• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nigeryjscy piraci porwali statek z 16 Polakami na pokładzie

Michał Sielski, erka, ms
27 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 16:04 (27 listopada 2015)
Najnowszy artykuł na ten temat Porwanie marynarzy u wybrzeży Nigerii
Drobnicowiec Szafir należy do polskiego armatora Euroafrica ze Szczecina. Drobnicowiec Szafir należy do polskiego armatora Euroafrica ze Szczecina.

W piątek nad ranem nigeryjscy piraci opanowali statek, na pokładzie którego jest 16 Polaków. Część z nich to mieszkańcy Trójmiasta. 5 osób zostało porwanych, w tym kapitan i pierwszy oficer. Drobnicowiec Szafir płynął z Antwerpii do Onee w Nigerii i właśnie na wodach afrykańskich został porwany przez piratów - ustalił portal Trojmiasto.pl.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:58 Armator statku - firma Euroafrica - wydał oświadczenie. Dowiadujemy się z niego, że statek MS Szafir został zaatakowany nocą z dwóch łodzi przez uzbrojonych piratów.

"Pięciu członków załogi pokładowej zostało najprawdopodobniej uprowadzonych przez piratów. Pomieszczenia załogi zostały splądrowane, po czym piraci opuścili statek. 11 członków (załogi - red.) pozostało na statku, z posiadanych informacji wynika, iż nie ponieśli uszczerbku na zdrowiu i obecnie nie grozi im ze strony piratów niebezpieczeństwo." - czytamy w oświadczeniu.

Władze firmy informują, że ze względu na bezpieczeństwo załogi nie będą udzielane żadne inne informacje.

Aktualizacja, godz. 12:35 Stoję na stanowisku, że powinniśmy zapłacić jak najszybciej i nasi marynarze powinni odzyskać wolność. W tym wypadku hasło "nie negocjujemy z terrorystami" nie ma znaczenia. To nie są terroryści, ale zwykli bandyci - mówi Sebastian Kalitowski, były żołnierz Formozy, obecnie prezes Maritime Safety & Security Ltd., firmy zajmującej się międzynarodową ochroną statków.

Aktualizacja, godz. 12:09 Statek płynie dalej. Piraci porwali 5 osób i po splądrowaniu wnętrz uciekli. Na pokład dotarli już piloci, którzy dopłyną nim do portu. Nie ma żadnych informacji o rannych, porywacze na razie nie przedstawili swoich oczekiwań.

Aktualizacja, godz. 12:03 - Uprowadzono kapitana, trzech oficerów i jednego członka załogi. Wszyscy są Polakami. 11 marynarzy jest bezpiecznych - mówi minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski.

Aktualizacja, godz. 11:46 Komentuje kpt. ż.w. Jerzy Latała, który wiele lat przepływał na statkach handlowych na wodach Afryki, a podczas wojny w Liberii jedna z walczących stron zajęła jego statek cumujący w porcie:

- Piractwo to dobrze zorganizowany proceder nakierowany na zdobycie jak największych pieniędzy. Piractwo tego typu to jedna z najbardziej nikczemnych działalności na morzu. Jest to nie tylko działalność przestępcza, ale też terrorystyczna. Trzymam kciuki za naszych marynarzy. Za moich czasów na morzu takie historie nie miały miejsca.
Aktualizacja, godz. 11:43 Udało się nam ustalić, że wśród porwanych jest m.in. pierwszy oficer, pochodzący ze Świnoujścia.

Aktualizacja, godz. 11:32 Piraci najprawdopodobniej uprowadzili z pokładu statku 5 osób, w tym kapitana jednostki. O godz. 12 Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma podać oficjalne informacje na ten temat.

Aktualizacja, godz. 11:27 Skontaktowaliśmy się z osobą, która pływa na dużych statkach na zagrożonych atakami piratów akwenach.

- Nigeryjczycy nie zezwalają obcokrajowcom na broń na pokładzie na ich wodach, więc często jest to robione tak, że kapitan jest z Europy, a podkomendni z Nigerii uzbrojeni. Problem jest jednak taki, że oni czasami współdziałają z piratami, którzy w Nigerii są bardzo dobrze uzbrojeni, łącznie z karabinami ckm, bo to czasem żołnierze po godzinach - twierdzi nasz rozmówca, który regularnie pływa z bronią na statkach handlowych jako ochroniarz.
Aktualizacja 11:16 Według najnowszych informacji część załogi zabarykadowała się pod pokładem. Piraci mieli porwać jednak pięć osób. Splądrowali również ich kajuty i uciekli ze statku, bo nie mogli dostać się do maszynowni.

Aktualizacja 11:02 Podaną przez nas informację po kilkudziesięciu minutach potwierdziło polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Potwierdza ją także Konsulat Polski w stolicy Nigerii, Abudży.

Z kolejnych informacji wynika, że część załogi ukryła się pod pokładem statku, a część załogi - w tym prawdopodobnie kapitan - została zabrana ze statku przez piratów.




Jak udało się nam dowiedzieć w Centrum Bezpieczeństwa Morskiego Urzędu Morskiego w Gdyni, trwa akcja ratunkowa Marynarki Wojennej Nigerii. Piraci są jednak na pokładzie statku, należącego do firmy Euroafrica, armatora ze Szczecina, ale pływającego pod banderą cypryjską.

Na pokładzie statku jest m.in. 16 członków polskiej załogi. Część z nich to mieszkańcy Trójmiasta.

113-metrowy drobnicowiec płynął z belgijskiej Antwerpii do portu Onee w Nigerii. Nie dotarł jednak do celu, bo w piątek rano został porwany przez piratów. Płynął pod cypryjską banderą.

"Szafir" pływa na linii żeglugowej obsługującej połączenie portów europejskich i zachodnioafrykańskich. "Szafir" pływa na linii żeglugowej obsługującej połączenie portów europejskich i zachodnioafrykańskich.


MS Szafir to statek zwodowany w 1992 roku. Cztery lata temu największy rosyjski armator Sovcomflot sprzedał go polskiemu armatorowi EuroAfrica. Szafir to drobnicowiec zbudowany w japońskiej stoczni Miho Shipyard.

Więcej o Szafirze na stronie vesselfinder.com

Miejsca

Opinie (325) ponad 20 zablokowanych

  • Mam Super Pomysł!

    Polska i inne kraje "Armatorzy" powinny płacić Rosjanom za ochrone statków na tamtejszych wodach! Taniej sprawniej konkretnie Super! Brawo Ja!

    • 0 0

  • Piękny dar od federacji!

    prawdziwy SZAFIr polskiej żeglugi ,Żegluga w ruinie!!!

    • 0 0

  • Gdzie jesteście?? (11)

    Chciałbym zapytać, co powiedzą teraz ludzie, którzy za każdym możliwym razem wykrzykują "jaka to wspaniała praca na morzu za ogromne pieniądze"?? Kolejna fantastyczna przygoda? Jasne! Mogli poznać fajnych ludzi, zwiedzić kolejne nieznane miejsce, prawda? Jest 16, pewnie kończycie prace i czeka was weekend z najblizszymi. Pytanie, wyobrażacie sobie jak spędza go Ci ludzie? Dziekuje.

    • 17 1

    • (6)

      Ciężka praca, rozłąka z rodzinami, w zamian lepsze możliwości zarobkowe niż na lądzie. Coś za coś.

      • 4 1

      • (5)

        Lepsze możliwości zarobkowe niż na lądzie? Zależy na jakim stanowisku.

        Załoga szeregowa z pokładu: O/S (marynarz) - 1100 euro miesięcznie, płatne tylko w czasie pobytu na statku. A/B (starszy marynarz) - 1400 euro.

        Podczas pobytu w domu po kontrakcie jest się na bezpłatnym bezrobotnym.

        Załóżmy 6 miesięcy na statku, 6 miesięcy w domu. 1100 euro, od tego odejmij 50 euro co miesiąc na wodę mineralną, colę i batoniki ze statkowej kantyny. 1050 euro x 6 miesięcy = 6300 euro i teraz 6 miesięcy w domu. Rozbij sobie ten zarobek na 12 miesięcy w roku. Wyjdzie 525 euro czyli 2241 przez 12 miesięcy w roku. Od tego odejmij część na składki emerytalno-rentowe (chyba ok. 500 zł?) żeby chociaż mieć najniższą emeryturę oraz 367? złotych na dobrowolny NFZ. Zostaje zawrotne 1374 złote miesięcznie!

        • 3 1

        • (1)

          Wielu członków mojej rodziny i wielu znajomych pływa, na różnych stanowiskach, również szeregowych, nikt nie zarabia takich pieniędzy, o których ty piszesz, stąd moje zdanie o możliwościach zarobkowych. Wiadomo, zawsze znajdzie się ktoś, kto zarabia mniej i nie ma perspektyw na awans z jakichś powodów.

          • 0 0

          • Zaloguj sie na portal morski i jesli juz pojawia sie jakies oferty dla zalog szeregowych to sprawdz jakie stawki oferuja na cargo. Za AB od 1396 euro na cementowcach (z tej firmy z ktorej cementowiec zatonal w tym roku na polnocy UK) do 2000 euro na statkach RO-RO. Za OSa od 1050 do 1400. Stawki za szeregowca w maszynie podobne. Na kontenerowcu motorek ma srednio 1500 euro. Zalogant podstawowy z pokladu moze jedynie awansowac z OSa na ABka, ewentualnie z czasem z AB na bosmana (stanowisko tylko na wiekszych statkach). Caly czas pisze o zarobkach zalog szeregowych na statkach cargo. W polskim PZM AB ma chyba cos ponad 1600 dolarow. Widocznie ci twoi znajomi na statkach specjalistycznych pracuja. Na offshore u norwega to i mozna za OSa ponad 3000 dolarow zarobic.

            • 0 0

        • i za takie pieniądze Polacy się sprzedają na statkach

          niemożliwe!

          • 1 0

        • PS. Czy będzie pracowało się 6 miesięcy na statku i 6 bezpłatnych miesięcy w domu lub 3 miesiące na statku i 3 w domu, czy nawet 1 miesiąc na statku, a następnie 1 bezpłatny miesiąc w domu to i tak summa summarum... wychodzi 6 miesięcy w ciągu roku na statku czyli 525 euro przez 12 miesięcy w roku. :)

          Na cargo to jedynie za oficera opłaca się pracować.

          • 3 0

        • Masz racje

          Ja za cadeta 10 lat temu 400 $ mialem, za os 1100$. Smieszne pieniądze.
          Pozdtawiam Bosia, ktory przy Chile wyrzucal butelki pet (kolo 100 sztuk) zeby nie placoc w porcie za smieci..a wzruszal sie gdy naokolo plywaly orki.

          • 4 0

    • bidulku ty moj

      nikt Cie tam pod pistoletem nie trzyma.nue chcesz nie podpisuj kontraktu.

      • 0 1

    • piraci

      Masz racje kolego,poznawanie swiata, a gdzie praca co oni o tym wiedzą. Łatwo pisać głupoty. .

      • 2 0

    • A najgorsza jest ta prohibicja na pokładzie...

      • 1 0

    • zgadzam sie ..
      zycie jak w wiezieniu

      • 7 0

  • Tanie bandery (2)

    Takimi zardzewiałymi gratami pływa się teraz pod tanimi banderami,kiedyś jak pływałem w PLO statki lśniły farbą,ale to już historia,po PLO zostały zgliszcza,że szkoda słów

    • 12 3

    • Prawda

      Jak się przysłuchiwałem plo- wcom od marynarza do kapitana .To wniosek nasuwał się sam, a mianowicie =sami rozkradliście plo (==przechwałki na burcie podczas długich rejsów=)braliście wszystko ,co nie było przykręcone -przywiązane i przyspawane do burty (przechwałki...Itd.. Na burcie)--panowie kapitanowie okradali -was marynarzy i biura na lądzie- panowie ochmistrzowie to jeszcze lepszy temat do dyskusji(no i te przechwałki ...Itd..Na burcie podczas rejsów) -no ,a co robili w biurach na lądzie to też osobny temat ==tak że macie to chcieliście byli plo-wcy -wasze 5 minut w plo minęło bezpowrotnie == dalej tyracie na morzu często za marne pieniądze i dalej g..Macie, tylko latek przybyło., sił ubyło i==zostały tylko żenujące przechwałki podczas długich rejsów i jakoś nikt się tego nie wstydzi pozdr

      • 1 0

    • PLO

      bo w polsce się nic nie opłaca tylko sprzedawać obcokrajowcom bo sami jesteśmy lewarami i na własną gospodarkę nas nie stać,tylko rozkraść wszystko.Wstyd żeby taką flote r*********ić sory co ja gadam ROZKRAŚĆ

      • 3 0

  • Dalszego jeszcze nikt tam jednostki Grom nie wysłał ??? Przecież po to ta jednostka została powołana.

    • 2 0

  • Spokojnie Pan Minister Msw Waszczykowski wysłał juz pismo do władz Nigerii o pomoc

    • 1 0

  • gdybym był piratem samobójcą

    to bym siebie i porwanych ubrał w kamizelki wybuchowe i w razie próby odbicia... Tu nawet Rosjanie by nie pomogli

    • 0 0

  • nie wiem, które okręty nasze już tam płyną

    ale w trójmiejskich stoczniach połowa jest bodaj remontowana, włącznie z ORP Pułaski

    • 0 0

  • go! Formoza go! (1)

    platfusy oderwane od koryta, można w końcu bronić Polaków bez bycia posądzanym o faszyzm i nacjonalizm.

    • 14 5

    • Formoza

      to inaczej Tajwan?

      • 0 0

  • Jedziem tam! (5)

    • 41 10

    • (1)

      na koń i szable w dłoń

      • 7 5

      • na koniki morskie

        i słonie takież

        • 0 0

    • A Antek z Q na czele z flagami

      • 5 2

    • na rowerach i

      hulajnogach

      • 6 5

    • Z widłami i pochodniami na nich...

      Uraaaaaaa.

      • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane