął Most Świętokrzyski w Warszawie).

Poza charakterystycznym pylonem jego cechą szczególną są stalowe liny. Jest ich 60, a ich długość waha się od 60 do ponad 200 metrów. Każda z nich składa się z kilkudziesięciu splotów stalowych osłoniętych czerwoną polietylenową rurą osłonową.

Dziennie mostem przejeżdża od 30 do 35 tys. pojazdów.

Mógłby być wyższy, nie posiada też drogi dla rowerów



Obiekt, który w listopadzie będzie obchodzić 20. urodziny, choć ma sporo zalet, nie jest też pozbawiony wad. Jedną z nich jest stosunkowo niskie zawieszenie na lustrem wody.

Z jednej strony sprawia to, że linia pomostu, po której poprowadzono jezdnię z dalszej perspektywy jest mało zauważalna, z drugiej - zaledwie 8-metrowe światło pomiędzy rzeką a mostem ogranicza rozwój ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle, nie mogą tamtędy przepłynąć wyższe jednostki. Standardem dla tego typu obiektów jest prześwit 20-metrowy, a dla ruchu oceanicznego nawet 45-metrowy.

Most mógłby być nie tylko wyższy, ale też posiadać drogę rowerową, o którą pierwotnie zabiegano. Podobnie jak w przypadku wysokości, zrezygnowano z jej budowy ze względów finansowych.

Piętą achillesową mostu - podobnie jak innych tego typu obiektów - są też dylatacje. Pierwsze zużyły się po 10 latach eksploatacji, kolejne wymieniono w 2019 r.

  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most Wantowy nocą jest podświetlony.

Obiekt służy naukowcom, strażakom i zakochanym



I choć na co dzień most dla osób postronnych jest zamknięty, a wejście zabezpieczone, to dzięki uprzejmości Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni mogliśmy wejść na górę z kamerą. Wrażenia? Fantastyczne.

Ze szczytu pylonu widać i słychać nie tylko mknące pod stopami samochody i ciężarówki, ale też jednostki pływające po Martwej Wiśle. W tle słychać też zakłady przemysłowe na Przeróbce, a po drugiej stronie chrzęst mielonego złomu na złomowcu w pobliżu Elbląskiej. Przy sprzyjających warunkach pogodowych widoczny jest Półwysep Helski.

Trójmiasto w Budowie. Zobacz, jak powstają nowe inwestycje



M.in. z tych powodów most jest nie tylko popularnym obiektem wśród fotoreporterów, ale także naukowców. Regularnie odwiedzają go studenci uczelni technicznych z całej Europy, jest też celem corocznego objazdu dydaktycznego studentów PG. Chętnie ćwiczą też na nim strażacy, był też miejscem... zaręczyn jednego z inżynierów.

Uwaga! Na co dzień wejście do środka jest niedostępne i zabezpieczone przed ingerencją osób postronnych. Redakcja Trojmiasto.pl mogła wejść do środka i na górę dzięki uprzejmości Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Warto dodać, że obiekt został zaprojektowany w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku przez zespół inżynierów wywodzących się wyłącznie z Katedry Mostów Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej.

- Przy budowie mostu po raz pierwszy w Polsce zastosowano metodę nawisową, inaczej mówiąc wspornikową, nie wymagającą budowy rusztowań. Poszczególne sekcje mostu były transportowane barkami, a następnie podnoszone i scalane z resztą konstrukcji. Tak nie budował w naszym kraju nikt wcześniej! - wspomina Jacek Kamiński. - Jako że mosty wantowe należą do obiektów szczególnie narażonych na oddziaływania wiatrowe, do obowiązków wykonawcy należało m.in. przeprowadzenie badań modelowych mostu w tunelu aerodynamicznym. Ich realizację zlecono francuskiemu Ośrodkowi Naukowemu i Technicznemu Budownictwa w Nantes. Badania sprawiły, że dokonano nieznacznych korekt elementów przęsła mostu, które wyposażono w owiewki, skrywające lampy oświetlenia iluminacyjnego.
Budowa mostu trwała dwa lata (1999-2001) i kosztowała 70 mln zł. Co ciekawe, środki na jego budowę nie pochodziły z Unii Europejskiej (Polska do wspólnoty dołączyła dopiero trzy lata później), a z pożyczki Banku Światowego i państwowej dotacji budżetowej.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Opinie (94) 3 zablokowane

  • (8)

    Imponująca budowla.Nasi inżynierowie są wielcy,już 150 lat temu w górach Andach budowali koleje...jednak mamy mądre głowy.

    • 21 6

    • (1)

      to prawda, tylko polacy mają takie mosty i potrafią budować w górach, w Chorwacji czy Szwajcarii to dalej chodzą pieszo

      • 12 1

      • Nie czytaj bełkotu Swena

        On swój okrągły dowód chowa w pudełku po kremie Nivea...

        • 7 4

    • mosty łączą (3)

      Szanowni Państwo

      Pomysłodawcą tego mostu był Marian (Leszek) Świtek pierwszy prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Most miał połączyć komunikacyjnie Port Gdańsk z resztą kraju. Trzeba było czekać jeszcze parę lat na pozostałą infrastrukturę ale pomysł był dobry. Czy dzisiejsi prezesi Portu Gdańsk lub szerzej spółek Skarbu Państwa mają takie pomysły i mogą je zrealizować.

      • 12 3

      • Za co ten minus????

        • 5 1

      • Przez 10 lat ten most (1)

        Był do nikąd, ale tego już nie napiszą

        • 1 4

        • Nic nie zrozumiałeś...

          Tak, most był chwilowo "do nikąd", bo na realizację kompletu za jednym zamachem (most, droga, tunel itd) nigdy nie wystarczyłoby środków. Takie rzeczy planuje się na długie lata do przodu, a nie byle do przyszłych wyborów...

          • 8 1

    • No ale czy majty zmieniłeś przed sobotą?To nas interesuje. (1)

      Ahahahahahahahaha.

      • 0 4

      • Brzydka Julka co nie ma faceta.

        • 2 0

  • Gdańsk po prostu jest przepiękny moi drodzy i kochani (4)

    i ten most także jest śliczny..

    • 18 11

    • Te sweny się rozmnażają... Szok!! (1)

      • 5 2

      • Przaz pączkowanie.....

        • 2 0

    • Przepięknie (1)

      To śmierdzi w tym Gdańsku

      • 2 4

      • Jak okna nie zamykasz to tak jest

        Cały smród z twojej pakamery wydostaje się na zewnątrz i stąd się bierze brzydki zapach

        • 0 1

  • Potraficie stawiać wspaniałe konstrukcje... (16)

    Ten most to na prawdę majstersztyk inżynierii. Tylko nie mogę zrozumieć dlaczego 3 kilometry od centrum półmilionowego miasta, na Oruni są szlabany i rogatki kolejowe jak w jakiejś koziej Wólce. Takiego absurdu w żadnym mieście wojewódzkim w Polsce nie widziałem!

    • 56 7

    • Już niedługo nad torami będzie most. (7)

      A ile miast wojewódzkich znasz dokładnie?

      • 8 0

      • juz nie bedzie ,bo w gdansku sa inne priorytety (4)

        • 2 9

        • jakby twój idol kacper był to koscioły zamiast mostów by stanęły

          • 12 6

        • tory to PKP (2)

          Więc to nie Gdańsk Inwestuje, ale PKP.

          • 0 2

          • Nie tak do końca (1)

            Ale pewnie podział kosztów pomiędzy miastem, a PKP powinien jakiś być

            • 0 2

            • A podział zysków?

              Całe jak ostatnio zawsze pójdą d Warszawy by nakarmić dektę?

              • 0 0

      • Nad torami może być wiadukt, a nie most

        • 4 0

      • 16

        A za starych czasów to byłem we wszystkich 49. Ale co Ty możesz o tym wiedzieć, jak Ty tylko Egiptu na wakacje latasz. Typowy wyborca rudego milionera

        • 3 4

    • Oczywiście chodzi o most przemyślany pod prognozy rozrostu portu.

      • 0 0

    • Jesteśmy przyzwyczajeni do tego że drogi buduje się zawsze do potrzeb sprzed 20 lat a tu ci taka sensowna i w dodatku piękna konstrukcja!

      • 3 0

    • bo nie mozna tego terenu sprzedac deweloperom

      • 2 0

    • W Gdyni to samo...

      Jadąc na północ, ostatni bezkolizyjny przejazd przez tory to estakada Kwiatkowskiego. Kolejny, 10 km dalej... w Rumi. Ale to już Gdynia drugiej kategorii, tam ludzie mogą czekać na rogatkach, przecież to nie biznesmeni

      • 1 0

    • Nie rozpędzaj się.

      To potrzebny i fajny, ale tylko zwykły most bez żadnych inżynierskich fajerwerków. Ważne, żeby był długowieczny, solidny i praktyczny a w tej chwili właśnie taki jest.

      • 1 0

    • Rogatki i szlabany.

      W większości miast kolej została zlikwidowana i w ten oto sposób rozwiązano problemy z kolizyjnymi przejazdami.

      • 0 0

    • w Elblągu też przez długi czas w środku miasta był przejazd kolejowy z rogatkami. Tak, wiem, to dużo mniejsze miasto, chociaż w zasadzie Olsztyn, czyli stolica warmińsko-mazurskiego jest tej samej wielkości. Wiadukt wybudowano dopiero 2 lata temu.

      • 0 0

    • Bardzo arogancki wpis... butą i zarozumialstwem aż kipi.

      Dlaczego? Dla tak małostkowych z dedykacją. Kozia Wólka nie może mieć przystających do aktualnych czasów rogatek kolejowych? Gdański panicz musi mieć nowoczesne, a cham z Koziej Wólki może, a nawet powinien mieć "przedpotopowe" sprzed kilkudziesięciu lat? Po co ten klasizm? Nie można napisać, dlaczego te rogatki nie nie przystają do obecnych czasów, technologicznie odpowiadają tym z lat 50-tych?

      • 0 0

  • Szkoda, szkoda,szkoda! (9)

    To jest moje osobiste marudzenie. Uwielbiam miejsca takie jak to. Mało znane, a ciekawe. Chętnie bym tam wlazł i zrobił kilka fotek. Mam takie hobby. Porównawcze fotki architektury w dzień i w nocy. Zdjęcia mostów w Liege (Belgia) wys,ły mi fajnie.

    • 13 10

    • (1)

      Myślę, że jakbys zgłosił się do zdiz, porozmawiał, pokazał, że to twoje hobby i nie jesteś jakimś czubkiem to bys tam wszedł
      Sam byłem, wspinaczka trochę męcząca.

      • 10 0

      • Dzięki za podpowiedź.

        Na pewno spróbuję.

        • 7 0

    • Wejdź na wieżę Bazyliki Mariackiej (84 metry wysokości. (3)

      Tam można wejść za parę złotych. Na dachu jest platforma widokowa. Zdjęcia będą super.
      Tylko najpierw Kwaku kup dobry aparat fotograficzny.

      • 7 0

      • Aparat mam. I to dobry. (2)

        Na wieży też byłem. Widoki super. Tylko jest to miejsce ogolnodostępne. Szukam miejsc o większym wyzwaniu.

        • 0 3

        • Wbijaj na K2 zimą - to jest poważne wyzwanie, a nie mostek wantowy w Gdańsku.

          • 8 1

        • To moze komin elektrowni w rafinerii

          Zobaczysz co kiedyś Tusk malował

          • 2 1

    • U nas w Gdyni nietypowa budowla to estakada Kwiatkowskiego

      Takiego dziadostwa nie ma w całej Europie

      • 8 1

    • Mozesz wejść

      Kto ci zabroni. Tu jest Gdańsk,tu można wszystko. Parkować gdzie chcesz, sr*c w bramie, itd.

      • 0 1

    • tylko pisanie ci coś nie wychodzi

      • 0 0

  • Most kosztował 70 mln. (8)

    A zabrakło na chodnik pieszo-rowerowy. Brawo projektanci.

    • 25 12

    • No niestety. Ta krótkowzroczność będzie się odbijać czkawką przez długie lata.

      • 13 2

    • Mieszkam podrugiej stronie Martwej Wisły. (3)

      Do pracy w porcie dojeżdżam samochodem. Wolałbym rowerem.

      • 8 0

      • Obwodnica pozwala kierowcom ominąć centralne dzielnice Trójmiasta. (1)

        Most ma inne zadanie...

        • 1 5

        • czyżby? on pozwala również ominąć Centrum i tranzytem dostać się niemal na rogatki miasta - czyli jest jakby elementem obwodnicy

          • 0 0

      • nie ma problemu - jedziesz Elbląską do Podwala a potem skręcasz na Przeróbkę.

        • 0 0

    • (2)

      Na Obwodnicy też nie ma chodnika pieszo rowerowego

      • 4 6

      • Obwodnica zbudowana w XX wieku pozwala samochodom ominąć Trójmiasto. (1)

        Most wantowy to inna bajka.

        • 0 3

        • Obwodnica obecnie przecina Gdańsk i Gdynie - czyli dzielnice znajdują się po jednej i drugiej stronie. Tym samym straciła już swój pierwotny zamiar. Do tego trzeba dodać codzienne korki niczym na zwykłej ulicy miejskiej

          • 1 0

  • legenda głosi, że kiedyś skończą go remontować i zwężać pasy ruchu

    • 14 4

  • najwiekszy bubel -obok tunelu (6)

    brak ciagu pieszego i rowerowego -dziekuje i dobranoc.

    • 14 22

    • W tunelu chodnik dla pieszych? (2)

      Ale po co?

      • 7 2

      • zebys mogl przejsc na druga strone... (1)

        • 5 2

        • Ale po co?

          Przechodzić na druga stronę?
          Zauważ, iż ruch samochodowy "na druga stronę" nie kończy się na tej drugiej stronie a kilometry dalej. Pieszo tam nikt nie będzie drałował.

          • 3 2

    • ...

      Bubel to Twoje drugie imię....

      • 4 0

    • na Obwodnicy też nie ma ciągu pieszo rowerowego

      • 2 0

    • ciąg pieszy średnio tam potrzebny. Ale rowerowy by się przydał.

      • 0 0

  • Knoppers kokosowy

    Hermetyczna paczka,
    Na moście wantowym

    • 1 7

  • (4)

    Typowe gdańskie oszczędności. Rzekomo Rowerowa Stolica Polski, a drogi rowerowej nie ma ani ma moście wantowym, ani tuż obok na nowszym kolejowym (Poznań i Kraków pokazały, że można się dogadać z PKP), ani na Nowej Wałowej, ani w tunelu pod Martwą Wisłą. Są za to miliony na propagandę i lajki na fejsie Dulkiewicz.

    • 30 20

    • byle co jesz Pisuar i byle co piszesz ,kończ z kaszanką (1)

      • 6 8

      • trolu lepiej policz czy ci ruble na konto wpłyneły za hejt

        • 1 4

    • Nie ma też na Obwodnicy

      • 0 1

    • Nie przypominam sobie aby...

      ... Gdańsk był uważany za rowerową stolicę Polski w 1999 roku gdy budowano ten most ;P

      • 0 0

  • Pamiętam jak dziś, kiedy na budowę wjechały pierwsze kamazy (2)

    Przywiozły płyty betonowe, pod sprzęt i kontenery biurowe/socjalne. Później pracownicy mówili że ma być wiadukt nad torowiskiem przy elektromontarzu i tunel pod Wisłą do Nowego Portu. Tak mówili, a więc plany na na tunel musiały istnieć już w momencie budowy mostu...
    Pierwotnie w projekcie, latarnie miały być po obu stronach jezdni, nie tak jak to jest teraz, w środku między barierami.

    • 8 0

    • Jak budowali most , to mówili ze za 3 lata (1)

      Będzie obwodnica południową i tunel. Jak to w Gdańsku na obwodnicę trzeba było czekać 10 lat, a na tunel prawie 20

      • 0 6

      • Kto ci mówił? Szwagier z teściem..?

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane