• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nocny lot ratunkowy nad Bałtyk

Michał Sielski
2 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sopot i Zatoka Gdańska zostaną bez karetki wodnej
Załoga Anakondy po raz kolejny przeprowadziła szybką i profesjonalną akcję. Załoga Anakondy po raz kolejny przeprowadziła szybką i profesjonalną akcję.

W nocy z poniedziałku na wtorek śmigłowiec ratowniczy Marynarki Wojennej "Anakonda" uratował pasażera promu Stena Spirit. Dzięki szybkiej pomocy 49-letni Szwed mógł w stanie stabilnym zostać przetransportowany do szpitala.



Sytuacja była dramatyczna, bo do brzegu w Gdyni było jeszcze ponad 100 km, a jednemu z pasażerów nasilało się krwawienie z przewodu pokarmowego. Załoga podjęła decyzję o powiadomieniu służb ratowniczych.

- Śmigłowiec wystartował o godzinie 00:26 z lotniska w Gdyni Babich Dołach. Załoga śmigłowca ratowniczego Marynarki Wojennej osiągnęła rejon akcji o godzinie 00:50. Na pokład promu opuszczony został lekarz "Anakondy" oraz ratownik, którzy zdiagnozowali chorego i przygotowali go do transportu lotniczego. O godzinie 01:15 został on podjęty za pomocą noszy na pokład śmigłowca. W drodze na ląd chory był pod opieką lekarza pokładowego i ratownika, którzy udzielili mu pierwszej pomocy medycznej - informuje kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy Dowódcy Marynarki Wojennej.

30 minut później śmigłowiec wylądował na lotnisku w Gdyni, gdzie na chorego czekała już karetka pogotowia. Szwed w stanie stabilnym trafił do szpitala.

W ciągu ostatnich dwóch dekad lotnicy morscy uczestniczyli w 527 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 274 osobom.

Skład załogi śmigłowca "Anakonda":

kpt. mar. pil. Arkadiusz Kaczmarek - dowódca załogi
kpt. mar. pil. Andrzej Czernychowski - II pilot
por. mar. lek. Robert Hałasa - lekarz pokładowy
chor. mar. Krzysztof Bilecki - ratownik
st. bosman sztab. Mirosław Ochtera - technik pokładowy

Opinie (77)

  • (3)

    brawo!!

    • 170 1

    • +100500 (2)

      Dziwi mnie, ze na promie takiej klasy nie ma wsrod zalogi lekarza.

      • 9 1

      • dokładnie

        żal

        • 0 0

      • Lekarz pewnie jest ale nie ma szpitala, a o tym jest mowa w artykule.

        • 0 0

  • Anakonda (8)

    sprawdzony wielokrotnie w akcji śmigłowiec z Mielca, szkoda, że Mielec już nie jest polski ...

    • 96 6

    • Jaki mielec? (2)

      Anakonda jest z PZL Świdnik a nie Mielec.... Świdnik tez już nie jest polski ma go Augusta.

      • 29 0

      • Tak, naturalnie (1)

        masz rację, przepraszam. Pomieszało mi się przez ten model "Łosia" co go w Mielcu zbudowali, wczoraj widziałem na TVP Historia migawkę i cały czas myślę o Mielcu.

        • 14 0

        • To ciekawe

          Ja też nie mogę przestać myśleć o mielcu

          • 2 2

    • Tak, szkoda, że nie jest już w naszych, katolicko narodowych rękach! Mielibyśmy co opłakiwać po udanym bankructwie polskiej myśli technicznej i zarządczej...

      • 3 3

    • Ważne że polskie zakłady mają obsadę (3)

      ludzie mają pracę. Co z tego że inwestor każe produkować amerykańskie black hawki skoro pompuje kase w Polską gospodarkę.

      • 3 6

      • zachodni kapitał to żaden biznes dla Polski (2)

        Skoro sami zbudowaliśmy tą fabrykę i sami produkowaliśmy helikoptery, to po jaką cholerę nam do tego inwestorzy z zagranicy ?

        • 4 1

        • Po to ,że jak w będzie kryzys ,to zeby można było je jako pierwsze zamykać

          • 0 0

        • Tak, tyle że Mi-2 to już produkt mało atrakcyjny był, bo kompletnie przestarzały. Sokoła i jego mutacje produkowano w ograniczonej liczbie, ponadto była to konstrukcja spóźniona o jakieś 10 lat. To co, lepiej zamknąc zakłady? Czy to, że ludzie mają pracę, to źle? Że wysoko wykwalifikowani fachowcy pracują w branży, to też źle? Podatki i tak Świdnik w Polsce płaci.

          • 0 0

  • Taki duży statek a nie ma gdzie helikopter usiąść? (3)

    • 12 37

    • ? (1)

      A przy szpitalu w Gdyni to niby ma?

      • 8 0

      • dokładnie

        ciężko dobudować lądowisko .Zal PL.

        • 1 0

    • Takie duże PCT a d.b.le zapomnieli o porządnym lądowisku...

      Polityka wszędzie, tylko smród i zgnilizna z tego wychodzi.

      • 0 0

  • Co tu duzo pisać (1)

    Oni i strażacy - zawsze na nich można liczyć, dla nich nie istnieje stwierdzenie "nie da się".

    • 104 2

    • W tym kraju jedyni z nielicznych co nie znajom slowa przykro mi nic sie nie da zrobic.

      Gratulacje dla zalogi.

      • 9 1

  • pamiętam jeszcze czasy 34 PLM

    Dowódcą był wtedy alkoholik, szefem niejaki Kreator....ech to były czasy

    • 16 7

  • rozliczyć (14)

    a armator zapłaci za akcje czy ratujemy kosztem polskich emerytów i dziec i?

    • 18 57

    • a jak Ciebie będą ratować w Szwecji to jak rozliczą? (2)

      • 16 5

      • Jak Ciebie uratują w Szwecji to będziesz płacił z własnej kieszeni za akcje ratunkową. (1)

        • 12 9

        • Nie na morzu

          Na morzu ratowanie życia jest zawsze za darmo. Jest na to konwencja.

          • 8 0

    • (8)

      Ratowanie życia ludzkiego zgodnie z konwencja o ochronie życia na morzu jest zawsze darmowe i oby zawsze tak było. Czasem jak ktoś wykazał się skrajna głupota i z własnej winy go ratowano to płaci.

      • 15 3

      • Nie ma takiej konwencji!!! (6)

        Jak nie wierzysz to skorzystaj z pomocy ratowników u wybrzeży Szwecji czy Norwegi to Twoja rodzina niewypłaci sie do końca życia.

        • 0 15

        • Dla NIEDOUCZONYCH (5)

          Zal ciebie słuchać, każde państwo posiadające dostęp do morza zobowiązane jest do świadczenia pomocy w swojej wyznaczonej strefie odpowiedzialności. Polecam lekture strony internetowej SAR-u.

          Zapewnienie działań mających na celu poszukiwanie i ratowanie życia na morzu oraz zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego wynika z międzynarodowych Konwencji, których stroną jest Polska:
          Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim sporządzonej w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 roku (Konwencja SAR)
          Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego sporządzonej w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 roku (Konwencja Helsińska)
          Międzynarodowej Konwencji o gotowości do zwalczania zanieczyszczeń olejami oraz współpracy w tym zakresie, przyjętej w Londynie dnia 30 listopada 1990 roku (Konwencja OPRC)
          Protokołem o gotowości i przeciwdziałaniu incydentom zanieczyszczenia substancjami niebezpiecznymi i szkodliwymi, przyjętym w Londynie w dniu 15 marca 2000 roku (protokół OPRC-HNS)

          • 8 2

          • Chyba jesteś jakiś niedorobiony gamoniu. Polacy biedacy mają świadczyć darmowe usługi wszystkim tylko nie sobie (2)

            • 0 7

            • Tak bo zyjemy w cywilizowanym swiecie, ale wy potomki tatarow i kalmukow nie potraficie sie przystosowac (1)

              To obecnie przechodzi Wasze pojecie. Ucywilizujecie sie za 100-200 lat. Teraz tworzcie sobie Wasza Polske B.

              • 5 2

              • Twoj przodek myl d*py zaborcom no i tak juz zostalo.

                Psy szczekaja, karawana jedzie dalej

                • 0 5

          • Przywołujesz konwencje już nieobowiązujące i lobbujesz na rzecz organizacji ekologicznej. (1)

            • 1 4

            • Bredzisz

              Uważasz, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa nie znają obowiązujących przepisów? Obie mają te konwencje na stronie jako obowiązujące 9(i w dodatku podstawę prawną działania służby SAR.

              A w dodatku co jest niby tą organizacją ekologiczną?

              • 5 0

      • Marpol

        A Marpol to nie dotyczy zapobiegania zanieczyszczeniom morza przez statki ?

        • 1 2

    • .

      Niestety, płacą emeryci i podatnicy...

      • 0 6

    • dokladnie

      kto placi za takie akcje!? i dlaczego to idzie z naszych pieniedyz skandal

      • 0 3

  • Bo pić to trzeba umić !

    • 26 9

  • (3)

    WIELKI SZACUN !!! takim należą się nagrody (p.Prezydent)

    • 30 2

    • (2)

      za to że właściwie wykonali to co dla nich należy?

      • 1 3

      • tak, właśnie za to

        • 0 0

      • No tak, lepiej nagradzać tych, którzy nawet tego co do nich należy nie wykonują.

        • 1 0

  • Jak to? (9)

    Brali udział w 527 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 274 osobom - czyli zakładając że w każdej akcji pomagali jednej osobie 253 razy kogo ratowali? Dryfujące foki?

    • 10 37

    • Nie mają po prostu 100% skuteczności ;-)

      • 5 0

    • Chyba że nie przy wszystkich akcjach udzielają pomocy, ale to byłoby chamstwo.

      • 3 1

    • po prostu czasem w akcji bierze więcej zespołów (2)

      albo ratuje się MIENIE

      • 4 2

      • Ratownicy medyczni ratują czyjeś mienie? I robią to za pieniądze z moich podatków? (1)

        • 3 6

        • Twoje też może kiedyś uratują to

          przestaniesz wtedy pyskować.

          • 10 1

    • Może

      Może reszta to bezskuteczne poszukiwania ? Aż się prosi o jakiś komentarz ze strony autora.

      • 3 0

    • To jest właśnie poziom Polskich redaktorów - brak rzetelnej relacji a jedynie wyrywkowe informacje.

      • 2 1

    • tak to?

      bo komuś się wydawało, bo na pokladzie statku kumple twierdzili że wsiadł a teraz go nie ma a w efekcie odnajdywał się pijany na Bornholmie i wcale nie wsiadł, bo po przybyciu do portu/przystani mieli zadzwonić ale tego nie zrobili i rodzina nie ma z nimi kontaktu a dopłyneli port dalej albo bliżej niż planowali, bo, bo ...... i można tak dalej tylko po co ?

      • 1 0

    • Akcja ratownicza to również poszukiwanie. Czasami bywa tez tak że akcja jest uruchomiona, śmigłowiec dolatuje i niestety okazuje się że jest już za późno. Akcja ratownicza to również pomoc w poszukiwaniu zaginionych np. dzieci na lądzie za pomocą kamery termowizyjnej.

      • 2 0

  • (1)

    lot NAD Bałtykiem jak już a nie na Bałtyku

    a tak na marginesie to tzw Anakonda to Polski śmigłowiec (sokół) skostruowany i produkowany w zakładach PZL Świdnik
    znany i ceniony na świecie majacy olbrzymi potencjal eksporotowy i dający pewny dochód
    i pewnie dlatego zakład "sprywatyzowano" czyli oddano w ręce firmy agustawestland której właścicielem częsciowympoprzez inną firmę jest rząd włoski
    po co Polak ma zarabiać

    • 50 3

    • to zależy przez kogo ceniony,

      jak Wałęsa był prezydentem to olał "Sokoła" i kupił amerykański śmigłowiec, bo pewnie chciał latać "Bell'em" jak amerykański prezydent.

      • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane