• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niezagrożony termin budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
8 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Plac budowy od strony ul. Ku Ujściu na Przeróbce.
  • Betonowanie ścian tunelu w wykopie.
  • Prace przy betonowaniu ścian tunelu w wykopie.
  • Betonowanie płyty nad tunelem.
  • Wnętrze tunelu wykonanego w wykopie.
  • Wybetonowana ścina tunelu wykonanego w wykopie.
  • Tunel w wykopie, a dalej rura tunelu drążonego.
  • Betonowanie na wysokości wanny od strony stadionu.
  • Wykop na wysokości Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą w Letnicy.
  • Pracownicy budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą praca wre. Najważniejsze roboty toczą się we wnętrzu obiektu - pod rzeką. Wykonawca przedłuży swój pobyt na placu budowy, ale nie wpłynie to na datę otwarcia tunelu - połowę przyszłego roku.



Zobacz z lotu ptaka cały plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Mijają ponad trzy miesiące od zakończenia drążenia maszyną TBM pod Martwą Wisłą. Co dokładnie dzieje się teraz na placu budowy, który z racji portowej lokalizacji (teren strzeżony przez Straż Ochrony Portu w Gdańsku) jest niedostępny dla mieszkańców? O to zapytaliśmy inwestora - władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Jeszcze w trakcie wakacji zdemontowana została tarcza Damroki i rozdzielona na kilka części tak, by łatwiej było ją przetransportować z powrotem do Niemiec, gdzie została dwa lata temu zmontowana specjalnie do wydrążenia gdańskiego tunelu. W północnej rurze, czyli tej, której drążenie zakończyło się w czerwcu trwa układanie w tej chwili prefabrykatów przyszłej konstrukcji jezdni.

Oficjalne zakończenie drążenia drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą i odsłonięcie tarczy maszyny TBM.

W tunelu południowym natomiast toczy się wykonywanie wszystkich siedmiu przejść poprzecznych. Praca idzie sprawnie naprzód, bowiem (patrząc na tunel od strony stadionu w Letnicy) jeszcze w wakacje w pierwszym i drugim przejściu trwało mrożenie. Trzeci został wtedy już wywiercony i kończyło się wiercenie czwartego. W piątym trwały prace przygotowawcze.

Wspomniane poprzeczne przejścia między obiema nitkami będą pełniły funkcję korytarzy ewakuacyjnych. Do ich budowy wykorzystuje się technologię mrożenia gruntu. Pomogą w tym wysokowydajne agregaty mrożące, które wtłoczą do rur solankę o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z cieczą zostaną wsunięte do 63 otworów, tworzących krąg o średnicy 1,8 metra.

Oprócz przejść poprzecznych w południowej rurze trwają też prace związane z wykonywaniem jezdni, tj. betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych w prefabrykatach dennych, zbrojenie ścian zewnętrznych oraz ich szalowanie i betonowanie. Wszystko to na razie odbywa się w rurze południowej, która została wydrążona jako pierwsza. Druga nitka musi chwilę na wspomniane prace poczekać.

- Na budowie kontynuowane są także prace przy tunelu o przekroju prostokątnym oraz przy wannach żelbetowych na dojeździe do tunelu. Trwa tam wykonywanie drenaży, układanie betonu podkładowego pod kapy, betonowanie ścian wewnętrznych, wykonywanie obudowy ognioochronnej - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Ponadto, ze względu na niskie położenie tunelu wykonywana jest przepompownia wód opadowych z obu rur tunelu wraz z układem tłocznym i grawitacyjnym oraz przebudowa wodociągu. Prace odbywają się na terenie od strony ulicy Ku Ujściu.

Wiadomo, że sama budowa tunelu przedłuży się. Dotychczas oficjalnie mówiono, że prace powinny się skończyć w październiku tego roku, a do połowy czerwca przyszłego potrwają odbiory. Wykonawca - firma OHL - zwróciła się do spółki GIK o przedłużenie terminu prac m.in. ze względu na upadłość firmy Hydrobudowa, która stanęła do przetargu z OHL i potem pozostawiła swojego partnera z konsorcjum.

Dłuższe prace, jak zapewniają władze spółki GIK, nie wpłyną na termin oddania do użytku inwestycji - czyli czerwiec 2015 r.

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (57) 10 zablokowanych

  • Panie Naskręt! (1)

    Ogarnij się chłopie - raz piszesz, że najpierw skończyli północna rurę (trzeci akapit), a kilkanaście wierszy niżej (szósty akapit), że południową. Jak tak dalej pójdzie, to w następnym artykule przeczytamy o trzeciej rurze.

    • 17 6

    • Droga Redakcjo

      Zamiast bezsensownie minusować, może byście tak pogonili "Pogromcę korków" do porządnej roboty?
      Babol dalej nie poprawiony.

      • 2 1

  • należy wydrążyć jeszcze dwa tunele.

    Tunele kolejowe. Ab y pewnego dnia posłać na Stogi Pkm lub Skm. Każda dzielnica bez stacji kolejowej winna przynajmniej sąsiadować z taka co ja ma. Jeśli to ma być metropolia.

    • 8 2

  • Wypożyczyliśmy maszynę za jakiś miliard by zrobiła z 1000 metrów. Oblicz ile wyniesie JEDEN metr tunelu... (2)

    Polscy górnicy wyrąbali tysiące kilometrów swoimi kombajnami i to tysiąc metrów pod ziemią gdzie metan spędza sen z powiek i są inne problemy.

    Taki tunel Polscy górnicy zrobiliby za 200 milionów i jeszcze byliby szczęśliwi z ogromnego zarobku.

    Rozważał ktoś opcję zrobienia tego tunelu przez górników? Dlaczego nie?

    = MILION za metr bieżący tunelu... hahahaha...

    • 2 20

    • Typowy Wolak . Nie umie czytać, nie rozumie tekstu, zna się na wszystkim

      • 5 2

    • Tak, i tysiąc metrów po ziemią

      płyną rzeki o piaszczystym dnie. Puknij się w ten pusty łeb.

      • 3 2

  • Pachołek

    Ta maszyna powinna już wiercić tunele pod Pachołkiem.

    • 11 4

  • Kamienice nasze

    Ulice i tunele tez nasze

    • 3 1

  • tunel

    potrzebny tunel Babie Doły Kosakowo

    • 2 2

  • Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m (1)

    Taa srondo, a nie rondo. Rondo to jest wtedy gdy nadjeżdżający z lewej ma pierwszeństwo i nie ma zakichanych świateł co korki na rondach generują.

    • 10 3

    • buda na rondzie

      jest najlepszym elementem ronda. Doskonale zasłania tramwaje nadjeżdżające z Zielonego Trójkąta.

      • 2 0

  • Wre

    Chyba wre a nie wrze

    • 1 0

  • Progi zwalniające (1)

    mam propozycje, by od razu w tunelu zrobić progi zwalniające. Wprawdzie niezgodne z prawem na większości gdańskich lokalizacji, ale co to ma za znaczenie. Starosta w osobie Pawła Adamowicza tak dba o nasze bezpieczeństwo, że stosuje wytyczne uspokojenia ruchu, a nie rozporządzenia określające zasady budowy progów. Ale dlaczego tunel ma być ich pozbawiony? Ja bym dał po trzy w każdym kierunku.

    • 4 1

    • Ja bym dał przy każdym przejściu

      ewakuacyjnym oraz przy wjeździe do i wyjeździe z tunelu.

      • 0 1

  • Niezapowiedziane opóźnienie

    F-ma OHL- musi ponieść konsekwencje- w tym finansowe, za swojego niesolidnego partnera - Hydrobudowę. Takie przypadki-powinny być zawarte w Umowach, a nie teraz po czasie zgłasza opóźnienie w realizacji obiektu.
    Gdańsk- to nie W-wa, gdzie kupa idiotów, suchej nitki nie zostawiłaby na tym Wykonawcy (tak jak to robią wobec bud.II Metra). Ale prezydent Gdańska powinien się mocno wytłumaczyć przed swoimi mieszkańcami, za tą ,,obsuwę" OHL-u. Mimo to, mam nadzieję, że przed wakacjami 2015r. mieszkańcy, turyści i goście Trójmiasta, będą mogli bezkolizyjnie przejechać tym tunelem-(omijając Centrum)- od trasy S7 do Przymorza, Oliwy i Sopotu!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane