• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • (8)

    Gdzie nowa Świętokrzyska? Jak wyjechać z Kowal czy Kolorowego (Niepołomicka)? W ciągu jednego roku powstanie tam kilkanaście nowych budynków! Jak to ma się w kontekście budowy Szkoły Metropolitarnej? Jak do tej szkoły dojechać i wyjechać? We Wrześniu pierwszy dzwonek haloo czas się obudzić!

    • 32 8

    • Halo, trzeba było się budować w mieście a nie na wygwizdowie. (2)

      • 8 14

      • (1)

        hehe dobre musisz powiedzieć swojemu budyniowi czemu buduje tam szkolę jako to wygwizdowo. Jakby wszyscy mieszkali tam gdzie ty (czyli nie na wygwizdowie) to też byś stał w korkach, myślisz trochę? Zresztą widać jak wzrósł ruch na takich dzielnicach jak przymorze, zaspa czy oliwa to gdzie teraz nie ma wygwizdowa?

        • 6 5

        • Buduje tam szkołę by wieśniaki nie wozily dzieci do Gdańska bo korkuja miasto i zanizają poziom

          • 1 4

    • Kowale to nie jest dzielnica Gdańska. (4)

      Co mnie obchodzi wieś pod Gdańskiem. Jak mieszkasz na wsi to zgłoś się do swojego sołtysa żeby wybudował wam nową drogę do Gdańska.

      • 15 8

      • Dlatego bu*ku że mieszkam w gminie Gdańsk a szkoła lezy na działce gminy Gdańsk, wiec niech zapewni dojazd po swojej działce do szkoły? Ludzie z Gminy Gdańsk przejeżdżają przez Kowale. Jakby każdy miał tak myśleć jak ty to byś ze swojego miasta nie wyjechał

        • 7 8

      • Kowale (2)

        Szczera prawda Kowale to nie Gdańsk niech Kolbudy i Pruszcz Gdański zaczną też myśleć o drogach do ich WSI

        • 9 5

        • ale z punktu widzenia Kolbud (Kowala) i Pruszcza Gdańskiego (Borkowo) to te osiedla mają dobrą komunikacje. Są zaraz przy obwodnicy i mają dostęp do Świętokrzyskiej. Z ich punktu jest wszystko ok.
          Oczywiscie jestem za tym żeby te gminy dorzuciły coś do wspólnego projektu i nowa świętorzyska była połączona z obwodnicą, bo wjazd NŚ w ul. Guderskiego w sumie nic nie daje. Jedynie nowe osiedla na południu będą miały lepszy dojazd do.... pętli na Świętokrzyskiej, a tam sie wszystko zakorkuje

          • 6 1

        • wiedze ze tego nie rozumiesz pewnie nawet tam nie byłeś ale oczywiście specjalista w każdym temecie. Jak mieszkasz na osiedlu 4 pory roku to jesteś w gminie Gdańsk i teraz jak zawieziesz swojego dzieciaka do szkoły przed praca założymy, że w Gdańsku. To dojedziesz do Gdańska albo Kowalami albo wracasz Niepołomiecką (Gmina Gdańska) idąc twoim samolubnym tokiem myślenia jeśli Gmina Kolbudy zamknie łącznik pomiędzy Osiedlem Cytrusowym i Kowalami to w czyim interesie będzie taka droga?

          • 1 1

  • Kiedy jeden, wspolny bilet komukacyjny? (2)

    Kiedy synchronizacja przewozw?
    Kiedy tramwaj na Orunie I Poludnie?

    • 30 1

    • synchronizacja rozkładów nie ma sensu o ile takt SKM nie będzie 5 minutowy lub częstszy (1)

      • 2 2

      • wtedy synchronizacja nie jest potrzebna...

        • 4 0

  • Droga czerwona (1)

    Nawet nie ma na nią miejsca w tym artykule a rezerwa terenowa straszy. Albo dać tam sam tramwaj, albo zabudować ten teren.

    • 10 5

    • zamiast drogi czerwonej można zbudować cyklostradę

      rower wspomagany elektrycznie to przyszłość elektromobilności miejskiej na odległość do 20km.

      Kto ma pracę w większej odległości od domu, powinien się zastanowić nad zmianą miejsca pracy lub zamieszkania.

      • 1 2

  • Pic na wodę fotomontaż.

    • 9 5

  • Migracja ludności. (3)

    Coraz więcej ludzi ze wsi przybywa do Gdańska, to ludzie wyjątkowo płodni . Infrastruktura dla nich priorytetem powinna byc.

    • 8 10

    • zamiast ładować pieniądze w infrastrukturę

      lepiej zastanowić się jak zrobić z Trójmiasta aglomerację krótkich odległości od stacji SKM

      • 2 0

    • Dla takich rozwojowych należy pobudować żłobki, przedszkola, nawet Izby Porodowe i wcale nie są to żarty.

      • 1 0

    • Morena zapchana słoikami ,jest ich coraz więcej, kolory szaro bure i minimum 3 dzieci oraz kobieta w ciąży.

      • 2 1

  • Mieszkaniec Gdańska

    Nowa Jabłoniowa.
    " W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej"...
    Mieszka tam potężna ilość ludzi, sypialnia Gdańska - decyzja w 100% NIETRAFIONA

    • 29 6

  • DZIWNE (3)

    Po co teraz robić Nową Świętokrzyską jak stoi cała Orunia i Havla??? Nowa Wałowa - no tak to na pewno upłynni ruch i zlikwiduje korki których nie jest aż tak dużo w tym miejscu (ale śmietanka) musi mieć jak jeździć pomiędzy apartamentowcami. Jak dla mnie pierwsze co to upłynnić dojazd do centrum. Od Oruni - (małomiejska) połączyć to w końcu po ludzku, można zrobić kilka wariantów. Upłynnić WZ z Havla (np wiaduktem) i wtedy z Havla będzie można szybciej wyjechać. Najpierw powinno rozbudowywać się ulice gdzie wszystko stoi przy centrum a nie na obrzeżach jak i tak będą stać na Małomiejskiej i Havla.

    • 25 7

    • (2)

      po to żeby można szybko dojechać do węzła przesiadkowego na Havla (z osiedli 4 pory roku, Kolorowe czy z dzielnic z za obwodnicy)

      • 4 3

      • :-) (1)

        Nie rozśmieszaj mnie :-). Jakby tak było to teraz od węzła nie było by korków. Rzeczywistość jest taka, że pewnie 99 % kierowców i tak ciśnie dalej do centrum samochodem i potem stoi cała Małomiejska i Havla, a tych ulic nie upłynniają. Ale lepiej zrobić Nową Wałową :-). Pozdrawiam pozytywnie myślących.

        • 6 3

        • Jechałeś człowieku tam o 8.00? Wyjazd z 4 pór roku do pętli na Havla przez niepołomicka zajmuje mi 20 min a to jest 3 kilometry a mi się ze jechałem tam 30 min jak była awaria na obwodnicy.Niepołomicka to jedyna ulica którą można wyjechać nie liczę wyjazdu przez Kowale

          • 3 1

  • I po co to nam. (3)

    Dalej na południe za Moreną rośnie w oczach nowe miasto , ciasne, zapyziałe, brudne, uliczki wąskie zamiast chodników ścieżki rowerowe bardziej jak chodniki, ludzie poubierani na styl XX wieku, rodziny wielodzietne , pokłosie 500+.
    Miasteczko w kolejnym pokoleniu znane będzie jako dzielnica slamsów do której wieczorem taksówkarze będą odmawiali kursu a motorniczy tramwaju będzie usuwał z torów dogasające ognisko po pieczeniu tanich kiełbasek.

    • 20 19

    • Nie to co pachnące Przymorze (1)

      Gdzie mieszkańcy Falowców dyktują XXI wieczną modę, ortalion i 3 paski

      • 13 5

      • W każdej kratce melina

        • 7 1

    • Tak niestety jest , budynki okno w okno a jak otworzysz to czujesz nosem co sąsiad ma na obiad, przy wąskich uliczkach plejada samochodów pod oknami i jak rano odpalają śmierdzi spalinami dookoła, gdzie nie gdzie połamane drzewko zasadzone przez cwanego dewelopera, beton i piach to widok poza tym jak napada śnieg.
      Jak tu żyć panie prezydencie?

      • 8 1

  • Dlaczego nie ma w planach wiaduktu nad Łostowicką ? (2)

    • 17 3

    • bo ta górka przerasta projektantów :) a ta na poważnie korek z łostowickiej przeniosł by się za skrzyżowanie centrum Morena

      • 6 6

    • ponieważ w rezerwie terenu między jezdniami Armii Krajowej powinna powstać kolejna linia PKM

      Niestety wielu mieszkańców i co gorsza decydentów uważa samochód za jedyny sposób poruszania się po nowoczesnym mieście.

      • 5 0

  • Trudno zrozumiec??? (1)

    Ulica Nowa Swiętokrzyska nie jest priorytetem?
    Może Państwo decydenci odwiedzą wskazaną część miasta - korki niemal 24h/dobę. Ulica Niepołomicka rozryta po remoncie i nic nie słychać co z nią dalej lub na nowym łączniku ul. Niepołomickie i osiedli w stronę Kowal - bodaj ul. Hokejowej developer postawił zakaz wjazdu, że tylko dla mieszkańców (może Redakcja się tym zajmie?). Ktoś pozwala tu stawiać nowe bloki - a drogi, komunikacja miejska??? Dramat!

    • 29 8

    • Logiczne

      Cena 4200/m2 - w prospekcie nie napisali, że korki są w cenie? Ci z Banina to mają dopiero dojazd ale tam jest jeszcze taniej.

      • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane