• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • Widzę że mają tam powstać mieszkania plus zbudowane przez broszkę.

    To Letniewo ma szansę odzyskać historyczny blask.
    Dzielnicy do której to nie wchodziło się bez przepustki.

    • 17 11

  • (1)

    "Niestety, ale swojego człowieka mamy tylko w GAiT. Nie mamy żadnych osobistych interesów aby rozmawiać z władzami kolei" - mniej więcej tak bym to odczytał

    • 14 1

    • Tak jest

      • 1 0

  • (2)

    Lignowski i Głuszek i tak jeżdżą samochodami więc mają to w nosie.

    • 15 2

    • Kolei potrzebuje na dzis tylko deweloper

      Kolej na dzien dzisiejszy tam niepotrzebna. A miadtu i deweloperowi pewnie by zalezalo zeby wpisac w prospekty reklamowe kolej. A to ze w kolei jest opor wywoluje pewnie frustracje bydynia-przyjaciela wszystkich deweloperow i samego dewelopera.

      • 1 3

    • potrzeba wszystkim

      tramwaj do NP długo, męcząco i na stojąco

      • 3 0

  • Niedługo likwidacja SKM do Słupska. Trasę przejmuje Polregio. (1)

    • 6 1

    • I bardzo dobrze.

      Jak nazwa wskazuje że skm to kolej miejska a nie wiejska po okolicznych pgr-ach.

      • 15 3

  • pozwolenia na budowę wydaje się łatwo (5)

    Natomiast zorganizować infrastrukturę to juź nikomu sie nie chce. Z problemem zostaną mieszkancy dolnych tarasów. Korki beda jeszcze wieksze niz na Południu Gdańska. A okres wakacji to bedzie apogeum prze to Oceanarium ktore powinno powdtac przy zoo w Oliwie. Zreszta jes wspaniałe Afrykarium we Wrocławiu.

    • 14 7

    • Jeszcze lepsze jest w Lizbonie. (3)

      Co za cep.
      Co to za argumenty że jest we Wroclawiu?

      • 10 1

      • a taras widokowy (1)

        w Poznaniu

        • 5 0

        • ZOO też jest we Wrocławiu

          Po co nam ZOO w Oliwie. Ile to terenu się marnuje. A można postawić tam piękne osiedle. Jak chcecie w ZOO małpy oglądać to wystarczy zajrzeć do najbliższego gimnazjum.

          • 5 0

      • wsioku jeden w Barcelonie jest ciekawsze oceanarium

        • 2 0

    • Bliżej do Gdyni jest chyba ;)

      • 0 0

  • już widzę

    jak ci mieszkańcy apartamentowców godnie kroczą na przystanek i godnie tłoczą się w wagonie SKM...

    • 17 5

  • rodzinny pracownicy skm nie mieszkają na letnicy więc tego nie potrzebują

    • 8 0

  • Potwierdzam nie zalezy mi

    Nie zalezy mi

    • 7 2

  • A szkoda bo to spora kasa

    Widoczie skm i rentownosc to daleka droga.

    • 6 1

  • A developer na R chwali się że będzie kolejka :) (2)

    A developer na R chwali się że będzie kolejka :)
    Wysyłając oferty cenowe zawsze dołącza info o kolejce .. czas zmienić szablon maila ofertowego. A może Robyg zbuduje kolejke :)

    • 16 0

    • Gdyby miasto mialo kolejke to pewnie juz by robygowi obiecalo

      • 2 0

    • Prawda, chwali się i to często i gęsto. Tzn pewno koniec końców SKM będzie tam jeździła. Bo nie tylko R się tam buduje. I to co widzimy na ampie wyżej, to nie wszystko. Jeszcze developer E S kupił tam ziemie. Także dziwne by było, by skm miałaby nie pójść tam, gdyż na penwo zwróci się to. Ale rzeczywiście możę to potrwać dłużej niż R się chwali

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane