• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Terminal Cukrowy obok tunelu

EBu
1 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Silos będący częścią Terminala Cukrowego mieści 50 tys. ton cukru.

Ogromny silos obok tunelu pod Martwą WisłąMapka, który prezentujemy w tym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta, służy do przeładunku cukru. W poprzednim odcinku opisaliśmy historię gmachu przy ul. Morskiej 77, w kolejnym opowiemy historię wieży ciśnień w LetnicyMapka, o którą pyta wielu naszych czytelników.



Czy byłeś na terenach portowych w Gdańsku lub w Gdyni?

Ogromną budowlę zobaczyć można z wielu punktów miasta. Przede wszystkim widzą ją jednak osoby wjeżdżające do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Letnicy, przejeżdżające ul. Marynarki Polskiej oraz przepływające Martwą Wisłą. Obiekt zainteresowanie budził już w czasie budowy, kiedy nad ziemią wyrosły w pierwszej kolejności wielkie słupy konstrukcyjne. W ramach tej samej inwestycji, bliżej wody, powstawał duży magazyn.

Wielki "walec" to jak dotąd najmłodsza budowla opisywana w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta. Jest to część Terminalu Cukrowego, który do użytku oddany został zaledwie w październiku ubiegłego roku. Element, który zwraca największą uwagę, to nic innego jak silos do przeładunku cukru. Ma on wysokość 56 metrów, a więc tyle, ile 17. piętrowy blok i pojemność 50 tys. ton.

Oprócz niego w skład terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wchodzą:

  • pakownia cukru
  • magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
  • pomieszczenia biurowe
  • infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową (wagony z cukrem produkowanym w siedmiu cukrowniach na terenie Polski podjeżdżają bezpośrednio pod silos).


Ponad 100 mln zł w budowę zajmującego ponad 3 hektary Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie zainwestowała Krajowa Spółka Cukrowa, która jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie. Nowa infrastruktura powstała, by znacząco zwiększyć możliwości eksportu cukru - nie tylko do krajów Europy, ale także, by zdobyć nowe rynki zbytu w Azji i Afryce. Powstanie terminalu umożliwiło transportowanie produktów Polskiego Cukru nie tylko w kontenerach, ale także w olbrzymich masowcach. Właśnie dlatego terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Zobacz także: elewatory zbożowe w Nowym Porcie



Planowany przeładunek cukru w terminalu ma wynosić ponad 300 tys. ton. W ciągu jednego dnia terminal jet w stanie przyjąć do 3 tys. ton cukru.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl
EBu

Opinie (83) 8 zablokowanych

  • Nigdy nie mów nigdy (7)

    Jesteśmy potęgą i będziemy nią na wieki wieków.
    Z wami to się nawet rozwinąć tematu nie da. Sami znawcy niemieckich "miast". Takich ujowych sąsiadów jak ma Polska to nikt nie ma. Nie ma z kim zawrzeć sojuszu bo z południa złodzieje, od zachodu złodzieje, za morzem złodzieje. Tylko Ukraińcy nam zostali. Bądźcie europejscy jak chcecie, wspierajcie Niemców, Austryjaków, Czechów i innych.

    • 27 61

    • a rzez wolynska mordowali beztialsko moich bliskich

      • 1 0

    • Jakim to trzeba być niedorozwojem umysłowym (5)

      Polska na razie tylko z Bałtykiem nie jest pokłócona
      a nasz najważniejszy sąsiad to Węgry z wasalem Putina
      no i San Escobar
      tobie niedorozwoju odpowiadają stepy w Kazachstanie i dymokracja w Korei Północnej
      złodziej który od zarania dziejów kradnie a innych złodziejami nazywa
      idź się lecz na nogi albo na kolano jak twój guru z Żoliborza

      • 26 5

      • (3)

        Tak jak już wyżej pisałem
        Węgry niestety nie są naszymi sąsiadami, bo złodzieje z Czech odcięli nam dostęp do Węgier.
        Tak, masz rację Wiktor Orban to nasz najwyższy sojusznik.
        Rosjan nie lubię, a ten możnowładca krytycznie ocenia prezydenta RP.
        Rosjanie to tacy fałszywi przyjaciele.

        • 5 9

        • Oooo - gdyby nie Czechy (2)

          to graniczylibyśmy z Węgrami
          to w pisowskiej szkole tak uczą?
          czego ci do cukru dosypują?
          cukru-pudru?

          • 14 3

          • Autor opini powyżej (1)

            Współcześni Czesi nie mają nic do tego. To wina Bolszewików i komunistycznego ustroju, który władał całą Europą środkową. A że Czechosłowacja byli państwem komunistycznym to ich wina!

            • 7 3

            • zmień ten cukier bo coś ci się miesza w czerepie

              • 9 2

      • Z Bałtykiem też się kłoci, bo zatruwa i robi przekop

        • 14 4

  • Ta dzielnica letnica (1)

    To jedno wielkie nieporozumienie jak tam można mieszkać

    • 14 10

    • Normalna dzielnica

      Ja tu mieszkam i jest ok. Wyjazd przez tunel i bez korków. Mieszkańcy spoko .Budują nowe bloki będzie więcej ludzi. Stadion pół rzutu beretem Perspektywy są. Pozdrawiam wszystkich.

      • 0 1

  • Dlaczego zamknięto kilka cukrowni? (5)

    Pracowałem w cukrowni w Malborku.

    • 42 2

    • Cukrownie ostatnio były zamykane także w innych krajach europejskich - kwestia popytu i tyle. nie ma co snuć teorii spiskowych.
      A czemu w Polsce jest o wiele mniej cukrowni, niż było? To także kwestia ekonomii - bardziej opłaca się mniejsza ilość zakładów, ale o większych zdolnościach produkcyjnych. A produkcja cukru i tak jest większa, niż np. w 1990.

      • 2 0

    • bo cukrownie miały być przejęte przez niemieckie firmy. i tak sie stało. a te ktorych niemcy nie chcieli, zamknieto na amen

      • 6 2

    • bo ty masz kupić cukier u niemca za swoją niewolniczą pracę

      • 7 3

    • Ja w Pruszczu gd cukrownie przetrwały wojny okupacje a nie przetrwały naszego systemu, straszne.To już teraz wiem gdzie poszły nasze pieniądze za akcje dla pracowników których od kilku lat nie dostajemy utopili w silosie.

      • 11 3

    • Bo Balcerowicz nie lubi Polaków

      I cieszy się jak jest nam ciężko. Proste

      • 8 13

  • Infrastruktura kolejowa (3)

    To chyba jakiś żart!!!!! Od początku jeszcze nie został tam rozładowany ani jeden wagon. Relacja jaka się tam odbywa to tylko samochody , które blokują cały port. Cukier jest przewożony samochodami z plandekami i kontynerami. Nie ma tam żadnego parkingu dla tirów blokują całe drogi i tory kolejowe podczas rozładunku. Dzięki temu jest na tym nabrzeżu totalny chaos. Dziwny jest też fakt że ktoś pozwolił na budowę tak potężnego silosa 50 tyś ton tak blisko tunelu( pod Martwą Wisłą.) Ciekawy jestem czy tyle tysięcy ton nie będzie miało wpływu na jakieś napory w tunelu.

    • 42 14

    • Pierdoły opowiadajo, a się nie znajo

      Przestać pier... Farmazony, jak Cię nigdy w porcie nie było

      • 3 0

    • To że nie było składu z wagonem cukru to nie znaczy że tory leżą bezużyteczne

      Na tym terenie działają różne firmy i przeładowywane są przeróżne towary, również drogą kolejową, a terminal cukrowy jest jedną z kilku firm działających na nabrzeżu Wiślanym. Co do parkingu masz drogi kolego na ul. Handlowej z całą infrastrukturą jak jeszcze nikt nie zniszczył

      • 6 1

    • Daj szansę to dopiero początek!

      Od początku czyli od niespełna roku..
      Drogi to blokują auta z kruszywem i żelastwem..
      A także kolej, która się w pobliżu waży..
      Na nabrzeżu jest chaos.. bo to port, w dodatku w czasie przebudowy..
      Daj szansę na rozwój.. tylko Biedronki stawiają w ciągu jednej nocy ;)

      • 6 1

  • Kiedy ten eksport (5)

    O tych cało statkowych wysyłkach po 20 - 30 tyś m/t mówi się od wielu miesiecy .Ciekawy jestem czy to kiedykolwiek nastąpi?

    • 6 0

    • :) (4)

      m/t ? metro tony? mega tony? Skąd te dane? Patrze na oznaczenia i na silosie takich nie mamy :)

      • 1 0

      • Bo jestes z Torunia (3)

        Znasz się ma wypiekach.

        • 1 1

        • :) (2)

          Czasem jestem w szoku jak ludzki mózg pracuje po przebudzeniu. Cieszę się Radek, że kładłeś się spać i pierwsze po wstaniu co zrobiłes to sprawdziłeś czy ktoś na Twoje żałosne wypociny Ci odpowiedział. Frustrację, za swój bezmózgi wpis przekładasz gdzie indziej. Żyj ze świadomością, że jestem z Torunia i znam się na wypiekach. Nie zmiernie mnie to cieszy. W sumie nie, przykro mi, że brak mózgu jest aż tak powszechny, a Twoja wiedza w każdej materii jest tak olbrzymia, że przyćmiewa moją. Wybacz brak odpowiedzi na dalsze Twoje kwiki.

          • 0 3

          • Utrzyj nosek

            I daj na zgode. Co sie bedziemy droczyc. Z tym mózgiem to pełna zgoda, komuś zabrakło przy tej inwestycji.

            • 2 0

          • Jak skończysz płakać to utrzyj nosek.

            I daj na zgodę.

            • 1 0

  • zamiast budować terminale trzeba było nie likwidować cukrowni (1)

    • 13 3

    • :)

      Panie, Terminal a cukrownia to dwie rozne rzeczy.
      Porównujesz produkcje z bezpośrednim pkt przeładunkowym. Gratuluje !!

      • 0 3

  • Szkoda tylko, że już nie mamy ani jednej polskiej cukrowni. Wszystkie należą do naszych zachodnich sąsiadów. (3)

    Kiedyś Polska budowała cukrownie na całym świecie i byliśmy w tym dobrzy. Może jeszcze ktoś pamięta hasło Melchiora Wańkowicza: "Cukier krzepi" wymyślone na potrzeby kampanii cukrowniczej.

    • 20 5

    • :)

      Mamy polskie cukrownie, doucz się, później siej herezje.

      • 0 1

    • Kiedyś mieliśmy polskie plantacje bananów i cytryn (1)

      Teraz mamy plantacje cebuli i buraka

      • 2 7

      • teraz mamy plantacje kukieł operacyjnych na Tik toku

        • 4 0

  • (19)

    Wg Pisu mielismy byc cukrowa potega. Ale jak zwykle nie wyszlo

    • 62 48

    • kłamiesz

      • 0 0

    • (1)

      wg po mielismy byc zielona wyspa,ani wyspa ani zielona haha

      • 1 0

      • A teraz cała Europa nam zazdrości wygaszenia pandemii. Ale z was d**ile z popisu nawet nie widzicie ludzi z po w swojej partii tak samo jak fani po nie widzą pisowcow u siebie

        • 1 0

    • (2)

      Za rządów Po zlikwidowano w Polsce 3/4 dobrze prosperujących cukrowni.

      • 8 8

      • Podziękuj UE która Adrian chciał wpisać do konstytucji

        • 0 0

      • Za rządów PO to już nawet gruzu nie było po największych

        • 10 0

    • Nie wyszło bo Balcerowicz rozwalił większość polskich cukrowni (2)

      • 12 11

      • Akurat likwidacja cukrowni miała inna przyczynę ale jak się mało wie to pisze się byle co

        • 2 0

      • Jaworski dokończył plus stocznia

        • 8 6

    • kompleks niższości (4)

      Jak to nie wyszło ? Nawet ten artykuł na tym PO-rtalu potwierdza że jesteśmy potęga cukrową. Ten ogromny silos po coś powstał

      • 14 11

      • Kolejny z zaburzeniami. Jak was poznać przy każdej okazji piszecie PO z dużej. A mam jedno pytanie jak tam 100obwodnic na 100lecie odzyskania niepodległości coś już ruszyło czy jak zawsze pitu pitu ?

        • 1 0

      • Terminal cukrowy (2)

        Tylko problem w nim, ze jakoś masowce po cukier nie zawijają.

        • 12 5

        • 100 milionów wydali i teraz się tłumacza

          • 10 1

        • Czekają na ukończenie Przekopu

          i otwarcie CPK

          • 10 5

    • (1)

      Nie wyszedł? Działa i radzi sobie świetnie

      • 9 4

      • Działa ale kont tylko ładuje się

        • 3 2

    • (1)

      Wg PO nasz największy port powinien być i był w hamburgu a lotnisko w berlinie

      • 32 26

      • a stolica w Radomiu

        walka z durnotą ciemnogrodu jak walka z wiatrakami
        najważniejszy jest przekaz dnia i paski w TVP Info

        • 24 17

    • Pomysł dobry tylko logistyka się zmieniła

      • 4 1

  • Nikt nam tego nie zabierze (3)

    Rozrasta się Port i Gdansk, nikt nam tego nie zabierze, będzie praca, pieniądze ze sprzedaży nadwyżek cukru, w Polsce oprócz KSC jest jeszcze kilka innych spólek cukrowych np. diamont, łyżeczka itp co by tu nie pisać większość postów to bełkot, typu tunel się zawali i zęby popsują, opanujcie się tak nie wygląda opozycja ...

    • 6 2

    • Nie chciałbym tam w takich warunkach pracować.

      Port, stocznia, magazynier... coraz mniej młodych silnych mężczyzn jest chętna pracować w tego typu obiektach. Czym tu się można pochwalić?

      • 0 1

    • :) (1)

      Brawo za głowę, gdyby tusk nie sprzedal cukrowni, to potęgą dawno byśmy byli. W europie już jesteśmy. KSC ma się dobrze a ludzie mają pracę.
      Z silosu robimy podkop pod tunel, zeby miec krótszą trasę z drugiej strony, a zawartość cukru w cukrze jest odpowiednia.
      Aktualnie testowane są kontenery cukrowe. Kolej robi tory, to nie gra komputerowa, że wszystko się kliknie i jest - inżynierowie Panowie.
      Polska mentalność, pieprzą o czymś o czym nie mają pojęcia.
      Dobrze. PKB kraju rośnie, KSC zarabia, ujemne saldo gamonie jest przez inwestucje a nie przez kijowe działanie firmy, masakra.

      • 1 1

      • A przestan agitować

        Kampania już dawno za nami, a twoi wygrali. Sam nie wierzysz w to co piszesz. Kolej buduje tory... Gdzie konkretnie? Kto zaczyna inwestycje przed infrastruktura kolejową i drogową? Wyjaśnij Panie prezesiku.

        • 0 0

  • Na filmie... (1)

    Napisane ze mozliwy przeladunek 300 tyś ton rocznie? Czyli mozna go napelnic 6 razy? Raz na 2 miesiace?

    • 2 0

    • :)

      Tak

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane