• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Terminal Cukrowy obok tunelu

EBu
1 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Silos będący częścią Terminala Cukrowego mieści 50 tys. ton cukru.

Ogromny silos obok tunelu pod Martwą WisłąMapka, który prezentujemy w tym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta, służy do przeładunku cukru. W poprzednim odcinku opisaliśmy historię gmachu przy ul. Morskiej 77, w kolejnym opowiemy historię wieży ciśnień w LetnicyMapka, o którą pyta wielu naszych czytelników.



Czy byłeś na terenach portowych w Gdańsku lub w Gdyni?

Ogromną budowlę zobaczyć można z wielu punktów miasta. Przede wszystkim widzą ją jednak osoby wjeżdżające do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Letnicy, przejeżdżające ul. Marynarki Polskiej oraz przepływające Martwą Wisłą. Obiekt zainteresowanie budził już w czasie budowy, kiedy nad ziemią wyrosły w pierwszej kolejności wielkie słupy konstrukcyjne. W ramach tej samej inwestycji, bliżej wody, powstawał duży magazyn.

Wielki "walec" to jak dotąd najmłodsza budowla opisywana w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta. Jest to część Terminalu Cukrowego, który do użytku oddany został zaledwie w październiku ubiegłego roku. Element, który zwraca największą uwagę, to nic innego jak silos do przeładunku cukru. Ma on wysokość 56 metrów, a więc tyle, ile 17. piętrowy blok i pojemność 50 tys. ton.

Oprócz niego w skład terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wchodzą:

  • pakownia cukru
  • magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
  • pomieszczenia biurowe
  • infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową (wagony z cukrem produkowanym w siedmiu cukrowniach na terenie Polski podjeżdżają bezpośrednio pod silos).


Ponad 100 mln zł w budowę zajmującego ponad 3 hektary Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie zainwestowała Krajowa Spółka Cukrowa, która jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie. Nowa infrastruktura powstała, by znacząco zwiększyć możliwości eksportu cukru - nie tylko do krajów Europy, ale także, by zdobyć nowe rynki zbytu w Azji i Afryce. Powstanie terminalu umożliwiło transportowanie produktów Polskiego Cukru nie tylko w kontenerach, ale także w olbrzymich masowcach. Właśnie dlatego terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Zobacz także: elewatory zbożowe w Nowym Porcie



Planowany przeładunek cukru w terminalu ma wynosić ponad 300 tys. ton. W ciągu jednego dnia terminal jet w stanie przyjąć do 3 tys. ton cukru.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl
EBu

Opinie (83) 8 zablokowanych

  • Hodowla prochnicy i otylosci

    • 6 6

  • Badają tam zawartość cukru w cukrze.

    Czy Marysia to rozumie?

    • 16 1

  • Szkoda tylko, że już nie mamy ani jednej polskiej cukrowni. Wszystkie należą do naszych zachodnich sąsiadów. (3)

    Kiedyś Polska budowała cukrownie na całym świecie i byliśmy w tym dobrzy. Może jeszcze ktoś pamięta hasło Melchiora Wańkowicza: "Cukier krzepi" wymyślone na potrzeby kampanii cukrowniczej.

    • 20 5

    • Kiedyś mieliśmy polskie plantacje bananów i cytryn (1)

      Teraz mamy plantacje cebuli i buraka

      • 2 7

      • teraz mamy plantacje kukieł operacyjnych na Tik toku

        • 4 0

    • :)

      Mamy polskie cukrownie, doucz się, później siej herezje.

      • 0 1

  • zamiast budować terminale trzeba było nie likwidować cukrowni (1)

    • 13 3

    • :)

      Panie, Terminal a cukrownia to dwie rozne rzeczy.
      Porównujesz produkcje z bezpośrednim pkt przeładunkowym. Gratuluje !!

      • 0 3

  • Hahah ludzie wiem co to jest, przenoszą sejm do gdańska!

    • 4 3

  • A Jaworski z pisu to dalej w tym cukrze rzadzi?

    • 4 3

  • Wańkowicz: Cukier krzepi.Polacy: Wódka lepij.

    Tak to było przed wojną

    • 4 0

  • Na filmie... (1)

    Napisane ze mozliwy przeladunek 300 tyś ton rocznie? Czyli mozna go napelnic 6 razy? Raz na 2 miesiace?

    • 2 0

    • :)

      Tak

      • 0 1

  • Nikt nam tego nie zabierze (3)

    Rozrasta się Port i Gdansk, nikt nam tego nie zabierze, będzie praca, pieniądze ze sprzedaży nadwyżek cukru, w Polsce oprócz KSC jest jeszcze kilka innych spólek cukrowych np. diamont, łyżeczka itp co by tu nie pisać większość postów to bełkot, typu tunel się zawali i zęby popsują, opanujcie się tak nie wygląda opozycja ...

    • 6 2

    • :) (1)

      Brawo za głowę, gdyby tusk nie sprzedal cukrowni, to potęgą dawno byśmy byli. W europie już jesteśmy. KSC ma się dobrze a ludzie mają pracę.
      Z silosu robimy podkop pod tunel, zeby miec krótszą trasę z drugiej strony, a zawartość cukru w cukrze jest odpowiednia.
      Aktualnie testowane są kontenery cukrowe. Kolej robi tory, to nie gra komputerowa, że wszystko się kliknie i jest - inżynierowie Panowie.
      Polska mentalność, pieprzą o czymś o czym nie mają pojęcia.
      Dobrze. PKB kraju rośnie, KSC zarabia, ujemne saldo gamonie jest przez inwestucje a nie przez kijowe działanie firmy, masakra.

      • 1 1

      • A przestan agitować

        Kampania już dawno za nami, a twoi wygrali. Sam nie wierzysz w to co piszesz. Kolej buduje tory... Gdzie konkretnie? Kto zaczyna inwestycje przed infrastruktura kolejową i drogową? Wyjaśnij Panie prezesiku.

        • 0 0

    • Nie chciałbym tam w takich warunkach pracować.

      Port, stocznia, magazynier... coraz mniej młodych silnych mężczyzn jest chętna pracować w tego typu obiektach. Czym tu się można pochwalić?

      • 0 1

  • Na serio?

    Bezkolizyjna infrastruktura drogowo-kolejowa? Ludzie z marketingu pisali ten artykuł? Rozładunek cukru jedynie z naczep, w dodatku w sposób który blokuje Wiślane całkowicie. Jedna droga , jedne tory, a to wszystko współdzielone między kilkoma spółkami operujacymi na tym terenie. Logistyczna porażka. Prywatny przedsiębiorca NIGDY nie odwazylby się budować takiego silosu wiedząc doskonale, że będzie nierentowny i niewydajny. Patrzcie o to Miś na miarę naszych możliwości...

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane