• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • Linia autobusowa

    na trasie wrzeszcz PKP ->kościuszki-> kochanowskiego-> uczniowska"stara" -> nowy port

    • 11 2

  • Będąc małą pasażerką skm zawsze wprawiała mnie w zachwyt stacja Nowe - Szkoty :)

    • 13 0

  • WER (1)

    Powinni uruchomic Skm oblozenie bedzie.Ludzie zrezygnuja po czesci z samochodu i tranwaju.SKm to 20 minut by bylo na dworzec glowny a tranwajem 40 minut a potem ze wole samochodem!!

    • 10 8

    • jakie 40 min !!?? Z Nowego Portu do Centrum o 8 rano w dni powszednie samochodem w 10 min tramwajem w 20. Do Wrzeszcza podobnie.

      • 7 1

  • w sumie lepiej gdy jeździła tam kolej metropolitalna ale nie ma toru od strony Wrzeszcza a jest jedynie od strony Gdańska Głównego

    • 8 2

  • Z sentymentem wspominam tą trasę Gdańsk-Nowy Port,dojeżdżałem do szkoły w latach 75-79,zawsze było obłożenie,szkoda że ta linia upadła,teraz te stacje zarastają chwastami,strasznie zaniedbane,wiadomo czas idzie do przodu i zmiany są potrzebne.

    • 19 2

  • Wyciągam was wszystkich nosem.. (1)

    ..odbywając lot helikopterem Uber - szybko,drogo,komfortowo.

    • 1 10

    • Jedyne,co możesz zrobić

      to zamieścić idiotyczny komentarz, jak na autora przystało.

      • 0 0

  • Letnica"nowa"

    Jaka dzielnica, tacy mieszkańcy. Patrząc na opinie można wysnuć jeden wniosek: język polski zmienia się w język niedouków. Kłania się gramatyka i ortografia..

    • 10 4

  • PKM do Gdyni Północ

    Kiedy PKM do Gdyni Północ?

    • 4 1

  • (2)

    Ludzie i tak będa jeździć samochodami. Jak ktoś ma się kilka razy przesiadać woli auto.

    • 10 5

    • a nogi zanikają (1)

      • 2 0

      • na nogach to rowerkiem

        a auto to zawsze auto

        • 0 0

  • Pomysł bez sensu (1)

    Przecież to pomysł bez sensu. Tory w kierunki Letnicy i Nowego Portu rozpoczynają się na dworcu Gdańsk Główny. A zatem z SKM korzystaliby jedynie mieszkańcy dzielnic południowych (Chełm. Orunia, Łostowice). Przecież nikt z Gdyni, Sopotu, Oliwy , a zwłaszcza z Wrzeszcza nie będzie jechał aż do Gdańska Głównego tylko po to, żeby się przesiąść na linię do Letniewa. Taka linia mogłaby mieć sens tylko wtedy, gdyby odgałęziała się w kierunku Nowego Portu od obecnej linii SKM oraz PKM we Wrzeszczu. Ale, widząc jak we Wrzeszczu "wymyślono" splot linii PKM, SKM i torów dalekobieżnych, to raczej optymistą nie jestem.....

    • 23 4

    • Przesiadka Gdańsk-Nowe Szkoty/ Gdańsk Politechnika lub Gdańsk Stocznia

      Wielokrotnie jeździłem SKM z Nowego Portu do Wrzeszcza, przy przejściu 2-3 minut z Gdańsk Nowe Szkoty na Gdańsk Politechnika połączenie było błyskawiczne, jeśli było dobrze skomunikowane. W porównaniu do tramwaju jechało się pewnie dwa razy szybciej. Z Letnicy do Gdańsk-Nowe Szkoty SKM jechała 4 minuty.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane