• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe połączenie kolejowe z Trójmiasta

rb
19 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niewykluczone, że wkrótce z Trójmiasta będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Pisza, Rucianego-Nidy, Hajnówki czy Bielska Podlaskiego. Niewykluczone, że wkrótce z Trójmiasta będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Pisza, Rucianego-Nidy, Hajnówki czy Bielska Podlaskiego.

W nowym rozkładzie jazdy, nad którym pracują kolejarze ze spółki PKP Intercity, ma się znaleźć nietypowe, ale bardzo atrakcyjne połączenie z Trójmiasta. Jak wynika z informacji branżowego portalu Centrum Zrównoważonego Transportu, pociąg "Branicki" z Gdyni do Krakowa pojedzie przez małe miejscowości Warmii i Mazur m.in. przez Szczytno, Pisz i Białą Piską, a następnie południowo-wschodnią część Podlasia - przez Hajnówkę i Bielsk Podlaski.



LOT wznawia loty po Polsce 1 czerwca



Jakim środkiem transportu najczęściej dojeżdżasz do Warszawy?

Obecnie między Trójmiastem a Warszawą w ciągu doby kursuje siedem pociągów (od piątku 22 maja dołączą do nich zawieszone dotąd z powodu pandemii pociągi Pendolino).

Średnio składy Twoich Linii Kolejowych trasę do stolicy pokonują w 3,5 godziny, a Pendolino - poniżej trzech godzin. Jednym z połączeń ze stolicą jest pociąg "Branicki" z Gdyni do Krakowa odjeżdżający z Gdańska Głównego kwadrans przed godz. 8.

Powodem zmian trwające remonty



Z racji trwającego remontu, pociąg omija m.in. Elbląg i do Olsztyna dojeżdża przez Iławę. Później przez Ełk jedzie do Białegostoku, a następnie linią kolejową nr 6 do stolicy i dalej do Krakowa. Oczywiście korzystają z niego głównie pasażerowie z Warmii, Mazur i Podlasia, bo czas przejazdu z Gdańska do stolicy wynosi ponad dziewięć godzin. Wkrótce pociąg na trasie spędzi jeszcze więcej czasu.

Propozycja przebiegu nowej trasy pociągu "Branicki" z Trójmiasta do Krakowa przez Warmię i Mazury, Podlasie i Warszawę. Propozycja przebiegu nowej trasy pociągu "Branicki" z Trójmiasta do Krakowa przez Warmię i Mazury, Podlasie i Warszawę.
Jak podał portal Centrum Zrównoważonego Transportu, w spółce PKP trwają prace nad nowym rozkładem jazdy. Ma zostać w nim ujęty pociąg z Trójmiasta do Warszawy jadący m.in. przez takie miejscowości jak: Pisz, Ruciane-Nida, Biała Piska, Hajnówka, Bielsk Podlaski i Siemiatycze. "Włóczęga Wschodu" - jak żartobliwie nazwano to nietypowe połączenie - ma spędzić na trasie między Gdańskiem a stolicą 11 godzin, a relacja obejmie sześć powiatów, które dziś pozbawione są kolei dalekobieżnej.

Rozkład jazdy pociągów z Trójmiasta



- PKP Intercity planuje skorygować trasę obecnie kursującego pociągu między Gdynią a Warszawą w rocznym rozkładzie jazdy 2020-2021 - mówi Stanisław Biega z portalu Centrum Zrównoważonego Transportu. - Obecnie pociąg kursuje nawet w dobie koronawirusa. Z Gdańska wyjeżdża o 7:44, a o 16:53 melduje się w Warszawie Wschodniej. Trasa ma zostać skorygowana łącznie o trzy odcinki, w tym o dwa ostatnio zmodernizowane tj. Pisz-Ełk i Lewki-Hajnówka.
  • Obecny przebieg trasy pociągu "Branicki".
  • Jeśli kolejarze zdecydują się na zmiany - podyktowane modernizacją linii kolejowych - czas przejazdu pociągu między Trójmiastem a Warszawą wydłuży się z ponad 9 do 11 godzin.
  • Pociąg pojedzie przez powiaty, przez które dziś nie kursują żadne pociągi dalekobieżne.

Obecnie, ze względu na przebudowę szlaku, pociąg między Malborkiem a Olsztynem nie kursuje przez Elbląg i Morąg, lecz przez Iławę. Na swoją dawną trasę pociąg ma wrócić w 2021 r. Jak dodaje Stanisław Biega, z uwagi na roboty przewidziane od jesieni br., pociąg nie będzie mógł jechać także linią między Giżyckiem a Ełkiem i zostanie skierowany na zmodernizowaną trasę przez Szczytno-Ełk. Dzięki temu z nowego połączenia z Trójmiastem, ale i stolicą Podlasia i Warszawą, skorzystają mieszkańcy Szczytna, Pisza, Rucianego-Nidy i Białej Piskiej.

- Dodatkowo od Białegostoku do Warszawy pociąg nie pojedzie przez Małkinię, lecz przez skraj Białowieskiego Parku Narodowego, czyli przez Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę i Siematycze - mówi Biega i dodaje: - Niestety, z racji na brak autobusów szynowych we flocie PKP Intercity, pociąg z Gdańska do Warszawy będzie jechał długo, bo całą trasę pokona po ok. 11 godzinach, a lokomotywy na trasie mają być zmieniane czterokrotnie. Autobusy szynowe pozwoliłyby zaoszczędzić ok. 90-100 minut. Nie zmienia to faktu, że będzie bezpośrednie połączenie w rejony atrakcyjne turystycznie z Warszawy i Trójmiasta.
Pociąg z Trójmiasta przez Warmię i Mazury oraz Podlasie do Warszawy i dalej do Krakowa ma być uwzględniony od grudniowego rozkładu jazdy. Na razie nieznane są szczegółowe godziny nowego połączenia. Niewiele informacji udziela też sama spółka. Na nasze pytania biuro prasowe odpowiedziało jedynie, że prace nad rozkładem na sezon 2020/2021 nadal trwają, a o jego założeniach kolejarze poinformują media jesienią.

  • Od piątku do dotychczasowych siedmiu połączeń między Trójmiastem a Warszawą dołączą zawieszone dotąd z powodu pandemii koronawirusa pociągi Pendolino.
  • Prace nad rozkładem jazdy jeszcze trwają, dlatego spółka PKP na razie nie udziela oficjalnych informacji o tym, jak mają wyglądać nowe połączenia z Trójmiasta.
rb

Opinie (243) 7 zablokowanych

  • (5)

    Polecam Hajnówkę a i śladami hrabiego Branickiego warto się wybrać.Takich wrażeń nie ma w aucie,lokalni mieszkańcy są przyjaźni i chętnie opowiadają o swojej historyi,oczywiście jeśli uprzednio poczęstuje się ich bułeczką z jajeczkiem i herbatką z prądem.....można poczuć dawny,kresowy klimacik.A po kilku dniach biesiad wrócić Pendolino,i wspominać tę skapadę...Czuway!

    • 82 26

    • (3)

      Akurat Hajnówka to straszna dziura niestety w negatywnym wydźwięku. Byłam 2 razy. Nie ma tam klimatu małej wschodniej miejscowosci, po prostu dziura bez klimatu.

      • 13 5

      • (2)

        Hajnówka - w samym centrum zagłębia PiS siedliska ciemnoty, zabobonu i wiary w gusła - Podlaskiego

        • 14 8

        • Widać że nigdy tam nie byłeś. Tak serdecznych ludzi jak tam ze świecą już szukać.

          • 1 1

        • Bzdura

          właśnie tam PiS dostaje regularnie wciry. Region lewicujący - co zapewnia większość białorusko-prawosławna.

          • 0 0

    • Pendolino jest EZT (elektrycznym zestawem trakcyjnym) a te linie są niezelektryfikowane.

      • 0 0

  • no i pięknie!! 11 godzin w pociągu, trzeba zaopatrzyć się w paletę jajek na twardo, kurczak pieczony i dużo coś mocniejszego (6)

    • 178 11

    • Chyba nie zrozumiałeś treści artykułu. (4)

      Ten pociąg za jednym zamachem obsłuży dwa niezależne potoki pasażerskie: Trójmiasto - Mazury/Podlasie oraz Kraków/Warszawa - Mazury/Podlasie. Teraz wszystko jasne? Przecież nikt nie będzie jechał tym pociągiem całej relacji gdy do wyboru jest dużo innych, znacznie szybszych połączeń przez Działdowo, Ciechanów.

      • 28 10

      • "Przecież nikt nie będzie jechał tym pociągiem całej relacji" (3)

        Założymy się?

        • 43 3

        • Hardcory zawsze się znajdą! ;) (2)

          Ale miałem tu na myśli zwykłych pasażerów.

          • 21 1

          • w sumie to kolejny bezsens na PKP. (1)

            ale jak ktoś chce z Gdyni do Tłuszcza bez przesiadki jechać ... to OK.

            • 2 3

            • żaden bezsens

              Niemcy też puszczali pociągi Drezno - Norymberga przez Hanower, Kolonię i Franfurtt

              • 1 0

    • Przy tej liczbie jaj klimat podróży będzie nieziemski.

      • 12 0

  • (21)

    Poprosimy Ruciane Nida wiele osób na to czeka!

    • 105 9

    • ze starowki na oliwe (14)

      wiele sloikow? kurcze popatrzylem na mape i stwierdzilem ze co najmniej j polowa studentow w trojmiescie pochodzi z tych wiosek z bagszuwarskiego. kurcze a maja ten swoj atr w olsztynie, blisko warszawa, bialystok tez niedaleko...

      • 15 27

      • Głupiś. Urodziłam się w Gd a na Warmię i Mazury bardzo chętnie jeżdżę na wakacje.

        • 19 9

      • A ty jesteś jakiś lepszy bo dziadek zza Buga tu przyjechał?

        Daj spokój, pochodzenie nie czyni nikogo lepszym z założenia.

        • 36 9

      • Pokaż gdzie w Gdsnsku jest starówka? (2)

        Najbizsza i jedyna w warszawie

        • 22 12

        • Powolne miasto powolne myslenie
          Clue: autor ciśnie ze słoików

          • 9 2

        • Prawda

          W Gdańsku jest stare miasto

          • 1 0

      • (4)

        W Olsztynie nie ma ciekawych kierunków oprócz weterynarii i dawnych porolniczych, Białystok jest nam dalszy mentalnie niż myślicie a w Warszawie jest bardzo drogie utrzymanie. Dlatego przyjechałem do Gdańska, tak jak mój brat i moja siostra i wielu moich znajomych. Skończyliśmy studia i żyjemy tutaj, mało kto wrócił. Moi znajomi, z jak Ty to nazywasz bagszuwarskiego, pracują teraz w Lotosie, Fosforach, w porcie, na Uniwersku i na Polibudzie, na Gumedzie, są lekarzami, inżynierami (tak jak ja). Budują statki, drogi, biurowce, klepią linijki kodów. Pomyśl z takich wiosek, słabych podstawówek i cienkich liceów wydostaliśmy się i jesteśmy tutaj. A Ty?

        • 24 3

        • Spoko źle parkują! (3)

          Ale zawsze będziecie z regionów gdzie PIS ma 75% to jest dopiero tragedia!

          • 2 11

          • (1)

            to też jest nie prawdą, w warm-maz jest rozkład głosów pół na pół jeśli chodzi o dwie najważniejsze siły czyli PiS i PO, w rzeczy samej nie wiele się to różni od Gdańska, podam przykład w 2019 Olsztyn 38% pis, 26% po, Gdańsk 32% pis, 41% po, patrząc tylko na wyborców pisu to tylko 6% mieszkańców różnicy, poza tym wiadomo, że warm-maz to dawne popegieerowskie ziemie gdzie sentyment do SLD i komuny jest długotrwały

            • 6 1

            • Daj spokój, weź się nie tłumacz za preferencje wyborcze innych osób. Jeśli ktoś do "imigranta" wysuwa argument, że pochodzi z regionu, gdzie , to tylko o nim świadczy źle. To tak jak czynić komuś wyrzuty, że ojciec był w partii, albo że siostra jest złodziejem.

              • 5 0

          • 75% nie było w żadnym okręgu, najwięcej (w 2019) 65% było w Nowym Sączu dla porównania Elbląg 40%, Olsztyn 38%, Gdańsk 32%, Słupsk 36%

            • 1 1

      • W Warszawie tez pełno ludzi z Mazur (3)

        Niestety ale Warmia i Mazury to taka wylęgarnia siły roboczej coś jak Polska dla Europy.

        • 4 2

        • (1)

          nie prawda, Warmia i Mazury nie jest regionem licznym, mieszka tam zaledwie nie całe 1,5 mln ludzi

          • 0 2

          • 1.5 mln mieszka, a 3 mln pracują poza województwem.

            • 1 0

        • za Niemca też tak było

          • 0 0

    • Druciane

      się ni da!!! Ale z anilany może się da!!! Da da Du da da.... kolejne 200 przystanków!

      • 1 4

    • Z Pisza do Rucianych blisko. (2)

      • 1 0

      • do Rucianego* (1)

        • 0 0

        • z rucianego do nid jeszcze bliżej

          • 1 0

    • jak jedzie przez Pisz, najlepsze miasto na mazurach

      • 0 0

    • ;)

      Ze stacji Ruciane-Nida Zachód również :)

      • 0 0

  • Bardzo fajnie (2)

    Każdy pociąg w nowe atrakcyjne turystycznie miejscowości to sukces.
    Kilka lat temu przez Pisz można było dojechać do Bialegostoku.
    A może tak odwrotnie przez Warszawę do Hajnówki. Nawet nocny z sypialnymi, na weekend świetna sprawa!

    • 79 5

    • (1)

      wiela osób jeździ w weekendy i święta na Szczytno i Mrągowo do domu

      • 7 2

      • do Szczytna i do Mrągowa

        • 2 1

  • korzystajmy, zwiedzajmy Polskę wszerz i wzdłuż (2)

    doceńmy swoje polskie tereny, polskie radio, polski język... i wszystko
    Nie nazywaj mnie nacjonalistą, tylko rodakiem, proszę co o Polskę dba i zabiega

    • 105 10

    • polskie radio już samo siebie doceniło

      • 1 0

    • Na Pudlaszu

      to jak raz polśkij jazyk ne rodimyj. Tut po-svojomu howorym, po-pudlaśki :)

      PS Podlasie, jeśli chodzi o entografię, to nie "Pod lasem", ale spolszczone "pud Lasze" czyli "Pud Lachami", czyli - "pod Polakami". Nazwa jeszcze z wieku XV, gdy ludność rusińska (czyli Pudlaszuki) przeważała tutaj nie tylko etnicznie, ale i językowo i sąsiadowała z polską ludnością (np. Mazowszanami). A że przy okazji Puszcza, to po 1918 po polsku sie doskonale wpasowało :)

      Zapraszamy do nas, poznajcie naszą kulturę i język, zobaczcie nasze cerkwie i kulturę, póki ona jeszcze nie zginęła do końca...

      • 0 0

  • Toc takie połączenie juz jest (3)

    A te co do Ełku to jak jechaly

    • 15 9

    • Jadąc z Trójmiasta, musisz się przesiąść w Olsztynie

      • 3 0

    • masz na mapie narysowane, prze Korsze-Kętrzyn

      • 1 0

    • Inna trasa

      Jechały przez Korsze, Kętrzyn, Giżycko

      • 0 0

  • Witamy (2)

    W 21wieku

    • 34 8

    • tyle że 50 lat temu były lepsze połączenia niż tera

      • 19 1

    • A co tobie przeszkadza, ze ludzie chca tam jezdzic pociagiem? rakiety tam jeszcze nie lataja

      • 3 1

  • Czy to możliwe ?

    "11 godzinach, a lokomotywy na trasie mają być zmieniane czterokrotnie." - dla miłośnika PKP

    • 78 3

  • jak ktoś nie spojrzy w rozkład to za 2 dni w Krakowie :D (22)

    linia Korsze - Ełk już zelektryfikowana, czy nadal podłączają spalinową? Kiedyś jeździłem do Białegostoku z Gdańska pociągiem, ale od kiedy można samochodem dostać się w 4h i 30 minut, to nie ma sensu korzystania z super szybkiej polskiej kolei. Choć nie ukrywam, że podróżowanie Strzałą Północy pzoostanie w pamięci do śmierci (jak się ktoś z mostu przed Olsztynem nie rzucił, to chłopacy do rezerwy jechali albo do jednostek wracali rozsianych na trasie tego pociągu. Kiedy indziej przy -30C hamulce zamarzły :) - jest co wspominać :). Kiedyś pamiętam jak podłączyli jakąś wypożyczoną czeską lokomotywę spalinową w Korszach, to jak rwaliśmy pod górki na trasie do Ełku, to ludzie nie wierzyli że tak szybko da się tam jechać :D

    • 106 6

    • Właśnie przez elektryfikację Korsze-Ełk chcą przetrasować ten pociąg na trasę przez Pisz. (7)

      Cóż, stan polskiej kolei to wypadkowa polityki transportowej państwa. Przez wiele lat dążono do zaorania kolei w Polsce, gdyby nie środki unijne to pewnie by się udało.

      • 29 0

      • Tak, tak (6)

        Dobrzy kolejarze i niedobre państwo. Bajki z mchu i paproci.
        Państwo wrzuca kolosalne środki w PKP i zaraz po grubej modernizacji się okazuje, że nie ma przepustowości, przystanki nie w tych miejscach, pociąg może pojechać trochę szybciej ale dowalimy rezerwy, które kasują poprawę prędkości.
        System biletowy archaiczny, o dynamicznej cenie czy jeszcze ktoś myśli?

        • 7 1

        • To wszystko wynika właśnie ze złej woli państwa. (5)

          Gdyby państwu zależało na sprawnej i dobrze funkcjonującej kolei, już dawno pogoniłoby nierobów z zarządów spółek i wprowadziło na ich miejsce zmotywowanych fachowców. Szczerą intencją władz jest jednak by kolej nigdy nie rozwinęła już skrzydeł. Dlatego nawet wartki strumień unijnej kasy jest topiony w inwestycjach o co najmniej wątpliwej przydatności.

          • 6 0

          • (3)

            Podaj mi proszę jeden dział gospodarki, gdzie państwu zależy i pogonono nierobów, a zwłaszcza wprowadzono fachowców.

            Dowolny rząd ostatnich lat.

            • 3 0

            • (2)

              Nie ma takich przykładów. Dlatego m.in. na kolei jest jak jest.

              • 0 0

              • Są, owszem. Niejaki Malepszak pracował w pkp plk (1)

                i wymyślił, że nie musi się jak zawsze było od czasów kajzera wjeżdżać do Bydgoszczy od Gdańska z prędkością 40 km/h, a da się nawet 100.

                • 1 0

              • ogólnie jakoś ta Bydgoszcz

                na plus się wyróżnia...

                • 0 0

          • od czegoś te posły z samochodowymi firmami

            w Sejmie siedzą i pilnują interesu.
            Im gorzej, tym lepiej.

            • 0 0

    • Elektryfikacja w planach.... (3)

      • 5 5

      • W realizacji od wrzesnia/października. (2)

        • 9 0

        • tzn. (1)

          zaczynają parce elektryfikacyjne? . Czy będzie podniesiona prędkość i do ilu i czy dobudują drugi tor? Obecna prędkość szlakowa na odcinku Korsze Ełk to 80 km/h

          • 1 0

          • Roboty ruszają w październiku.

            Elektryfikacja i v max 160 km/h. Chyba bez drugiego toru, ale nie pamiętam dokładnie.

            • 0 0

    • Korsze Ełk jeszcze bez elektryfikacji, na jesień zamykają trasę dlatego puszczają pociągi do Ełku przez Szczytno i Pisz. Oj kiedyś się najezdzilo tym pociągami do Ełku

      • 8 1

    • Nadal spalinowa

      Wczoraj jechałem śmierdzielem z Bstoku

      • 1 1

    • którędy tyle czasu jedziesz?

      • 0 0

    • inapisz Kolego co to było strzała połnocy (1)

      w/g mnie to osobowy Gdynia Lublin przez Malkinię Siedlce Łuków 16 godzin kiedys wsiadłem w Elblągu, pryklejono mnioe do szyby/mroz/ oderwano mnie od okna dopiero rano w Siedlcach

      • 1 0

      • to był pociąg Szczecin-Lublin

        prowadzony przez parowóz. W latach 70 raz go widziałem, zwykle słyszałem zapowiedź o spóźnieniu (planowym).

        • 0 0

    • Czeka remont (1)

      No na trasie Korsze-Ełk dalej brak trakcji i właśnie dlatego pociagi pojadą przez Szczytno i Pisz bo cała ta trasa od Olsztyna do Ełku przez Korsze bedzie remontowana i w części elektryfikowana

      • 0 0

      • a przedlużą

        do Augustowa?

        • 0 0

    • to był pociąg Szczecin-Lublin

      przez Bialystok? Włóczega Północy?
      Jak pięć lat jeżdziłem do szkoły do Gdańska, to raz go widziałem.
      A powinienem mijać sie z nim w Gdańsku (7:30) codziennie... ;)

      • 0 0

    • Linia Korsze-Ełk nadal nie jest zelektryfikowana :( Jesienią mają zacząć się prace, najpierw na odcinku Ełk-Giżycko, a następnie Giżycko-Korsze. Przewidują roboty do 2022 roku. Obecnie w Iławie przepinają lokomotywę (zmiana kierunku jazdy), w Olsztynie podłączają lokomotywę spalinową, a w Białymstoku elektryczną

      • 0 0

    • Kris

      Lepsze by było tego pociągu z jakmś do Podkarpacia Trasa typu Gdynia, Tczew, Malbork, Elbląg, Olsztyn, Ełk, Białystok, Hajnówka, Siedlce,Łuków, Parczew, Lublin, Stalowa Wola, Tarnobrzeg,Rzeszów a skomunikowanie z TLK/IC Warszawa - Terespol - Warszawa.

      • 0 0

  • (8)

    I komu to potrzebne

    • 26 70

    • Jak to po co (2)

      Trzeba słoiki zwieść do Trójmiasta ;)

      • 11 11

      • (1)

        W końcu to prawie historyczna linia którą przyjechali tu "rodowici" Gdańszczanie zza Buga.

        • 11 5

        • Minusującym polecam wycieczkę pod bastion Żubr, w okolice dawnej stacji kolejowej.

          5 września 1945 roku pierwsi kresowi repatrianci przyjechali do Gdańska, kres ich tułaczki wyznaczył nieistniejący już dworzec kolejowy Kłodno.

          We wrześniu 2015 w rejonie stacji przy bastionie Żubr odsłonięto obelisk, upamiętniający przybywających w 1945 na stację przesiedleńców z Kresów Wschodnich.

          Na wielkim kamieniu inskrypcja:
          "W hołdzie kresowianom,
          którzy znaleźli swój drugi dom
          w zrujnowanym mieście
          i pomagali tworzyć Gdańsk od nowa

          W 70. rocznicę przybycia na dworzec Gdańsk-Kłodno
          pierwszych transportów przesiedleńców
          z dawnych Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej
          Miasto Gdańsk 2015"

          • 7 1

    • (2)

      nie rozumiem tego, że z miasta gdzie prezydenci mają końcówkę nazwiska typowo wschodnią -icz jeszcze jest tyle szowinizmu? przecież Twoi dziadkowie nie są Gdańszczanami od wieków bo zostało ich tu po wojnie tylko kilka %, co najwyżej są Kaszubami lub Kociewiakami, którzy dostali się do Gdańska zaraz po wakacjach '45 roku czyli pół roku wcześniej niż zabużanie

      • 10 2

      • (1)

        Ludność miasta Gdańska ( stan na dzień 30 VI 1945r.):
        Niemcy: 123 932
        Polacy: 8 525
        Inni: 1 572
        Razem: 134 029

        Źródło: apg, zmg, sygn. VI, 2/31, s. 269, Sprawozdanie z działalności Wydziału Ewidencji Ludności za miesiąc czerwiec 1945 r.

        Z kolei z Biuletynu IPN:
        "Do końca 1947 r. w zorganizowanych transportach wysiedlono z Gdańska 126 472 Niemców.

        Pod koniec 1948 r. mieszkało tu 101 873 przesiedleńców z Polski centralnej
        oraz 26 629 przybyszów zza Buga.

        Poważnym problemem, przed jakim stanęły władze gdańskie, było uregulowanie sytuacji prawnej obywateli byłego Wolnego Miasta Gdańska. W tym celu, na mocy rozporządzenia wojewody z 16 lipca 1945 r., rozpoczęto akcję weryfikacji narodowościowej. Polegała ona na stwierdzeniu polskiego pochodzenia byłych obywateli gdańskich (Niemców i Polaków) i przeprowadzeniu wyraźnego podziału między ludnością polską a niemiecką. Do końca 1948 r. zweryfikowano pozytywnie 13 424 osoby."

        • 3 0

        • To potwierdza moją tezę czyli pozostało po wojnie 13 tysięcy Gdańszczan, reszta zweryfikowana negatywnie musiała "wyjechać". Do tego dodaj ludzi, którzy uciekli stąd w odwilży lat 60tych i 70tych oraz w 80tych. Obecnie Gdańsk ma prawie pół miliona mieszkańców a największy przyrost był w latach 70tych kiedy rozwijano port, budowano rafinerię i powstały dzielnice mieszkalne. Większość nowych przybyła tu z Kujaw jak np. pan prezydent Lech Wałęsa, a także z Kaszub gdzie w latach 70tych była bieda. Dlatego tak bardzo "gdańszczanie" nie lubią nowych.

          • 4 2

    • Widocznie nie Tobie.

      Możesz pojechać na spacer do ikeji albo pooglądać netfliksa.

      • 7 0

    • funky

      dla fun !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane