• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony
Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków. Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków.

Zamiast tramwajów w ul. Nowej Jabłoniowej powstaną buspasy. Pasażerowie komunikacji miejskiej w drodze do Śródmieścia czy Wrzeszcza będą musieli przesiadać się po pokonaniu zaledwie kilku przystanków. Decyzja ta podyktowana jest względami "ekonomiczno-eksploatacyjnymi".



W jakiej formie powinna być realizowana komunikacja miejska na ul. Nowej Jabłoniowej?

Przypomnijmy, tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej miał stanowić połączenie między węzłem komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej z (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska i tamtejszymi centrami handlowymi. Po drodze przewidywano przystanki, z których korzystaliby mieszkańcy licznych nowych osiedli.

Problemy z przygotowaniem dokumentacji i tym samym przesunięciem w czasie całego procesu projektowego sprawiły, że miasto zmieniło także zakres inwestycji. Zamiast tramwaju powstaną jedynie buspasy wydzielone na jezdniach ul. Nowej Jabłoniowej.

- Decyzja taka [o rezygnacji z tramwaju - dop. red.] została podjęta ze względów ekonomiczno-eksploatacyjnych. Przeprowadzone analizy wykazują, że częstotliwość kursowania tramwaju nie byłaby satysfakcjonująca dla mieszkańców, przez co tramwaj nie byłby dogodną alternatywą podróży - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przygotowanie dokumentacji dla ul. Nowej Jabłoniowej.
Zdaniem urzędników, buspasy pozwolą nadal na pozyskanie wsparcia z funduszy europejskich, a cały układ linii komunikacji miejskiej ma się bazować na dojazdach autobusem do wspomnianego węzła Nowa Bulońska - Nowa Warszawska, skąd dalsza podróż do Wrzeszcza (przez Nową Bulońską Północną i dalej Trasę GP-W/Nową Politechniczną) czy Śródmieścia (Nową Warszawską do al. Havla) będzie realizowana tramwajami.

Wątpliwe jest także, by tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej powstał w nieodległej przyszłości. Wprawdzie przewiduje się pozostawienie dla niego rezerwy, ale problemem będzie znalezienie pieniędzy w sytuacji, gdy skończy się obecna i niemal na pewno ostatnia perspektywa tak dużego unijnego wsparcia.

Tak mogła wyglądać ul. Nowa Jabłoniowa z tramwajem

Wersja robocza wizualizacji ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem i przebudową okolicznego układu drogowego, wykonana dla poprzedniego wykonawcy dokumentacji projektowej.



- Jesteśmy na etapie wyboru projektanta dokumentacji. Nie można więc jeszcze mówić o tym, jak będą funkcjonowały buspasy, jakie będzie usytuowanie przystanków i docelowa organizacja ruchu. Takie szczegóły określi dokumentacja uzgodniona z Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg i Zieleni - dodaje Zakrzacka.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji swoje oferty złożyły cztery firmy. O wyborze zdecyduje cena (90 proc.) i przedłużenie minimalnego okresu rękojmi (10 proc.). Obecnie trwa analiza ofert pod kątem spełnienia wymogów formalnych.

Złożone oferty w przetargu ograniczonym na "opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. budowa ulicy Nowej Jabłoniowej w Gdańsku":

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. - Katowice - 1 291 500 zł
2. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA - Gdańsk - 1 303 800 zł
3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. - Gdańsk. - 2 142 660 zł
4. Europrojekt Gdańsk SA - Gdańsk - 2 411 415 zł

Miejsca

Opinie (136)

  • Oszukani lidzie. (2)

    Co z ludźmi którzy kupili w tych okolicach mieszkania od deweloperow po wyższej cenie bo miał być tramwaj. Teraz są w plecy bo gdyby od razu było wiadomo że tramwaju nie będzie to prawdopodobnie mieszkania byłyby tańsze. Nikt im tych pieniędzy nie zwróci.

    • 5 0

    • trzeba iść do dewelopera

      Zwrot kasy!!!

      • 0 0

    • Ale dadzą im talon na Fiata.

      • 0 0

  • masakra co się dzieje!!!!!

    Obiecali i jak zwykle. Zobaczymy przy wyborach. Kto będzie taki cwany. Ludzie tam mieszkają a jak mają do pracy dojeżdżać. Chamstwo i porażka. Władze i pomysły Gdańska schodzą na psy!!!!!!

    • 0 0

  • Tramwaj jest nam tu bardzo potrZebny autobus jeździ raz na godzinę co to ma byc

    • 1 0

  • masakra

    Masakra, niedośc ze nie ma autobusy bezpośrednio do centrum z osiedla Lawendowe wzgórze to jeszcze ujebali tramwaj. Autobus tez zabierzcie bo po co wszyscy furami sie poruszają. Autobusy jak juz jadą to takie krotkie ze jeden wozek sie mieści a gdzie reszta??? Jesteście beznadziejni zwykli Pis-owcy.

    • 1 0

  • Przyszłość jest w trolejbusach.

    Nie potrzebują torowisk. Nie smrodzą.

    • 0 0

  • I bardzo dobrze. (14)

    Nie ma sensu pompować gigantycznych kwot, by tworzyć trasy tramwajowe w tak odległych miejscach. Miasto powinno kierować się zagęszczeniem zabudowań na niewykorzystanych terenach, znajdujących się blisko centrum - a tutaj mamy przykład niekontrolowanego rozrostu na odległe obszary, które jeszcze kilkanaście lat temu nie miały nic wspólnego z miastem. Taki rozrost dzielnic sypialnych powoduje wzrost kosztów utrzymania infrastruktury miejskiej, wymusza budowę kolejnych drogich dróg. A to wszystko po to, by musieć potem wysłuchiwać narzekań, że "dojazd do pracy moim szesnastoletnim golfem w gazie zajmuje mi 1.5h, to skandal! budować więcej dróg w mieście!".

    Dzięki ci Budyń, jak zwykle deweloperzy-kolesie dali w łapę tyle, byś wydał łaskawe decyzje.

    • 98 151

    • a potem mamy powodzie (3)

      • 4 1

      • (2)

        Co ma wspólnego powódź z nowym osiedlem?

        • 0 0

        • (1)

          Budowa na mokradłach, terenach zalewowych, ingerencja w przebieg cieków wodnych i marne wykonanie retencji terenów... Dużo by wymieniać.

          • 1 0

          • miało być tak pięknie

            Pomyśleć że miasto miało takie piękne plany rozwoju tramwaju a wyszło jak zawsze. Skoro nie mają kasy na taki krótki odcinek to skąd wezmą na połączenie Piecek z Wrzeszczem? Nie mówiąc o estakadzie na Kościuszki

            • 0 0

    • Ale ty jesteś głupi... zamiast iloczynu masz iloraz inteligencji.

      niekontrolowany rozrost.... no tak... budować w centrum... chyba falowiec na falowcu i wieżowiec na wieżowcu. Gimbaza.

      • 0 0

    • Na Nowej Warszawskiej zaś będą tłumy ludzi korzystające z tramwajów. Brak słów - najpierw huczne zapowiedzi o budowach a teraz brak odwagi że nie ma kasy na owe linie. Nie oszukujmy się - wybudują może jedną lub dwie linie a potem koniec.Ciekawe co z nową zajezdnią? - za ile lat powstanie? skończy się na tym że będzie ale tylko dla autobusów

      • 0 0

    • Dajcie spokój z tym "zagęszczaniem" !!!

      Mieszkam na Zaspie. Tutaj miały być tereny zielone między blokami. Parki, place zabaw, parkingi. A teraz wmawiają nam że "zagęszczenie" będzie lepsze. Sami sobie zagęście zabudowę przed domem!

      • 4 0

    • Mistrz intelektu i wnioskowania. Deweloperom bardzo pasowałby tramwaj, łatwiej byłoby sprzedawać mieszkania w tym rejonie.

      • 3 0

    • Brawo DRMG .... !!! ??? (1)

      Już zaczynają się kombinacje. Zero logiki w rozwiązaniach. Jak można tolerować nieudolność. Widać można.
      Niedługo się okaże, że z projektów dla Gdańska Południe nic nie zostanie w tym ostatnim rozdaniu unijnym, niestety.
      Marazm, urzędniczy, marazm. Nie chce już mi się więcej pisać.

      • 25 6

      • no skoro się chce Tunel pod Pacholkiem

        To gdzieś trzeba oszczędzać ;)

        • 9 4

    • Racja!

      Zagęścić zabudowę - miasto to nie gacie teściowej - ma być zwarte. Poza miastem powinny się tworzyć zagęszczone ośrodki wokół miasteczek typu Żukowo Kolbudy Chwaszczyno itp. Między tkimi ośrodkami i miastem szybka kolej, ale w linii prostej, a nie esyfloresy PKMki.

      • 18 7

    • jak można pisać takie rzeczy nie odpowiadając za swoje słowa? Albo udowodnij co zainsynuowałeś, albo przeproś.

      • 5 5

    • (1)

      Ten tramwaj pozwalał na utworzenie wygodnych parkingów P&R w pobliżu obwodnicy. Poza tym teraz nikt z tych osiedli nie przesiadzie się na autobus, by potem znowu przesiadac się na tramwaj.

      • 25 14

      • P&R do przesiadki na tramwaj, który do Wrzeszcza jechałby ok. 40 min? To za daleko, za wolno na taki środek transportu.

        • 22 5

  • Skąd te wnioski?

    Chce sie dowiedzieć na jakiej podstawie miasto dochodzi do tak absurdalnych wniosków. Co oznacza ze częstotliwość kursowania nie spełni oczekiwań mieszkańców? Mieszkałem 7 lat na brzeznie, gdzie tramwaje jeździły co 20 minut a nawet rzadziej bo niektóre nieprzyjezdzaly. Miał być tramwaj na jabłoniowy bo są centra handlowe, ogromne korki cały tydzień na ul czrmibskiego, ogromne osiedla.

    • 4 0

  • Brawo brawo !! (10)

    tak trzymać

    • 46 80

    • Wolę autobus co 10min niz tramwaj co 20 (8)

      • 11 7

      • Ale dziś jest odwrotnie (7)

        Tramwaje masz co 10 minut, a autobusy co 20 minut albo rzadziej.
        Tramwaj buduje się po to, aby często kursował.

        • 13 2

        • (2)

          Będziesz podjeżdżać autobusem na przystanek tramwajowy i będziesz musiał się przesiąść. Tramwaj częściej nie pojedzie tylko dlatego, że będzie startować kilka przystanków dalej. Za to pasażerowie będą musieli kasować bilety godzinne.

          Ale założę się, że Ciebie ta sprawa nie dotyczy, bo pewnie nawet nie mieszkasz w tamtej okolicy.

          • 1 0

          • To trzeba wprowadzić tak jak w Warszawie - jeden bilet, w tej samej cenie obejmuje przejazd jednym środkiem komunikacji niezależnie od czasu LUB wieloprzesiadkowy jednogodzinny. I nie ma problemów, że trzeba się przesiadać.

            • 0 1

          • ale tam beda tramwaje zarowno jadace do Srodmiescia, jak i do Wrzeszcza

            • 0 3

        • (3)

          A co, autobus nie może często kursować? Jakoś w Warszawie mogą jeździć co 5 minut autobusy, po wydzielonych buspasach. Idzie to sprawniej niż tramwaje.

          • 4 7

          • (1)

            Nie, bo nie ma za co... Warszawa ma więcej kasy.

            • 4 3

            • Ot logika, "tramwaje buduje się po to aby często kursowały", ale autobusy nie mogą częściej jeździć, bo nie ma kasy? A kasa na dużo droższe od autobusów tramwaje jakoś jest?

              Autobusy są tańsze niż koszt utrzymania tramwajów. Pewnie dlatego Warszawa może sobie pozwolić na więcej autobusów. Gdańsk się uparł na tramwaje, mimo ogromnych kosztów.

              • 0 0

          • Warszawa - najlepszy przykład - miasto z nieuzasadnionym pozuciem wyższości.

            • 1 1

    • Drogi Macieju bardzo niepokoi nas twoja nadmierna ekscytacja czy tez nadpobudliwe emocje.

      Jest to znane zjawisko z psychologi ktore ukazuje iz nadpobudliwosc oraz chorobliwa ekscytacja moze byc poczatkiem stanu depresyjnego. Masz depresje ktora chcesz zagluszyc ekscytacja . Nie upraszczaj sytuacji mowiac - brawo , brawo - gdyz wewnetrznie czujesz pustke duchowa. Wyrzuc z siebie to ..masz depresje !.

      • 9 9

  • przesiadki i zła komunikacja (1)

    Polityka Gdańska to jak najwięcej węzłów przesiadkowych, co powoduje że zawsze będziemy jechać autobusem a potem tramwajem. Wyjątek mieszkańcy centrum gdzie jest tramwaj i skm. Czyli jeśli mieszkasz daleko od centrum to nie licz na bezpośrednie połączenie. Już niewiele takich miejsc zostało gdzie bezpośrednio pojedziesz autobusem. Miasto stawia na tramwaje, tylko że przy okazji likwiduje połączenia bezpośrednie autobusowe. Widać nie może być to i to bo oszczędności. Jakoś w innych miastach to lepiej funkcjonuje i jest to lepiej rozwiązane.Jedyna rzecz jaka nas ratuje to kolejka skm, nią dojedziemy wszędzie. Brakuje takiej skmi czy pkmi wzdłuż obwodnicy gdzie są nowe osiedla i nowe centra handlowe. Tak jedziesz często na około. Plusem jest obwodnica dla osób mieszkających przy niej i dojeżdżających do pracy czy marketu w stronę Gdyni. Choć i tu robi się ciasno. Bez auta ani rusz z dalszych dzielnic.

    • 10 2

    • Akurat to nie jest polityka tylko Gdańska, tylko każdego większego miasta. Długie linie = opóźnienia, gdy autobus/tramwaj na początku złapie opóźnienie, to ktoś kto czeka na transport na ostatnich przystankach musi dłużej czekać. Gdy są przesiadki, każdy pojazd startuje o swoim czasie i niezależnie od innych.

      • 0 0

  • Prawda o tramwajach (2)

    Prawda jest taka, że ludzie chcą tramwaju, nie dlatego, że jest dla nich jakoś specjalnie korzystny, tylko dlatego, że uważają, że linia tramwajowa już raz wybudowana, zostanie w danym miejscu na wieki wieków. A autobus, wiadomo, dziś jest, jutro może nie być.

    A niestety prawda jest taka, że to błędne myślenie. Jest wiele linii w Polsce, gdzie ruch tramwajowy, albo został całkowicie zlikwidowany, albo kursuje tak mało składów na danej linii, że nie sposób traktować na poważnie danego połączenia. I koniec końców szuka się innych alternatyw.

    Tramwaj nie jest gwarantem stałości. Ani bezawaryjności, ani komfortu - metalowe koła toczone po metalowych szynach, nigdy nie będą bardziej komfortowe dla mieszkańców niż koła autobusu toczone po asfalcie z domieszką kauczuku.

    • 13 6

    • pierwszy raz słysze by ktoś tak myślał (1)

      • 1 3

      • Bo nikt Ci tego wprost przecież nie powie. Te osoby znajdą milion innych powodów, dla którego chcą tramwaju. Tylko, że wszystkie ich argumenty są chybione.

        Tak samo palacz nie powie Ci, że pali ponieważ jest uzależniony, tylko znajdzie milion innych powodów dla których pali.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane