• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • A żem się objadł tą kiełbasą. WINCEJ, WINCEJ...

    • 20 1

  • Oto obraz skrajnego debilizmu w planowaniu miasta (5)

    Najpierw chaotyczna zabudowa "na polach", a potem dopiero infrastruktura, która i tak niczego to nie zmieni ponieważ te pseudo dzielnice są po prostu za daleko. Tymczasem mnóstwo terenów w środku miasta leży odłogiem, albo jest objęta w planach niską i dlatego drogą zabudową, bo "wieżowce są bebe" (30 m to już wieżowiec w skali lokalnych urbanistów od siedmiu boleści). Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest właśnie zabudowa wolnych przestrzeni w mieście, najlepiej wysoka. Oczywiście nie należy słuchać histerii wieśniaków, że "wieżowce" (np 50 m...) zasłonią tresernię czy jakąś inną obleśną budę. Jeżeli się takowym autorytetom od "miejskości" nie podoba to niech się wyprowadzą do Banina albo nawet jeszcze dalej i gniją w korkach i błocie.

    • 24 21

    • (3)

      Zabudowe miasta wysokowciami moze tylko proponowac wiesniak ,ktory sam tutaj nie mieszka a liczy na wiekszy zarobek ze sprzedanych mieszkanek w wysokosciowcu.Wracaj sloiku do swojej nory i nie psuj nam miasta swoimi glupimi wizjami.

      • 4 6

      • (2)

        otóż osobniku to ty jesteś dla mnie słoikiem. Pewnie twój tata albo dziadek przyjechali z jakiegoś g*wnodołu pod Kielcami albo innym radomiem. Nie zabieraj zatem głosu na temat mojego miasta

        • 4 4

        • a Ty nie zabieraj głosu na temat Mojego miasta.

          • 1 1

        • Obserwator buraku jeden wracaj za Bug...Moi przodkowie smieciu pochodza z Gdanska.

          • 0 0

    • Jest cała masa terenów w mieście z infrastrukturą ale wieśniak woła budować tam gdzie nic nie ma bo taniej

      • 0 0

  • Inwestycje nic nie dadza bo obok developerzy pobuduja kolejne osiedla i wszystko sie zakorkuje

    • 12 1

  • Dlaczego Nowa Świętokrzyska z linią tramwajową schodzi na dalszy plan? (1)

    Nowa Świętokrzyska do roku 2012 była priorytetem, teraz ma coraz mniejsze znaczenie. Kto mieszka przy Świetokrzyskiej przeciera ze ździwenia oczy. Przecież osiedla znajdujace sie na górnym tarasie (np. Cztery Pory Roku) są źle skomunikowane z centrum miasta. Na dole Świętokrzyskiej przy Hawla tworzą się niebotyczne korki już od godz. 14,00 a nawet wczesniej. Później kierowcy z górnego tarasu z trudem zjeżdżają na Niepołomicką czy Wielkopolską aby dostać się na swoje osiedla. Nie wspomnę już o całej Świętokrzyskiej ciągle zakorkowanej aż do zjazdu na obwodnicę. Czym kierują się autorzy "dobrej zmiany" w nowych planach komunikacyjnych - trudno zrozumieć. Zamknięcie ringu na górnym tarasie linią tramwajową było podstawowym założeniem projektantów. Co i kto przyczynił się do tego, że mają teraz jakieś wątpliwości?

    • 29 8

    • Dlatego, że

      to BRG zajmuje się rozbudową infrastruktury, a jest to szczególnie szkodliwa dla miasta instytucja. Teraz projektują nawet linie tramwajowe, ale tylko dlatego, że na linie tramwajowe jest dofinansowanie z UE, a przy okazji budowy linii tramwajowej można za te pieniądze dołożyć też ukochaną przez nich autostradę miejską. Ale tramwaj Nową Świętokrzyską teraz nie ma sensu, bo za długo trwa przejazd między Gdańskiem a pętlą Ł-Ś. Trwa za długo, bo jakiś geniusz wymyślił, że linia z Chełmu będzie przebiegać przez Ujeścisko dwa razy dłuższą trasą niż przez Orunię Górną. Przez to jedzie trzy razy dłużej. Rezerwę terenu na Oruni Górnej natychmiast oddano pod zabudowę, już wykonaną. Skandalem jest, że Nowa Jabłoniowa powstanie jako autostrada zamiast linii tramwajowej. Oczywiście zwiększy to korki w okolicy - normalny skutek budowy nowej autostrady miejskiej.

      • 4 1

  • Gdfańsk się rozwija. (1)

    pis wyje z zawiści

    • 9 11

    • To nie rozwoj to slepa rozbudowa .

      • 3 5

  • Schowajcie się ze swoimi drogami. My w Gdyni będziemy mieli POLANY REKREACYJNE (2)

    I koncerty. I pokazy lotnicze. I maratony. Adamowicz od Szczurka powinien się uczyć.

    • 15 3

    • Jesli drwina to niezbyt trafna.

      Szczurek dba abyscie niezabudowali mu betonem bezmyslnie terenow bez infrastruktury i bez zieleni jak to macie w zwyczaju w Gdansku.Co tereny w GDANSKU JUZ ZA DROGIE DEWELOPERSKA MAFIO?

      • 1 4

    • Adamowicz (Gdańsk) uczył sie od Szczurka (Gdynia)

      Tylko że Adamowicz ma dostęp do kasy a Szczurkek nie...
      Gdyby nie Euro i PO to w Gdańsku byłaby nadał "smuta" jak za Jamroża...

      • 3 4

  • (1)

    A może by tak stop z osiedlami na 5 lat i nadgonić z przebudową ulic najpierw?

    • 14 4

    • Sam se czekaj. Not nie ma prawa mi odmówić pozwolenia na budowę

      • 0 0

  • Nowa Warszawska jak najszybciej

    I Nowa Politechniczna

    • 15 10

  • I więcej osiedli nowe biedne południe.

    • 6 8

  • Letnica Gdanczanam a Ukraincam

    Letnica Gdanczanam a Ukraincam.
    Tak.

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane