• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niezwykły wyścig w centrum Gdyni

Rafał Borowski
22 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Zobacz, jakie rowery pojawią się niedługo na ulicach Gdyni

W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu odbył się w Gdyni niezwykły wyścig. Na krótkim odcinku ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni ścigali się użytkownicy dwóch rowerów: ręcznego - tzw. handbike'a - oraz towarowego - tzw. cargobike'a. Drobne z pozoru wydarzenie było zapowiedzią nowej usługi, z której gdynianie będą mogli skorzystać nieodpłatnie już w przyszłym roku.



Co sądzisz o pomyśle miejskiego systemu rowerów towarowych?

Przez ostatni tydzień obchodziliśmy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, zwany również Europejskim Tygodniem Mobilności. Związane z nim atrakcje opisaliśmy w osobnym artykule: Umiesz być mobilny bez samochodu?

Celem kampanii - organizowanej w krajach UE już od 2002 roku - jest zachęcenie mieszkańców miast do wybierania alternatywnych i ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy rowerem, korzystania z komunikacji miejskiej czy od niedawna współdzielonych samochodów.

Prezentacja dwóch rodzajów rowerów



W środowy wieczór na ulicy Starowiejskiej w centrum Gdyni zorganizowano niezwykły wyścig, który był jednym z elementów wspomnianej kampanii. Na krótkim, liczącym nie więcej niż 100 m odcinku, ścigali się użytkownicy dwóch rodzajów rowerów, które - przynajmniej na razie - nie są zbyt popularne. Mowa o tzw. handbike'u, czyli rowerze ręcznym oraz tzw. cargobike'u, czyli rowerze towarowym.

- Cargobike to rower z dużą przestrzenią bagażową z przodu. Rozróżniamy rodzaje dwu- i trzykołowe. Skrzynie bagażowe mają pojemność aż do 100 kg. Można w nich przewozić różnego rodzaju przedmioty, ale również dzieci, gdyż są wersje z ławeczkami i pasami bezpieczeństwa. Wszystkie modele są oczywiście wspomagane elektrycznie i umożliwiają jazdę do 25 km/h. Handbike to rower napędzany siłą rąk, w zależności od wersji użytkownik siedzi albo leży. To rowery stworzone przede wszystkim z myślą o niepełnosprawnych, ale tak naprawdę każdy może z nich korzystać - mówi Paweł Kimel z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, współorganizator zawodów.

Wyjątkowa wypożyczalnia



Niecodzienne zawody były tak naprawdę pretekstem do prezentacji wspomnianych rowerów i zademonstrowania ich zalet. Wydarzenie zostało przygotowana we współpracy z fundacją "Aktywnie do przodu!", która zajmuje się szeroko pojętą aktywizacją osób niepełnosprawnych. W tym miejscu warto wspomnieć, że to właśnie reprezentant fundacji na rowerze ręcznym zwyciężył uliczny pojedynek. Uczestnicy wydarzenia mogli się również dowiedzieć, że nie muszą kupować wspomnianego roweru, gdyż w Trójmieście istnieje już wypożyczalnia handbike'ów.

- Naszym wielkim osiągnięciem jest otwarcie otwarcie pierwszej w północnej Polsce i drugiej w całej Polsce wypożyczalni handbike'ów. Mieści się ona przy ul. Północnej 5 w Brzeźnie. Aby wypożyczyć rower, wystarczy do nas zadzwonić pod nr 605 366 356 i umówić się na przejażdżkę. Z handbike'ów korzystają przede wszystkim osoby trwale niepełnosprawne, ale zachęcamy również osoby tymczasowo borykające się z niepełnosprawnością nóg, np. po złamaniach czy operacjach - zachęca Michał Antoniuk, prezes fundacji "Aktywnie do przodu!".

Rowery towarowe będą do wypożyczenia



Już na początku przyszłego roku każdy chętny będzie mógł na własnej skórze - czy raczej nogach - przetestować zalety rowerów towarowych. Miasto Gdynia zakupiło już bowiem takie jednoślady i zamierza je udostępnić mieszkańcom.

- Gdynia bierze udział w projekcie unijnym, którego celem jest propagowanie rowerów towarowych. Od przyszłego sezonu rowerowego, celujemy w marzec lub kwiecień, gdynianie będą mieli do dyspozycji 10 takich rowerów. Będą mogły je wypożyczać zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy. Osoby prywatne będą mogły wypożyczyć rowery na okres od jednego do trzech dni, a przedsiębiorcy do czterech tygodni. Będzie to usługa zupełnie bezpłatna - zapowiada Kimel.

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • Jesli pan urzednik (1)

    Twierdzi, ze "pojemność wynosi 100 kg" to gratuluje mu wiedzy z zakresu szkoły podstawowej. Nie dziwota, że takie głupoty wymyśla.

    • 8 3

    • odezwał się perfekcjonista, który ani nigdy sam błędu w życiu nie popełnił

      ani nie wybaczył nikomu trywialnego błędu w opisie rzeczywistości.

      Tylko gratulować dobrego samopoczucia (w które wątpię).

      • 1 3

  • Podatki (2)

    To już wiem gdzie kasa z podatków się marnuje :) kolejna dziura budżetowa do załatania :)

    • 12 3

    • Rozliczmy Gryzonia przy wyborach.

      • 4 2

    • wydatki na promocję korzystania z rowerów różnego typu

      wykazują najwyższe wskaźniki produktywności.

      Porozmawiamy za rok, po rowerolucji czyli zmianie w postrzeganiu rowerów w rok po wdrożeniu systemu rowerów metropolitalnych typu MEVO.

      • 0 2

  • No fajnie ale w Gdyni nie ma ścieżek rowerowych

    Gdzie ja wiec tym cargobikiem pojadę? Lody na bulwarze będę przewodził? Niech się lepiej urzędnicy wezmą za ścieżki rowerowe. A nie tylko wszędzie samochodziarze. Jakim cudem teren od akwarium do błyskawicy to parking dla samochodów? Przecież to najatrakcyjniejsze cześć Gdyni.

    • 3 8

  • Europejski dzien tego i tamtego. S*am na wasze europejskie dni. (2)

    • 11 3

    • uważaj, by się nie znaleźć w orbicie wpływów północnowschodniej Azji (1)

      • 1 0

      • Tacy jak on to by chcieli, bo u 1xPutina benzyna jest tańsza,
        można jeździć bez świateł, w nocy też, parkować gdzie popadnie,
        taniej kupić policjanta, byle nie wadzić waadzy. - Raj dresa.

        • 1 0

  • (3)

    jak się ścigali na starowiejskiej to dziś są w naprawie...
    swoją drogą gratuluję władzom gdyńskim "aktywności" oraz ignorowania potrzeb mieszkańców

    • 10 3

    • potrzeba wygodnych rozwiązań umożliwiających zaspokajanie potrzeb codziennej mobilności (2)

      to właśnie potrzeba mieszkańców.

      Nie utożsamiaj potrzeb mieszkańców z potrzebami osób chcących jeździć po mieście bez ograniczeń prędkości. Takie podejście prowadzi do rozcinania miasta drogami pseudoszybkiego ruchu i ogólnego pogorszenia jakości życia w nim.

      • 2 1

      • (1)

        o czym to w ogóle oszołomie piszesz? jakie prędkości? jakie jeżdżenie?!
        jeżeli już do kogoś pić to do was bo to wy w zmowie z władzą i kierowcami zabieracie pieszym chodniki niszcząc całą idę zrównoważonego transportu
        normalne postulaty ludzi którzy chcieliby uleczyć miasto z jego problemów powinny brzmieć tak:
        - ruch pojazdów tylko po jezdni
        - na chodnikach tylko dla dzieci do lat 18 przy czym pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo
        - pojazdy mają obowiązek mieć odblaski, oświetlenie, sygnał dźwiękowy a kierowcy kask i kamizelkę
        - przed sygnalizatorami wydzielona strefa pierwszeństwa dla jednośladów
        - na wszystkich drogach poza osiedlowymi i niewielkimi dojazdówkami ograniczenie do 50 km/h (lub mniej)
        - na powyższych oznakowanie "strefa zamieszkania" ze wszelkimi tego konsekwencjami
        - budowa nowych miejsc parkingowych i cywilizowanie istniejących (zamiast stawiania szlabanów i opłat na klepiskach)
        - stawianie stojaków na rowery i ławek w każdym kacie miasta
        - skończenie z pobieraniem opłat od kierowców jednośladów
        - zakaz parkowania przez urzędników pod miejscami pracy
        - gęstsza i bardziej przemyślana sieć połączeń komunikacji miejskiej
        - pora rozważyć wiadukt Polska - Romualda Wagi
        - pora zbudować OPAT
        - pora połączyć Hutniczą z Obwodową na osi Północna - Południowa być może z tunelem/wiaduktem pod/nad torami
        - pora rozważyć szynobus na Obłuże/Oksywie
        - pora na budowę obwodnicy Chwaszczyna (cztery ronda na dojazdówkach + połączenia

        • 0 1

        • Zapomniałeś:

          -Zakaz parkowania na chodnikach
          -Wysokie mandaty za parkowanie w miejscach niedozwolonych
          -Opłaty za wjazd samochodem do miasta
          -Mandaty dla pieszych na drogach rowerowych

          • 1 1

  • Dlaczego oni nie używają nazwisk swoich dziadków? (1)

    • 1 4

    • bo są wśród nas tacy, którzy nie wybaczają innym do szóstego pokolenia

      • 0 1

  • W Gdyni takie rowery towarowe i taczki bardzo potrzebne.Już niedługo wywieziemy na nich preez. Szczurka i jego ekipe nierobów

    • 2 4

  • Niebezpieczna "kiełbasa wyborcza" - w Gdyni brak sieci ścieżek rowerowych!!! Gdzie będą jeździć użytkownicy cargo bike???

    Żałosna kiełbasa wyborcza, totalna ściema i głupota UM Gdyni, a przy tym marnowanie publicznych pieniędzy!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane