• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • TAK dla pociągów (3)

    Tramwaj to alternatywa na krótkich trasach, ale już niekoniecznie jest konkurencją jeśli ktoś z Letnicy chciałby się dostać do Śródmieścia lub do Wrzeszcza. Rzecz w tym, że obecnie nie ma alternatywy: linia, przystanki i dojścia do nich są zaniedbane, tabor SKM stary i niewygodny w ruchu aglomeracyjnym. Trzeba pamiętać, że kluczem do sukcesu jest też regularny takt kursowania, tak by nawet przy maksymalnym czasie oczekiwania na stacji plus przejazd nadal było to korzystne dla pasażerów.

    • 5 1

    • Do wrzeszcza musiałbyś się przesiąść (2)

      Więc tyle samo co tramwajem. A do Gdańska aby miało to sens musiałbyś mieć SKM co 12 min, a tyle to chętnych nie będzie.

      • 0 0

      • niekoniecznie przesiasc

        moze jechac do gdanska i odbijac z powrotem za stocznia.

        • 0 0

      • Tyle tylko że jadąc tramwajem z Letnicy do Wrzeszcza też trzeba się przesiąść. Do tego tylko jedna linia kursująca regularnie(nr 10) - w sam raz konkurencyjna SKM miałaby szanse wygrać.

        • 0 0

  • I na cholerę ta kolejka do Gdańska

    Stacji raptem 4, a jak postawią tyle co namalowali czyli 7 to szybciej dojedzie się tramwajem.

    Lepiej puścić częściej tramwaj niż mieć kolejkę co 30min lub 1h, bo częściej tam SKM nie wyśle.

    Gdyby Pociąg jeszcze przechodził przez Martwą Wisłę do Westerplatte i do Portu północnego to sądzę, że miałoby to jakiś sens. Tyle tylko, że wtedy most przez Wisłę musiałby być otwierany.

    Sam nowy port nawet jak postawią i 10.000 mieszkań to będzie mało, bo tramwaj i tak spokojnie wystarczy. awsze zamiast co 10-20min może co 5-10min kursować i można uruchomić dodatkowe linie w innych kierunkach.
    A aby uruchomić kolej innych kierunkach to raczej nie ma szans.

    • 5 2

  • Narek

    Weźcie się w końcu zajmijcie linią SKM z Wejherowa do Gdańska, a nie wymyślajcie kolejne jakieś dziwne warianty

    • 4 3

  • Materiał sponsorowany przez dewelopera.. Tak mi sie wydaje...

    • 4 4

  • A pan Brancewicz to rzecznik deweloperski jakiś?

    • 3 3

  • (2)

    Letnica - ludność 1,356
    Chełm - ludność 48,886

    Zdecydowanie SKM na Letnicę to priorytet numer 1

    • 9 1

    • To chyba najlepsze podsumowanie dyskusji o wznowieniu połączenia SKM do Letnicy : jest bez sensu

      • 1 0

    • Jakosc nie ilosc;)

      Zalezy KTO mieszka, a nie ile osob mieszka.

      • 0 0

  • sen ćpuna (3)

    stacja Nowy Port, brzozy grube jak udo dorosłego wyrosły z torowiska...

    budynek kas jak zarosłe pajęczyną zamczysko z wieżą Śpiącej Królewny...

    tory, brązowe jak w jakiejś strefie przygranicznej, wiele lat po tym jak politycy postawili kreskę w poprzek żywego państwa, ale jeszcze nie oadły ofiarą złomiarzy... jak długo jeszcze?

    • 7 1

    • (2)

      torów już dawno tam nie ma - kończą się na stacji Brzeźno

      • 2 1

      • (1)

        są są dziś po południu widziałem, na samej stacji aż do hamowni
        i podklady. wszystko to dziiwme

        • 1 0

        • To na pewno była stacja Nowy Port? Być może w trawie są jakieś resztki ale tor został rozebrany za stacją Brzeźno. Tam także jest kozioł oporowy i pozostałości po sieci trakcyjnej( w sumie tylko słupy).

          • 0 0

  • W miejską kolej (SKM Gdańsk-Gdynia, Gdańsk Nowy Port oraz PKM) należy ZAINWESTOWAĆ!!!

    Zainwestować, ale MĄDRZE !! Przy budowie PKM popełniono szokujące głupotą i bezmyślnością błędy (np. włączenie w torowisko dalekobieżne zamiast w SKM i to w dwie strony, nie włączenie linii 235 do PKM). Przy reaktywacji linii do Nowego portu konieczne jest powiązanie jej z PKM !!! To przecież w Firodze za 5-10 lat będzie opracowało ponad 10 tys ludzi !! A może i nawet 13 tys ?Wydaje się niezbędne zapewnienie tam dojazdu z kierunku Gdyni, Letniewa, Zaspy, Przymorza i Moreny. Dziś, patrząc się na TYSIĄCE zaparkowanych samochodów w pobliżu Intela bez trudu można sobie wyobrazić co będzie dalej....

    • 6 1

  • skm niech sobie jezdzi po rondzie.wstyd dla miasta.w kazdym skladzie bawią sie przyciskami!!!!!!!!!!!!!1

    • 2 3

  • Muzeum Gdańska bedzie

    Zamiast wszystkiego.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane