- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (93 opinie)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (114 opinii)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (312 opinii)
- 4 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (51 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (46 opinii)
- 6 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (310 opinii)
Niska kara za nielegalną wycinkę drzew. Bo wyższej nie można dać
13 997,38 zł kary za nielegalną wycinkę kilkunastu drzew w parku Przymorze nałożyli gdańscy urzędnicy na dewelopera, który jest właścicielem terenu. - Ta kwota jest żenująco niska, ale to maksymalna kara, jaką samorząd może nałożyć zgodnie z tzw. ustawą Lex Szyszko - przyznaje wiceprezydent Piotr Borawski. Władze Gdańska zapowiadają, że będą zabiegać o zmianę tych przepisów.
Chodzi o sprawę z kwietnia tego roku. Informowali o tym nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta , wysyłając filmy z interwencji obywatelskiej na miejscu wycinki.
Pomiędzy wycinającymi drzewa (jak się okazało - bez pozwolenia) a mieszkańcami, którzy próbowali ich powstrzymać, doszło wtedy do ostrej wymiany zdań.
Spięcie podczas wycinki drzew w Parku Przymorze (54 opinie)
Prace wykonywane były na zlecenie dewelopera, który jest właścicielem terenu. I to na niego miasto nałożyło karę. Poinformował o tym wiceprezydent Piotr Borawski na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska.
Niska kara, bo większej zgodnie z ustawą nie można
- Po dokładnej analizie okazało się, że sześć z kilkunastu wyciętych drzew - ze względu na ich obwód - kwalifikowało się na nałożenie kary administracyjnej. Urzędnicy wydziału środowiska przeprowadzili w tej sprawie szereg procedur od czasu zgłoszenia tej nielegalnej wycinki. Oczywiście przeprowadzone zostały też oględziny - mówił na sesji Borawski. - Po tym wszystkim wydaliśmy decyzję administracyjną dotyczącą kary, która jest maksymalną karą, jaką samorząd może wymierzyć za wycinkę sześciu dorodnych drzew w terenie zabytkowym. Ta kara to 13 997,38 zł. Szokujące, że tyle kosztuje w Polsce według ustawy Lex Szyszko kara za nielegalną wycinkę. W takiej rzeczywistości prawnej żyjemy - podkreślił.
Czytaj też:
Wycinka na Przymorzu za zgodą konserwatora
Borawski poinformował, że w ubiegłym tygodniu spotkał się z prezydentem Białegostoku Tadeuszem Truskolaskim, który jest szefem Unii Metropolii Polskich, a także z prawnikami UMP, by przeanalizować, jak zmienić obecnie panujące prawo w tym zakresie.
Przygotują projekt ustawy zwiększającej wysokość kar za wycinkę
- Wspólnie przygotujemy projekt ustawy, który skierujemy do Senatu. Podstawą będzie obecna ustawa Lex Szyszko. Chciałbym, żeby to samorządy mogły same ustalać wysokość kar i naliczeń opłat za wycinki w większej skali - zapowiedział Borawski. - W takich metropoliach jak Gdańsk jest to konieczne, bo obecne sumy są żenująco niskie. Oczywiście przed ustawą Lex Szyszko nie było różowo, ale przed jej wprowadzeniem za taką wycinkę jak w parku Przymorze naliczylibyśmy karę w wys. 42 tys. zł, czyli trzykrotnie większą. Obecnie natomiast kary za nielegalne wycinki spadły o 70 proc. i to trzeba zmienić.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-10-29 07:18
Kara winna być proporcjonalna do przewiny (5)
Dopóki kary i opłaty, będą na określoną kwotę, to działać będą tylko na zwykłych ludzi, a deweloperów co najwyżej bawić. Zadziałać mogą jedynie kary proporcjonalne do wartości działki oraz widmo cofnięcia pozwolenia na budowę. W skrajnych przypadkach, wywłaszczenie, za szkody dla środowiska i społeczności. Zacznijmy traktować drzewa jako dobro wspólne (tak jak wodę i powietrze), a nie jako inwentarz, który do kogoś należy.
- 75 16
-
2021-11-02 12:54
Jeśli drzewo rośnie na mojej działce to znaczy że jest moją własnością i mogę je wyciąć
Amen
- 0 0
-
2021-10-29 10:05
(2)
staruszka której stary dom był zagrożony spróchniałym drzewem - a sąsiad pomógł jej to drzewo wyciąć... dostała od gminy 5000zł mandatu ... - mając rentę 600zł
- poznaj bezwzględność wolskich urzędników!- 6 1
-
2021-10-29 13:50
A wystarczyło napisać podanie. (1)
Jak drzewo zagraża zabudowaniom - zawsze jest rozpatrywane pozytywnie.
- 2 1
-
2021-10-29 14:00
u mnie jak rada osiedla napisała podanie o wycięcie 4 topol - czekała na decyzję 4LATA!
to jest Polska pajdokracja!
- 1 2
-
2021-10-29 09:43
Prawo pisowskie nie szanuje zieleni
Lex szyszko - można wycinać i co pan mi zrobi
- 6 1
-
2021-10-28 20:56
Właściciel decyduje (33)
To jest działka dewelopera, nie wyciął na cudzej. Jestem niemal pewien że ci wszyscy krzykacze w komentarzach nie są właścicielami nawet 1 drzewa. Kupcie sobie to będziecie rozporządzać!
- 143 257
-
2021-10-30 13:44
Lasy o drzewa były nas wszystkich
Teraz ktoś zawlaszczyl(za friko) .
- 0 0
-
2021-10-29 22:06
To nasz działka- na terenie miasta, czy szerzej- Polski. To, że ktoś ją kupi, to nie znaczy, że może robić sobie z nią co chce.
- 1 2
-
2021-10-29 09:09
Nie ma jak być menagerem czyjeś własności i pieniędzy .....
Ja nie sadzę na swojej działce drzew bo jak urosną będę miał problem z ich wycięciem... środowisko traci ....
- 5 3
-
2021-10-29 08:27
Skoro...
...tak uważasz, to posadź maryśkę na "swojej" działce.Kto będzie Ci zabraniać :)
- 4 3
-
2021-10-29 08:10
Widziały gały co kupowały i co możliwe do zrobienia!
- 4 2
-
2021-10-29 06:51
A jednak nie.
- 0 0
-
2021-10-28 23:05
Masz rację! Urzędnik jak chce ieć
- 1 0
-
2021-10-28 22:10
wycinka drzew!!! (3)
To sa kpiny . Drzewa w systemie miejskim sa wlasnascia wszystkich .To chyba zrozumiale .Deweloper czy kto tam zrobi swoje weznie kase , a do domu jedzie do wypasionej willi. Nie obchodzi go co zostawil po sobie. Zero tolerancji za wyciecie nielegalne drzewa w aglomeracjach miejskich .Ludzie obudzcie sie !!! Dewagacje czy kara za duza czy za mala to kpiny. Nawet publiczna chlost a nie jest adekwatna kara.
- 16 22
-
2021-10-29 09:12
Odkup od dewelopera działkę i zrób tam park miejski na swój koszt .... (1)
Fajnie jest rozporządzać nie swoją własnością ???
- 7 7
-
2021-10-29 22:08
To państwo decyduje o treści prawa własności. A jak taka będzie wola narodu, to ją nawet zlikwiduje. Zresztą do 1990 roku nie było własności prywatnej w miastach. Było użytkowanie wieczyste lub zarząd.
- 1 2
-
2021-10-29 00:43
To sobie je wykop i zabierz.
- 12 6
-
2021-10-28 21:14
(7)
Mamy dęba na posesji. Nie możemy go wyciąć, legalnie sie nie da. A my nie chcemy go mieć. I co? No jakoś musi zniknąć....
- 21 30
-
2021-10-28 22:16
Trzeba być i**otą, żeby nie chceć mieć drzewa. (6)
- 27 23
-
2021-10-29 00:43
Trzeba nim być aby takie teksty wypisywać
- 4 0
-
2021-10-28 22:26
Jak będziesz kiedykolwiek miał dom to zrozumiesz. (4)
Wystarczy że wyobrazisz sobie co się stanie z domem gdy dąb się na niego przewróci w trakcie huraganu. Przypominam że ostatni porządny huragan w okolicy był kilka lat temu.
- 21 25
-
2021-10-29 07:37
Oryginalne rozumowanie (1)
Ponieważ często wieje i drzewa chorują, należy wyciąć wszystkie drzewa,. Wtedy nie spadną na dom, na samochód czy na człowieka. Bardzo logiczna myśl rodem z podlasia
- 13 10
-
2021-10-29 10:17
miejsce drzew jest w lesie
nie powiesz mi, że jak ci się zalęgną na posesji szerszenie - będziesz ich gniazda bronił ... służb i straży pożarnej nie wzywał!!!
- no bo przecież to przyroda i są potrzebne ... one kwiatki zapylają przecież ... no co?- 4 8
-
2021-10-29 04:55
(1)
od tego jest ubezpieczenie ...
- 3 21
-
2021-10-29 10:14
a pokaż mi takie ubezpieczenie
miałem tak ubezpieczone latami mieszkanie w PZU i nigdy więcej - po pożarze i zalaniu ... nie dostałem nawet tego co przez 20lat wpłaciłem - a o realnym wyrównaniu strat to mowy nie było, tak kombinowali i kręcili by pełnej kwoty ubezpieczenia nie wypłacić.
- 8 3
-
2021-10-28 20:57
(13)
Wyciął nielegalnie, czego nie rozumiesz?
- 56 18
-
2021-10-29 00:25
jak mogę wyciąć coś nielegalnie na moim własnym terenie?! :D (6)
ta ustawa to porażka
szczególnie powyższy przedstawiony w artykule przypadek...
to nie jest "wycinka drzew" na masową skalę ani niszczenie "pomników przyrody" tylko gospodarowanie własnym prywatnym terenem....- 24 33
-
2021-10-29 09:45
Czyli nie będziesz miał problemu jak Twój sąsiad na własnym terenie postawi sobie przemysłową kompostownię? (1)
- 9 5
-
2021-10-29 10:20
a ty nie usuniesz szerszeni ze swojej posesji
- bo to przyroda i szerszenie są potrzebne bo kwiatki zapylają
- 8 7
-
2021-10-29 09:22
nie ma czegoś takiego jak "nieograniczona własność" (1)
- 6 7
-
2021-10-29 10:19
sorry ale ten cyrk ustawowo prawny z tymi pojedyńczymi drzewkami - to taki typowo poPiSowy Polski przypadek
- 3 3
-
2021-10-29 07:59
Ty wlasny prywatny terenie (1)
Nie kumasz, że drzewa produkują tlen, który oddychamy wszyscy? Ile jeszcze lat wam zajmie zrozumienie, że nie ma czegoś takiego jak "moja ziemia"?
- 13 14
-
2021-10-29 10:08
6 drzewek? - od tego są lasy państwowe ... ale tu pozwoleń i kontroli nie ma żadnej
ale ani lasy państw. ani sam nadszyszkownik szyszko nie zapłacił nałożonej kary za nielegalne wycinanie puszczy! - karę zapłacili polscy podatnicy!
- 5 10
-
2021-10-29 00:42
(3)
Nie rozumiem tego, że można zrobić coś nielegalnie na własnym terenie. Bzdurą jest już nawet ta kara.
- 15 24
-
2021-10-29 13:35
To nie jest Twój teren. Leży na terenie RP i podlega zarządowi przez państwo, jak i wszelkim przepisom prawa. Inaczej każdy miałby własne mini-państewko, ale i męczył się z przejściem granicznym przy własnej furtce, umowami "międzynarodowymi" itp...
- 7 2
-
2021-10-29 08:12
(1)
oczywiscie, powinna byc sto razy wieksza
- 15 6
-
2021-10-29 10:20
co tam sto ... miliony razy wyższa
by matula obajtka mogła sobie z renty więcej akcji na miliony pokupować
- 2 6
-
2021-10-28 21:49
Wycinać na potęgę , po co w mieście drzewa? (1)
- 4 25
-
2021-10-29 09:49
Zgadzam się, im szybciej wytniemy wszystko tym szybciej Ziemia uwolni się od największego szkodnika żyjącego na tej planecie czyli ludzkości.
- 9 3
-
2021-10-28 20:12
Hahaha (3)
Kara wartości 1 metra kwadratowego mieszkania.
- 194 18
-
2021-10-29 11:10
Poczekaj aż ci tata wytnie drzewo w ogródku i będziesz miał problem, wysokie kary to też problem
- 0 0
-
2021-10-28 22:23
Chyba w Rumi
- 0 2
-
2021-10-28 21:46
Zależy gdzie? . U mnie na ROD na Olszynce to wartość całego domku 35m/2 plus poddasze.
A tak w ogóle to trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej. Z emerytury ORMOwca ciężko cokolwiek odłożyć !
- 0 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.