- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (53 opinie)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (488 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (218 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (217 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (106 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (132 opinie)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Terminal Cukrowy obok tunelu
Silos będący częścią Terminala Cukrowego mieści 50 tys. ton cukru.
Ogromny silos obok tunelu pod Martwą Wisłą, który prezentujemy w tym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta, służy do przeładunku cukru. W poprzednim odcinku opisaliśmy historię gmachu przy ul. Morskiej 77, w kolejnym opowiemy historię wieży ciśnień w Letnicy, o którą pyta wielu naszych czytelników.
Wielki "walec" to jak dotąd najmłodsza budowla opisywana w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta. Jest to część Terminalu Cukrowego, który do użytku oddany został zaledwie w październiku ubiegłego roku. Element, który zwraca największą uwagę, to nic innego jak silos do przeładunku cukru. Ma on wysokość 56 metrów, a więc tyle, ile 17. piętrowy blok i pojemność 50 tys. ton.
Oprócz niego w skład terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wchodzą:
- pakownia cukru
- magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
- pomieszczenia biurowe
- infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową (wagony z cukrem produkowanym w siedmiu cukrowniach na terenie Polski podjeżdżają bezpośrednio pod silos).
Ponad 100 mln zł w budowę zajmującego ponad 3 hektary Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie zainwestowała Krajowa Spółka Cukrowa, która jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie. Nowa infrastruktura powstała, by znacząco zwiększyć możliwości eksportu cukru - nie tylko do krajów Europy, ale także, by zdobyć nowe rynki zbytu w Azji i Afryce. Powstanie terminalu umożliwiło transportowanie produktów Polskiego Cukru nie tylko w kontenerach, ale także w olbrzymich masowcach. Właśnie dlatego terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Zobacz także: elewatory zbożowe w Nowym Porcie
Planowany przeładunek cukru w terminalu ma wynosić ponad 300 tys. ton. W ciągu jednego dnia terminal jet w stanie przyjąć do 3 tys. ton cukru.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Opinie (83) 8 zablokowanych
-
2020-08-03 09:44
Kiedy ten eksport (5)
O tych cało statkowych wysyłkach po 20 - 30 tyś m/t mówi się od wielu miesiecy .Ciekawy jestem czy to kiedykolwiek nastąpi?
- 6 0
-
2020-08-03 11:26
:) (4)
m/t ? metro tony? mega tony? Skąd te dane? Patrze na oznaczenia i na silosie takich nie mamy :)
- 1 0
-
2020-08-03 11:32
Bo jestes z Torunia (3)
Znasz się ma wypiekach.
- 1 1
-
2020-08-03 11:58
:) (2)
Czasem jestem w szoku jak ludzki mózg pracuje po przebudzeniu. Cieszę się Radek, że kładłeś się spać i pierwsze po wstaniu co zrobiłes to sprawdziłeś czy ktoś na Twoje żałosne wypociny Ci odpowiedział. Frustrację, za swój bezmózgi wpis przekładasz gdzie indziej. Żyj ze świadomością, że jestem z Torunia i znam się na wypiekach. Nie zmiernie mnie to cieszy. W sumie nie, przykro mi, że brak mózgu jest aż tak powszechny, a Twoja wiedza w każdej materii jest tak olbrzymia, że przyćmiewa moją. Wybacz brak odpowiedzi na dalsze Twoje kwiki.
- 0 3
-
2020-08-03 12:21
Jak skończysz płakać to utrzyj nosek.
I daj na zgodę.
- 1 0
-
2020-08-03 12:23
Utrzyj nosek
I daj na zgode. Co sie bedziemy droczyc. Z tym mózgiem to pełna zgoda, komuś zabrakło przy tej inwestycji.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.